(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

 

چکیده 

 

امروزه سازمانها با محیطهای پویا و به شدت رقابتی روبرو هستند و برای اینکه بتوانند در چنین محیطهایی به حیات خود ادامه دهند، به ابزارهای جدیدی برای بقای خود در عرصه رقابت نیاز دارند. از جمله این ابزارها، هوش رقابتی و مدیریت دانش می باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با نقش تعدیل کنندگی یادگیری سازمانی و نوآوری می باشد.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جهت سنجش هوش رقابتی از 3 بعد هوش بازار، هوش رقبا و هوش تکنولوژی ، برای مدیریت دانش از 3 مولفه، جذب دانش، تفسیر دانش و به کارگیری دانش، برای یادگیری سازمانی از 4 قابلیت تعهد مدیریتی، دید سیستمی، فضای باز و آزمایشگری و انتقال و یکپارچه سازی دانش، جهت سنجش نوآوری از دو بعد نوآوری محصول و فرایند و سرانجام جهت سنجش عملکرد سازمانی از ابعاد معرفی شده توسط کاپلان و نورتون ( بعد مالی، مشتری، فرایند داخلی و بعد یادگیری و رشد) بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل  شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی تبریز میباشد که حجم نمونه آماری نیز همان جامعه آماری تعیین شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر و  مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که تمامی فرضیات به غیر از فرضیه 3  تائید شده اند. همچنین نوآوری و یادگیری سازمانی به عنوان متغیرهای میانجی تاثیر مستقیم هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد را تقویت می کنند.
عناوین     .   .       .صفحات

 

       فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه . 2

 

1-2 بیان مسئله 3

 

1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش 4

 

1-4 اهداف پژوهش 6

 

1-4-1 هدف کلی 6

 

1-4-2 اهداف فرعی . 6

 

1-5 سؤالات پژوهش . 6

 

1-5-1 سوال اصلی 6

 

1-5-2 سوالات فرعی . 7

 

1-6 فرضیات پژوهش 7

 

1-7 مدل پژوهش . 8

 

1-8 روش تحقیق . 10

 

1-8-1 نوع تحقیق و روش گردآوری داده‌ها 10

 

1-8-2 ابزار و شیوه گردآوری اطلاعات 10

 

1-8-3 نحوه‌ی سنجش متغیرها و گردآوری داده‌ها 10

 

1-8-4 روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 10

 

1-9 قلمرو پژوهش 11

 

1-10جامعه و نمونه‌ی آماری 11

 

1-11 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 11

 

1-12 متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی آن‌ها 12

 

1-13 محدودیت‌های پژوهش 14

 

1-14 ساختار پژوهش . 15

 

         فصل دوم: پیشینه‌ی پژوهش

 

2-1 مقدمه . 17

 

2-2 هوش رقابتی 17

 

2-2-1 تعاریف هوش رقابتی 18

 

2-2-2 فرایند هوش رقابتی . 20

 

2-2-3 انواع هوش رقابتی 21

 

2-2-4 هوش رقابتی در شرکتهای کوچک و متوسط 23

 

2-3 مدیریت دانش 24

 

2-3-1 فرایند مدیریت دانش 25

 

2-3-2 عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش 26

 

2-4 یادگیری سازمانی . 27

 

2-4-1 تعاریف یادگیری سازمانی 28

 

2-4-2 قابلیتهای یادگیری سازمانی 29

 

2-5 نوآوری سازمانی . 32

 

2-5-1 رویکردهای نوآوری . 33

 

   2-5-1-1 رویکرد فردگرایی .33

 

       2-5-1-2 رویکرد ساختارگرایی 34

 

  2-5-1-3 رویکرد تعاملی .34

 

2-5-2 تعاریف نوآوری .34

 

2-5-3 انواع نوآوری . 35

 

2-6 عملکرد سازمانی . 38

 

2-6-1 کارت امتیازی متوازن . 39

 

2-7 شرکتهای کوچک و متوسط 43

 

2-7-1 تعاریف شرکتهای کوچک و متوسط 44

 

2-7-2 ویژگی شرکتهای کوچک و متوسط 44

 

2-7-3 محدودیت و چالشهای پیش روی شرکتهای کوچک و متوسط 46

 

2-8 پیشینه تجربی 47

 

2-8-1 روابط بین مدیریت دانش، یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد سازمانی 47

 

2-8-2 روابط بین هوش رقابتی، نوآوری و عملکرد سازمانی 51

 

2-9 جمع بندی فصل دوم 54

 

            فصل سوم: روش شناسی

 

3-1 مقدمه 57

 

3-2 فرضیه‌های تحقیق 57

 

3-3 مدل مفهومی پژوهش 58

 

3-4 روش تحقیق 59

 

3-5 جامعه ‌و نمونه آماری 60

 

3-6 ابزار و شیوه‌ی جمع‌آوری داده‌ها 60

 

3-7 ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری 62

 

3-7-1 روایی پرسشنامه . 62

 

3-7-2 پایایی پرسشنامه 62

 

3-8 متغیرهای پژوهش . 62

 

3-9 نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها 63

 

3-10 جمع‌بندی فصل سوم 63

 

      فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

4-1 مقدمه 65

 

4-2 آمار توصیفی . 65

 

4-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی 66

 

4-2-2 نتایج آمار توصیفی مولفه های تحت بررسی 70

 

4-2-2-1 هوش رقابتی 71

 

4-2-2-2 مدیریت دانش .73

 

4-2-2-3 یادگیری سازمانی .75

 

4-2-2-4 نوآوری 77

 

4-2-2-5 عملکرد سازمانی .79

 

4-2-3 بررسی نرمال بودن داده ها 82

 

4-3 آمار استنباطی . 83

 

4-3-1 مدلیابی معادلات ساختاری 83

 

4-3-2 تحلیل عاملی(تائیدی) 83

 

4-3-3 مدل ساختاری پژوهش 88

 

4-3-3-1 مدل مفهومی .88

 

4-3-3-2 شاخصهای مدل تحت بررسی 89

 

4-3-3-3 مدل ضرایب استاندارد .89

 

4-3-3-4 مدل T values  .90

 

4-3-4 نتایج آزمون فرضیات پژوهش 91

 

4-3-4-1 تحلیل دو متغیره 91

 

4-3-4-2 تحلیل چند متغیره .92

 

4-4 جمع بندی فصل چهارم 99

 

          فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

5-1 مقدمه . 102

 

5-2 مروری بر خطوط کلی تحقیق 102

 

5-3 یافته‌های پژوهش 103

 

5-3-1 یافته‌های جمعیت شناختی 103

 

5-3-2 یافته‌های تحلیل تک متغیره 104

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...