- تحقیق قابل انتقال و تکرر است؛ یعنی که فرایند و روشهای تحقیق قابل تکرار و انتقال میباشد.
از نظر جان بست[۱۲](۲۰۰۶)
- هدف اصلی تحقیق، حل یک مسئله یا پاسخگویی به یک سؤال یا دستیابی به روابط علت و معلولی بین متغیرهای پژوهشی است.
- تحقیق در صدد یافتن قوانین کلی است؛ به عبارت دیگر، هدف تحقیق مشاهده و درک الگوهای کلی رویدادها و روابط بین آنهاست.
-
-
- تحقیق بر مشاهده و آزمایش تأکید دارد. فرضیه ها و نظریه ها برای آنکه مورد استفاده قرارگیرند، باید در جهان واقعی قابل مشاهده و آزمون باشند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- محقق به منظور جمعآوری اطلاعات و آزمودن فرضیه، از ابزار مختلف اندازه گیری استفاده می کند، اما مواقعی وجود دارد که نمی توان با بهره گرفتن از ابزار، عمل اندازه گیری را انجام داد به همین دلیل در چنین شرایطی محقق از مشاهده دقیق برای توصیف روابط بین متغیرها استفاده می کند.
- در تحقیق، محقق باید از جدیدترین منابع اطلاعاتی برای رسیدن به هدفهای تحقیقی خود استفاده کند.
- در تحقیق، هدف خاصی وجود دارد که محقق تلاش می کند با جمعآوری اطلاعات مناسب به آنها دسترسی پیدا کند.
- انجام تحقیق مستلزم داشتن مهارت لازم در زمینه موضوع مورد تحقیق است.
- تحقیق، فعالیتی عینی و منطقی است؛ به این معنی که محقق با رعایت اصول و ضوابط روشهای تحقیق، اطلاعات لازم را جمعآوری کرده و بدون هیچگونه تعصبی به نتیجه گیری می پردازد.
- تحقیق به منظور حل مسائل بدون جواب یا سؤالهای بدون پاسخ انجام می شود؛ به عبارت دیگر، تحقیق نباید تکرار کار دیگران باشد و یا به حل مسائلی بپردازد که قبلاً به وسیله دیگران حل شده است.
- وظیفهی محقق با خاتمه یافتن تحقیق به پایان نمیرسد، بلکه محقق موظف است با تهیه گزارش دقیق، آنچه را که پیدا کرده به اطلاع عموم برساند.
- انجام تحقیق مستلزم این است که محقق دارای برخی ویژگیها نظیر صداقت، شهامت و خلاقیت باشد.
۲-۲-۴) انواع پروژه های تحقیقاتی
براساس هدف پژوهش ها به پژوهش های بنیادی و کاربردی تقسیم می شوند. بعضی از محققان نیز پژوهش ها را بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می نمایند: تحقیق بنیادی، تحقیق کاربردی و تحقیق و توسعه. با عنایت به توضیحات زیر می توان گفت تحقیق و توسعه خود یک نوع تحقیق کاربردی است.
تحقیق بنیادی پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیدهها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوریها و نظریهها میپردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می کند. هدف اساسی این نوع پژوهش تبیین روابط بین پدیده ها، آزمون نظریه ها و افزودن به دانش موجود در یک زمینه خاص است. برای مثال “بررسی رابطه اعتماد و تعهد در روابط صنعتی” یک نمونه تحقیق بنیادی است. سطح گفتمان کلی و انتزاعی در حوزه یک علم است. تحقیق بنیادی می تواند نظری یا تجربی باشد. تحقیق بنیادی نظری از روشهای استدلال عقلانی و قیاسی استفاده میکند و بر پایه مطالعات کتابخانهای انجام میشود. تحقیق بنیادی تجربی از روشهای استدلال استقرائی استفاده میکند و بر پایه روشهای میدانی انجام میشود.
تحقیق کاربردی پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام میشود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در اینجا نیز سطح گفتمان انتزاعی و کلی اما در یک زمینه خاص است. برای مثال “بررسی میزان اعتماد مشتریان به سازمان فرضی” یک نوع تحقیق کاربردی است. (حافظ نیا،۱۳۹۲)
۲-۲-۵) پژوهش چیست؟
در دنیای امروز، «دانایی» یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه محسوب می شود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. دانسته های ما یا از طریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجود حاصل می شود یا بر اساس پژوهشهایی که خود انجام میدهیم به دست می آید. اگر این دانستهها بر اساس نتایج پژوهشهای قبلی باشد، در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته شده و اگر مبتنی بر مشاهدات و تحلیلهای جاری باشد تلاش ما به تولید اطلاعات منجر شده است؛ بنابراین منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیتهای پژوهشی است که انجام میگیرد.
پژوهش کوششی است برای یافتن بهترین راه حل های ممکن در جهت حل مشکلات موجود در عرصه های مختلف زندگی و همچنین، پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشنتر از مفاهیم پیرامون ماست. در مجموع پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افقهای تازه برای آیندگان است. شخصی که به شیوه های گوناگون به انجام پژوهش می پردازد، پژوهشگر (محقق) نامیده می شود. پژوهشگر فردی است که با بهره گرفتن از روشهای علمی در صدد رسیدن به شناختی تازه از مسائل و مفاهیم مختلف است. او با بهره گرفتن از ابزارهای گوناگون به مشاهده دقیقتر و عمیقتر پدیده های اطراف خود می پردازد. پژوهشگر با نگاهی نقادانه و موشکافانه به پیرامون خود مینگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی، اطلاعات موثقی را در اختیار متولیان امور قرار میدهد. پژوهش، موجب توصیف، پیشبینی، بهبود و تبیین امور و پدیده ها می شود(گال و همکاران[۱۳]، ۲۰۰۳).
پژوهش، به عنوان یکی از قویترین ابزارهای پرورش استعدادهای بالقوه، از مهمترین مسائلی است که برنامهریزان دانشگاهها باید به آن توجه داشته باشند(ظهور و فکری، ۱۳۸۲).
نکتهی کلیدی آن است که پژوهش یک «فرایند» فعال و جهتدار است که این ویژگی آن را از جمع آوری منفعلانهی اطلاعات متمایز میسازد. در واقع منشأ پژوهش، فرضیهای مشخص است که در طی مراحل پژوهش مدام در حال تکمیل، تفسیر و تجدید میباشد.
۲-۲-۶) اهمیت و ضرورت پژوهش
پژوهش اصلیترین نیروی محرکهی یک جامعه در مسیر ترقی بوده و از آن به عنوان یکی از شاخصهای مهم رشد، نام برده میشود. در بُعد اقتصادی نیز پژوهش فعالیتی کاملاً ضروری، موجه و دارای بازدهی مثبت تلقی میشود زیرا مبنای نوآوری و زمینه ساز تحول و تکامل وسایل و ابزارهای تولید است (حری، ۱۳۷۱).
نوع و سطح فعالیتهای پژوهشی، یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شود. موفقیت در تمام فعالیتهای مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات و غیره به نحوی به گسترش فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود. همه آنچه که به عنوان پیشرفت علوم در اعصار مختلف تاریخ میشناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیتهای پژوهشی آنان بوده است.
در کشور ما نیز پس از تشکیل سازمانهای رسمی تحقیقاتی، از فعالیتهای پژوهشی انتظار میرفت که نتایج این تحقیقات، پی ساخت تصمیمهای پژوهشی قرار گیرد، اما شواهد موجود از جمله اظهار نظرهای کارشناسی و نتایج یک تحقیق انجام شده در این زمینه، دال بر عدم استفاده از نتایج تحقیقات و داشتن دید تشریفاتی و زینتی نسبت به سازوکار پژوهش است(حری، ۱۳۷۱).
۲-۲-۷) دیدگاه اسلام نسبت به پژوهش و دانش
اسلام، دین اندیشه، عقل و دانش است. برای اثبات این مدعا دلیلی که به تنهایی کفایت می کند این است که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) برای اثبات رسالت خود هر چیزی که ارائه میکرد، به واسطه اندیشه و عقل و دانش درک میشد. روشهای مختلفی که قرآن برای تشویق نمودن مردم به اندیشیدن در ملکوت آسمانها و زمین اتخاذ کرده، خود دلیل روشنی است بر این که عقل و دانش تا چه حد در نظر اسلام بزرگ آمده است. بنابراین هرچه آیه در زمینه بزرگداشت اندیشهی انسانی آمده هم به فضیلت عقل اشاره دارد، یعنی باید آن را پرورش داد و هم به برتری مقام دانش که باید به تحقیق آن پرداخت. در نتیجه انسان عنصری آگاه از حقایق میگردد که پردهی جهل را دریده و از زنجیر خرافات و اوهام رهایی مییابد (شلتوت[۱۴]، ۱۹۶۴). قرآن برای دانش، مقامی ارجمند در نظر گرفته و از دانشمندان، بعد از خدا و فرشتگان در مرحله سوم یاد کرده است:
«خدا به یکتایی خود گواهی می دهد که جزو ذات اقدسش خدایی نیست و فرشتگان و دانشمندان نیز بر این مطلب گواهند، او نگهبان عدل و راستی است»[۱۵].
قرآن دانشمندان را کسانی میداند که چون قدرت و عظمت حق را دریافتهاند، از او میترسند:
«در میان بندگان، تنها دانشمندان از خدا، ترس دارند»[۱۶].
در جایی دیگر برای تکریم مقام دانش به لفظ فرمانروایی از آن تعبیر می کنند:
«کسانی که در آیات خدا بدون داشتن فرمانروایی (یعنی دانش) مجادله می کنند، خدا و مؤمنان را به خشم میآورند»[۱۷].
اگر به سیر تاریخی دانش نگاهی شود، معلوم می شود که مسلمانان در پرتو تعالیم اسلام بوده که می اندیشیدند، بحث و کاوش میکردند و نیروی عقل خود را به کار برده، در هر امری دلیل میطلبیدند و از این رو نیز سرور ملتها شدند. ولی آنگاه که در آنان دگرگونی پدید آمد و عقلهای آنها از تب تقلید رنجور گردید، دیگر خود را نشناخته و از روزگار و زندگی بیخبر شدند و در دین خدا تفرقه انداختند. حال دیگر نباید جز از طریق دانش که نیکی را از بدی و مفید را از مضر تشخیص میدهد و جز به وسیله تندرستی که باعث کمال عقل و سلامت تدبیر است، آن را تحقق بخشید و غیر از این راهی در اختیار ما نیست. پس دانش و تندرستی دو اصلی هستند که زندگی بر وجهی که فلسفهی آفرینش تأمین شود، بدان نیازمند میباشند. همه چیز به این دو اصل احتیاج دارد و در برابر دانایی جز نادانی و بیماری عاملی وجود ندارد که خانهی سعادت را ویران و راحتی انسانها را نابود و همبستگی آنها را از هم گسیخته می کند (شلتوت، ۱۹۶۴).
۲-۲-۸) ویژگیهای پژوهشگر
یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده های اطراف خود دارد. او نسبت به آنچه در اطرافش میگذرد، حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره در جهت یافتن پاسخهای تازه برای پرسشهای موجود است. همچنین او برای انجام موفقیتآمیز پژوهش خود، از روشهای علمی و پذیرفتهشده استفاده می کند. علاوه بر آن، یک پژوهشگر موفق از مهارت لازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازش برخوردار است. این منابع از محلهای مختلف مثل کتابخانه ها، مراکز اطلاعرسانی و شبکه های رایانهای ملی و بینالمللی به دست میآیند. او به خوبی میتواند در این منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پیشینهی پژوهشی موضوعی که در آن زمینه فعالیت می کنند، به درک روشنی نسبت به گذشتهی آن موضوع دست یابد(نادری وسیف نراقی،۱۳۹۱).
پژوهشگران موفق به کار گروهی در طرحهای پژوهشی بها می دهند و تلاش می کنند پژوهش خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند. همچنین آنان نتایج یافتههای خود را به نحو مؤثری منتشر ساخته و در اختیار سایر محققان قرار می دهند. آنان نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت کرده و لحظهای از تلاش در جهت ارتقای مهارت های علمی خویش باز نمیایستند.
۲-۲-۹) پایان نامه ها یا رسالههای تحصیلی
یکی از انواع تحقیقات علمی که معمولاً در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به مرحله اجرا درمیآید، پایان نامه ها یا رسالههای تحصیلی می باشند که دانشجویان برای گذراندن مرحله پژوهشی دوره کارشناسی ارشد و یا دکتریی خود در آخرین بخش از دوره های مذکور، ملزم به انجام آن میباشند. برای تنظیم و نوشتن یک پایان نامه تحقیقی در قالب چهارچوبی علمی و معقول، محقق ناگزیر است اصولی را رعایت کند تا هم کار تدوین پایان نامه برای او آسان شود و هم مطالعه آن برای دیگران به گونه ای ثمربخش امکان پذیر گردد (نادری و سیف نراقی،۱۳۹۱). این اصول عبارتند از:
- اصول تدوین و تنظیم مطالب در پایان نامه
- اصول نوشتن مطالب در پایان نامه
- اصول استفاده از منابع و مآخذ در پایان نامه
۲-۲-۱۰) تدوین پایان نامه
اساساً پایاننامه به ویژه در دوره تحصیلات تکمیلی، ثمرهی پژوهش در موضوعهای مختلف علمی و حاصل پردازش اطلاعات دانشجویان در جریان تحقیقات آنان میباشد. به یقین تدوین هر پایاننامهی تحصیلی علاوه بر انتقال و پردازش تجربیات سایرین، به ارائه طرحها و راهکارهای جدید علمی منجر میگردد. همچنین میتواند موجب صرفهجویی در وقت و هزینه و نیز پیشگیری از تکرار تحقیقات شود و در عین حال نتایج تحقیق را در معرض رؤیت، نقد و ارزیابی صاحبنظران و محققین قرار داده و به تبع آن منجر به رفع اشکالات احتمالی میگردد(سیاری، ۱۳۷۳).
۲-۲-۱۱) اهمیت پایان نامه
از ویژگیهای پایاننامه این است که زیر نظر استادان راهنما و مشاور، تکمیل و به پایان میرسد. در واقع میتوان گفت که این، یک کار گروهی است. پایاننامه یا رساله، غیر از گزارشهای فصلی و موسمی است که توسط دانشجو برای استادان فراهم میشود. در دنیا هم برای پایاننامهها اهمیت فراوانی قائلند. بسیاری از تحقیقات پیمایشی، توصیفی و یا تجربی توسط دانشجویان انجام میشود که کار آنها سرآغاز سلسله پژوهشهای مفصلتر و اساسیتر میگردد. چکیدههایی که به طور روزآمد و مرتب از پایاننامهها در کشورهای پیشرفتهی جهان تهیه میشود حاکی از اهمیت آن است(موچ[۱۸]و پارک،۲۰۰۳).
نکتهی قابل توجه این است که دانشجویانی که گرفتارهای معمول زندگی را دارند و یا از نظر مالی و مادی در مضیقه هستند، طبعاً نمی توانند کار خوبی تحویل دهند. به علاوه این که، بعضی از طرحها واقعاً هزینه های زیادی دربر دارد و برای همین است که دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برحسب مقدورات و امکانات خود بودجههایی را برای این منظور در نظر گرفتهاند که طبعاً باید بر کمیت آن افزوده شود، زیرا دانشجو ممکن است دارای نظریه ها و فرضیه های خوبی باشد که چنانچه پشتوانهی مالی نباشد ذهن جوشان او به سردی میگراید و انگیزه ها از بین میرود. در رابطه با پایان نامه های کاربردی این مشکل زودتر حل می شود زیرا دستگاههای بهرهبردار در صورت اطلاع میتوانند حمایت کنند و مشکلات مالی و اجرایی پژوهش را برطرف سازند. باید روال و رویههای مشخص از طرف دانشگاهها و آموزش عالی برای حمایت و تقویت و پیشرفت کار پایاننامه ها و رسالهها طراحی گردد و به طور مستمر و با نظارت، چه به صورت هزینه کامل و یا کمک هزینه، مجریان طرحها را یاری نمود. کمکهایی از قبیل تایپ، تجلید و یا تخفیف در انجام آنها، حداقل کمک ممکنی است که دانشجویان میتوانند از آنها بهرهمند شوند.
بعضی از سازمانهایی که عهدهدار وظیفهی چکیدهسازی و یا جمع آوری آن هستند، میتوانند با عقد قرارداد با دانشگاهها و یا دانشجویان و نیز هدایت آنان جهت تهیه چکیده، مساعدتهای مطلوبی را ایفا نمایند.تحقیقات مهم دوره فوقلیسانس و دکتری ممکن است زیر نظر استاد راهنما و یا استاد ارشدی انجام گیرد که انرژی خود را صرف تحقیق در مسائل مهم می کند. در این صورت تلاش داوطلبانهی درجههای تحصیلی را میتوان در جهتهای خاص مسئله اصلی هدایت کرد و مطالعات درازمدت را امکانپذیرد(موچ و پارک، ۲۰۰۳).