بر این اساس است که سبک های تفکر میتواند بر نوع محیط سازمانی و طراحی وظایفی که ما ترجیح میدهیم تاثیر گذار باشد. افراد زمانی که متوجه تاثیر اطلاعات خود در افزایش عملکرد کاری خود شوند، باعث میگردد تا در انجام آن وظایف بیشتر علاقه نشان دهند.این نوع شناخت از سبک تفکر ، در عملکرد کاری افراد تاثیر گذار است ( هیز و آلینسون[۱۰] ، ۱۹۹۸، ۸۶۳) .
بر این اساس ، محقق به دنبال پاسخ به این سوال است که رابطه بین سبک تفکر مدیران با جو سازمانی حاکم بر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم چگونه است ؟
۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق
الف ) اهمیت و ضرورت نظری تحقیق :
محیط کاری افراد همانند منزل دوم آنان است و افرادی هم ﭘیدا میشوند که عمده ساعات شبانه روز خود را در محیط کارشان به سر میبرند .بنابرین محیط کار نیز باید همچون خانه حداقل نیازهای روحی و روانی افراد را در بر داشته باشد تا افراد ضمن کسب درآمد و ارتقای سطح دانش و مهارت حرفه ای خود به خدمتی صادقانه و مؤثر بپردازد(سلطانی ،۱۳۸۴، ۱۰۷) .
به دلیل اینکه دنیای امروزه دنیای انسانها هست و سرﭘرستان، مدیران و کارکنان سازمان ها نیز انسان هستند و سازمان بدون انسان بدون مفهوم خواهد بود ، فعالیت هایی از قبیل تولد ، تحصیل ،کار ،تفریح ،رشد و مرگ در این جامعه صورت میگیرد که بر جو سازمان ها نیز مؤثر میباشد(میچل،ترانس و آرو،۱۹۷۸، ۱۷۹).
جو سازمانی مطلوب هم باعث کاهش هزینه های جابه جایی کارکنان و کاهش مقاومت آنان در برابر تغییر می شود و نیزباعث بهبود کیفیت کالاها و سود آوری شرکت میگردد. از نظر سازمانی ، سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقاﺀ کارکنان می شود (مقیمی ،۱۳۷۹، ۳۸۵).
جو سازمانی از نظر( لیتوین ) و (روبرت استرینگ ) ادراکاتی است که فرد از نوع سازمانی که در آن کار میکند دارد و احساس او به سازمان بر حسب ابعادی است مانند استقلال ،ساختار سازمانی ، پاداش ، ملاحظه کاریها ، صمیمیت و حمایت و صراحت (دسلرگر،۱۳۸۶، ۱۱). با بررسی تاریخچه ی سبک شناختی و یا به عبارتی سبک های تفکر متوجه ابعاد روانی تاثیر گذار در فرایندهای مرتبط با اطلاعات میشویم (آسبورن و آسبورن[۱۱]، ۱۹۷۸) .
سبک های تفکر به عنوان یک رویکرد ثابت ، ترجیحی و یا استراتژی های عادت شده ای است که حالت ادراک افراد، به یاد آوری ، تفکر کردن و حل مسئله را تعیین می کند (مسیچ[۱۲] ، ۱۹۷۶) .
استرنبرگ و گریگورنکو[۱۳] (۱۹۹۷) معتقدند که مطالعه و شناخت سبک های تفکر در افراد از آن جهت دارای اهمیت میباشد که بین مطالعه شخصیت و موفقیت افراد پلی برای رسیدن به موفقیت افراد ایجاد می کند و بنابرین از این جهت، شناخت سبک های تفکر مدیران فرصتی را برای شناخت شخصیت آنان و پیشبینی نیازهای مهارتی آنان و نیز کنترل عوامل مؤثر بر جو سازمانی را فراهم می آورد (استرنبرگ و گریگورنکو ، ۱۹۹۷ ، ۷۰۵) .
بررسی یافته ها و نتایج تحقیقات نشان میدهد که تحقیق پیرامون سبک تفکر میتواند فهم و آگاهی را در بین همکاران تسهیل کرده و به بهبود ارتباطات سازمانی کمک نماید. در نتیجه، فرصتهایی برای رشد مشخص سازمانی افراد فراهـم می آورد ( هاریسون و برامسون[۱۴] ، ۲۰۰۲) .
ب ) اهمیت و ضرورت کاربردی تحقیق :
از بین بردن بیماری هایی از قبیل برخی از انواع سردرد ها ، معده دردها ، کمر درد ها و حتی پا دردها از طریق بالا بردن سلامت روانی سازمان ها با کمک شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان با بهره گرفتن از بررسی جو سازمانی حاکم بر آنان(شعاری نژاد،۱۳۷۱، ۳۲) .
مدلی از میزان تاثیر گذاری سبک های شهودی و تحلیلی را بر میزان توجه بر هر یک از سبک ها را به و جود می آورد.
استفاده از تحقیقاتی با زمینههای شناختی و فیزیولوژیکی در شرایط کار، زمینه ای را برای محققین و استفاده کنندگان آن فراهم می کند تا از نتایج حاصل از آن بهتر بتوانند استفاده نمایند ( هودگ کینسون[۱۵] ، ۲۰۰۷، ۲۴۵) .
افراد در بیان و ادراک روانی خود از جوّ میتوانند تحت تاثیر سبک تفکر مدیر قرار گیرند که با سنجش جو سازمان می توان نقص های موجود در سازمان را از طریق سبک مدیر برآورد نمود که با دسته بندی هایی که در مورد سبک های تفکر میگردد می توان فرمولی را برای انتظارات معقولانه حاصل از سبک تفکر مدیران داشت.
استفاده از مطالعات تجربی که در آن ها به بررسی سبک های شناختی و یا سبک های تفکر پرداخته شده است ، میتواند عملکرد افراد را نسبت به استفاده از تحقیقاتی که بر مبنای توانایی ها و موقعیت ها در محیط کار می شود ، بهتر نمایان سازد (کیرتون[۱۶]، ۲۰۰۳، ۳۲) .
طبق نظر کولز[۱۷](۲۰۰۷) با آگاهی از تفاوت افراد از سبک های تفکر، می توان تاثیر آن را بر یادگیری، حل مسائل ، تصمیم گیری، ارتباطات و خلاقیت را از طرق مختلف دانست( آرمسترانگ[۱۸] ، ۲۰۰۹، ۴) .
بنابرین جو سازمانی مطلوب در موفقیت یک سازمان و واحد صنعتی تاثیر بسزایی خواهد داشت. لذا انجام این پژوهش میتواند در بررسی انواع سبک های تفکری حاکم در محیط دانشگاه ها که خود باعث ایجاد تاثیرات بسزایی در برون دادهای دانشگاه ها که خود شامل دانش آموختگانی با طرز تفکر و برخورد گوناگون در جامعه و سازمان هستند ، از طرق مختلف میگردد.
-
- اهداف تحقیق
۱-۳-۱- هدف اصلی:
شناسایی رابطه بین “سبک تفکر” مدیران با “جو سازمانی “
۱-۳-۲- اهداف فرعی:
-
-
- شناسایی رابطه “سبک تفکر شهودی ” با ” توجه به هدف ” سازمانی
-
- شناسایی رابطه ” سبک تفکر شهودی ” با ” ساختار ” سازمانی
-
- شناسایی رابطه ” سبک تفکر شهودی ” با ” رهبری ” سازمانی
-
- شناسایی رابطه ” سبک تفکر شهودی ” با ” توجه به ارتباطات ” سازمانی
-
- شناسایی رابطه ” سبک تفکر شهودی ” با ” توجه به ﭘاداش ها ” سازمانی
-
- شناسایی رابطه ” سبک تفکر شهودی ” با ” مکانیزم های مفید ” سازمانی
-
- شناسایی رابطه ” سبک تفکر شهودی ” با ” نگرش به تغییر ” سازمانی
-
- شناسایی رابطه ” سبک تفکر تحلیلی” با ” توجه به هدف ” سازمانی
-
- شناسایی رابطه ” سبک تفکر تحلیلی ” با ” ساختار ” سازمانی
-