دکتر علی رضا ربیع
شهریور 90
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف کلی این مطالعه ، بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات ( فاوا ) در توانمندسازی دانش آموزان اعم از افزایش و بهبود در سطح یادگیری ، پیشرفت تحصیلی ، خلاقیت ، انگیزه ، مشارکت درسی و روحیه پژوهشی دانش آموزان می باشد . سوالات این تحقیق عبارتند از : سوال اصلی : آیا فاوا موجب توانمندسازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می شود؟ و سوالات فرعی : 1) آیا فاوا بر سطح یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 2) آیا فاوا بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 3) آیا فاوا بر خلاقیت دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 4) آیا فاوا بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 5) آیا فاوا بر افزایش فعالیت های گروهی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 6) آیا فاوا در افزایش روحیه پژوهشی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟
روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد . جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران مدارس هوشمند شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 90 – 89 می باشند . حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 91 نفر تعیین گردید . روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد . روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد که در روش میدانی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته ی بسته پاسخ استفاده شده است ، برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای پرسشنامه ، 84/0 محاسبه شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزارSPSS و Excel استفاده گردید .
پس از تجزیه و تحلیل داده ها ، سوال اصلی و سوالات فرعی تحقیق مورد تایید واقع شدند .
واژه های کلیدی : فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش الکترونیکی، مدارس هوشمند، انگیزش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق. 13-1
1-1 ) مقدمه. 1
1-2 ) تعریف موضوع و بیان مساله 2
1-3 ) اهمیت و ضرورت تحقیق. 4
1-4 ) اهداف تحقیق 6
1-5 ) سوال اصلی و سوال های ویژه تحقیق 7
1-6 ) قلمرو تحقیق. 8
1-7 ) روش تحقیق. 8
1-8 ) جامعه و نمونه آماری 8
1-9 ) روش گرد آوری اطلاعات 9
1-10 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: 9
1-11 ) ساختار کلی تحقیق. 9
1-12 ) تعاریف مفاهیم تحقیق 10
1-12-1 ) تعاریف عملیاتی. 10
1-12-2 ) تعاریف نظری 12
فصل دوم ادبیات تحقیق. 92-14
2-1 ) مقدمه. 14
2-2 ) فاوا در آموزش و پرورش 14
2-2-1) اهمیت فاوا در آموزش و پرورش کشور. 14
2-2-2 ) دلایل استفاده از فاوا در آموزش. 15
2-2-3 ) نگرش های توسعه فاوا 16
2-2-3-1) نگرش ظهور کننده 17
2-2-3-2) نگرش کاربردی. 17
2-2-3-3) نگرش ترکیبی ( ادغامی ). 18
2-2-3-4) نگرش تحولی 18
2-2-4) ماتریسی برای توسعه فاوا در مدارس. 19
2-2-5 ) مراحل اجرای برنامه های فاوا در آموزش و پرورش. 23
2-2-5-1) مرحله اول : تا پایان برنامه سوم توسعه. 24
2-2-5-2 ) مرحله دوم : تا پایان برنامه چهارم توسعه. 24
2-2-5-3 ) مرحله سوم : پایان برنامه پنجم توسعه 25
2-2-6 ) مراحل توسعه فاوا در آموزش و پرورش ایران از ابعاد علمی و نظری. 26
2-2-6-1)ورود فاوا به صورت ابزار مدیریت در ساختار اداری و . 26
2-2-6-2) ورود فاوا به مثابه یک درس در آموزش و پرورش 26
2-2-6-3 ) تغییر نگاه به فاوا و تکوین جهت گیری کلی 26
2-2-6-4 ) توسعه ی فاوا در چارچوب طرح تکفا . 27
2-2-7 ) بررسی های موردی در برنامه های ملی فاوا در کشورهای دیگر. 27
2-2-7-1 ) کشور بلغارستان 27
2-2-7-2 ) کشور چین. 29
2-2-7-3 ) آموزش و پرورش امریکا . 31
2-2-7-4 ) کشور دانمارک 31
2-2-7-5 ) کشور اندونزی 32
2-2-7-6 ) کشور برزیل. 33
2-2-7-7 ) کشور مالزی. 34
2-2-8 ) موانع بکارگیری فاوا در آموزش و پرورش. 36
2-2-8-1 ) موانع زیر ساختی – فنی . 36
2-2-8-2 ) موانع فردی . 37
2-2-8-3 ) موانع اقتصادی . 39
2-2-8-4 ) موانع فرهنگی – آموزشی . 40
2-2-9 ) یادگیری الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی 42
2-2-10 ) فاوا و ارتقاء یادگیری دانش آموزان 45
2-2-11 ) نقش های یاددهی _ یادگیری فاوا 46
2-2-11-1 ) نقش فاوا در تسهیل یاددهی – یادگیری. 47
2-2-11-2 ) نقش فاوا در انگیزش یادگیری . 49
2-2-11-3 ) نقش فاوا در یادگیری شاگرد محور. 50
2-2-11-4 ) نقش فاوا در سنجش و ارزیابی. 54
2-2-11-5 ) نقش فاوا در بهبود و ارتقای مهارتهای تفکر. 56
2-2-12 ) صلاحیت های مورد نیاز معلمان در فرایند یاددهی– یادگیری مبتنی بر فاوا. 59
2-2-12-1 ) صلاحیت های ارتباطی – اطلاعاتی 59
2-2-12-2 ) صلاحیت در استفاده از فاوا. 61
2-2-12-3 ) صلاحیت رسانه ای معلم 62
2-2-13) مدارس هوشمند. 65
2-2-14 ) علل تاسیس مدارس هوشمند 66
2-2-15 ) اهداف مدارس هوشمند. 68
2-2-16 ) انتخاب محتوا در مدرسه هوشمند. 69
2-2-17 ) فرایند تمرین و تکرار در مدرسه هوشمند 70
2-2-18 ) آزمون در مدرسه هوشمند. 70
2-2-19 ) راهبردهای توسعه مدارس هوشمند. 71
2-2-20 ) زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند. 72
2-2-21 ) ساختار اجرایی مدارس هوشمند. 74
2-2-21-1 ) شرح وظایف مدیر مدرسه هوشمند 74
2-2-21-2 ) شرح وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات در مدرسه هوشمند. 75
2-2-21-3 ) شرح وظایف معلمان مدرسه هوشمند 75
2-2-21-4 ) شرح وظایف دانش آموزان مدرسه هوشمند. 77
2-2-21-5 ) شرح وظایف اولیای دانش آموزان مدرسه هوشمند 77
2-2-22 ) موانع موجود در راه توسعه ی مدارس هوشمند در کشور 78
2-3 ) مبانی عملی تحقیق 79
2-3-1 ) تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 79
2-3-2 ) تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 84
فصل سوم روش شناسی تحقیق. 98-93
3-1 ) مقدمه. 93
3-2 ) نوع و روش تحقیق. 93
3-3 ) جامعه آماری تحقیق 93
3-4 ) نمونه آماری (فرمول نمونه گیری، نحوه محاسبه و انتخاب نمونه). 94
3-5 ) روش جمع آوری اطلاعات. 94
3-6 ) ابزار جمعآوری اطلاعات. 94
3-7 ) روایی ابزار اندازه گیری. 96
3-8 ) پایایی ابزار اندازه گیری. 96