گام ۸

 

انتخاب و کنترل راه کارها

 

 

 

گام ۹

 

اولویت بندی اقدامات اصلاحی مناطق

 

 

 

مرحله پنجم

 

اجرا

 

 

 

انجام اقدامات اصلاحی

 

 

 

گام۱۰

 

نظارت بر رفتار رانندگی در روزها و ماه اول

 

 

 

گام۱۱

 

ارزیابی تأثیرات بر روی تصادفات

 

 

 

مرحله ششم

 

ارزیابی

 

گام ۱۲

 

ارزیابی اقتصادی بر اساس تحلیل سود و هزینه

 

 

 

جدول ۲-۱۳ معرفی فرایند ۱۲ گانه بهسازی مکان های حادثه خیز
گفتنی است که منظور از اهداف بالقوه همان مناطق سیاه خطرناک و نیز مکان های مستعد یا بالقوه خطر تصادف می باشد. مناطق سیاه در طول هر راه از طریق آمار تصادفات و بر اساس تعریف منطقه سیاه شناسایی شده و این در حالیست که مکان های خطرناک بالقوه ای که مستعد تصادف می باشند و هنوز یک منطقه سیاه تبدیل نشده اند از طریق بازرسی ایمنی راه شناسایی می شوند. (همان منبع، ۴۲۲)­
پس از رتبه بندی این مکان های حادثه خیز انتخاب نهایی آنها جهت انجام بررسی بیشتر به منظور تشخیص مشکلات ایمنی و اقدامات لازم جهت بهبود آنها انجام می شود. سپس اولویت بندی اقدامات اصلاحی این مناطق با توجه به مطالعات اقتصادی و میزان تأثیر گذاری در افزایش ایمنی راه انجام شده و در نهایت اقدامات اصلاحی صورت می­گیرد. اما نکته قابل توجه آن است که ارزیابی ایمنی راه (مدیریت ریسک) بر اساس مطالعه قبل و بعد از انجام اقدامات بهسازی صورت می­گیرد.
عموما دوره آرامش برای انجام مطالعات بعد از اجرای هر طرح جدید و به منظور ایجاد فرصت برای انطباق کاربران با شرایط جدید راه حدود ۲ ماه پس از پایان اقدامات آن طرح در نظر گرفته می­ شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
ب- فرایند بهبود ایمنی مکان­هایی که به منطقه سیاه تبدیل شده ­اند
کل فرایند ۶ مرحله­ ای شناسایی و بهسازی مناطق سیاه مطابق شکل شماره ۲-۶ مشخص شده است که در این روش با توجه به آمار و اطلاعات ثبت و ضبط­شده توسط پلیس کلیه نقاط تصادف­دار بر روی شبکه معابر مشخص شده و سپس طبق تعریف کشوری منطقه سیاه بر روی رابط­ها و گره­های منتهی به آنها در طول راه مناطق سیاه شناسایی می­شوند.
آنگاه بر اساس ۸ روش کمی شناسایی مناطق سیاه نهائی بر اساس رتبه بندی و وزن دهی انتخاب و شناسایی می شوند و سپس انواع مشکلات ایمنی آنها بر اساس مراحل ۴گانه (بررسی سوابق، طبقه بندی، تحلیل و بازرسی) مشخص شده و اقدامات لازم جهت بهبود آنها تعیین می شود و سپس اقدامات اجرائی لازم با توجه به هزینه ها و با هدف بیشترین اثرگذاری اولویت بندی می­گردند. آنگاه این اقدامات اصلاحی به مرحله اجرا درآمده و در نهایت ارزیابی آنها بر اساس انجام مطالعات قبل و بعد و نیز تحلیل سود ـ هزینه، صورت می­گیرد (همان منبع، ۴۲۳)­
انتخاب مناطق سیاه شناخته شده
تشخیص انواع مشکلات ایمنی
اولویت بندی اقدامات اصلاحی
جمع آوری آمار و اطلاعات
اجرای اقدامات
ارزیابی
شکل ۲-۶ مراحل بهسازی مناطق سیاه(همان منبع، ۴۲۳)­
بخش دوم : پیشینه تحقیق
در این بخش مطالعات انجام شده پیرامون این تحقیق آورده شده است. اول به مطالعات انجام شده در ایران و سپس در سایر کشورها پرداخته شده است.
۲-۱۲ مطالعات انجام شده در ایران
۲-۱۲-۲ مطالعات درون سازمانی
بررسی علل مؤثر در تصادفات و ارائه راه حل­های مناسب در بهبود عبور و مرور و کاهش تصادفات، گردان، ۱۳۷۶، مقطع کارشناسی ارشد، در این تحقیق هدف شناخت عوامل موثر در تصادفات تحقیق را بر روی تصادفات ۳ ماهه اول سال ۱۳۷۶ شهرستان همدان و با در نظر گرفتن متغیرهایی همچون میزان تحصیلات­، سن­، افزایش تسهیلات حمل و نقل و آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی انجام داده است. جامعه آماری او ۱۰۱۴ فقره تصادف در ۳ ماهه اول ۱۳۷۶ در شهرستان همدان و محورهای منتهی به آن می­باشد. به علت محدود بودن حجم جامعه و موجود بودن اطلاعات مربوط به تصادفات در زمان مورد نظر در رایانه­های راهنمایی و رانندگی از روش تمام شماری استفاده گردیده است.
ابزار گردآوری تحقیق پرسشنامه بوده که شامل ۱۰ سوال مربوط به جنبه­ های مختلف رانندگان و علل فنی تصادفات و عوامل موثر آن می­باشد که توسط افسران کارشناس هنگام بررسی تصادف تنظیم گردیده بود. نتایج عمده این تحقیق عبارتست از :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...