سوال ۲۶
۰٫۶۱
بیشترین مقدار بارعاملی برای متغیر تدارکات مربوط به سوال ۲۴ با میزان ۰٫۷۰ و کمترین میزان بار عاملی مربوط به سوال ۲۶ با میزان ۰٫۶۱ میباشد.
همانطور که در روش شناسی مدل معادلات ساختاری مطرح است محقق باید با بهره گرفتن از معنی داری مقدار تفاوت آماره کای اسکویر نسبت به اصلاح مدل و پیشبرد مراحل اقدام نماید. در این راستا از آزمون D2 که از روی مقدار کاهش کای اسکویر و تفاوت معنی داری آن قضاوت میکند استفاده شده است. بر اساس جدول ۴-۹ مشاهده میشود که مدل اولیه دارای زیر بنای مناسب عاملی جهت استفاده در مدل ساختاری است و نیازی به اصلاح نیست.
مقادیر ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب RMSEA، نیز در همان گام اول به مقدار قابل قبول رسیده است؛ لذا میتوان پارامتر های برآورد شده در مدل را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از آن جهت تطابق پذیری نشانگرها با سازههای مورد مطالعه استفاده نمود.
نشانگر های در کنار یکدیگر سازههای مربوط به خود را با توجه به ساختار مورد نظر محقق به درستی تائید نمودند زیرا که مدل حاضر با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی تأییدی به درستی اجرا شده است و تداخل قابل توجهی مشاهده نمیشود. با توجه به اینکه مقدار ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب RMSEA برای مدل اصلاح شده کمتر از ۰۸/۰ گزارش شده، از این بر اساس یافتههای این مدل میتوان در مورد مناسب بودن سوالات انتخابی محقق تصمیم گیری نمود. نتایج نشان میدهد پارامتر های برآورد شده در مدل به لحاظ آماری قابل اتکا بوده و از آن جهت تطابق پذیری نشانگرها با سازههای مورد مطالعه استفاده نمود.
جدول ۴-۴۱ تفاوت مقادیر کای اسکویر در تعیین اثر بخشی اصلاح مدل اولیه اندازه گیری.
ردیف
مدل برازش یافته
Chi-Square
تفاوت Chi-Square
df
P-value
RMSEA
سوالات مرتبط
۱
مدل اول
۴٫۳۳
۲
۰٫۰۱۱۴۷
۰٫۰۷۳
منبع: نتایج تحقیق
با توجه به جدول مشاهده میشود که مدل دارای شرایط پایدار برای قبول برازش است.
مدل ۴-۶-۲: مقادیر t برای بررسی معنی داری پارامتر های مدل برازش یافته متغیر زمان حمل کالا
مقادیر محاسبه شده t برای هر یک از بار های عاملی هر نشانگر باقیمانده با سازه یا متغیر پنهان خود بالای ۹۶/۱ است؛ لذا میتوان هم سویی سوالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر نشان داد. در واقع نتایج جدول فوق نشان میدهد آنچه محقق توسط سوالات پرسشنامه قصد سنجش آنها را داشته است توسط این ابزار محقق شده است؛ لذا روابط بین سازهها یا متغیر های پنهان قابل استناد است. برای آنکه نشان دهیم این مقادیر به دست آمده تا چه حد با واقعیتهای موجود در مدل تطابق دارد باید شاخصهای برازش مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با توجه به بارهای عاملی موجود در هریک از ابعاد میتوان در مورد اهمیت هریک از نشانگرها تصمیمگیری نمود. مشخصاً نشانگرهایی که از اندازهگیری هریک از سازهها کنار گذاشته شدهاند دارای بار مفهومی و آماری مناسبی برای اندازهگیری مفهوم مورد نظر محقق نیستند.
جدول۴-۴۲ نتایج مدل اندازه گیری زمان حمل کالا
ردیف
سازه تحقیق
سوالات برازشکننده مدل
بارهای عاملی در مدل اصلاح شده
T