برای شناسایی عوامل مهم در اثر بخشی ارتقاء تکنولوژی های فنی تحقیقات زیادی صورت گرفته که بطور نمونه می توان به یکی از آنهادر کشور تایوان اشاره نمود.
در تحقیقی که بوسیله ونگ[۳۲] در شرکتهای تایوانی صورت پذیرفته، وی به اندازه گیری اثر بخشی ارتقاء تکنولوژی های روز پرداخته است. در این تحقیق اثربخشی “سطح تحقیق اهداف از پیش تعیین شده در سازمان” را مورد نظر قرار داده که در نهایت ۱۷ عنصر یا عامل تعیین کننده در اثر بخشی تکنولوژی موردتحقیق برای محقق روشن شده است[۲۸].
با توجه به مطالب ارائه شده فوق در خصوص بهبود سطح تکنولوژی سازمانها چنین استنباط می شود، که محققین برای بکار گیری واثر بخشی تکنولوژی نوین در پروژه ها باتوجه به ساختارهریک سازمانها شاخص های مختلفی از تحقیق را به کار می گیرند. بنابراین در این پژوهش نیز برای میزان اثر بخشی هریک از محتواهای مورد نظر وپوشش اهداف تعیین شده از ابزارها ومدل های مختلف تحقیقی استفاده شده که در فصلهای آینده بطور مبسوط به آن خواهیم پرداخت.
فصل سوم
پیشنهاد روش تحقیق
۳- فصل سوم: مقدمه و کلیات[۳۳]
-
-
-
- مقدمات و کلیات طرح تحقیق
-
- تبیین روش انجام تحقیق
-
- کلیات قلمرو های تحقیق
-
- فرایند اجرای تحقیق
-
- طرح کلی انجام تحقیق
-
- جامعه آماری تحقیق
-
- روش نمونه گیری وحجم نمونه آماری تحقیق
-
- ابزارهای آماری تحقیق
-
- روش بررسی روایی و پایایی (اعتبار سنجی ) پرسشنامه تحقیق
-
-
روش تجزیه و تحلیل آماری تحقیق
۳- پیشنهاد روش تحقیق[۳۴]
۳-۱- مقدمات و کلیات طرح تحقیق
تحقیق را تجزیه و تحلیل، ثبت عینی و نظام مند مشاهدات کنترل شده که به پروراندن قوانین کلی، اصول، نظریهها و همچنین به پیشبینی و یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منتج میشود، تعریف میکنند. به عبارتی دیگر امر تحقیق به یک جستجوی منظم، پیگیر و سازمان یافته به منظور کشف و فهم روابط احتمالی پدیدها براساس روش های عینی ومتغیرهای غیر شهودی و به همراه تجزیه و تحلیل مشاهدات کنترل شده برای تدوین اصول، نظریه ها و قوانین کلی بین متغیرها اطلاق می گردد. اگر یک تحقیق با صورت بندی فرضیه مقتضی به منظور حدس و گمان در تبیین روابط و تاثیر میان متغیرها ترتیب یابد، برای دستیابی به اهداف تحقیق بایستی صحت فرضیه های مزبور مورد آزمایش قرارداده شوند و برای اینکار از روش شناسی علمی[۳۵]بهره گیری می شود تا با در نظر گرفتن مراحل کنترل دقیق روند تحقیق و جلوگیری از تاثیرعوامل نا مربوط و مزاحم؛ نتایج نهایی تحقیق از اعتبار درونی و ثبات و اعتماد پذیری لازم [۳۶] برخوردادباشند و با انجام نمونه گیری دقیق به روش های علمی بتوان تعمیم پذیری و روایی کافی [۳۷]برای قضاوت پذیری یافته های تحقیق به عنوان اعتبار بیرونی به ارمغان آورد. در این رابطه فرضیه هایی که از درجه اعتماد واعتبار کافی برای تحلیل وتبیین روابط و آثار و پیش بینی وقایع و پدیده ها برخوردارباشند و با دانش پیشینیان نیز هم سازگار بوده، از جنبه آزمون پذیری برای کنترل صحت نیز قابلیت داشته باشند و توانایی آفریدن انگیزه برای تحقیق بعدی را فراهم ساخته و روابط علت و معلولی احتمالی میان متغیرها را بخوبی بیان نمایند؛ می توانند بعنوان یک مدل یا الگوی پیش بینی و یک روال تحلیلی معتبر و حتی در مراحل نهایی می توانند به عنوان یک نظریه معتبر مطرح گردند[۲۹].
بنابراین دستیابی به اهداف تحقیق، زمانی امکانپذیر است که جستجوی شناخت با روششناسی صحیح، صورت پذیرد. بطور کلی هر تحقیق در ابتدا در پی طرح مشکل یا مسأله ای مطرح می شود، مشکل و مسأله ای که سوالات زیادی را در ذهن محقق ایجاد می کند. در این فصل به روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق اشاره شده و آنگاه فرایند اجرای تحقیق، نوع و روش تحقیق، الگوی تحقیق، فرضیه ها، جامعه آماری، حجم نمونه، روش نمونه گیری، روش گردآوری اطلاعات، ابزار جمع آوری اطلاعات، روش روایی و پایایی ابزار و روش تجزیه و تحلیل داده ها مورد توجه قرار می گیرد.
۳-۲- نوع و تبیین انجام روش تحقیق
روش های تحقیق برگزیده به گونه ای هستند که بتوانند با تدابیر لازم در شناخت حقایق با رعایت اصل مبرا بودن از لغزش در فهم پدیده ها قادر به معرفی راه های کشف مجهولات تحقیق، تبیین کردن قواعد مرتبط با واقعیات و در نهایت متکی به ابزار و فنون مناسب در دستیابی به معلومات از طریق کاوش در میان مجهولات باشند.ویژگیهای یک روش تحقیق خوب شامل؛ سازمان پذیری، عقلایی بودن، علمی بودن، واقع گرا بودن، پرهیز از پیش داوری است. البته داشتن مراحل سه گانه ؛ ابتدا گسستن و تحلیل داده ها، سپس ساختن، ترکیب داده ها، تهیه اطلاعات مفید و مرحله پایانی حائز شرایط تجربه و مقایسه بودن با قابلیت پذیرش آزمون صحت به منظور کسب اعتبار در نتایج برای یک تحقیق علمی ضروری است. روش های تحقیق از جنبه رویکرد محتوایی می توانند در دسته بندی؛ رویکرد هستی شناسی (فلسفی، علمی، …)، رویکرد مکتب شناسی(تجربی، رفتاری، پدیداری،…)، رویکرد فرآیندشناسی(حل مسئله، کشف پاسخ، تعیین روابط،…) طبقه بندی شوند. از جنبه های اهداف تحقیق نیز می توانند به صورت؛ تحقیق بنیادی، تحقیق کاربردی، تحقیق ارزیابی، تحقیق توسعه ای و تحقیق اجرایی در کنترل صحت عملکرد تقسیم بندی شوند.
از جنبه روش شناسی نیز تحقیق های علمی به روش های عمده زیر تقسیم بندی می شوند:
تحقیق تاریخی در تحلیل علل روند رویدادهای تاریخی، تحقیق توصیفی، در تشخیص عوامل و روابط موثر میان پدیده ها، تحقیق پیمایشی در تشخیص اطلاعات و هدفمندی ارتباطات ساختاری، تحقیق محتوایی در تشریح نظام مند محتوای، پیام های اجتماعی، تحقیق میدانی، در فرضیه آزمایی تعاملات و روابط اجتماعی، تحقیق موردی در تعیین کلیه خصوصیات و جوانب یک پدیده مطالعاتی، تحقیق همبستگی، در تشخیص میزان تاثیر و همبستگی عوامل یک پدیده، تحقیق آزمایش میدانی در جستجوی نتایج حاصل از دستکاری در متغیرهای یک پدیده مطالعاتی، تحقیق علی، در کشف رابطه علت ومعلولی دو متغیر مشخص و تحقیق علی مقایسه ای در کشف رابطه علت و معلولی میان متغیر مستقل و وابسته در یک پدیده. در همین مقوله به منظور روشن ساختن روال تحقیق بایستی مواردی همچون؛ جامعه آماری تحقیق، روش نمونه گیری در تحقیق بطور واضح مطرح شده باشند(غلامرضا ، خاکی ، ۱۳۷۸). پژوهش حاضر را میتوان از نظر دسته بندی تحقیقات برحسب نحوه گردآوری دادهها براساس تحقیقات میدانی- مطالعه موردی از نوع توصیفی – پیمایشی محسوب کرد، زیرا در این تحقیق تغییری در متغیرهای مورد بررسی ایجاد نگردیده و شرایط موجود مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین با توجه به تقسیمبندی تحقیقات از نظر هدف؛ پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی میباشد.
این تحقیق از جنبه رویکرد محتوایی از نوع تحقیق فرایند شناسی است. در زمینه تعیین رابطه میان عوامل موثر و اهداف تحقیق نیز، تحقیق حاضر از نوع تحقیقات بنیادی و با هدف تعیین الگویی نوین در تعریف ارتباطات میان متغیرها ی موثر در بهبود سطح تکنولوژی در ابعاد فنی ومهند سی شرکت برق منطقه ای غرب می باشد که تاکنون چنین اقدامی نه تنها درقلمرو مکانی تحقیق بلکه در ایران نیز صورت نپذیرفته است. بنابراین اینگونه تحقیقات می تواند بعنوان گامی اساسی برای تحقیقاتی تلقی گردد که سابقه یا مشابهت های موضوعی با یکدیگر در صنعت برق ندارند.
در این نوع تحقیقها نظریات، قانونمندیها و تکنیکهایی که در تحقیقات بنیادین تنظیم شده است، در جهت توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص و حل مسایل واقعی در آن زمینه مورد استفاده قرار میگیرد. (خاکی،۱۳۸۲). همچنین در این تحقیق از روش تحقیق همبستگی استفاده شده است که بر طبق آن میزان تغییرات در یک یا چند عامل را در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر مورد بررسی قرار می دهد.
۳-۳- کلیات قلمرو های تحقیق
هر تحقیق به منظور دستیابی به اهداف موضوعی خود نیازمند توصیف گستره های نظری و قلمروهای عملی مربوطه، طبق شرح خلاصه اقدامات زیر می باشد( غلامرضا خاکی ، ۱۳۷۸).
۳-۳-۱- جامعه آماری ( قلمرو مکانی تحقیق )
هر جامعه آماری متشکل از اعضایی دارای صفات مشترک، قشر بندی و دارای گروهی مشخص با اختصاصات مشترکی می با شد که با توصیف دقیق ان صفات در رابطه با موضوع تحقیق می توان به آگاهی های لازم دست یافت.
۳-۳-۲- روش نمونه گیری ( قلمرو اقدامات تحقیق )
با تدوین طرح و شیوه کسب داده های تحقیق ضمن رعایت عدم پیش داوری، صرف نظر از شیوه انتخاب که می تواند تصادفی یا قضاوتی باشد؛ رعایت تجانس و یکپارچگی نمونه نسبت به جامعه آماری و دقت در ویژگی های طبقات جامعه آماری نیز ضروری است.
۳-۳-۳- حجم نمونه گیری (قلمرو احاطه تحقیق )
براساس اهداف تحقیق و نوع عوامل موثر در کفایت قضاوت پذیری تحقیق، تعداد نمونه گیری یا حجم نمونه ها تعیین می شود. هر چه حجم نمونه گیری کمتر شود، بایستی پایایی و دقت در اندازه گیری ها افزایش یابد تا خطاهای اندازه گیری کاهش یابند. این حجم بر اساس توجه پیشینه یک تحقیق مشابه، میزان انحراف معیار استاندارد مربوط به تحقیقات قبلی، میزان خطای نوع دوم (بتا) و میزان همبستگی معنی دار متغیرها در سطح اطمینان لازم تعیین می گردد[۳۰].
۳-۳-۴- ابزار نمونه گیری (قلمرو امکانات تحقیق )
روال تحقیق براساس منابع و امکانات گردآوری داده های خام از جمله اسناد، مدارک دست اول و دست دوم، رسمی و غیر رسمی، مشاهدات شناسایی، مقایسه ای و توصیفی، پرسشنامه های هدفمند علمی جهت شناسایی یا ارزیابی های ساده یا مرکب، بصورت باز یا بسته در نحوه پاسخگویی؛ یا انجام مصاحبه و تماس مستقیم برای کشف ادراک و نگرش افراد مرتبط با موضوع تحقیق تبیین می شود.
۳-۳-۵- دوره زمانی ( قلمرو دوره تحقیق )
بر اساس زمانبندی و اختصاصات زمانی موضوع تحقیق و طول دوره زمانی اقدامات، می توان ادوار زمانی مورد نظر را در هر تحقیق، تعیین نمود.
۳-۳-۶- راستی آزمایی ( قلمرو اعتباری تحقیق )
رعایت امانت داری، صحت داده ها، مقیاس اندازه گیری در پایایی و قابلیت اعتماد پذیری مربوطه و نیز دقت در اندازه گیری ها برای روایی و اعتبار سنجی به داده های تحقیق و همچنین ارضای شاخص های برازندگی در کنترل صحت ارتباطات ساختاری مدل های تحقیقی ضروری می باشند.