انجام شده
کیم وهمکاران
۲۰۱۰
کیم وهمکارانش بطور ویژه سیستمهای پرداخت الکترونیک در کشور کره جنوبی راهدف مطالعه قرار داده اند.آنها با نظرات ۲۱۹نفر وبکارگیری روش مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی تحقیق خودرا آزمون قراردادند.نتایج تحقیق آنها نشادن داد که وضعیت امنیت ،محافظت فنی وامنیت ادراکی از سیستم پرداخت الکترونیکی بر اعتماد ادراکی سیستم پرداخت الکترونیکی تاثیر مستقیم ومعنی دار دارد.
وادیه نصری وشرف الدین
۲۰۱۲
وادیه نصری وشرف الدین درپژوهش خودبه بررسی تجربی عوامل موثربرپذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان بانک در کشورتونس پرداختند.آنهادرمدل خودعلاوه بر متغیرهای سودمندی ادراکی ،درک سهولت استفاده ،نگرش هنجار اجتماعی ،کنترل رفتار درک شده وقصد استفاده از بانکداری اینترنتی از متغیرهای دیگری استفاده کردندکه عبارتنداز :امنیت وحریم خصوصی ،خودکارآمدی ،حمایت دولت وپشتیبانی تکنولوژی.نتایج پژوهش آنهابیانگر این مطلب است که بانکها به منظور افزایش استفاده از بانکداری اینترنتی باید امنیت اطلاعاتی ومالی مشتریان راافزایش دهند،همچنین دولت نیز باید قوانین رابه منظور حمایت از صنعت بانکداری و مشتریان در استفاده از بانکداری اینترنتی به تصویب برساند ،همچنین آنهانقش آموزش وتکنولوژی خانگی رانیز بی تاثیر نمی دانند.
هیانگ شیک یان ولینزی بارکر
۲۰۱۳
هیانگ شیک یان ولینزی بارکر مدلی کمی را که شامل چهاربعد یعنی ،۱)درک نگرانی های امنیتی ۲)قابلیت استفاده وب سایت ازجمله سودمندی وسهولت استفاده ۳)نگرانی سبز برای حفاظت از منابع طبیعی به عنوان ابعاد اجتماعی و۴)بازبودن نسبت به فن آوری های پیشرفته به عنوان ابعادشخصیت فردی بودراتوسعه دادند.آنهادراین مطالعه به بررسی اثر تعدیل کننده بین ابعاد در استفاده از بانکداری اینترنتی پرداختند.نتایج پژوهش آنها حاکی از این بود که قابلیت استفاده وب سایت از جمله سودمندی وسهولت استفاده و نگرانی های امنیتی تاثیر قابل توجهی در استفاده از بانکداری اینترنتی دارد.
(جدول ۱-۱) خلاصه نتایج تحقیقات انجام شده درزمینه عوامل موثربراعتمادمشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی(بخشان ،۱۳۹۲)
۱-۵)سوال های تحقیق
۱-آیابین میانگین رتبه عوامل موثر براعتمادمشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی تفاوت معنی داری وجوددارد؟
۲-آیابین امنیت بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی رابطه معناداری وجود دارد؟
۳-آیا بین سهولت ادراکی بانکداری اینترنتی واعتمادمشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی رابطه معناداری وجوددارد؟
۴-آیابین سودمندی ادراکی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتیرابطه معناداری وجوددارد؟
۵-آیا بین آگاهی دهندگی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتیرابطه معناداری وجوددارد؟
۶-آیا بین کاربرپسندی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتیرابطه معناداری وجود دارد؟
۱-۶)فرضیه های تحقیق
دراین تحقیق ۶فرضیه تعیین شده است که این ۶فرضیه به منظورعوامل موثربراعتمادبه بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان بانک مطرح شده است.
۱-۶-۱-فرضیه های تحقیق:
۱-بین میانگین رتبه عوامل موثر براعتماد مشتریان به بانکداری اینترنتی تفاوت معنی داری وجوددارد.
۲-بین امنیت سیستم بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان به خدمات بانکی رابطه معناداری وجوددارد.
۳-بین سهولت ادراکی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان به خدمات بانکی رابطه معناداری وجوددارد.
۴-بین سودمندی ادراکی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان به خدمات بانکی رابطه معناداری وجوددارد.
۵- بین آگاهی دهندگی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان به خدمات بانکی رابطه معناداری وجوددارد.
۶-بین کاربرپسندی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان به خدمات بانکی رابطه معناداری وجوددارد.
۱-۷)تعریف نظری متغیرهای تحقیق
۱-۷-۱)متغیر وابسته : اعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی به عنوان متغیر وابسته است.
درواقع متغیر اعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی از نظر نقش متغیر وابسته است واز نظر نوع متغیر کیفی رتبه ای است.که براساس مقیاس ۵نکته ای لیکرت از خیلی مخالفم بانمره ۱وتا خیلی موافقم با نمره ۵ مورد سنجش قرار گرفته است.
۱-۷-۲)متغیرهای مستقل :دراین مدل اعتماد مشتریان به بانکداری اینترنتی متکی به ۵ عامل اصلی۱-امنیت ۲-سهولت ادراکی ۳- سودمندی ادراکی ۴-آگاهی دهندگی ۵-کاربرپسندی خواهدبود.که از نظر نقش متغیر های مستقل واز نظر نوع متغیر کیفی رتبه ای هستند. که براساس مقیاس ۵نکته ای لیکرت از خیلی کم بانمره ۱وتا خیلی زیاد با نمره ۵ مورد سنجش قرار گرفته است
۱-۸)تعریف عملیاتی متغیر های تحقیق:
متغیر وابسته اعتماد:
دراین مدل عامل اعتماد بعنوان متغیر وابسته براساس ارزشهای سازمانی بانک ملت مدلسازی شده که منطبق بر نظریات رابینزدر مورد اعتماد است برطبق نظر رابینز اعتمادبراساس این ۷ عامل بوجود می اید:
۱-رک وراست بودن۲-احساسات خودرابازگو کردن۳-حقیقت را گفتن۴ ثبات داشتن۵-وفای به عهد ۶- راز داری ۷-ابراز شایستگی(robbins ,2003:148) .حال براساس همین نظریه ایجاد اعتماد «رابینز» بانک ملت ارزش سازمانی خود در مورد مولفه اعتماد در چارچوب برنامه استراتژیک براساس این شاخصها بیان نموده است:
۱-خوش قولی ۲-شفافیت ۳-ثبات وپایداری در رفتار ۴-درک انتظارات مشتریان ۵-صداقت در گفتار،کردار وپندار ۶-حفظ ابرو وحیثیت ۷-شایستگی وقابلیت در ارائه خدمات ۸-مدیریت شکایات مشتریان ۹-اگاهی واطلاع رسانی و اموزش مشتری که این ۹عامل به همراه شاخصه های اعتماد مشتری به بانکداری اینترنتی براساس مدل پرسشنامه مقیمی(مقیمی،۱۳۹۰) ملاک سنجش اعتماد مشتریان به بانکداری اینترنتی در این پژوهش قرارگرفته است.
عامل هایی که ملاک سنجش اعتماد دربانکداری اینترنتی طبق شاخصهای اعتماد بانک ملت است عبارتند از:
- خدمات بانکداری درزمان مناسب ووعده داده شده انجام می شود
- درخدمات بانکداری اینترنتی ارائه شده شفافیت وجوددارد
- ثبات وپایداری درارائه خدمات بانکداری اینترنتی وجوددارد