(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
امروزه سازمانها با محیطهای پویا و به شدت رقابتی روبرو هستند و برای اینکه بتوانند در چنین محیطهایی به حیات خود ادامه دهند، به ابزارهای جدیدی برای بقای خود در عرصه رقابت نیاز دارند. از جمله این ابزارها، هوش رقابتی و مدیریت دانش می باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با نقش تعدیل کنندگی یادگیری سازمانی و نوآوری می باشد.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جهت سنجش هوش رقابتی از 3 بعد هوش بازار، هوش رقبا و هوش تکنولوژی ، برای مدیریت دانش از 3 مولفه، جذب دانش، تفسیر دانش و به کارگیری دانش، برای یادگیری سازمانی از 4 قابلیت تعهد مدیریتی، دید سیستمی، فضای باز و آزمایشگری و انتقال و یکپارچه سازی دانش، جهت سنجش نوآوری از دو بعد نوآوری محصول و فرایند و سرانجام جهت سنجش عملکرد سازمانی از ابعاد معرفی شده توسط کاپلان و نورتون ( بعد مالی، مشتری، فرایند داخلی و بعد یادگیری و رشد) بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی تبریز میباشد که حجم نمونه آماری نیز همان جامعه آماری تعیین شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که تمامی فرضیات به غیر از فرضیه 3 تائید شده اند. همچنین نوآوری و یادگیری سازمانی به عنوان متغیرهای میانجی تاثیر مستقیم هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد را تقویت می کنند.
عناوین . . .صفحات
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه . 2
1-2 بیان مسئله 3
1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش 4
1-4 اهداف پژوهش 6
1-4-1 هدف کلی 6
1-4-2 اهداف فرعی . 6
1-5 سؤالات پژوهش . 6
1-5-1 سوال اصلی 6
1-5-2 سوالات فرعی . 7
1-6 فرضیات پژوهش 7
1-7 مدل پژوهش . 8
1-8 روش تحقیق . 10
1-8-1 نوع تحقیق و روش گردآوری دادهها 10
1-8-2 ابزار و شیوه گردآوری اطلاعات 10
1-8-3 نحوهی سنجش متغیرها و گردآوری دادهها 10
1-8-4 روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 10
1-9 قلمرو پژوهش 11
1-10جامعه و نمونهی آماری 11
1-11 روش تجزیه و تحلیل دادهها 11
1-12 متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی آنها 12
1-13 محدودیتهای پژوهش 14
1-14 ساختار پژوهش . 15
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
2-1 مقدمه . 17
2-2 هوش رقابتی 17
2-2-1 تعاریف هوش رقابتی 18
2-2-2 فرایند هوش رقابتی . 20
2-2-3 انواع هوش رقابتی 21
2-2-4 هوش رقابتی در شرکتهای کوچک و متوسط 23
2-3 مدیریت دانش 24
2-3-1 فرایند مدیریت دانش 25
2-3-2 عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش 26
2-4 یادگیری سازمانی . 27
2-4-1 تعاریف یادگیری سازمانی 28
2-4-2 قابلیتهای یادگیری سازمانی 29
2-5 نوآوری سازمانی . 32
2-5-1 رویکردهای نوآوری . 33
2-5-1-1 رویکرد فردگرایی .33
2-5-1-2 رویکرد ساختارگرایی 34
2-5-1-3 رویکرد تعاملی .34
2-5-2 تعاریف نوآوری .34
2-5-3 انواع نوآوری . 35
2-6 عملکرد سازمانی . 38
2-6-1 کارت امتیازی متوازن . 39
2-7 شرکتهای کوچک و متوسط 43
2-7-1 تعاریف شرکتهای کوچک و متوسط 44
2-7-2 ویژگی شرکتهای کوچک و متوسط 44
2-7-3 محدودیت و چالشهای پیش روی شرکتهای کوچک و متوسط 46
2-8 پیشینه تجربی 47
2-8-1 روابط بین مدیریت دانش، یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد سازمانی 47
2-8-2 روابط بین هوش رقابتی، نوآوری و عملکرد سازمانی 51
2-9 جمع بندی فصل دوم 54
فصل سوم: روش شناسی
3-1 مقدمه 57
3-2 فرضیههای تحقیق 57
3-3 مدل مفهومی پژوهش 58
3-4 روش تحقیق 59
3-5 جامعه و نمونه آماری 60
3-6 ابزار و شیوهی جمعآوری دادهها 60
3-7 ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری 62
3-7-1 روایی پرسشنامه . 62
3-7-2 پایایی پرسشنامه 62
3-8 متغیرهای پژوهش . 62
3-9 نحوه تجزیه و تحلیل دادهها 63
3-10 جمعبندی فصل سوم 63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه 65
4-2 آمار توصیفی . 65
4-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی 66
4-2-2 نتایج آمار توصیفی مولفه های تحت بررسی 70
4-2-2-1 هوش رقابتی 71
4-2-2-2 مدیریت دانش .73
4-2-2-3 یادگیری سازمانی .75
4-2-2-4 نوآوری 77
4-2-2-5 عملکرد سازمانی .79
4-2-3 بررسی نرمال بودن داده ها 82
4-3 آمار استنباطی . 83
4-3-1 مدلیابی معادلات ساختاری 83
4-3-2 تحلیل عاملی(تائیدی) 83
4-3-3 مدل ساختاری پژوهش 88
4-3-3-1 مدل مفهومی .88
4-3-3-2 شاخصهای مدل تحت بررسی 89
4-3-3-3 مدل ضرایب استاندارد .89
4-3-3-4 مدل T values .90
4-3-4 نتایج آزمون فرضیات پژوهش 91
4-3-4-1 تحلیل دو متغیره 91
4-3-4-2 تحلیل چند متغیره .92
4-4 جمع بندی فصل چهارم 99
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه . 102
5-2 مروری بر خطوط کلی تحقیق 102
5-3 یافتههای پژوهش 103
5-3-1 یافتههای جمعیت شناختی 103
5-3-2 یافتههای تحلیل تک متغیره 104