از سوی دیگر می توان اینگونه عنوان نمود که, اصول مهم در شرکتهای تولیدی صادراتی عبارتند از:
مدیریت توانمند و با تخصص و مرتبط با صنعت
استفاده از کارکنان تحصیل کرده،هوشمند،فعال و پر انرژی
برنامه ریزی و فعالیتهای بلند مدت و استراتژیک
استفاده از فناوری های مدرن دنیا
ارتباط مستمر مدیران و متخصصان این شرکت با پیشگامان و خبر گان خارجی صنعت
نوآوری در محصول
کیفیت بالای محصول مطابق با استاندارد ها
انجام به موقع تعهدات خریداران خارجی
حضور در نمایشگاههای منطقه ای،بین المللی و جهانی
بازار یابی صادراتی
آگاهی کامل از مکانیزم های حضور و نفوذ در بازارهای صادراتی
توانمندی برای برقراری ارتباطات تجاری قدرتمند با بازارهای هدف
همانطوری که مشخص است برخی از این اصول با فعالیتهای رایزنان بازرگانی در بازار هدف گره خورده است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه به بررسی مهمترین ویژگی های رایزنان بازرگانی از دید صادر کنندگان می پردازیم؟
بر اساس یکی از مدل های ارائه شده در این خصوص, انتظارات تاجران از رایزنان بازرگانی را می توان به ۳ دسته تقسیم بندی نمود:
ویژگی های اخلاقی: اینکه رایزن فردی خوش برخورد،باز،با ادب و با روابط عمومی گرم باشد.
ویژگی های رفتاری :اینکه رایزن فردی منظم،منضبط،مدیر و دارای توان تصمیم گیری باشد.
ویژگی های عملکردی:که می توان برای عملکرد رایزن شاخصهایی را تعیین نمود که آن شاخص ها عبارتند از
رایزن بتواند زمینه آشنایی و برقراری ارتباط را بین صادر کنندگان و بازارهای هدف را بر قرار نماید.در انجام مذاکرات همکاری لازم را داشته باشد.در حل مسائل و مشکلات صادرکنندگان کوشا باشد.اطلاعات تجاری را در اختیار صادر کنندگان قرار دهد.
به روز و روز آمد باشد
مشاور بازاریابی توانمندی باشد
در حل مسائل گمرکی به صادر کنندگان کمک نماید
امور بانکی و بیمه صادر کنندگان تسهیل نماید
رایزن بتواند زمینه مذاکره را فراهم آورد.
مورد اعتماد و وثوق هم صادرکنندگان و هم خریداران بازار صادراتی هدف باشند.
نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که آیا اگر رایزنی بتواند انتظارات صادرکنندگان را از منظر اخلاقی،رفتاری و عملکردی (با توجه به شاخصهای تعیین شده) برآورده سازد آیا به بهبود فرایند صادرات و افزایش حجم آن درآن بازار هدف کمکی خواهد کرد؟
شکل ۲-۲ انتظارات صادرکنندگان از رایزنان
اما نکته ای که باید بدان اذعان داشت این است که از دید صادرکنندگان انتظارات اخلاقی، رفتاری و عملکردی با داشتن چه ویژگیهایی از سوی رایزنان بهتر برآورده می شود؟
آیا ویژگیهایی همانند میزان تحصیلات،نوع مدرک تحصیلی، میزان تجربه،میزان تخصص، میزان علم و دانش، دوره های آموزشی گذرانده،تسلط به زبانهای خارجی بیشتر که صادر کنندگان بیان می کنند موجب بهبود عملکرد صادراتی می شود یا خیر؟
آیا داشتن توانایی های فردی مهارتهای مدیریتی رایزن می تواند انتظارات صادرکنندگان را فراهم سازد.
* وظایف رایزن بازرگانی:
۱- رصد کننده اوضاع اقتصادی محل ماموریت
۲- حامی،مشاور و تامین کننده منافع صادرکنندگان در محل ماموریت
بر همین اساس میتوان انتظارات و نقطه نظرات صادرکنندگان را از رایزن بازرگانی در مدل زیر بیان کرد.
الف)۱- دریافت و ارسال اطلاعات کاربردی در خصوص محصولات تولیدی،صادراتی،وارد اتی و خدماتی بازار هدف
۲- تهیه و تدوین فهرست اسامی و مشخصات کامل بنگاههای بزرگ و کوچک و متوسط صنعتی،تجاری و خدماتی هر دو طرف
۳- برگزاری نمایشگاهها و شناساندن کالاها و خدمات مورد نیاز کشورهای هدف به ایران
ب)۱- انعکاس توانمندی های تولیدی و صادراتی کشور ایران
۲- شناساندن و معرفی ظرفیتهای بنگاههای اقتصادی و تشکل های صادراتی به بازارهای خارجی
ج)۱- پیگیری مسائل و مشکلات صادرکنندگان در بازار هدف
۲- رفع اختلافات تجار ایرانی با طرفهای خارجی
۳-احقاق حقوق صادرکنندگان ایرانی در بازار هدف
د)۱-تلاش برای دریافت ویزا برای عاملین اقتصادی کشور ایران ۲- تلاش برای حضور عاملین اقتصادی خارجی در نمایشگاه های تخصصی صادراتی ایران در داخل یا خارج از کشور