تشکر می­کنم.

 

 

 

چکیده

 

هدف از پژوهش حاضر اندازه گیری عوامل روانی، تکنیکی، فیزیولوژیکی و آنتروپومتریکی فوتبالیست­های نوجوان (زیر 16 سال) در دو سطح نخبه (26 نفر) و زیرنخبه (35 نفر) است تا با مقایسه آنها عواملی که در انتخاب بازیکنان نقش دارند شناسایی شوند. آزمودنی­ها در چهار گروه سنی زیر 16، زیر 15، زیر 14 و زیر 13 سال قرار گرفتند. نتایج این تحقیق می ­تواند به مربیان کمک کند تا خصیصه­های مورد نیاز برای فرایند استعدایابی در فوتبال را بشناسند. برای ارزیابی مهارت­های روانی از پرسشنامه اتاوا-3 (OMSAT-3) استفاده شد. همچنین مهارت­های تکنیکی با آزمون­های شش گانه پیشنهادی فدراسیون فوتبال انگلیس اندازه ­گیری شدند. آزمون­های فیزیولوژیکی عبارت بودند از پرش ارتفاع، دراز و نشست، دوی سرعت 10 متر، دوی سرعت 40 متر و دوی رفت و برگشت 300 یارد (280 متر). برای سنجش ویژگی­های آنتروپومتریکی نیز از اندازه گیری­های قد، وزن، شاخص توده بدنی، طول ساق، طول ران، ضخامت زیر جلدی چهار ناحیه بدن و درصد چربی بدن استفاده شد. تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معنی داری 05/0 برای تحلیل یافته­ها استفاده شد. از بین چهار دسته مقیاس­های مورد ارزیابی، مقیاس­های فیزیولوژیکی از لحاظ آماری توانایی بیشتری در تفکیک سطوح داشتند. نتایج پژوهش حاضر تفاوت معنی داری بین بازیکنان نخبه و زیرنخبه در سه دسته ویژگی­های فیزیولوژیکی، تکنیکی و روانی نشان داد (05/0 >P). اما در ویژگی­های آنتروپومتریکی تفاوت معنی داری دیده نشد (05/0 >P). ورزشکاران نخبه در آزمون­های دراز و نشست، دوی رفت و برگشت، دوی سرعت 10 متر و دوی سرعت 40 متر (از آزمون­های فیزیولوژیکی)، دویدن با توپ، چرخیدن، سرعت، دریبل و شوت زدن (از آزمون­های تکنیکی)، هدف گذاری، آرمیدگی، مقابله با استرس، فعال سازی، تمرکز، بازیابی تمرکز و طرح مسابقه (از مهارت­های روانی) تفاوت معنی داری با بازیکنان زیرنخبه داشتند (05/0 >P). این یافته­ها نشان می­ دهند که یک رویکرد چند متغیره با در نظر گرفتن تفاوت­های سنی می ­تواند به طور موفقیت آمیزی فوتبالیست­های نخبه را از همنوعان زیر نخبه خود در سنین نوجوانی متمایز کند. پیشنهاد می­شود در فرایند استعدادیابی در سنین زیر 13 و زیر 14 سال کمتر از ارزیابی­های فیزیولوژیکی استفاده شده و تأکید بیشتری بر ویژگی­های تکنیکی شود. اما در رده­های سنی زیر 15 و زیر 16 قابلیت­های جسمانی اهمیت بیشتری پیدا می­ کنند.

 

واژه­های کلیدی: استعدادیابی، فوتبال، بازیکنان نخبه و زیرنخبه، ویژگی­های روانی، تکنیکی، فیزیولوژیکی و آنتروپومتریکی

 

 

 

فهرست مطالب:

 

عنوان صفحه

 

فصل اول : طرح تحقیق

 

1-1  مقدمه. 2

 

1-2بیان مسئله. 3

 

1-3اهداف تحقیق. 4

 

1-3-1 هدف اصلی: 4

 

1-3-2 اهداف اختصاصی: 4

 

1-4فرضیه ها و سئوالهای تحقیق. 5

 

1-5ضرورت و اهمیت تحقیق. 6

 

1-6محدودیتهای تحقیق. 7

 

1-6-1 محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر: 7

 

1-6-2محدودیتهای کنترل شده: 7

 

1-7تعریف واژه ها و اصطلاحات 8

 

1-7-1 تعاریف مفهومی: 8

 

1-7-2 تعاریف عملیاتی: 9

 

فصل دوم : مبانی نظری وپیشینه تحقیق

 

2-1مقدمه. 11

 

2-2مبانی نظری 12

 

2-2-1ویژگیهای فوتبال  12

 

2-2-1-1 فوتبال از گذشته تا امروز 12

 

2-2-1-2 ویژگیهای جسمانی بازیکنان فوتبال. 14

 

2-2-1-3آمادگی مهارتی بازیکنان فوتبال  17

 

2-2-1-4 آمادگی روانی بازیکنان فوتبال. 18

 

2-2-2 نمو، رشد و بالیدگی در بازیکنان فوتبال    19

 

2-2-2-1 اصول نمو، رشد و بالیدگی در فوتبال. 19

 

2-2-2-2 منحنی های نمو. 20

 

2-2-2-3 استفاده از منحنی های نمو در فوتبال. 20

 

2-2-2-4 بالیدگی و فوتبالیستهای جوان. 20

 

2-2-2-5 رشد ویژگیهای رفتار حرکتی از کودکی تا بزرگسالی. 22

 

2-2-3 تفاوتهای فردی 22

 

2-2-4 توانایی‌های حرکتی. 24

 

2-2-5 پیش‌بینی موفقیت 25

 

2-2-6فرآیند استعدادیابی    26

 

2-2-7 عامل سن. 28

 

2-2-8تعامل بین طبیعت و تربیت   31

 

2-2-9مدل های استعدادیابی. 32

 

2-2-10 معیارهای استعدادیابی. 33

 

2-2-10-1 ویژگیهای روانی. 34

 

2-2-10-2 ویژگیهای تکنیکی. 35

 

2-2-10-3 ویژگیهای فیزیولوژیکی. 35

 

2-2-10-4 ویژگیهای آنتروپومتریکی. 36

 

2-2-11 رویکرد چندبعدی 36

 

2-3-1تحقیقات داخلی    37

 

2-3-2تحقیقات خارجی  42

 

فصل سوم: روش تحقیق

 

3-1مقدمه. 50

 

3-2روش تحقیق. 50

 

3-3جامعه آماری 50

 

3-4نمونه آماری و نحوه گزینش. 51

 

3-5متغیرهای تحقیق. 51

 

3-6ابزارها و شیوه جمع آوری اطلاعات 51

 

3-6-1مهارتهای روانی: 52

 

3-6-2ویژگیهای تکنیکی: 53

 

3-6-2-1 دریبل زدن. 53

 

3-6-2-2 سر زدن. 54

 

3-6-2-3 دویدن با توپ 54

 

3-6-2-4 شوت زدن. 55

 

3-6-2-5 سرعت 56

 

3-6-2-6 چرخش. 57

 

3-6-3 ویژگیهای فیزیولوژیکی: 57

 

3-6-3-1 آزمون پرش ارتفاع (توان بی هوازی بدون اسید لاکتیک): 58

 

3-6-3-2 آزمون دوی رفت و برگشت 300 یارد (توان بی هوازی با اسید لاکتیک): 59

 

3-6-3-3 آزمون دراز و نشست (استقامت عضلانی قسمت میانی بدن(: 60

 

3-6-3-4 آزمون دوی سرعت 10 متر و 40 متر (سرعت): 60

 

3-6- 4 ویژگیهای آنتروپومتریکی: 60

 

3-6-4-1 قد: 61

 

3-6-4-2 وزن: 62

 

3-6-4-3 درصد چربی بدن (با اندازهگیری ضخامت زیر پوست): 62

 

3-6-4-4 طول اندام ها: 64

 

3-6-5 سن تقویمی: 64

 

3-7روش آماری 65

 

 

 

فصل چهارم :یافته­ها ونتایج تحقیق

 

4-1 مقدمه. 67

 

4-2 اطلاعات توصیفی مربوط به یافته ها 67

 

4-2-1 توزیع آزمودنیها در گروه ها (بر اساس سن و سطح عملکرد) 67

 

4-2-2 ویژگیهای جمعیت شناختی. 67

 

4-2-3ویژگیهای روانی 68

 

4-2-4ویژگیهای تکنیکی    70

 

4-3-3 ویژگیهای فیزیولوژیکی. 70

 

4-3-4 ویژگیهای آنتروپومتریکی. 71

 

4-3 آزمون فرضیه های تحقیق. 71

 

فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری

 

5-1 مقدمه. 83

 

5-2 خلاصه تحقیق. 83

 

5-3 بحث و بررسی. 85

 

5-4 نتیجه گیری 94

 

5-5 پیشنهادها 96

 

5-5-1 پیشنهادهای برخاسته از تحقیق. 96

 

5-5-2 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی. 96

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...