عوامل روانی، اجتماعی و محیطی همبسته با فعالیت جسمانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه
مهر ماه 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف این پژوهش آزمون عوامل روانی اجتماعی و محیطی در پیش بینی فعالیت جسمانی دریک نمونه تصادفی از دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی متوسطه شهر ارومیه است. روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. نمونه آماری شامل 307 دانش آموز درکلاس های اول تا سوم دبیرستان بودند. از پرسشنامه برای اکتشاف رابطه احتمالی متغیر محیطی با فعالیت جسمانی دختران نوجوان استفاده شد. که پایایی آن با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ 83/0 گزارش شد. آمار توصیفی و همبستگی به وسیله نرم افزار spss 20 اجرا شد و آزمون مدل و فرضیه ها با نرم افزار آموس8.50 صورت گرفت.
یافته ها نشان داد که دسترسی به شرایط محیطی مناسبی، حمایت دوستان از فعالیت های جسمانی، واحساس خودکارآمدی برای انجام فعالیت های جسمانی از تعیین کننده های معنی دار برای انجام فعالیت های جسمانی در اوقات فراغت دختران نوجوان است. از این رو برنامه های مداخله می بایست مبتنی بر افزایش فرصت ها ی محیطی برای انجام فعالیت های جسمانی ، تدارک فعالیت های جسمانی گروه محور، استفاده از روش های افزایش احساس خودکارآمدی باشد.
واژگان کلیدی: فعالیت جسمانی، عوامل روانی، عوامل اجتماعی، عوامل محیطی، دانش آموزان دختر، شهر ارومیه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق
1-1- مقدمه: 2
1-2- بیان مسئله: 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق: 4
1-4- اهدف تحقیق: 5
1-4-1- هدف کلی: 5
1-4-2- اهداف فرعی: 5
1-5- مدل مفهومی تحقیق 6
1-6- فرضیه های تحقیق 6
1-7- قلمرو تحقیق: 6
1-8- محدودیتهای تحقیق: 6
1-8-1- محدودیت های کنترل شده. 6
1-8-2- محدودیت های خارج از کنترل محقق: 7
1-9- تعریف واژگان: 7
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه: 9
2-2- مبانی نظری تحقیق 9
2-2-1- مشارکت در ورزش: 9
2-2-2- نظریه های مربوط به گرایش 12
2-2-2-1-نظریه فیش باین و آیزن: 12
2-2-2-2- نظریه ساپ و هارود: 12
2-2-2-3- نظریه تزیشه و کرمکا: 13
2-2-3- نظریه های موجود در زمینه مشارکت. 13
2-1-3-1- پارادایم واقعیت اجتماعی 13
2-2-3-2- سرمایه اجتماعی: 13
2-2-3-3- سرمایه اقتصادی: 16
2-2-3-4- پارادایم رفتار اجتماعی 18
2-2-3-5- الگوی تبیینی اختیار عاقلانه. 18
2-2-3-6- نظریه مبادله: 19
2-2-3-7- ویژگی های شخصیتی 20
2-2-3-8- نظریه بیگانگی: 20
2-2-3-9- نظریه خود اثربخشی: 20
2-2-3-10- نظریه سازگاری شناختی: 21
2-2-4- نظریه های تفریحات سالم 21
2-2-5- مشارکت ورزشی 23
2-2-5-1- فضای روحی موجود در خانواده. 26
2-2-5-2-وضع موفقیت اجتماعی – اقتصادی خانواده. 27
2-2-5-3- اثر مدرسه در رشد مشارکت جویی 27
2-2-5-4- اثر همسالان در رشد مشارکت جویی 28
2-2-5-5- اثر اجتماع. 29
2-2-5-6- انگیزه های مشارکت جویی در نظریات مختلف روانشناسی 30
2-2-6- فوائد ورزش 32
2-2-6-1- ورزش و سلامت جسمانی 32
2-2-6-2- فواید روانی ورزش 33
2-2-6-3- ورزش و کیفیت خواب. 34
2-2-6-4- ورزش و کارکرد اجتماعی 34
2-2-6-5- جلوگیری از آسیبها و انحرافات اجتماعی 35
2-2-6-6- نقش ورزش در کاهش هزینه های درمانی: 36
2-2-7- زنان و ورزش: 37
2-2-7-1- تاریخچه ورزش زنان: 37
2-2-7-2- مقایسه ورزش زنان و مردان: 38
2-2-7-3- ورزش زنان:آری یا نه؟. 38
2-2-8- ورزش دختران 39
2-2-8-1- الگوهای مشارکت ورزشی دختران در فعالیت بدنی و ورزش: 39
2-2-8-2- فوائد مشارکت ورزشی دختران 40
2-2-8-3- فوائد تحصیلی و آموزشی: 41
2-2-8-4- سلامت جنسی: 41
2-2-8-5- مشمولیت اجتماعی: 42
2-2-9- عوامل اثرگذار بر مشارکت دختران در فعالیت بدنی: 43
2-3- مروری بر تحقیقات انجام شده. 46
2-3-1- تحقیقات داخلی : 46
2-3-2- تحقیقات خارجی : 50
2-4- نتیجه گیری فصل دوم. 55
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 58
3-2-نوع و روش تحقیق 58
3-3- جامعه و نمونه آماری: 58
3-4- ابزار مورد استفاده: 58
3-5- روش اجرا: 60
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها: 60
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1- مقدمه. 62
4-2- توصیف آماری دادهها 62
4-2-1- مدل سازی تحقیق و تحلیل عاملی مدل های اندازه گیری 64
4-2-2-تحلیل عاملی مدل اندازه گیری خود کارآمدی فعالیت جسمانی 64
4-2-3-تحلیل عاملی مدل اندازه گیری حمایت اجتماعی 65
4-2-4- تحلیل عاملی مدل اندازه گیری عوامل محیطی 67
4-3- آزمون فرضیه های تحقیق 67
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1-مقدمه. 71
5-2- چکیده تحقیق 71