(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
این پژوهش سعی دارد تا به مفهوم اخلاق حرفه ای بپردازد و توجه کتابداران را به آن جلب کند تا با همت کلیه کتابداران این کمبود در حرفهی اجتماع مدار کتابداری حل شود. این تحقیق از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است و جمعآوری دادههای آن با بهره گرفتن از روش میدانی و پیمایشی ارزشیابی انجام گرفته است. کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی در مجموع دارای 43 کتابخانه و دارای 152 کتابدار می باشد که جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدهند. نمونه گیری، از روش سرشماری بهره گرفته شده است. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ (r= 0/89) برآورد گردید. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که بین دیدگاه کتابداران به اصول اخلاق حرفهای با توجه به سن، تجربه کاری، سطح تحصیلات، تخصص شغلی، جنسیت، سمت، شرایط استخدامی آنان ارتباط وجود دارد و کتابداران با اخلاق حرفهای کتابداری آشنایی دارند و وجود منشور اخلاقی و بیانیه اخلاقی مدون و مکتوب در هر کتابخانهای را لازم و ضروری میدانند. دیدگاه کتابداران مسئولیت در قبال حرفه با میانگین رتبه27/5 در اولویت اول، مسئولیت در مقابل خود با میانگین رتبه 18/5 در اولویت دوم، مسئولیت در قبال جامعه با میانگین رتبه 80/4 در اولویت سوم، مسئولیت در قبال سازمان با میانگین رتبه 73/4 در اولویت چهارم، مسئولیت در قبال متخصصان سایر رشتهها با میانگین رتبه06/3 در اولویت پنجم، مسئولیت در قبال استفاده کنندگان با میانگین رتبه 28/2 در اولویت ششم و مسئولیت در قبال همکاران در اولویت هفتم قرار میگیرد.
کلید واژه: اخلاق حرفه ای، کتابداران، کتابداری، منشور و بیانیه اخلاقی، کتابخانههای آستان قدس رضوی
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1- بیان مسأله . 2
1-2- اهداف تحقیق. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش. 5
1-4- سوالات تحقیق 6
1-5- فرضیه های پژوهش 6
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی.: 7
1-6-1 اخلاق.. 7
1-6-2 اخلاق حرفه ای… 7
1 -6-3 بیانیه های اخلاقی. 8
1-6-4 ویژگی های حرفه کتابداری.9
1-7- متغیرهای پژوهش 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه 12
2-2- اخلاق. 12
2-3- علم اخلاق 14
2-4- فلسفه اخلاق. 15
2-5- اخلاق: رمز موفقیت شغلی. 16
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
2-6- معیارهای ارزیابی نظریه های اخلاقی. 16
2-7- اخلاق فردی. 17
2-8- اخلاق شغلی. 18
2-9- اخلاق حرفه ای 18
2-10- پنج نظام عمده اخلاق حرفه ای 21
2-11- منابع اخلاق حرفه ای. 22
2-12- اخلاق حرفه ای کتابداری و اطلاع رسانی22
2-13- قوانین اخلاق حرفه ای. 24
2-14- اصول و قوانین اخلاقی در کتابداری و اطلاع رسانی 26
2-15- اخلاق حرفه ای از دید کتابداران و متخصصان. 28
2-16- اخلاق حرفه ای دو معنا دارد. 28
2-17- آثار فرا سازمانی اخلاق حرفه ای 28
2-18- مزیت وجود اخلاق حرفه ای. 29
2-19- حرفه چیست؟ 29
2-19-1 ویژگی های حرفه. 31
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
2-19-2 ویژگی های حرفه کتابداری.. 32
2-20- کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی به منزله سازمان. 33
2-20-1 سازمان33
2-21- کتابخانه چیست؟34
2-21-1 اقسام کتابخانه ها 34
2-22- کتابداری چیست؟. 35
2-23- کتابدار کیست؟. 35
2-24- کارکردهای حرفه کتابداری. 35
2-25- مدیریت و اداره کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی 36
2-26- برخی از ویژگی های اخلاقی کتابدار. 37
2-27- اخلاق کتابداری 39
2-28- اصول اخلاقی کتابداران آمریکا 39
2-29- مسئولیت ها و خط مشیهای اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی 40
2-29-1 خط مشی های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال جامعه 40
2-29-2 مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال کاربران 41
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
2-29-3 ارزشهای اخلاقی در مواجههه با کاربران 41
2-29-4 مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال کتابداران و کارکنان. 42
2-29-5 مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال پدید آورندگان اثر. 42
2-29-6 مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال حرفه 43
2-29-7 مسئولیت های اخلاقی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در قبال کتابداران و کارکنان. 44
2-30- اصول اخلاقی کتابداران و اطلاع رسانان ایران 44
2-30-1 مسئولیت در قبال خود. 45
2-30-2 مسئولیت در قبال همکاران. 45
2-30-3 مسئولیت در قبال استفاده کنندکان 46
2-30-4 مسئولیت در قبال سازمان. . 47
2-30-5 مسئولیت در قبال حرفه 47
2-30-6 مسئولیت در قبال متخصصان سایر رشته ها 48
2-30-7 مسئولیت در قبال جامعه. 49
2-31- مدیریت اخلاق در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی. 49
2-32- مفهوم منشور اخلاقی 50
2-33- تدوین بیانیه های اخلاقی. 52
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
2-35- نمونه هایی از عهدنامه اخلاقی. 53
2-35-1 عهدنامه اخلاقی انجمن کتابداری امریکا. 53
2-35-2 عهدنامه اخلاقی انجمن کتابداری ایتالیا.55
2-36- پیشینه پژوهش 57
2-36-1 پیشینه پژوهش در ایران 57
2-36-2 پیشینه پژوهش در خارج کشور . 58
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه 62
3-2- روش پژوهش. 63
3-3- جامعه آماری. 64
3-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 68
3-4- ابزار و روش گردآوری اطلاعات…69
3-4-1 تعیین روایی پرسشنامه…71
3-4-2 تعیین پایایی پرسشنامه. 71
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها. 72
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش