اسفند 1390

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

 

 

به خالق زیباترین لحظه های زندگیم، دخترم نگار

 

 

 

چکیده :

 

هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر دو نوع برنامه تمرینی 4 هفته­ای مقاومتی و پلیومتریک بر عملکرد فوتبالیست­های پسر  15تا 17 سال بوده است. به همین منظور تعداد 30 نفر از دانش­ آموزان فوتبالیست عضو تیم‌های آموزشگاهی استان کرمانشاه به صورت تصادفی به سه گروه 10 نفری که شامل گروه پلیومتریک، قدرتی (با وزنه) و گواه تقسیم شدند. قد، وزن، درصدچربی، پرش عمودی، قدرت بیشینه (دینامومتر) و چابکی ایلی­نویز در روز اول پیش آزمون اندازه ­گیری شد. درروز دوم پیش­ آزمون رکوردهای دوسرعت 36 متر و تست استقامتی یویو ثبت گردید. سپس دو گروه مقاومتی و پلیومتریک به مدت 4 هفته (سه جلسه در هفته) به تمرینات منتخب مقاومتی و پلیومتریک همراه بازی فوتبال و همچنین گروه گواه به تمرینات تخصصی فوتبال همراه بازی فوتبال پرداختند. کل زمان تمرین برای هر سه گروه 65 الی 85 دقیقه بود. پس از پایان دوره تمرینی، اندازه ­گیری­ها و آزمون­های پس آزمون همانند پیش آزمون به ترتیب در دو روز به عمل آمد و داده­های خام بوسیله آمار توصیفی و استنباطی کلوموگرف– اسمیرنوف، آنالیز واریانس یک طرفه، آنالیز واریانس با اندازه­های تکراری، آزمون t جفت شده وآزمون تعقیبی توکی به شرح زیر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت: 1- هر سه گروه در فاکتور­های سرعت دویدن، توان انفجاری و چابکی پیشرفت معنی­داری از پیش آزمون به پس آزمون داشته اند (05/0p<). 2- تمرینات پلیومتریک و قدرتی هر دو به صورت معنی­داری باعث افزایش قدرت بیشینه شده ­اند اما تمرینات تخصصی فوتبال (گروه گواه) تاثیر معنی­داری برفاکتور قدرت بیشینه نداشته است. 3- توان هوازی دردو گروه، پلیومتریک و گواه  افزایش معنی‌داری داشته اما درگروه قدرتی افزایش معنی داری دیده نشد. نتیجه: ترکیب تمرینات پلیومتریک با تمرینات تخصصی فوتبال در پژوهش حاضر نسبت به روش­های دیگر موجب افزایش مطلوب­تری در عملکرد فوتبالیست­های نوجوان شده است در نتیجه می­توان در جهت افزایش فاکتور­های سرعت، چابکی، توان انفجاری، قدرت بیشینه و توان هوازی از تمرینات پلیومتریک استفاده نمود.

 

واژگان کلیدی: تمرین قدرتی، تمرین همزمان، فوتبال، پلایومتریک
 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                                    صفحه 

 

فصل اول: طرح تحقیق   1

 

1-1-  مقدمه  و بیان مسئله 2

 

1-2- مبانی نظری پژوهش 5

 

1-2-1- مقدمه. 5

 

1-2-2- مبانی علم تمرین 5

 

1-2-3- اصول تمرین 6

 

1-2-4- متغیرهای تمرین 6

 

1-2-4-1- حجم تمرین 6

 

1-2-4-2- شدت تمرین 7

 

1-2-4-3- تراکم (فراوانی) تمرین 7

 

1-2-4-4- مدت تمرین 8

 

1-2-5-  قلمرو تمرین 8

 

1-2-6- اصل اضافه بار- اصل ویژگی 8

 

1-2-7- کاربردتمرین­های قدرتی و پلایومتریک در فوتبال 9

 

1-2-8-  سازگاری­های حاصل از اجرای تمرین­های قدرتی و پلایومتریک 13

 

1-2-8-1- سازگاری ساختاری و عضلانی تمرین قدرتی و پلایومتریک 13

 

1-2-8-2- سازگاری دستگاه عصبی تمرین قدرتی و پلایومتریک 15

 

1-2-9- آماده­سازی در فوتبال 17

 

1-2-9-1- نقش قدرت، سرعت و توان در فوتبال 17

 

1-2-9-2- بهبود سرعت و قدرت توسط تمرینات قدرتی و پلیومتریک 17

 

1-2-10- چابکی در فوتبال 18

 

1-3- پیشینه تحقیق. 18

 

1-3-1- پژوهش­های انجام شده در داخل کشور. 18

 

1-3-2- پژوهش­های انجام شده در خارج از کشور. 22

 

1-4- ضرورت اجرای پژوهش 27

 

1-5- اهداف پژوهش 28

 

1-5-1- هدف کلی پژوهش 28

 

1-5-2- اهداف اختصاصی 28

 

1-7- متغیرهای پژوهش 29

 

1-7-1- متغیر مستقل 29

 

1-7-2- متغیرهای  وابسته 29

 

1-8- محدودیت­های پژوهش 29

 

1-8-1- محدودیت­های خارج از کنترل پژوهش­گر. 29

 

1-8-2- محدودیت­های تحت کنترل پژوهش­گر. 29

 

1-9- تعریف واژه­ها و مفاهیم 30

 

1-9-1- تمرین 30

 

1-9-2- تمرین مقاومتی 30

 

1-9-3- آمادگی عضلانی 30

 

1-9-4- قدرت 30

 

1-9-5- توان بی­هوازی 30

 

1-9-6- توان 31

 

1-9-8- استقامت عضلانی کوتاه مدت 31

 

1-9-9- سرعت. 31

 

1-9-10- چابکی 31

 

1-10-13- بازتاب- ماهیچه­ای یا کششی 31

 

فصل دوم: روش‌شناسی پژوهش    33

 

2-1 مقدمه 34

 

2-2 جامعه آماری و روش گزینش آزمودنی­ها 34

 

2-2-1- معیارهای ورود به پژوهش 34

 

2-2-2- معیارهای خروج از پژوهش 34

 

2-3- طرح پژوهش 35

 

2-3-1- گروه مقاومتی 35

 

2-3-2- گروه پلیومتریک 37

 

2-3-3- گروه گواه. 39

 

جدول 2-1 زمان اجرای آزمون­ها و تمرینات. 40

 

2-4- ابزار، اندازه ­گیری­ها و آزمون­ها 40

 

2-4-1- پرسش­نامه مشخصات فردی 40

 

2-4-2- اندازه ­گیری  وزن 40

 

2-4-3- اندازه ­گیری قد. 40

 

2-4-4- محاسبه توده بدن (BMI) 40

 

2-4-5- محاسبه درصد چربی 41

 

2-4-5-1- اندازه ­گیری چین پوستی سه سربازویی 41

 

2-4-5-2- اندازه ­گیری چین پوستی ساق پا 41

 

2-4-6- آزمون توان انفجاری پایین تنه. 42

 

2-4-7- آزمون سرعت دویدن 42

 

2-4-8- آزمون قدرت بیشینه (آزمون دینامومتر) 43

 

2-4-9- آزمون چابکی (ایلی­نویز) 43

 

2-4-10- آزمون استقامتی متناوب یو- یو. 44

 

2-5- روش­های آماری. 46

 

فصل سوم: یافته‌ها 47

 

3-1- مقدمه 48

 

3-2- اطلاعات و ویژگی­های آزمودنی­ها و تجزیه و تحلیل مقدماتی. 48

 

3-3- یافته­ های به دست آمده بر مبنای اهداف پژوهش 49

 

فصل چهارم: بحث و نتیجه‌گیری   59

 

4-1- مقدمه 60

 

4-2- خلاصه پژوهش 60

 

4-3- بحث و تفسیر نتایج پژوهش 61

 

4-3-1- سرعت دویدن 61

 

4-3-2- قدرت بیشینه. 62

 

4-3-3- چابکی 64

 

4-3-4- توان انفجاری پایین تنه (پرش سارجنت) 64

 

4-3-5- اکسیژن مصرفی بیشینه 66

 

4-4- نتیجه­گیری. 67

 

4-5- پیشنهادات پژوهشی. 67

 

4-5-1- پیشنهادات برخاسته از تحقیق 67

 

4-5-2- پیشنهادات برای مطالعه بیشتر. 67

 

پیوست­ها 68

 

منابع و مأخذ  75

 

 

 


 

 
 

 

 

 

 

فصل اول
 

طرح تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 
 

1-1-  مقدمه  و بیان مسئله
 

فوتبال[1]، پرطرفدارترین ورزش دنیا است که توسط بسیاری از مردان، زنان، کودکان و بزرگسالان در سطوح مختلف رقابتی انجام می­گیرد. در طول90 دقیقه بازی، بازیکنان نخبه حدود 10 کیلومتر با میانگین شدتی نزدیک به آستانه بی­هوازی می­دوند. در میان این فعالیت­ها، بازیکن به بسیاری از حرکات انفجاری از قبیل پرش­ها، شوت زدن­ها، تکل­ها، چرخش­ها­، استارت­ها، تغییر موقعیت و از همه مهم تر فعالیت­هایی که بازیکن به طور مستقیم درگیر بازی با توپ و رقابت برای تصاحب آن است، نیاز دارد. در فوتبال نیز همانند بسیاری از ورزش­ها آمادگی جسمانی نقش تعیین­کننده و بسیار مهمی در اجرای بهینه دارد. برخورداری از آمادگی جسمانی مطلوب نیاز به برنامه تمرین صحیحی دارد که بتواند عواملی چون استقامت قلبی– تنفسی، استقامت عضلانی، قدرت، سرعت، توان­ انفجاری و انعطاف­پذیری ورزشکاران را بهبود بخشد. بنابراین، فوتبال، ورزشی است که نیازمند آمادگی هوازی و بی هوازی است.    

 

کسب عنوان قهرمانی در عرصه رقابت­های جهانی اهمیت بی­سابقه­ای یافته است و تلاش برای بهبود عملکرد ورزشکاران، دانشمندان علوم ورزشی را نیز به فعالیت در این حوزه واداشته و پژوهش در علوم ورزشی را فزونی بخشیده است. انتقال نتایج پژوهش­ها به مربیان و ورزشکاران که مصرف­ کنندگان این اطلاعات هستند، انتشار کتاب­ها و انجام تحقیقات گوناگون را طلب می­ کند (11).

 

یکی از موضوعات مهم در تربیت بدنی که افکار متخصصین را در جهان به خود معطوف داشته است، نقش فعالیت­ها و برنامه ­های تدوین شده بدنی بر سیستم­های مختلف بدن می­باشد و از آنجا که قدرت عضلانی به عنوان یکی از عوامل آمادگی جسمانی نقش مهمی در بهداشت و تندرستی بازی می­ کند، آشنایی با روش­های مختلف افزایش قدرت عضلانی موجب توسعه و گسترش تندرستی خواهد شد. با آن­که انسان طی گذشت هزاران سال دریافته است که انجام کارهای سخت و شدید، قدرت بدنی را

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...