۳-۷-۱-۱- تعیین روایی پرسشنامه
در این پژوهش، پس از طرح سوال ها پرسشنامه در اختیار اساتید راهنما و مشاور و چند تن از اساتید دیگر قرار گرفت. روایی سازه به وسیله تحلیل عاملی تائیدی آزمون شد که در فصل چهارم به آن اشاره خواهد شد.
۳-۷-۱-۲- تعیین پایایی پرسشنامه
در این تحقیق ضریب آلفای کرونباخ که از طریق نرم افزار SPSS محاسبه شد، عدد ۹۰.۴ را نشان داد که بیانگر قابلیت اعتماد بالای پرسشنامه بود. با عنایت به اینکه حداقل ضریب پایایی لازم ۷.۰ توصیه شده است، بنابر این می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است.
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش با استفاده ازنرم افزار ۱۶ SPSS و ۱۸AMOS از روش های مختلف آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها استفاده شده است. آزمون های انجام شده در این پژوهش عبارتند از:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
آمار توصیفی به منظور طبقه بندی و بررسی ویژگی های پاسخ دهندگان و جامعه آماری
آزمون آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی پرسشنامه
آزمون نرمال بودن سپس آزمون همبستگی پیرسون برای تعیین نوع و شدت رابطه میان متغیرها
تکنیک معادلات ساختاری(تحلیل عاملی برای تعیین روایی سازه، تحلیل مسیر برای آزمون فرضیه های تحقیق) و معیارهای نیکویی برازش
۳-۸-۱- آمار توصیفی
آن دسته از علم آمار را گویند که با دسته بندی و تلخیص داده ها سرو کار دارد. به طور کلی از سه روش در آمار توصیفی برای خلاصهسازی دادهها استفاده میشود:
استفاده از جداول
استفاده از نمودار
محاسبه مقادیری خاص که نشاندهنده خصوصیات مهمی از دادهها باشند(صادقپور و مرادی،۱۳۹۲).
۳-۸-۲- آزمون آلفای کرونباخ
ضرایب آلفای کرونباخ بر اساس میانگین همبستگی آیتم های(سوالات) موجود در یک پرسش نامه در صورتی که آیتم ها استاندارد شده باشد، محاسبه می شود. اگر آیتم ها استاندارد نشده باشند، بر اساس کواریانس میان آیتم ها محاسبه می شود. چون آلفای کرونباخ را می توان به عنوان یک ضریب همبستگی بیان کرد، دامنه آن بین صفر تا۱ می باشد(صادقپور و مردای،۱۳۹۲).
۳-۸-۳-۱- آزمون نرمال بودن
برای انتخاب آزمون درست برای تحلیل فرضیهها ابتدا باید از توزیع آماری متغیری که مورد آزمون قرار میگیرد اطمینان حاصل کرد. برای نمونه، پیشنیاز گرفتن آزمونهای پارامتری، نرمالبودن توزیع آماری متغیرهاست. برای بررسی توزیع آماری متغیرها از آزمونهایی استفاده میکنند. آزمون کولوموگراف اسمیرنوف به همراه آزمون کای دو، از این دسته اند. اما با توجه به محدودیتهای آزمون کایدو، معمولا برای آزمون نرمالبودن، از آزمون کولوموگراف-اسمیرنوف(k-s) استفاده میشود(صادقپور و مردای،۱۳۹۲).
۳-۸-۳-۲- آزمون همبستگی
همبستگی، اندازه ی رابطه خطی بین متغیرهاست. درSPSS ضریب همبستگی پیرسون برای یافتن ارتباط میان دو متغیر کمی و نرمال، ضریب همبستگی اسپرمن برای یافتن ارتباط میان دو متغیر کیفی و غیر نرمال به کار می رود(صادقپور و مرادی،۱۳۹۲).
۳-۸-۴-۱- تکنیک معادلات ساختاری[۶۰]
در اکثر فرم های کلی، مدلسازی معادلات ساختاری حاوی دو قسمت است: مدل اندازه گیری و مدل معادله ی ساختاری.
۳-۸-۴-۱-۱-مدل اندازه گیری(تحلیل عاملی)
قوانین حاکم بر چگونگی اندازه گیری متغیرهای پنهان بر حسب متغیرهای مشاهده شده را تعیین و ویژگی های اندازه گیری متغیرهای مشاهده شده را بیان می کند. یعنی مدل های اندازه گیری، با روابط میان متغیرهای پنهان و مشاهده شده، سرو کار دارد. چنین مدلی فرض هایی را در مورد روابط میان مجموعه ای از متغیرهای مشاهده شده تعیین می کند، همانند سوالات(آیتم های) پرسش نامه و متغیرهای پنهان(عامل هایی) که سوالات برای اندازه گیری آن طراحی شده اند.
۳-۸-۴-۱-۲-مدل معادله ساختاری
مدلی جامع و انعطاف پذیر است که الگوی روابط میان متغیرهای مستقل و وابسته(که می توانند مشاهده شده یا پنهان باشند) را تعیین می کند. از این دو مدل، مدل ساختاری برای محقق اهمیت بیشتری دارد، چون آزمون مستقیمی از نظریه ی مورد نظر را ارائه می کند. مدل اندازه گیری نیز مهم است، زیرا آزمونی برای پایایی متغیرهای مشاهده شده ای که در اندازه گیری متغیرهای پنهان به کار رفته اند، ارائه می کند. اگر مدل اندازه گیری برازش ضعیفی به داده ها داشته باشد، نشان می دهد که حداقل برخی از متغیرهای نشانگر مشاهده شده، معتبر نیستند و مانع حرکت محقق به تحلیل مدل ساختاری هستند. متغیرهای نشانگر همان متغیرهای مشاهده شده ای هستند که توسط آن ها عامل های پنهان تعریف می شوند(صادقپور و مرادی،۱۳۹۲).
۳-۸-۴-۲-شاخص های برازش
با آن که انواع گوناگون آزمون ها که به گونه کلی شاخص های برازندگی[۶۱] نامیده می شود، پیوسته در حال مقایسه، توسعه و تکامل می باشند اما هنوز درباره ی حتی یک آزمون بهینه نیز توافق وجود ندارد. نتیجه آن است که مقاله های مختلف، شاخص های مختلفی را ارائه کرده اند(هومن،۱۳۸۴). این شاخص ها به شیوه های مختلفی طبقه بندی شده اند که یکی از عمده ترین آن ها طبقه بندی به صورت مطلق، نسبی و تعدیل یافته می باشد. برگردان فارسی این شاخص ها در جدول (۳-۲) آمده است. برخی از این شاخص ها عبارتند از:
۳-۸-۴-۲-۱- شاخص های مطلق
شاخص های مطلق مطرح کننده ی این پرسش هستند که آیا واریانس خطا یا تبیین نشده که پس از برازش مدل باقی می ماند، قابل توجه است یا خیر. که ریشه دوم میانگین مربعات خطای تقریب جز شاخص های مطلق می باشد(صادقپور و مرادی،۱۳۹۲).
۳-۸-۴-۲-۲- شاخص های نسبی
این اندازه ها، مدل پیشنهادی را با برخی مدل های مرجع که به مدل استقلالی یا نول منسوب اند مقایسه می کنند.برخی اندازه های برازش نموی عبارتند از: شاخص توکر لوئیس، شاخص برازش نرمدار، شاخص برازش نسبی، شاخص برازش نموی، شاخص برازش تطبیقی. محققین می توانند شاخص های برازش نموی بزرگتر از۰.۹ را به عنوان سطوح قابل قبول برازش مدل به کار برند(صادقپور و مرادی،۱۳۹۲).
۳-۸-۴-۲-۳- شاخص های تعدیل یافته
این شاخص ها به بررسی این امر می پردازد که مدل مورد نظر چگونه برازندگی و صرفه جویی و یا ایجاز را باهم ترکیب می کنند(هومن،۱۳۸۴).
جدول(۳-۳) معادل فارسی شاخص ها
IFI | RFI | NFI | TLI | CFI | RMSEA |
شاخص برازندگی فزاینده | شاخص برازش نسبی | شاخص نرم شده برازندگی |