بهمن 1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده . 1
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدّمه 3
بیان مسئله 5
اهمّیت و ضرورت تحقیق 8
چار چوب نظری تحقیق 10
اهداف تحقیق 12
فرضیه های تحقیق . 13
تعاریف متغیّرهای اصلی تحقیق 14
1 -7-1 تعاریف مفهومی متغیّرهای اصلی تحقیق 14
1-7-2 تعاریف عملیاتی متغیّرهای اصلی تحقیق . 15
1-8 قلمرو تحقیق 15
1-8-1 قلمرو موضوعی 15
1-8-2 قلمرو مکانی . 15
1-8-3 قلمرو زمانی . 15
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مبانی نظری عدالت سازمانی . 17
2-2 تعاریف و مفهوم عدالت سازمانی . 18
2-3 الگوها و نظریه های مربوط به عدالت سازمانی . 20
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-4 اثرات عدالت سازمانی در دستگاه های اجرایی 32
2-5 مهمترین عوامل مؤثّر بر عدم موفّقیّت سازمانها در تحقّق عدالت . 35
2-5-1 تعریف نشـدن اهـداف و استراتژیها بر محور عدالت 35
2-5-2 محیط و تـأثیر آن بر رفتارهای عادلانه 36
2-5-3 فنـاوری و عـدالت سـازمانی 36
2-5-4 انـدازه سـازمان و امکان اجرای عدالت در آن . 36
2-5-5 سـاخت قدرت و کنترل، و عدالت سازمانی . 36
2-5-6 فرهنگ و زبان 36
2-6 رفتار شهروندی سازمانی 37
2-6-1 ابعاد رفتار شهروندی . 38
2-6-2 ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی 41
2-6-3 عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی . 41
2-6-4 حیطه های رفتار شهروندی . 45
2-6-5 پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی . 46
2-6-6 مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی 47
2-6-7 رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی . 50
2-7 معرفی چکیده هر یک از تحقیقات مرتبط 52
مطالعات و تحقیقات انجام شده در ایران . 52
2-7-2 مطالعات و تحقیقات انجام شده در خارج . 61
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 مقدَمه . 68
3-2جامعه و نمونه . 68
3-3 برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری . 69
3-3-1 برآوردحجم نمونه . 69
3-3-2 روش نمونه گیری . 69
3-4 روش تحقیق . 70
3-5 روش و ابزار گرد آوری داده های تحقیق . 70
3-6 ابزار گرد آوری داده ها (معرفی پرسشنامه و نحوه طراحی و تنظیم سئوال های آن) . 71
3-7 روایی پرسشنامه 72
3-8 پایایی (قابلیت اطمینان)پرسشنامه 73
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق . 74
3-9-1 آمار توصیفی 74
3-9-2 آمار استنباطی . 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه . 77
4-2 تجزیه و تحلیل داده ها (آمار توصیفی) . 79
4-2-1 سوالات جمعیت شناختی . 79
4-2-2 توصیف متغیرهای اصلی تحقیق . 85
4-3- تجزیه و تحلیل داده ها (آزمون فرضی های تحقیق) . 89
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-3-1- آزمون فرضیه فرعی اول 89
4-3-2- آزمون فرضیه فرعی دوم 92
4-3-3- آزمون فرضیه فرعی سوم . 93
4-3-4- آزمون فرضیه اصلی . 95
4-3-5بررسی هدف تحقیق 97
4-3-6بررسی هدف تحقیق . 98
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1مقدّمه 100
5-2 نتیجه گیری . 102
5-3 پیشنهادها . 104
5-3-1 پیشنهادهایی در راستای فرضیات تحقیق 104
5-3-2 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی 106
5-4 محدودیت های تحقیق 107
پیوست ها 109
منابع 131
چکیده انگلیسی. 138
عنوان به زبان انگلیسی 139
چکیده:
بررسی تاثیر ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر رفتارهای شهروندی سازمانی آنها
(مطالعه موردی:آموزش وپرورش شهرستان رودسر)
این تحقیق به دنبال بررسی میزان رابطه و تاثیر ادراک کارکنان و متغیرهای آن بر رفتارهای شهروندی در بین کارکنان آموزش و پرورش شهرستان رودسر می باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی است و همچنین به لحاظ هدف نیز کاربردی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان آموزش و پرورش شهرستان رودسر به تعداد 1037 نفر بوده است که تعداد نمونه 132 نفر تعیین شد. در نهایت نیز محقق پس از انجام تجزیه و تحلیل نهایی و با بهره گرفتن از آزمونهای آماری مرتبط با فرضیهها و با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون مشخص نمود که بین ریز متغیرهای عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی در بین جامعه آماری رابطه وجود دارد، سپس با بهره گرفتن از رگرسیون خطی به بررسی میزان تاثیر این رابطه پرداخت.
واژه های کلیدی: عدالت سازمانی- عدالت رویه ای- عدالت رویه ای- عدالت توزیعی- رفتارهای شهروندی سازمانی.
1-1 مقدّمه
عدالت و اجرای آن یکی از نیاز های اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب جهت توسعه جوامع انسانی فراهم کرده است. نظریات مربوط به عدالت به موازات گسترش و پیشرفت جامعه بشری تکامل یافته و دامنه آن از نظریات ادیان و فلاسفه به تحقیقات تجربی کشیده شده است . پس از انقلاب صنعتی و مکانیزه شدن جوامع بشری، سازمانها چنان بر زندگی بشر سیطره افکنده اند که هر انسان از لحظه تولد تا مرگ مستقیما وابسته به آنهاست و امروزه زندگی، بدون وجود سازمانها قابل تصور نیست. بنابراین اجرای عدالت در جامعه منوط به وجود عدالت در سازمانهاست. اولین تحقیقات پیرامون عدالت در سازمانها به اوایل دهه1960 برمی گردد. پس از سال 1990 فصل جدیدی از مطالعات تجربی پیرامون عدالت سازمانی آغاز می شود که ما حصل آن شناخت سه نوع عدالت یعنی عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی در سازمانهاست. در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است. در این خصوص مکتبها واندیشه های گوناگون بشری و الهی راه حلهای متفاوتی را برای تبیین و استقرار آن پیشنهاد کرده اند. اولین تعاریف درباره عدالت به سقراط، افلاطون و ارسطو منسوب است. یکی از مهمترین پرسشهای سقراط در مورد سرشت عدالت بود. بعد از سقراط،شاگردش افلاطون در کتاب جمهوری _ مهمترین اثر خود_ بحثی را عدالت نامید که نخستین و قدیمی ترین بحث تفصیلی درباره عدالت در فلسفه سیاسی قدیم است. (شکرشکن،1390،ص15) افلاطون در کتاب جمهوریت در پی این پرسش بود که چرا مرد با فضیلتی مانند سقراط حکیم در جامعه آن روز یونان محکوم به مرگ شد ،انگیزه او تحلیل و تبیین عدالت در جامعه آتن بود و اینکه مفهوم عدالت چیست. (آذر، 1389، ص26). آبراهام مازلو به عنوان برجسته ترین روانشناس در حوزه انگیزش، سلسله مراتبی از نیازهای انسانی را مطرح کرد که اگر چه عدالت در این سلسله مراتب جایی ندارد، اما با این حال مازلو از اهمیت آن آگاه بوده و نسبت به پیامدهای ناشی از بی عدالتی هشدار داده است . مازلو عدالت راتقریبا یک نیاز اساسی مطرح کرده و آن رابه همراه انصاف، صداقت ونظم دریک گروه قرارداده است وازآنها به عنوان پیش شرطهای اساسی برای ارضای نیازها یاد