فاز۱ : (تعیین چشم انداز، ماموریت و ارزش ها)
بیانیه رسالت و چشماندازهای سازمان، سندی است که یک سازمان را از دیگر سازمانهای مشابه جدا می کند رسالت و چشماندازهای سازمان، بیانگر ارزشها و اولویتهای آن، قابلیت های رقابتی ویژه و طیف فعالیتهای سازمان از نظر محصول، مشتری و بازار است.
فاز ۲: (تعیین عوامل اصلی موفقیت و شاخصهای کلیدی عملکرد)
عوامل اصلی موفقیت عبارتند از منابع،مهارتها و ویژگیهایی از سازمان در صنعت که برای موفقیت در بازار لازم و ضروری هستند.
شاخصهای کلیدی عملکرد شاخص های کلیدی عملکرد به سازمانها کمک می کنند تا فرایند دستیابی به اهداف سازمانی را تعریف و اندازه گیری کنند. وقتی یک سازمان مأموریت خود را تحلیل کرده باشد، همه ذینفعان مشخص شده و اهداف نیز تعریف شده باشند، ابزاری برای اندازهگیری میزان دسترسی به این اهداف لازم است. شاخص های کلیدی عملکرد این ابزار را فراهم می کنند.
فاز ۳ :(آنالیز سوات و تعیین ماتریس ارزیابی عوامل داخلی وعوامل خارجی و ماتریس بررسی وضعیت رقبا)
تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان می باشد. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی سازمان است.
ابتدا عوامل داخلی و عوامل خارجی شناسائی میشود. پس از مشخص گردیدن تمامی نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتها، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE ) تشکیل میشود. نقاط ضعف و قوت داخلی در ماتریس IFE و فرصتها و تهدیدات خارجی در ماتریس EFE تجزیه و تحلیل میشوند..
فاز ۴ : (تعیین استراتژی و تهیه ماتریس تصمیم گیری کمی)
پس از مشخص شدن و نمره دهی عوامل درونی و بیرونی در فاز۳، این عوامل در جدول ماتریس استراتژیها قرار میگیرند. سپس استراتژیهای اتخاذ شده با بهره گرفتن از ماتریس QSPM نمره دهی شده و اولویت اجرای هر کدام مشخص میشود.
فاز ۵ :تعیین اهداف استراتژیک
پس از انجام فاز ۵اهداف استراتژیک حوزه صادرات مورد شناسایی قرار گرفته اهداف استراتژیک، اهدافی هستند که عصاره نتایج کلیه فعالیت های سازمان را بصورت کیفی و با تاکید بر درازمدت بودن (افق ۲۰ ساله) بیان می کنند و برآن اساس می توان اهداف میان مدت و استراتژیهای لازم را جهت حصول به آن اهداف تعیین کرد.
فاز ۵ : (تعیین نقشه استراتژی و تهیه کارت امتیازی متوازن )
برای اساس این مدل استراتژی سازمان باید به ابعاد و اهداف عملکردی در چند لایه (طبق مدل اصلی به چهار لایه مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و زیرساختهای رشد و یادگیری) ترجمه شده و سپس برای هریک از اهداف تعیین شده در این لایهها یک یا چند شاخص و اهداف استاندارد برای اندازهگیری میزان دستیابی به اهداف تعیین میشود. در مرحله آخر برای دستیابی به استانداردهای تعیین شده برای هر شاخص تعداد طرح و اقدام عملی تعیین و تعریف میشود.
نقشه استراتژیک نموداری است که برنامه کلی شرکت را برای نیل به هدف استراتژیک مورد نظر در قالب تحقق هدفهایی مرتبط و معمولاً در چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد یادگیری تعریف می کند.
در آخر با کمک کارت امتیازی متوازن نقشه استراتژی برای شرکت ایران خودرو تدوین میگردد.
فاز ۷: تهیه برنامه استراتژیک صادرات
در انتها با توجه به مراحل قبل برنامه استراتژیک سال ۹۳ ایران خودرو تنظم گردید.
ارزش
ماموریت
چشم انداز
تحلیل محیطی
تفکر استراتژی
عوامل اصلی موفقیت
KPI تحلیل
SWOT تحلیل
تعیین استراتژیها-تعیین اهداف استراتژیک
رابطه علت و معلولی
رابطه علت و معلولی
کارت امتیازی متوازن
نقشه استراتژیک
گسترش توپ گیری
گسترش توپ گیری
واحدها، اهداف، سنجه KPI اهداف کمی و
مدل تلفیقی ارائه شده توسط یانگ و یه
۲-۴بررسی متغییرهای جمعیت شناختی
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها فرایند چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه آماری فراهم آمده خلاصه کدبندی و دسته بندی و در نهایت مورد پردازش قرار می -گیرد.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی که به بررسی متغییرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل جنسیت،میزان تحصیلات و …میپردازد،مورد بررسی قرار گرفته .
در این قسمت پس از گرد آوری داده ها،با بهره گرفتن از آمار توصیفی که شامل شاخص های مرکزی
(میانگین،میانه و مد)و پراکندگی(واریانس،انحراف معیار و…) می باشد به توصیف نمونه اقدام گردیده.
-
- جنسیت
وضعیت تاهل | فراوانی | درصد |