فهرست مطالب
فصل اول
1 – 1. مقدمه 2
1-2. بیان مسأله 4
1-3. اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن 7
1- 4. اهداف تحقیق 9
1-5. سوالات تحقیق 9
1-6. روش تحقیق 9
1-7. جامعه آماری 10
1-8. نمونه آماری 10
1-9 . ابزار جمعآوری دادهها واطلاعات 11
1-10. روش تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات 11
1-11. تعاریف متغیرها و واژههای کلیدی 12
1-11-1.تعاریف نظری 12
1-11-1-1. استراتژی 12
1-11-1-2.تحلیل SWOT 12
1-11-1-3.فرصت ها و تهدید ها 13
1-11-1-3-1.فرصت ها 13
1-11-1-3-2.تهدید ها 14
1-11-1-4. نقاط ضعف و قوت 14
1-11-1-4-1. قوت ها 14
1-11-1-4-2.ضعف ها 15
1-11-1-5. تکنیک تاپسیس 15
1-12. قلمرو تحقیق 16
1- 12-1. قلمرو موضوعی تحقیق 16
1- 12-2. قلمرو مکانی تحقیق 16
1- 12-3. قلمرو زمانی تحقیق 16
1-13.مدل مفهومی پژوهش 17
فصل دوم
2-1. مقدمه 19
2-2. صادرات 21
2-3. مزایای صادرات 22
2-4. مشکلات و موانع صادرات 23
2-5. تعیین نرخ ارز مناسب با صادرات 26
2-6. صنعت لوازم خانگی ایران 26
2-7. صادرات لوازم خانگی 29
2-8 . برنامه ریزی استراتژیک 30
2-9 . ویژگی های مهم برنامه ریزی استراتژیک 31
2-10. شناخت و تحلیل محیط داخلی و خارجی 32
2-11 . تدوین و طراحی استراتژی 33
2-12. فرایند انتخاب استراتژی 34
2-13. تعیین ماموریت و تهیه بیانیه ماموریت سازمان 34
2-14 . چشم انداز سازمان(شرکت). 38
2-15. اهداف شش گانه برنامه ریزی در سازمان 40
2-16 . ماتریس تجزیه تحلیل قوت ها، ضعف ها ، فرصت ها و تهدیدها(SWOT) 42
2-17 . مراحل ساخت ماتریس swot 45
2-18. بررسی عوامل خارجی * شناسایی فرصت ها وتهدید ها 46
2-19. بررسی عوامل داخلی 48
2-20.نقاط ضعف و قدرت صنعت لوازم خانگی 50
2-21. مهمترین راهبردهای میانی برای دستیابی به اهداف زنجیره تامین لوازم خانگی و اداری الکتریکی و الکترونیکی 52
2-22.شرکت لوازم خانگی آنتیک 70
2-23. پیشینه پژوهش 85
فصل سوم
3-1. مقدمه 94
3-2. روش تحقیق 95
3-3. جامعه آماری 99
3-4. نمونه آماری 99
3-5 . ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات100
3-5-1. منابع داده ها 100
3-5-2. ابزار گردآوری داده ها 100
3-6. روایی و پایایی 99
3-6-1. آلفای کرونباخ 99
3-7. روش تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات 100
3-7-1. تکنیک تاپسیس 101
فصل چهارم
4-1. مقدمه 103
4-2. شناسایی فاکتورهای مهم SWOT 1058
4-2-1. پرسشنامه SWOT 1058
4-2-2. تحلیل پرسشنامه با بهره گرفتن از پارتو 10710
4-3. رتبه بندی عوامل استراتژیک با topsis. 1135
4-5.جمع بندی 1248
فصل پنجم
5-1. مقدمه 126
5-2. پردازش سوالات تحقیق 1271
5-3. پیشنهاد برای تحقیقات آتی 1326
5-4.منابع.137
چکیده:
اتکا به درآمدهای نفتی و مغفول ماندن توسعه صادرات غیرنفتی از جمله چالش هایی است که اقتصاد ایران را همواره تحت تاثیر قرار داده است. بنابرابن با توجه به اینکه توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از کلیدی ترین مباحث در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و حضور موفق تر در بازارهای جهانی محسوب می شود، لذا شناسایی عوامل استراتژیک رفع مشکلات صادرات غیر نفتی (از جمله لوازم خانگی و) از اهمیت ویژه ای برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور برخوردار است. این تحقیق در صدد است به شناسایی و رتبه بندی عوامل استراتژیک رفع مشکلات صادرات لوازم خانگی با بهره گرفتن از تکنیک تاپسیس در شرکت تولیدی لوازم خانگی آنتیک ، بپردازد. با توجه به جامعه پژوهش، تعداد 132 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. دراین پژوهش از یک پرسشنامه محقق ساخته (swot) برای گردآوری اطلاعات استفاده می شود. فرضیههای تحقیق از طریق آزمون آماری متناسب با سؤالهای پرسشنامه، تحلیل سلسه مراتبی وهمچنین مدل تاپسیس TOPSIS)) برای رتبه بندی عوامل استفاده شده است . پنج عامل(تجارت و کسب و کار، مشتری مداری، سیاستگزاری و هدایت، فناوری و فراسازمانی ) به عنوان مشکلات اساسی صادرات لوازم خانگی ذکر گردید و با توجه به اولویت بندی که به روش تاپسیس صورت گرفت به ترتیب عوامل(کاهش وابستگی ارزی، افزایش کیفیت محصول، ارتقاء دانش تخصصی، مقابله با تورم، رفع کمبود نقدینگی، افزایش سهم بازار، شکست تحریم ها و افزایش مزیت رقابتی) به عنوان عوامل استراتژیک اول تا هشتم رفع مشکلات صادرات لوازم خانگی شناسایی شدند.
کلیدواژه ها: صادرات- شناسایی و رتبه بندی – عوامل استراتژیک – تکنیک تاپسیس – شرکت تولیدی لوازم خانگی آنتیک
فصل اول
کلیات تحقیق
1 – 1. مقدمه
اتکا به درآمدهای نفتی و مغفول ماندن توسعه صادرات غیرنفتی از جمله چالش هایی است که اقتصاد ایران را همواره تحت تاثیر قرار داده است(آل اسحاق،1390).
در خصوص نقش ناچیز صادرات غیر نفتی در توسعه اقتصادی کشور کافی است به سهم آن در تولید ناخالص داخلی توجه شود که طی یک روند ده ساله از 4 درصد در سال 79 به 6 درصد در سال 88 رسیده است. از بعد مقایسه بین المللی نیز می توان به سهم اندک صادرات غیر نفتی در کل صادرات جهانی پی برد، به طوری که در سال 2009(1387-88) میزان صادرات جهانی در حدود 16 تریلیون دلار بوده که سهم صادرات غیر نفتی ایران 13٪ درصد می باشد ( آمار بانک جهانی،2011).
در سال های گذشته کشور های آسیایی هم چون چین ،سنگاپور، مالزی، و ترکیه در صادرات غیر نفتی بسیار موفق عمل کرده اند به طور نمونه ترکیه به عنوان اصلی ترین رقیب ایران در منطقه در افق چشم انداز(2023)، صادرات غیر نفتی سالانه 500 میلیارد دلاری را هدف گذاری کرده است. با توجه به هدف گذاری کشورهای منطقه، ایران نیز صادرات کالا و خدمات غیر نفتی 80 میلیارد دلاری را تا پایان برنامه پنجم توسعه (1394) و صادرات 500 میلیارد دلاری را به عنوان یکی از اهداف سند چشم انداز 1404 مد نظر قرار می دهد(محمد زاده اصل و محمدی،1391).
طراحی و تدوین راهبردهای ملی توسعه صادرات به دلیل ماهیت فرا بخشی صادرات ،نقش آفرینی بنگاه های خصوصی و نیز تاثیر محیط جهانی و ملی از نظر عوامل اقتصادی ،اجتماعی و فر هنگی ، سیا سی و قانونی و مقرراتی و به ویژه در دهه های اخیر، عوامل تکنولوژیک، از پیچیدگی خاص برخوردار است . به نحوی که حتی درآغاز قرن بیست و یکم،مطابق مطالعات انجام شده و به ویژه براساس نتایج فوروم های متعدد برگزارشده توسط مرکزتجارت بین الملل(ITC)، متشکل از کشورهای صنعتی، در حال گذار ، در حال توسعه وبسیار کم توسعه یافته(LDC)، متدولوژی واحد و پذیرفته شده ای برای تدوین راهبردهای ملی صادرات وجود ندارد و کشورهای مختلف، از روشها و الگوهای متفاوتی برای این مهم بهره -گیری کرده اند که در سازمان توسعه تجارت ایران طی سالهای اخیرمورد مطالعه و بررسی قرارگرفته اند.
در ج .ا.ایران اولین تلا ش های سیستماتیک و جدی در جهت تدوین برنامه های توسعه صادرات از سال1377و در زمان تدوین برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی آغاز و دربرنامه چهارم به نحوی عمیقتر و گسترده تر ادامه یافت(سند راهبرد ملی توسعه صادرات غیرنفتی،1389).
1-2. بیان مسأله
در حال حاضر اقتصاد ایران، اقتصادی مبتنی بر درآمد نفت است و هر تحولی حتی کوچک بر شاخص های اقتصادی کشور ما تاثیرات بسزایی خواهد داشت. درآمدهای سرشار نفتی، در مقابل اقتصاد کشورمان، نه تنها دردی از دردهای جامعه را درمان نخواهد کرد، بلکه نوسانات قیمتی آن و هرگونه کاهش یا توقف در جریان وصول وجوه نفتی، زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و چه بسا فاجعه ای اقتصادی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد. طبیعی است که در چنین فضایی، نوسانات موجود در بازار نفت از سویی و نگرانی از اتمام این ذخایر ارزشمند از سوی دیگر لزوم توجه به توسعه صادرات غیرنفتی و درآمدهای حاصل از آن را برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور دوچندان می کند.
راهبردها، برای دستیابی به اهداف طراحی می شوند و هر چه بهتر طراحی شوند، مقاصد بهتری در راستای چشم انداز قابل دستیابی خواهند بود. ازجمله عوامل استراتژیک رفع مشکلات صادرات غیرنفتی (به ویژه لوازم خانگی)عبارتند از: عزم و اراده مسوولان بر تولیدات صادرا ت محور استوار باشد و این بدین معناست که موافقت اصولی وزیر صنعت، معدن و تجارت، تخصیص منابع، سرمایه گذاری سرمایه گذاران همه و همه براساس نیاز مشتریان خارج از کشور صورت پذیرد. به عبارتی