(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

 

چکیده: 

 

    نخستین عرضه عمومی (IPO)، به اولین عرضه سهام شرکت به عموم، در طول دوران فعالیتش اطلاق می­شود و بدون شک، از مهم­ترین رخدادهایی است که در طول عمر یک شرکت خصوصی، اتفاق می­افتد. با وجود تمامی نقش­های مثبتی که به دنبال اجرای نخستین عرضه عمومی، می­توان برای یک شرکت انتظار داشت، نتایج بسیاری از پژوهش­ها حاکی از کاهش عملکرد شرکت پس از اجرای IPO بوده و به همین دلیل مطالعات بسیاری به بررسی اثر عمومی­شدن بر عملکرد آتی شرکت­ها­ پرداخته­اند. با توجّه به اهمیّت استراتژیک IPO، هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد مالی آتی شرکت­ها پس از عمومی­شدن و اولویت­بندی آن­ها می­باشد. پس از مرور جامع پیشینه­­ی نظری و تجربی دلایل روی­آوری به عرضه عمومی و عملکرد آن، استواری متغیّر­های انتخاب شده، مورد بررسی قرار­گرفت و پس از تعیین شش متغیّر استوار، مدل رگرسیون در کلّ بازه­ی زمانی مورد مطالعه و زیر­بازه­ها، اجرا شد. در حالی که پژوهش حاضر با بررسی جامعه­ی آماری تحقیق، نشان می­دهد که اهرم مالی، بر نتیجه­ی عملکرد آتی شرکت پس از عمومی­شدن، تأثیر منفی و معناداری دارد، نتایج، حاکی از تأثیر مثبت سرمایه­ اولیه، حجم عرضه، سن شرکت، سود­دهی اولیه و اندازه شرکت، بر روی عملکرد مالی آتی می­باشد.
عنوان                                                                                                                           صفحه

 

فصل اول: کلیات تحقیق                                                     

 

1-1- مقدمه 2

 

1-2- بیان مسئله 4

 

1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق 5

 

1-4- اهداف تحقیق 5

 

1-5- سوالات تحقیق 5

 

1-6- فرضیات تحقیق 6

 

1-7- مدل تحقیق 6

 

1-8- روش تحقیق 7

 

1-8-1- نوع تحقیق 8

 

1-8-2- ابزارها و شیوه گردآوری اطلاعات 8

 

1-9- قلمرو تحقیق 8

 

1-10- جامعه و نمونه آماری 8

 

1-11- شیوه تجزیه و تحلیل داده‌ها 9

 

1-12- متغیّرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آن‌ها 9

 

1-13- ساختار تحقیق 10

 

فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع

 

2-1- مقدمه 12

 

2-2- مبانی نظری تحقیق 12

 

2-2-1- دلایل روی‌آوری به عرضه عمومی 13

 

2-2-2- کاهش عملکرد شرکت‌های IPO 18

 

2-3- پیشینه تجربی تحقیق 21

 

2-3-1- مطالعات خارجی 22

 

2-3-2- مطالعات داخلی 39

 

2-4- جمع‌بندی فصل دوم 40

 

فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق

 

3-1- مقدمه 45

 

3-2- فرضیات تحقیق 45

 

3-3- مدل تحقیق 45

 

3-4- روش تحقیق 46

 

3-5- جامعه آماری 47

 

3-5-1- نمونه مورد مطالعه در بازه‌ی زمانی مورد نظر 47

 

3-5-2- کالبدشکافی اقتصادی بازه‌ی زمانی مورد نظر 47

 

3-6- ابزارها و شیوه جمع‌آوری اطلاعات 49

 

3-7- متغیّرهای تحقیق 49

 

3-8- روش آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها 50

 

3-9- جمع‌بندی فصل سوم 54

 

فصل چهارم: یافته‌های تحقیق

 

4-1- مقدمه 56

 

4-2- بررسی جامعه‌ی آماری و توزیع فراوانی متغیّرها 56

 

4-2-1- عملکرد مالی آتی شرکت 56

 

4-2-2- سرمایه اولیه 58

 

4-2-3- سوددهی اولیه 59

 

4-2-4- اندازه شرکت 60

 

4-2-5- سن شرکت 61

 

4-2-6- اهرم مالی 62

 

4-2-7- زیرقیمت بودن 63

 

4-2-8- زمان ورود (بازار داغ) 65

 

4-2-9- درصد عرضه اولیه 67

 

4-2-10- حجم عرضه اولیه 68

 

4-2-11- فاصله زمانی پذیرش و عرضه 69

 

4-3- بررسی جامعه‌ی آماری و آماره‌های توصیفی متغیّرها 71

 

4-3-1- میانگین متغیّرها به تفکیک زیربازه‌ها 71

 

4-3-2- انحراف‌معیار متغیّرها به تفکیک زیربازه‌ها 71

 

4-3-3- بیشینه‌ی متغیّرها به تفکیک زیربازه‌ها 72

 

4-3-4- کمینه‌ی متغیّرها به تفکیک زیربازه‌ها 73

 

4-3-5- جمع‌بندی بررسی جامعه‌ی آماری با توجّه به شرایط عمومی بازار 73

 

4-4- بررسی استواری متغیّرهای پژوهش 74

 

4-5- اجرای مدل رگرسیون و آزمون فرضیات 77

 

4-5-1- اجرای مدل رگرسیون و آزمون فرضیات در بازه‌ی اول 77

 

4-5-2- اجرای مدل رگرسیون و آزمون فرضیات در بازه‌ی دوم 79

 

4-5-3- اجرای مدل رگرسیون و آزمون فرضیات در کلّ بازه 80

 

4-5-4- جمع‌بندی فصل چهارم 82

 

فصل پنجم: جمع‌بندی، نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهاد‌ها

 

5-1- مقدمه 84

 

5-2- مروری بر چارچوب کلی تحقیق 84

 

5-3- یافته‌های تحقیق 85

 

5-3-1- یافته‌های حاصل از بررسی جامعه‌ی آماری و شرایط عمومی بازار 86

 

5-3-2- یافته‌های حاصل از بررسی استواری متغیّرها 87

 

5-3-3- یافته‌های حاصل از تحلیل‌های چندمتغیّره و آزمون فرضیات 87

 

5-4- نتیجه‌گیری و پیشنهادهای تحقیق 92

 

5-4-1- پیشنهاد‌های کاربردی 92

 

5-4-2- پیشنهاد برای تحقیقات آتی 94

 

5-5- محدودیت‌های تحقیق 95

 

منابع و مآخذ

 

منابع فارسی 97

 

منابع انگلیسی . 98

 

پیوست‌ها

 

پیوست 1 (نمونه آماری مورد مطالعه)­­­­­­­­­­­­104

 

پیوست 2 (خروجی­های نرم­افزار Eviews V.7).109

 

عنوان                                                                                                                             صفحه

 

جدول 1-1- متغیّرهای تحقیق، تعریف عملیاتی و پشتوانه تجربی تعریف آنها 9

 

جدول 2-1- دلایل روی­آوری به عرضه عمومی در پیشینه پژوهش 41

 

جدول 2-2- مهم‌ترین یافته‌های تجربی مرتبط با عملکرد IPOها و عوامل تأثیرگذار 42

 

جدول 3-1- متغیّرهای تحقیق 49

 

جدول 4-1- توزیع فراوانی عملکرد مالی آتی شرکت­ها 57

 

جدول 4-2- توزیع فراوانی مربوط به میزان سرمایه اولیه شرکت­ها 58

 

جدول 4-3- توزیع فراوانی مربوط به میزان سوددهی اولیه شرکت­ها 59

 

جدول 4-4- توزیع فراوانی مربوط به اندازه شرکت­ها 60

 

جدول 4-5- توزیع فراوانی مربوط به میزان سن شرکت­ها 61

 

جدول 4-6- توزیع فراوانی مربوط به میزان اهرم مالی شرکت­ها 63

 

جدول 4-7- توزیع فراوانی مربوط به میزان زیرقیمت بودن سهام شرکت­ها 64

 

جدول 4-8- توزیع فراوانی مربوط به تعداد IPOها در هر سال 65

 

جدول 4-9- تعیین نوع بازار در طول بازه­ی زمانی 66

 

جدول 4-10- توزیع فراوانی مربوط به درصد عرضه اولیه سهام شرکت­ها 67

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...