تشکر میکنم.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اندازه گیری عوامل روانی، تکنیکی، فیزیولوژیکی و آنتروپومتریکی فوتبالیستهای نوجوان (زیر 16 سال) در دو سطح نخبه (26 نفر) و زیرنخبه (35 نفر) است تا با مقایسه آنها عواملی که در انتخاب بازیکنان نقش دارند شناسایی شوند. آزمودنیها در چهار گروه سنی زیر 16، زیر 15، زیر 14 و زیر 13 سال قرار گرفتند. نتایج این تحقیق می تواند به مربیان کمک کند تا خصیصههای مورد نیاز برای فرایند استعدایابی در فوتبال را بشناسند. برای ارزیابی مهارتهای روانی از پرسشنامه اتاوا-3 (OMSAT-3) استفاده شد. همچنین مهارتهای تکنیکی با آزمونهای شش گانه پیشنهادی فدراسیون فوتبال انگلیس اندازه گیری شدند. آزمونهای فیزیولوژیکی عبارت بودند از پرش ارتفاع، دراز و نشست، دوی سرعت 10 متر، دوی سرعت 40 متر و دوی رفت و برگشت 300 یارد (280 متر). برای سنجش ویژگیهای آنتروپومتریکی نیز از اندازه گیریهای قد، وزن، شاخص توده بدنی، طول ساق، طول ران، ضخامت زیر جلدی چهار ناحیه بدن و درصد چربی بدن استفاده شد. تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معنی داری 05/0 برای تحلیل یافتهها استفاده شد. از بین چهار دسته مقیاسهای مورد ارزیابی، مقیاسهای فیزیولوژیکی از لحاظ آماری توانایی بیشتری در تفکیک سطوح داشتند. نتایج پژوهش حاضر تفاوت معنی داری بین بازیکنان نخبه و زیرنخبه در سه دسته ویژگیهای فیزیولوژیکی، تکنیکی و روانی نشان داد (05/0 >P). اما در ویژگیهای آنتروپومتریکی تفاوت معنی داری دیده نشد (05/0 >P). ورزشکاران نخبه در آزمونهای دراز و نشست، دوی رفت و برگشت، دوی سرعت 10 متر و دوی سرعت 40 متر (از آزمونهای فیزیولوژیکی)، دویدن با توپ، چرخیدن، سرعت، دریبل و شوت زدن (از آزمونهای تکنیکی)، هدف گذاری، آرمیدگی، مقابله با استرس، فعال سازی، تمرکز، بازیابی تمرکز و طرح مسابقه (از مهارتهای روانی) تفاوت معنی داری با بازیکنان زیرنخبه داشتند (05/0 >P). این یافتهها نشان می دهند که یک رویکرد چند متغیره با در نظر گرفتن تفاوتهای سنی می تواند به طور موفقیت آمیزی فوتبالیستهای نخبه را از همنوعان زیر نخبه خود در سنین نوجوانی متمایز کند. پیشنهاد میشود در فرایند استعدادیابی در سنین زیر 13 و زیر 14 سال کمتر از ارزیابیهای فیزیولوژیکی استفاده شده و تأکید بیشتری بر ویژگیهای تکنیکی شود. اما در ردههای سنی زیر 15 و زیر 16 قابلیتهای جسمانی اهمیت بیشتری پیدا می کنند.
واژههای کلیدی: استعدادیابی، فوتبال، بازیکنان نخبه و زیرنخبه، ویژگیهای روانی، تکنیکی، فیزیولوژیکی و آنتروپومتریکی
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقیق
1-1 مقدمه. 2
1-2بیان مسئله. 3
1-3اهداف تحقیق. 4
1-3-1 هدف اصلی: 4
1-3-2 اهداف اختصاصی: 4
1-4فرضیه ها و سئوالهای تحقیق. 5
1-5ضرورت و اهمیت تحقیق. 6
1-6محدودیتهای تحقیق. 7
1-6-1 محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر: 7
1-6-2محدودیتهای کنترل شده: 7
1-7تعریف واژه ها و اصطلاحات 8
1-7-1 تعاریف مفهومی: 8
1-7-2 تعاریف عملیاتی: 9
فصل دوم : مبانی نظری وپیشینه تحقیق
2-1مقدمه. 11
2-2مبانی نظری 12
2-2-1ویژگیهای فوتبال 12
2-2-1-1 فوتبال از گذشته تا امروز 12
2-2-1-2 ویژگیهای جسمانی بازیکنان فوتبال. 14
2-2-1-3آمادگی مهارتی بازیکنان فوتبال 17
2-2-1-4 آمادگی روانی بازیکنان فوتبال. 18
2-2-2 نمو، رشد و بالیدگی در بازیکنان فوتبال 19
2-2-2-1 اصول نمو، رشد و بالیدگی در فوتبال. 19
2-2-2-2 منحنی های نمو. 20
2-2-2-3 استفاده از منحنی های نمو در فوتبال. 20
2-2-2-4 بالیدگی و فوتبالیستهای جوان. 20
2-2-2-5 رشد ویژگیهای رفتار حرکتی از کودکی تا بزرگسالی. 22
2-2-3 تفاوتهای فردی 22
2-2-4 تواناییهای حرکتی. 24
2-2-5 پیشبینی موفقیت 25
2-2-6فرآیند استعدادیابی 26
2-2-7 عامل سن. 28
2-2-8تعامل بین طبیعت و تربیت 31
2-2-9مدل های استعدادیابی. 32
2-2-10 معیارهای استعدادیابی. 33
2-2-10-1 ویژگیهای روانی. 34
2-2-10-2 ویژگیهای تکنیکی. 35
2-2-10-3 ویژگیهای فیزیولوژیکی. 35
2-2-10-4 ویژگیهای آنتروپومتریکی. 36
2-2-11 رویکرد چندبعدی 36
2-3-1تحقیقات داخلی 37
2-3-2تحقیقات خارجی 42
فصل سوم: روش تحقیق
3-1مقدمه. 50
3-2روش تحقیق. 50
3-3جامعه آماری 50
3-4نمونه آماری و نحوه گزینش. 51
3-5متغیرهای تحقیق. 51
3-6ابزارها و شیوه جمع آوری اطلاعات 51
3-6-1مهارتهای روانی: 52
3-6-2ویژگیهای تکنیکی: 53
3-6-2-1 دریبل زدن. 53
3-6-2-2 سر زدن. 54
3-6-2-3 دویدن با توپ 54
3-6-2-4 شوت زدن. 55
3-6-2-5 سرعت 56
3-6-2-6 چرخش. 57
3-6-3 ویژگیهای فیزیولوژیکی: 57
3-6-3-1 آزمون پرش ارتفاع (توان بی هوازی بدون اسید لاکتیک): 58
3-6-3-2 آزمون دوی رفت و برگشت 300 یارد (توان بی هوازی با اسید لاکتیک): 59
3-6-3-3 آزمون دراز و نشست (استقامت عضلانی قسمت میانی بدن(: 60
3-6-3-4 آزمون دوی سرعت 10 متر و 40 متر (سرعت): 60
3-6- 4 ویژگیهای آنتروپومتریکی: 60
3-6-4-1 قد: 61
3-6-4-2 وزن: 62
3-6-4-3 درصد چربی بدن (با اندازهگیری ضخامت زیر پوست): 62
3-6-4-4 طول اندام ها: 64
3-6-5 سن تقویمی: 64
3-7روش آماری 65
فصل چهارم :یافتهها ونتایج تحقیق
4-1 مقدمه. 67
4-2 اطلاعات توصیفی مربوط به یافته ها 67
4-2-1 توزیع آزمودنیها در گروه ها (بر اساس سن و سطح عملکرد) 67
4-2-2 ویژگیهای جمعیت شناختی. 67
4-2-3ویژگیهای روانی 68
4-2-4ویژگیهای تکنیکی 70
4-3-3 ویژگیهای فیزیولوژیکی. 70
4-3-4 ویژگیهای آنتروپومتریکی. 71
4-3 آزمون فرضیه های تحقیق. 71
فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری
5-1 مقدمه. 83
5-2 خلاصه تحقیق. 83
5-3 بحث و بررسی. 85
5-4 نتیجه گیری 94
5-5 پیشنهادها 96
5-5-1 پیشنهادهای برخاسته از تحقیق. 96
5-5-2 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی. 96