چکیده 1
1- فصل اول: کلیات پژوهش. 2
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 7
1-4- فرضیات پژوهش. 9
1-5- متغیرهای پژوهش 9
1-6- مدل مفهومی 10
1-7- اهداف تحقیق. 10
1-8- کلیات روش تحقیق 11
1-9- قلمرو تحقیق. 11
1-10- تعاریف نظری و عملیاتی. 12
2- فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق 13
2-1- مقدمه 13
2-2- فرهنگ مصرف گل 14
2-3- اثر بخشی تحقیقات 16
2-4- ساختار بازار. 16
2-5- امکان تولید. 17
2-6- بازار گل و گیاهان زینتی در ایران 18
2-7- حمل و نقل گل و گیاهان زینتی. 20
2-8- تحلیل پروسه بازار رسانی گل و گیاه. 20
2-8-1- رابطه عناصر آمیخته بازاریابی با بازار گل و گیاه 21
2-8-2- چالش ها و نارسائی های مسیر بازار رسانی. 21
2-8-3- واسطه های فروش. 23
2-9- بازار بهینه گل و گیاهان زینتی 24
2-10- بازار گل آلسمیر 24
2-11- مقایسه درآمد بازار سنتی در مقابل بازار حراج گل 27
2-12- سیستم گلخانه ای پایدار. 31
2-13- راهبردهای توسعه اقتصادی گل و گیاهان زینتی 32
2-14- بررسی شیوه های مختلف بسته بندی گل های شاخه بریده 34
2-15- هوش تجاری در بازار گل و گیاه 34
2-15-1- مسیرهای هوشمند برای اجرا. 35
2-15-2- آنالیز و سپس ارائه. 36
2-15-3- آینده درخشان 39
2-16- شرکت فلورا هلند 41
2-17- سیستم نتزا 42
3- فصل سوم: روش شناسی تحقیق. 45
3-1- مقدمه 45
3-2- روش انجام تحقیق 45
3-3- نوع تحقیق. 46
3-4- روش گردآوری اطلاعات 46
3-5- ابعاد و شاخص های متغییرها. 47
3-6- روایی و پایایی تحقیق. 48
3-6-1- پایایی پرسشنامه 48
3-6-2- روایی پرسشنامه 49
3-7- جامعه آماری. 50
3-8- روش نمونه گیری. 50
3-9- تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها. 51
4- فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها. 52
4-1- مقدمه 52
4-2- تحلیل توصیفی داده ها. 53
4-3- تحلیل استنباطی داده ها. 61
4-3-1- آزمون کولوموگروف اسمیرونوف 61
4-3-2- آزمون فرضیه ها. 63
4-3-2-1- آزمون فرضیه فرعی 1 «آزمون t تک متغیره» 63
4-3-2-2- آزمون فرضیه فرعی دوم «آزمون t تک متغیره» 64
4-3-2-3- فرضیه فرعی سوم «آزمون دو جمله ای» 65
4-3-2-4- فرضیه فرعی چهارم «آزمون دو جمله ای» 66
4-4- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها. 68
5- فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات. 70
5-1- مقدمه 70
5-2- خلاصه پژوهش 70
5-3- نتیجه گیری 73
5-4- پیشنهادات. 73
5-4-1- پیشنهادات مرتبط با فرض اول 74
5-4-2- پیشنهادات مرتبط با فرض دوم 75
5-4-3- پیشنهادات مرتبط با فرض سوم 75
5-4-4- پیشنهادات مرتبط با فرض چهارم 76
5-4-5- پیشنهادات برای پژوهش های آتی 76
5-5- محدودیت های پژوهش. 77
پیوست ها: 78
منابع فارسی: 79
منابع انگلیسی: 84
Abstract: 85
چکیده
با افزایش رقابت و مطرح شدن پدیده هایی مانند بازارهای جهانی، صنایع داخلی هر کشور به منظور باقی ماندن در این عرصه باید مزیت های رقابتی خود را افزایش دهند؛ در بازار گل و گیاه زینتی ایران با شرایط پتانسیل بالا در ایجاد اشتغال، دارا بودن اقلیم های متنوع، نیروی کار ارزان و فراوان، انرژی تابشی فراوان، نزدیکی به بازارهای مصرف بین المللی، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات در فروش انبوه گل و گیاه تولید کنندگان کلان از دیدگاه بازاریابی، امری است ضروری.
روش این تحقیق بصورت کیفی می باشد؛ در این پژوهش از داده هایی نظیر مشاهده و پرسشنامه و. استفاده شده است؛ در این پژوهش تولیدکنندگان سطح انبوه استان تهران بعنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب گردیده اند، که از 92 گلخانه ی جامعه آماری با بهره گرفتن از فرمول کوکران نمونه آماری 74 گلخانه انتخاب شده است و پرسشنامه در میان مدیران آنها توزیع گردیده است؛ همچنین جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن مورد تایید کارشناسان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است؛ این پژوهش طبق مدل مفهومی دارای یک فرض اصلی و چهار فرض فرعی است، که در نهایت با نتیجه گیری از محاسبات و استخراج خروجیها با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری Excel و 21 SPSS بر روی فرضیات فرعی پژوهش، از آنجا که ورود فناوری اطلاعات در بازار گل و گیاه بر محصول انبوه گل و گیاه، قیمت انبوه گل و گیاه، توزیع انبوه گل و گیاه و ترفیع انبوه گل و گیاه موثر است لذا فرضیه اصلی مورد پذیرش قرار می گیرد و در نتیجه می توان گفت:
فناوری اطلاعات در بازاریابی و فروش انبوه گل و گیاه تولید کنندگان کلان تاثیر دارد.
واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات، گل و گیاه، بازاریابی.
1- فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
عصر جدید، عرصه رقابت بر سر منابع و سرمایه هاست، کشورهای بزرگ صنعتی که فاتحان این عرصه اند بهره وری از منابع و سرمایه ها را در سرلوحه کار خود قرار داده اند و در پرتو وجود افراد تحصیلکرده و متخصص، چرخ های رشد و توسعه را به حرکت در آورده اند و به ابداعات و نوآوری هایی دست یافته اند، دسترسی به این نوآوری ها که اقتصاد کشورهای توسعه یافته را از نو زنده کرده است مَنوط به استفاده از فناوری اطلاعات[1] و به ویژه تجارت الکترونیک[2] در فروش است (اخوان، 1392).
از طرفی ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته به طور اساسی تفاوت دارد، شاخص های سخت افزاری و دارایی های مشهود که دیروز در بنگاه اقتصادی نقشی تعیین کننده داشت جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و دارایی های نرم افزاری داده است؛ اگر دیروز ثروتمندترین افراد دنیا آنهایی بودند که منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند، امروزه ثروتمندترین مردم دنیا، افراد صاحب دانش و کارآفرین هستند. از این رو توسعه اقتصادی در دنیای امروز برپایه نوآوری، خلاقیت، فناوری اطلاعات، استفاده از دانش و مهارت های فروش استوار است (فیض، 1386).
کیفیت انتقال فناوری کاملاً به کارکرد اطلاعات و دانش به اشتراک گذاشته شده جهت ارتقاء اثربخشی سازمانی بستگی دارد. بطور مفهومی انتقال فناوری با اطلاعات، دانش و خرد سازمانی ارتباط تنگاتنگ دارد و بطور عملیاتی انتقال فناوری مستلزم تولید و مدیریت دانش سازمانی است (گودرزی، 1390).
1-2- بیان مسئله
براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد[3]«2014 – 2013»، ایران در شاخص کارایی بازارهای کالا[4] با امتیاز 93/3 از 7 رتبه 110 را در بین 148 کشور دنیا دارد، این در حالیست که کشور ما به لحاظ اندازه بازار[5] مصرف یکی از بزرگ ترین و مصرفی ترین کشورهای دنیا به لحاظ میزان تقاضاهای کالاهاست، بطوریکه در گزارش مزبور آمده ایران با امتیاز 14/5 از 7 رتبه 19 را به لحاظ اندازه بازار مصرف در بین 148 کشور دنیا دارا است (میراحسنی، 1392).
مقایسه این اعداد و ارقام نشان می دهد که کشور ما به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای دنیا به لحاظ اندازه و حجم تقاضا، با ضعف جدی در عرضه کالا مواجه است، این موضوع نمایانگر یک فرصت جدی برای سرمایه گذاری در توسعه بازارهای کارای عرضه کالاها است.
از سویی سالیانه در دنیا 100 میلیارد دلار گل و گیاه مبادله میشود که این میزان در کشور ما 100 میلیون دلار است. در سال 1390 حدود 50 درصد تولیدات گل وگیاه به دلیل عدم مصرف و نبود خریدار در ایران از بین رفته است (عظیمی، 1390).
لذا چنانکه آمار فوق نشان میدهد نا کارآمدی کلی بر بازارهای کالا در کشور حاکم است؛ که بازار فروش گل و گیاه نیز از این کلیت مستثنی نیست.
امروزه با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات تعدادی از موسسات تجاری در حال ایجاد بازار روز الکترونیکی هستند، بازار هایی که به خریداران و فروشندگان این اجازه را می دهد که با یکدیگر ملاقات نموده، به تبادل کالا و خدمات بپردازند.
این موسسات خدمات قابل توجهی ارائه میدهند که از جمله آنها میتوان راهنمای خریداران و فروشندگان و تولیدکنندگان، اطلاعات صنعتی بر اساس نیاز و تقاضا، حراج کالا بهصورت پیوسته، ارائه خدمات مالی برای کلیه مراحل جابجایی نقدینگی مانند: تایید حساب خریدار و قبول سفارشات و پرداخت را نام برد. تعدادی از موسسات در حال بررسی و ایجاد فناوریهای جدیدی هستند که این فناوریها بازار روز الکترونیکی را موثر تر و پر رونق تر خواهند نمود (عمادی، 1383).
همچنین به عنوان بارزترین اثرات فناوری اطلاعات در صنعت و کشاورزی؛ تأثیراتی همانند: برنامه ریزی و کنترل بهتر موجودی ها، بازاریابی از راه دور، خرید و فروش از راه دور، دریافت سریع تر و ردگیری کالا، کاهش نیروی انسانی، پیوند مناسب، مستمر و سازنده با تأمین کنندگان مشتری و تمرکززدای، تمرکزگرایی به طور همزمان و تبادل الکترونیکی می توان اشاره نمود. فناوری اطلاعات عاملی مهم و اثربخش در تأمین و بهبود ارتباطات میان تولید کنندگان، تأمین کنندگان، عمده فروشان، واسطه ها،