۳- ۱- ۲- ۲- ۳- اثرپذیری از نهاد علم و دانشگاه
۱)پنداشت از علم: منظور پنداشت و نگرش فرد به علوم تجربی و روشهای آن در مقایسه با سایر معارف بشری و سطوح دیگر عقلانیت و همچنین پنداشت از علم به عنوان یک حرفه در مقایسه با سایر حرفههاست.
۲)رضایت شغلی: فرد به چه میزان رضایت یا عدم رضایت شغلی خود را معلول عوامل بیرون یا درون نهاد علم میپندارد. از این طریق می توان به تأثیر نهادهای اقتصادی و سیاسی بر نهاد علم و تأثیر آنها بر نظام اخلاقی نخبگان علمی پیبرد. عدم رضایت از (مدیریت علم، شیوۀ ارزشیابی اساتید، درآمد، امنیت شغلی، امکان طرح آزادانه مباحث، ارتباط آزادانه با محافل علمی جهان، عدم استقبال جامعه و مسئولین از تولیدات علمی، پاسخگو نبودن علم به نیازهای جامعه، بومی نبودن علم، عدم پاسخگویی حرفه به نیازها و مسائل بنیادی فرد)
۳)احساس تعلق صنفی: فرد به چه میزان خود را با حرفهاش تعریف و توصیف مینماید و از این امر احساس خرسندی میکند. حرفۀ علمی به چه میزان از عناصر هویتی وی محسوب میشود.
۳- ۱- ۲- ۳- تمایلات زیستی ـ روانی فرد:
ویژگیهای بیولوژیک و روانی افراد همچون جنس، هوش، تخیل، خلق و خو[طبع]، ویژگیهای جسمانی و … است. خلق و خو(دیرجوش ـ صمیمی، درونگراـ برونگرا و …)با طیف اوزگود سنجش می شود.
مفهوم | متغیر | تعریف عملیاتی(مولفه ها) | صفات | سطح سنجش | پرسش |
دسترسی خانواده فرد به جهان اجتاعی دینی | شبکه روابط اجتماعی خانواده | تعامل خانواده با جهان اجتماعی دینی | - کمیت ارتباط با اقوام و خوبشاوندان دور و نزدیک،- کمیت ارتباط با روحانیون و عالمان دینی فامیل و آشنا،- کمیت استفاده از رسانه های مذهبی(مراسم، منابر و کتب دینی)،- کمیت مسافرت به شهرها و اماکن مذهبی | رتبه ای | ۷ |
میزان دینداری والدین | مناسکی(رفتاری) | ادای فریضه نماز و روزه، توصیه به فرزندان برای ادای فرائض دینی، شرکت در مجالس و مراسم مذهبی(احیا، عزاداریها و …) | ترتیبی | ۱۰ | |
پیامدی | پرداخت وجوهات شرعی( خمس، زکات، فطریه،صدقه)، ارتباط با عالمان و مبلغین دینی، دوری از محرمات(کسب روزی حلال، مراعات حریم محرم و نامحرم) | ||||
شیوههایانضباطیوالدین | درون خانواده | خودداری از محبت: استفاده تنبیهی و تشویقی از ابراز یا عدم ابراز محبت به فرزندان اعمال قدرت: تنبیه و تشویق مستقیم فرزندان برای هر رفتار خاص آنها گفتوگو: متقاعد کردن فرزندان با صحبت کردن،برای تحسین و تقبیح رفتارهای خوب و بدآنها. |
ترتیبی | ۱/۱۳ | |
بیرون خانوده | مسلح سازی: آماده کردن فرزندان برای مواجهه با افراد و محیط های مغایر با ارزشهای مورد قبول خانواده عایق کاری: جلوگیری از مواجهۀ فرزندان با افراد و محیط های مغایر با ارزشهای مورد قبول خانواده |
ترتیبی | ۲/۱۳ | ||
روابط خواهرانو برادران | کیفیت روابط خواهران و برادران |
گرم و عاطفی/ سرد و غیر عاطفی |