فصل اول:کلیات پژوهش
1-1. مقدمه 3
1-2. بیان مسئله 4
1-3. ضرورت و اهمیت مسئله 6
 1-4. اهداف پژوهش 8
1-5. فرضیات پژوهش. 8
1-6. تعاریف نظری و عملیاتی 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1.مقدمه 12
2-1-1. یادگیری. 12
2-1-2.ابعاد یادگیری 13
2-1-3. اصول یادگیری مؤثر. 13
2-1-4. تاریخچه سبک یادگیری. 14
2-1-5.تعریف سبک یادگیری . 14
2-1-6. نظریه­ های یادگیری 15
2-1-7.مدل­های سبک­های یادگیری 16
2-1-7-1.سبک­های یادگیری شناختی – عاطفی و فیزیولوژیک. 16. . . .
2-1-7-2.سبک­های یادگیری بر مبنای سلسله مراتب آگاهی از سبک 17
2-1-7-3.پردازشگران عمیق در مقابل پردازشگران سطحی 17
2-1-7-4.سبک وابسته به زمینه در مقابل نابسته به زمینه 17
2-1-7-5. سبک تکانشی و تاملی. 18.
2-1-7-6 .یادگیری دان و دان . 18
2-1-7-7. مدل مایرس بریگز و طبقه بندی منش کیرتس باتس. 19
2-1-7-8. سبک های گریگور. 19
2-1-7-9. سبک یادگیری کلب 19
2-1-7-10. سبک یادگیری یونگ 20
2-1-8. ساختار شخصیت 21
2-1-9. نظریه تحلیلی کارل گوستاو یونگ 23
2-1-10. نظریات یونگ درباره روان شناسی و دین. 26
2-2. تعریف دین. 27
2-2-1. ریشه‌شناسی واژه دین 28
2-2-2. تاریخچه دین. 29
2-2-3. خاستگاه‌ها دین. 30
2-2-4. دین از دیدگاه متخصصان 31
2-2-5. علل روان­شناختی گریز از دین 35
2-2-6. راه تقویت باورهای دینی. 38
2-2-7.بارور کردن هویت دینی. 43
2-3.پیشینه پژوهش. 46
2-3-1. پژوهش­های انجام شده در ایران 46
2-3-2. پژوهش­های انجام شده در خارج از کشور. 47
2-4. نتیجه­گیری. 50
فصل سوم:روش­شناسی پژوهش
3-1. مقدمه. 53
 2-3. روش­ پژوهش. 53
3-3.جامعه آماری 53
3-4. نمونه و روش نمونه گیری. 53
3-5. ابزار گردآوری داده­ ها 54
3-5-1. پرسشنامه استاندارد شخصیتی MBTIمایرز- بریگز. 54. .
3-5-2. پرسشنامه­استاندارد نگرش سنج مذهبی براهنی. 55
3-6. روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها. 56.
3-7. طرح پژوهش. 56
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده­ ها
4-1.مقدمه 59
4-2 تحلیل داده‌های کمی از زاویه توصیفی. 59
4-3. تحلیل داده‌های کمی از زاویه استنباطی. 60
فصل پنجم:بحث و نتیجه­گیری
5-1. تفسیر یافته­ های پژوهش 67
5-1-1 تفسیر داده‌های کمی از زاویه توصیفی. 67
5-1-2. تفسیر داده‌های کمی از زاویه استنباطی 68
5-2. پیشنهادات. 69
5-2-1.پیشنهادهای کاربردی. 69
5-2-2. پیشنهادهای پژوهشی. 70
5-3. محدودیت­های پژوهش 70
فهرست منابع فارسی 71
فهرست منابع انگلیسی 74
 
پیوست­ها
الف. پرسشنامه استاندارد شخصیتی MBTIمایرز- بریگز
ب. پرسشنامه­استاندارد نگرش سنج مذهبی براهنی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول شماره 2-1 جمع­بندی مطالعات انجام شده در رابطه با سبک­های یادگیری.49
جدول شماره 4-1 مشخصه های آماری آزمودنی ها  در سبک های یادگیری و دین داری بر حسب جنسیت 59
جدول شماره 4-2 مشخصه های آماری آزمودنی ها  در سبک های یادگیری و دین داری بر حسب وضعیت تاهل. 60
جدول شماره 4-3 تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دین باوری بر سبک یادگیری برون گرایی و درون گرایی. 60.
جدول شماره 4-4ضرایب معادله پیش‌بینی دین باوری با بهره گرفتن از سبک های یادگیری برون گرایی- درون­گرایی 61
جدول شماره 4-5 تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دین باوری بر سبک یادگیری منطقی – شهودی 61
جدول شماره 4-6ضرایب معادله پیش‌بینی دین باوری با بهره گرفتن از سبک های یادگیری منطقی- شهودی. 62.
جدول شماره  4-7 تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دین باوری بر سبک یادگیری متفکرانه- احساسی. 62
جدول شماره 4-8  ضرایب معادله پیش‌بینی دین باوری با بهره گرفتن از سبک های یادگیری متفکرانه-احساسی. 63.
جدول شماره 4-9  تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دین باوری بر سبک یادگیری قضاوتی- ادراکی. 63.
جدول شماره 4-10  ضرایب معادله پیش‌بینی دین باوری با بهره گرفتن از سبک های یادگیری قضاوتی- ادراکی. 64
جدول شماره 4- 11 نتایج آزمون T برای مقایسه میزان دین داری در بین دانشجویان با سبک های یادگیری مختلف 65
                        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه بین سبک­­های یادگیری یونگ با گرایش به دین­باوری در بین دانشجویان  دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه است. سبک­های یادگیری را مجموعه ­ای­ از باورها، ترجیحات ­و رفتارهایی می­داند که افراد با بهره گرفتن از آنها به یادگیری در یک موقعیت معین می­پردازند یکی از نظریه‌های مربوط به سبک یادگیری بر پایه کارهای کارل یونگ است که در این پژوهش آن را مورد بررسی قرار می­دهیم. دین را مجموعه عقاید، قوانین و مقرراتی می­دانند که هم به اصول فکری  بشر نظم می­دهد و هم درباره اصول گرایشی وی سخن می­گوید و هم اخلاق و شئون زندگی را تحت پوشش قرار می­دهد. این پژوهش توصیفی واز نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد پژوهش، کلیه دانشجویان دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه  آزاد واحد کرمانشاه می­باشد. آزمودنی­ها شامل 120 دانشجو(زن و مرد) بودند که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­های مربوط به سبک­های یادگیری از پرسشنامه شخصیتی مایرز- بریگز(MBTI) که میزان پایایی آن بر اساس ضریب آلفا برای تمام ترجیحات بالاتر از 90% است و جهت سنجش گرایش به دین­باوری از پرسشنامه نگرش­سنج مذهبی براهنی استفاده شده که پایایی این پرسشنامه با روش اسپیرمن – براون  برابر با63%است. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها ازنرم افزار  spss, Excelو برای بیان رابطه سبک­های یادگیری با گرایش به دین­باوری از روش­های آماری تحلیل رگرسیون و آزمونTمستقل استفاده شده است.
نتایج این پژوهش نشان می­دهد که سبک­های برون­گرا، شهودی، متفکرانه و ادراکی نسبت به سایر سبک­ها رابطه معنی دارتری با دین­باوری دارند و با اطمینان 99% تغییرات مربوط به دین­باوری را پیش ­بینی می­ کنند بدین معنا که ضریب تأثیر مثبت دارند و نیز تفاوت معنی­داری بین سبک­های مختلف یادگیری یونگ و دین­باوری وجود دارد.
 
واژگان کلیدی: سبک­های یادگیری، تیپ­های شخصیتی، گرایش به دین­باوری.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فصل اول:
کلیات پژوهش
 
 
 
 
 
 

 

مقدمه
علاقه و تمایل به مطالعه تفاوتهای فردی در زمینه یادگیری به دهه60  قرن بیستم برمی­گردد. ازسال1960تا1970رشد این واقعیت که افراد در فرایند یادگیری نه منفعل، بلکه همواره فعال اند، روانشناسان تربیتی را برآن داشت تا در زمینه یادگیری به تحقیق و تفکر بپردازند.
   موضوع یادگیری یکی از مباحث مهم درحوزه روانشناسی است و بر این اساس است که انسان مهارت­های خود را توسعه می­دهد و اصولا ًپیشرفت­های بشر و توسعه­ روزافزون علوم، زائیده یادگیری است .
   یافته­ های پژوهشی نو در علم یادگیری و علوم شناختی در پاسخ به این سوال که انسان­ها چگونه یاد می­گیرند؛ به کارکردهای ذهن در یادگیری عمقی و ساختن دانش در درون یادگیرنده دلالت دارد از این دیدگاه، یادگیری فرایندی است که طی آن فرد بازنمایی­های ذهنی خود را بهبود می­بخشد. تأکیدهایی که امروزه  بر امر یادگیری می­شود مارا برآن می­دارد که برای یادگیری مطلوب و مؤثر بیشترتلاش کنیم و از همه فرصت­ها و ظرفیت­ها برای پیشبرد دانش­ و علم که یادگیری وسیله آن است، بهره بگیریم. یکی ازبحث­هایی که ما را به سوی یادگیری مطلوب هدایت می­ کند، کنکاش در مورد شیوه­ها و سبک­های یادگیری­است(جان و راجرز[1]،(1991.
  یکی­ از متغیرهای ­مؤثر بر یادگیری افراد که درعین حال ارتباط کمی با ضریب هوشی دارد، سبک­های­­­­یادگیری[2] است و در سال­های اخیر با تأکید برآن چهارچوبی نسبتاً نوین در زمینه یادگیری تدوین شده­است. سبک یادگیری را می­توان به عنوان مؤلفه­ای نسبتاً پایدار از نحوۀ دریافت و تعامل دانش آموزان با محیط یادگیری توصیف کرد( کیفه[3]،1979 ).
  درهمین مورد سبک­های یادگیری را راه های انفرادی مورد استفاده یادگیرنده برای پردازش اطلاعات، مفاهیم تازه یا روش­هایی که یادگیرنده با استفادها از آن اطلاعات را سازماندهی می­ کند تعریف کرده­اند(لاسچینگر[4]،1986).
  هوهن[5] (1995) سبک­های یادگیری را مجموعه ­ای ازباورها، ترجیحات و رفتارهایی می­داند که ­افراد با استفاده­ از آنها به یادگیری­ در یک موقعیت معین می­پردازند.
  در سال­های اخیر دین به عنوان یکی از متغیرهای موثر بر رفتار و حالات روانی مورد توجه بسیاری از متخصصان علوم رفتاری قرار گرفته است. انجمن روانشناسی آمریکا در دهه­های اخیر روانشناسی مذهب را به عنوان شاخه­ای از روانشناسی شناخته است که به تاثیر نقش مذهب  و کاربرد آن در رویارویی با مسائل زندگی می ­پردازد. رویکرد روانشناسی به مذهب، نفی یا  اثبات وجود متعالی و برتر نیست، بلکه به شیوه­ای تجربی در پی مطالعه ارزشمند پدیده­های دینی است(نادمیان و حسینچاری،1390).
  دین[6] از مفاهیمی است که همواره در  میدان آرا و نظرات گوناگون قرار داشته و توافقی درباره آن وجود ندارد. در کتاب­های لغت معانی بسیاری برای دین مانند(ملک و پادشاهی، قهر و سلطه، پاداش و جزا، اکراه و احسان و.)ذکر شده است. جوادی آملی دین را مجموعه عقاید و قوانین و مقرراتی می­داند که هم به اصول فکری  بشر نظم می­دهد و هم درباره اصول گرایشی وی سخن می­گوید و هم اخلاق و شئون زندگی را تحت پوشش قرار می­دهد(جوادی آملی، ).
  یکی از عوامل مهمی که به نظرمی­رسد در گرایش به دین­باوری دانشجویان موثر بوده و تا به حال مورد مطالعه قرارنگرفته است، سبک­های یادگیری است. لذا در این پژوهش برآنیم، که ارتباط بین سبک­های یادگیری و دین­باوری دانشجویان را بسنجیم.
 

 

بیان مسئله
همه پیشرفت­های شگفت انگیز انسان در دنیای امروز زائیده یادگیری است. آنچه در یادگیری و مطالعه نقش بسیار مهمی دارد علاقه، انگیزه، میل و رغبتی است که از درون شخص برمی خیزد و رفتار شخص را تحریک و آن را در جهتی مشخص هدایت می­ کند، زمانی که افراد با علاقه دنبال موضوع و مطلبی می­روند، توجه و کوشش­های آنها برای یادگرفتن مطلب چندین برابر می­شود. افراد اساسا” دارای توانایی­ها و تمایلات متفاوت هستند و در واقع ظرفیت ساختن دانش از طریق تعمق فردی درباره محرک ها و منابع خارجی، و شرح و بسط مجدد دانش و تجارب شخصی در پرتو تعامل با دیگران و محیط صورت می­گیرد و این مبین رویکرد انفرادی به یادگیری است. از

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...