تحقیق کردستانی و مرتضوی
کردستانی و مرتضوی در سال ۱۳۹۱ در مقاله ای تحت عنوان شناسایی عوامل تعیین کننده چسبندگی هزینه های شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران را در یک دوره ۸ ساله از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸، وارونگی چسبندگی هزینه ها در دوره های پس از کاهش فروش، طول دوره مطالعه، استمرار کاهش فروش، رشد اقتصادی، میزان دارایی ها و تعداد کارکنان را به عنوان عوامل احتمالی مؤثر بر چسبندگی هزینه ها در نظر گرفت و تاثیر آن ها را بر میزان چسبندگی بهای تمام شده کالای فروخته شده و هزینه های فروش، عمومی و اداری آزمون نمود. یافته های تحقیق نشان داد که چسبندگی هزینه های فروش، عمومی و اداری در دوره بعد از کاهش فروش وارونه می شود و کاهش فروش در دو دوره متوالی موجب کاهش چسبندگی بهای تمام شده کالای فروخته شده و هزینه های فروش عمومی و اداری در دوره دوم میگردد و هرچه میزان دارایی ها بیشتر باشد چسبندگی بهای تمام شده کالای فروخته شده و هزینه های اداری، عمومی و فروش بیشتر می شود اما شواهدی از تاثیر طول دوره مطالعه،رشد اقتصادی و تعداد کارکنان بر چسبندگی هزینه ها به دست نیاوردند.
تحقیق خالقی مقدم و کرمی
خالقی و کرمی در سال ۱۳۸۷ در پژوهشی با عنوان پیشبینی سود با بهره گرفتن از مدل مبتنی بر تغییرپذیری و چسبندگی هزینه منتشر شده در مطالعات حسابداری شماره ۳ قدرت پیشبینی سود توسط مدل مبتنی تغییرپذیری و چسبندگی هزینه، با سایر مدل ها مقایسه شد.این تحقیق نشان داد که دقت پیشبینی مدل مبتنی بر تغییرپذیری هزینه و چسبندگی هزینه به صورت معناداری بیشتر از مدل های دیگر است.
۲-۷ خلاصه فصل
در این فصل ابتدا در مورد رفتار هزینه ها در ارتباط با سطح فعالیت بحث شد.سپس رفتار هزینه در طول زمان مورد بررسی قرار گرفت.آنگاه به مفهوم چسبندگی هزینه پرداخته شد.در بخش بعدی ادبیات چسبندگی هزینه ها از حیث شواهد چسبندگی هزینه و عوامل تعیین کننده چسبندگی هزینه ها و اثرات ناشی از چسبندگی هزینه مورد بحث قرار گرفت و در نهایت پیشینه تحقیق در دو بخش تحقیقات خارجی و داخلی مرور شد.
فصل سوم:
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
در این فصل کلیه مراحل روش شناسی پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. زیرا انتخاب روش شناسی پژوهش صحیح پژوهشگر را به استفاده از شیوه و روشی رهنمون میشود که وی را هر چه دقیقتر و سریعتر در دستیابی به پاسخ هایی برای پرسش های پژوهش مورد نظر کمک میکند. در این پژوهش سعی میشود تا تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بررفتار نامتقارن هزینه های شرکت های پذیرفته شده در بورس ارواق بهادار تهران بررسی شود. لذا در ادامه این فصل به تشریح روششناسی پژوهش، شامل فرضیههای پژوهش و متغیرهای مربوطه (شامل بدبینی و خوش بینی مدیریت، تغییرات پایدار و ناپایدار و رفتار نامتقارن هزینه های شرکت ) تعریف جامعه نمونه آماری، دوره مطالعه، روش پژوهش، و نحوه گردآوری داده پرداخته میشود.
۳-۲ روش پژوهش
پژوهش حاضر از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. هدف تحقیق کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. هم چنین تحقیق حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق همبستگی است. در این تحقیق هدف، تعیین میزان رابطه متغیر هاست. برای این منظور بر حسب مقیاس های اندازه گیری متغیر ها، شاخص های مناسبی اختیار می شود.
روش تحقیق به صورت استقرایی است که در آن مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه کتابخانه، مقاله و اینترنت جمع آوری شده و در رد یا اثبات فرضیه های پژوهش با به کارگیری روش های آماری مناسب، از استدلال استقرایی در تعمیم نتایج استفاده شده است. لذا انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته است. بدین معنی که در مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه مطالعه کتابخانه ای، سایر سایت ها، مقالات در چارچوب قیاسی و گرداوری اطلاعات برای تأئید یا رد فرضیهها در قالب استقرایی انجام می پذیرد.
۳-۳ فرضیه های تحقیق
فرضیه اول: تغییرات پایدار موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی می شود.
فرضیه دوم: تغییرات پایدار موجب رفتار نامتقارن بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود.
فرضیه سوم: تغییرات ناپایدار موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی می شود.
فرضیه چهارم: تغییرات ناپایدار موجب رفتار نامتقارن بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود.
فرضیه پنجم: خوش بینی مدیریت موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی می شود.
فرضیه ششم: خوش بینی مدیریت موجب رفتار نامتقارن بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود.
فرضیه هفتم: بد بینی مدیریت موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی می شود.
فرضیه هشتم: بد بینی مدیریت موجب رفتار نامتقارن بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود.
۳-۴ مدل تحقیق و تعریف عملیاتی متغیرها
- نحوه آزمون فرضیه های اول و سوم
به منظور آزمون فرضیه های اول و سوم ، الگوی گرسیونی(۱) زیر برای شرکت های عضو نمونه آماری برازش می شود:
∆lnSGA i,t =β۰ + β۱Ii,t−۱Ii,t ∆lnSALESi,t + β۲Ii,t−۱Di,t ∆lnSALESi,t
+ β۳Di,t−۱Ii,t ∆lnSALESi,t + β۴Di,t−۱Di,t ∆lnSALESi,t
نحوه تحلیل: در صورتی که <0 β۲ باشد حاکی از رفتار نامتقارن هزینه ها (تأیید فرضیه اول و سوم) میباشد.
- نحوه آزمون فرضیه های دوم و چهارم
به منظور آزمون فرضیه های دوم و چهارم ، الگوی گرسیونی(۲) زیر برای شرکت های عضو نمونه آماری برازش می شود:
∆lnCOGS i,t =β۰ + β۱Ii,t−۱Ii,t ∆lnSALESi,t + β۲Ii,t−۱Di,t ∆lnSALESi,t
+ β۳Di,t−۱Ii,t ∆lnSALESi,t + β۴Di,t−۱Di,t ∆lnSALESi,t
نحوه تحلیل: : در صورتی که <0 β۲ باشد حاکی از رفتار نامتقارن هزینه ها (تأیید فرضیه دوم وچهارم) میباشد.
- نحوه آزمون فرضیه های پنجم و هفتم
به منظور آزمون فرضیه های پنجم و هفتم ، الگوی گرسیونی(۳) زیر برای شرکت های عضو نمونه آماری برازش می شود:
∆lnSGA i,t =β۰ + β۱Ii,t−۱Ii,t ∆lnSALESi,t + β۲Ii,t−۱Di,t ∆lnSALESi,t
+ β۳Di,t−۱Ii,t ∆lnSALESi,t + β۴Di,t−۱Di,t ∆lnSALESi,t + β۵Ii,t−۱Ii,t .Opt. ∆lnSALESi,t + β۶Di,t−۱Di,t .Pess. ∆lnSALESi,t
نحوه تحلیل: در صورتی که| β۱| ≠ | β۵| فرضیه پنجم تأیید و در صورتی که| β۶| ≠ | β۴| ، فرضیه هفتم تأیید می شود
- نحوه آزمون فرضیه های ششم و هشتم
به منظور آزمون فرضیه های ششم و هشتم ، الگوی گرسیونی(۴) زیر برای شرکت های عضو نمونه آماری برازش می شود:
∆lnCOGS i,t =β۰ + β۱Ii,t−۱Ii,t ∆lnSALESi,t + β۲Ii,t−۱Di,t ∆lnSALESi,t
+ β۳Di,t−۱Ii,t ∆lnSALESi,t + β۴Di,t−۱Di,t ∆lnSALESi,t + β۵Ii,t−۱Ii,t .Opt. ∆lnSALESi,t + β۶Di,t−۱Di,t .Pess. ∆lnSALESi,t
نحوه تحلیل: در صورتی که| β۱| ≠ | β۵| فرضیه ششم تأیید و در صورتی که| β۶| ≠ | β۴| ، فرضیه هشتم تأیید می شود.
لازم بذکر است به منظور بررسی معناداری تفاوت ضرایب رگرسیونی فوق از آماره والد استفاده می شود.
نام متغیر
نمادمتغیر
تعریف عملیاتی متغیر