ارزش کسب و کار فناوری اطلاعات
استراتژی فناوری اطلاعات
شکل۲-۴:مدل مفهومی همسویی استراتژیک
دراین مدل فعالیت های مدیریتی به عنوان عامل تعیین کننده ی همسویی و ارزش کسب و کار فناوری اطلاعات به عنوان نتیجه همسویی نشان داده شده است(تالون ،۱۹۹۹،۱۱)
۲ – ۴ – ۲- استراتژی همسویی فناوری اطلاعات
استراتژی عبارت است از ایجاد مطابقت بین قابلیت ها و منابع سازمان ،فرصت های محیطی و ریسک های آن و اهدافی که سازمان بدنبال رسیدن به آن است.
شکل۲-۵: مفهوم استراتژی همسویی فناوری اطلاعات(اوسبورن،۲۰۰۳)
استراتژی همسویی آنچه که یک سازمان می تواند انجام دهد را با آنچه که یک سازمان باید انجام دهد تطبیق می دهد.
همسویی سازمانی فناوری اطلاعات نیازمند شناسایی و پیاده سازی تغییرات مورد نیاز بخش فناوری اطلاعات از حیث ساختار،کارکنان،مهارت ها،سبک مدیریت و همچنین آموزش مدیران و ارائه خدمات در راستای رسیدن به همسویی بیشتر منابع فناوری اطلاعات با اهداف کسب و کار سازمان است.
تغییرات مورد نیاز بخش فناوری اطلاعات اغلب شامل موارد زیر می شود(اوسبورن ،۲۰۰۳،۳۳):
-
- تبدیل ساختار متمرکز به ساختار مشارکتی.
-
- تبدیل تفکر ریسک گریز به تفکر ریسک پذیر.
-
- تبدیل از فناوری محوری به کسب و کار محوری.
-
- تبدیل از تفکر تمرکز گرایی به تفکر مشارکت گرایی.
-
- تبدیل و تغییر تمرکز بر داخل سازمان به تمرکز بر خارج سازمان.
-
- تبدیل هزینه محوری به ارزش محوری.
-
- تبدیل ساختار انفعالی به ساختار کنشگر.
۲ – ۴ – ۳- مدل همسوییC4
طی تحقیقی در سال ۲۰۰۶ از ۲۱مدیر ارشد فناوری اطلاعات و کسب و کار در ۱۵سازمان بزرگ درباره راه کارهای همسویی مشخص شد که اغلب پاسخ دهندگانی که سازمان هایشان دارای درجه همسویی بیشتری بوده اند ،چهار مبحث اساسی جهت رسیدن به همسویی را در صحبت هایشان و نظراتشان تکرار کرده اند. این مباحث عبارتند از(ویس ،۲۰۰۶،۶۸):
-
-
- جهت گیری واضح و روشن سازمان[۲۰]: جهت گیری مشخص به معنای ارائه یک استراتژی روشن و معین برای آینده نزدیک و دور است. استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان باید در مشارکتی نزدیک با یکدیگر و در کنار هم ایجاد شده و با هم هماهنگ شوند.بسیاری از سازمان ها به منظور افزایش همسویی ، برنامه های استاندارد معینی را تدوین کرده اند و معماری کلان یکپارچه ای را ابجاد نموده اند.
-
-
- وجود تعهد[۲۱]: تعهد شامل پشتیبانی بالاترین سطح مدیریت سازمان از فناوری اطلاعات بوده که بخشی از این فرایند شامل مشارکت مدیران فناوری اطلاعات در برنامه ریزی سازمان در کنار مشارکت مدیران کسب و کار در برنامه ریزی فناوری اطلاعات است. به منظور پیاده سازی یکپارچگی مورد نظر در سازمان نیازمند ایجاد احترام و اعتماد متقابل در سازمان است.
-
- ارتباطات[۲۲]: ارتباطات به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت یا شکست همسویی در سازمان مطرح می شود. این موضوع با بیان روشن و دقیق انتظارات اصلی سازمان از همسویی آغاز می شود.سپس استراتژی،اهداف و انتظارات سازمان به مدیران کسب و کار و کارکنان انتقال داده می شود.
-
- یکپارچگی بین بخش ها[۲۳]: یکپارچگی بین بخش ها می تواند یکی از نتایج همسویی باشد.به منظور موفقیت در همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان باید مرزهای بین بخش ها و وظایف سازمان حذف گردد. کارکنان باید تشویق شوند تا شیوه های مناسب به کار گیری فناوری یه منظور ایجاد ارزش در سازمان و رسیدن به اهداف سازمانی را ایجاد نمایند.
در نهایت باید یک ساختار نظارتی گسترده در سراسر ازمان به منظور رسیدن به همسویی ایجاد و پیاده سازی شود. باید یک هسته مرکزی و تیم های چند وظیفه ای و چند بخشی ایجاد گردند تا همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار را سرپرستی نمایند و استراتژی یکپارچه تدوین شده را اجرا نمایند. این چهار موضوع مهم را می توان در قالب مدلC4 همسویی بیان کرد(ویس،۲۰۰۴):
جهت گیری شفاف
ارتباطات
تعهد
یکپارچگی بخش ها
کنترل کسب و کار / فناوری اطلاعات
-
- استراتژی واضح و مشخص
-
- رابطه مشخص بین استراتزی کسب و کار و فناوری اطلاعات
-
- وجود استانداردها
-
- معماری کلان سازمان
-
- درک استراتژی
-
- شفافیت انتظلرات
-
- بازخورد
-
- رابطه دو طرفه
-
- مشارکت و همکاری مدیر عامل
-
- ضمانت اجرایی برای پروژه ها ی مهم
-
- اعتماد متقابل
-
- استفاده از فناوری اطلاعات در راستای اهداف
- تشویق