نیروگاه
اما هنگامی که کاربری از یکی از مراکز پیشخوان دولت به سیستم لاگین میکند تا اطلاعات متقاضی را وارد سیستم کند، باید فیلدهای در رابطه با ملک و نوع مصرف و مانند آن که به اطلاعات نقشه نظام مهندسی مربوط میشود، با پر کردن پلاک ثبتی ملک، به صورت خودکار پر شود.
- نظرات کاربران ، سوالات متداول و مانند آن
در چنین سیستمی چون تنها کاربران خاصی با آن سر کار دارند و نیز آموزشهای لازم برای کار با نرمافزار را میبیند وجود سوالات متداول اضافی است. ضمن اینکه راهنماها وجود دارند.
در مورد نظرات کاربران نیز باید امکانات انتقادات و پیشنهادات برای وب سایت شرکت گاز، فراهم شود تا کارمندان و نیز مشترکین بتوانند به راحتی نظرات خود را به سمع و نظر مدیران ارشد برسانند.
- راهنما
راهنماها به صورت کامل باید در صفحات سایت وجود داشته باشد، تا در صورت مشکل بتوان به راحتی بدانها مراجعه کرد. البته هرچند قبلا کارمندان آموزشهای لازم را دیده اند ولی بهتر است که این راهنماها هم به صورت فایل pdf برای دانلود و هم مطالعه در سایت وجود دارد. در بعضی مکانها نیز با قرارگیری موس بر روی فیلدها یا گزینهها، راهنماها در قالب tooltip وجود داشته باشد.
- دسترسی به صفحه قبل و استفاده از back در مرورگر
باشد در همه صفحات لینکی برای بازگشت به صفحه اصلی وجود داشته باشد و نیز با کلیک بر دکمهbackward در مرورگر نیز صفحه قبل به صورت پر شده نمایش داده شود و اطلاعات حفظ گردد. همچنین در هر مرحله ای امکان انصراف از ادامه کار در آن صفحه وجود داشته باشد.
- تائید ایمیل و شماره تلفن
شماره موبایل و ایمیل برای فرستادن قبوض و نیز اخطارها و یا اطلاعیههای مرتبط به مشترک مورد نیاز است. پس از مشترک شدن فرد متقاضی پیامی جهت خوشآمدگویی و همراه با شماره اشتراک وی به شماره موبایل مشترک، sms و همچنین به ایمیل وی فرستاده شود.
- پرداخت های آنلاین
پرداخت هزینه اشتراک پذیری باید توسط دستگاههای POS مستقر در واحدهای پیشخوان دولت در همان زمان ثبت نام فراهم باشد. از آنجایی که از یک سال قبل طرح پرداخت اقساطی هزینه نصب کنتور و اشتراک پذیری در شرکت برچیده شده، این امکان فعلا در سیستم آنلاین نیز در نظر گرفته نمیشود.
همچنین باید امکانات پرداخت قبوض برای مشترکین در وب سایت شرکت گاز فراهم شود تا به راحتی از آن پایگاه پرداخت غیر حضوری قبوض صورت گیرد.
- دسترسی ها
یکی از مهمترین تمهیداتی که برای تامین امنیت نرمافزارهای تحت وب لازم است، تعیین حق دسترسیها است. سطوح دسترسی مشخص میکند که کاربران چه دسترسی به اشیاء داشته باشند، همچنین چه عملیاتی را بتوانند انجام دهند.
سطوح دسترسی را از دو جنبه مختلف مورد بررسی قرار میگیرد :
- کدام کاربران به چه بخشهایی میتوانند دسترسی داشته باشند؟ برای مثال، انتخاب یک منو برای کدام کاربر فعال خواهد بود؟
- چه عملیات (یا اقداماتی) کاربر میتواند بر روی اشیاء داشته باشد؟ برای مثال، آیا کاربر میتواند یک مورد اطلاعاتی را ثبت یا ویرایش کند؟ (Chen، ۲۰۱۱)
برای این منظور باید گروههای کاربری را تعیین کرد، در این سیستم سه گروه کاربری لازم است. اول کارمندان نظام مهندسی ساختمان که حق وارد کردن اطلاعات نقشه، آپلود فایل تصویری نقشه و اطاعات پایه متقاضی را دارند. دوم کارمندان پیشخوانهای دولت که حق فراخوانی اطلاعات نقشه را دارند ولی حق ویرایش آن را ندارند. و حق تکمیل مابقی اطلاعات متقاضیان را دارند. همچنین حق ویرایش اطلاعات ثبت شده مشترکین را نیز دارند. مسلما ویرایش و ثبت اطلاعات با مدرک قابل قبول صورت میگیرد. سوم مدیران سیستم که حق گزارش گیری و آمارگیری از سیستم و فراخوانی موارد ثبت شده را دارد.
همانطور که از توضیحات داده شده بر میآید، هیچ کاربری حق ویرایش کل سیستم را ندارد و این مسئله به اجرای دقیقتر قوانین کمک شایسته ای میکند.
- گزارش گیری ها
برای اجرای دقیقتر قوانین و نیز تامین امنیت بیشتر و جلوگیری از تخلفات احتمالی، پیشنهاد میشود قسمتی برای گزارش گیری در نظر گرفته شود. در این قسمت ورود هر کاربر به سیستم و کلیه اقداماتی که انجام میدهد با تاریخ و ساعت ثبت میشود.
۶-۷ نحوه ارتباط موثر با مشتری
نحوه ارتباط با مشتریها برای رضایت مندی بیشتر آنان و نیز فاکتور های انسانی تاثیر فراوانی بر روی موفقیت یک سیستم دارد. تفکر مدیریت ارتباطات با مشتری، ایده جدیدی نیست. به طور طبیعی، رضایت وقتی حاصل میشود که روابط بهتری با مشتریان برقرار شود و تعاملات قبل، حین و پس از فروش را به نحو مطلوبتری با مشتریان به انجام برساند. فراهم آوردن تسهیلات متناسب با موقعیت اجتماعی و سایر شرایط مشتریان در هنگام فروش و ارائه خدمات مناسب بعد از فروش و حفظ روابط با مشتریان نقش موثری در ادامه بقای سازمان ایفا می کند و همچنین در فضایی مملو از اعتماد متقابل، منافع هر دو طرف این ارتباط تامین خواهد شد.
با بزرگ شدن سازمان ها و پیشرفت تکنولوژی، بر تعداد نقاط تماس مشتریان با سازمانها افزوده شده است. تا پیش از دهه ۹۰، ۷۵% از تعاملات[۴۲] مشتریان با بنگاه های اقتصادی، مشتمل بر تماس های تلفنی، ارسال نامه و فکس بود. امروزه، کانال های ارتباطی در اختیار مشتریان، متاثر از سطح تکنولوژی روز، شامل تلفن، پیام کوتاه، پست الکترونیکی، فکس، چت، دیدن صفحات وب و مانند آن است. به عبارت دیگر، با گذشت زمان، مفاهیم استراتژی مشتری مداری دچار تغییرات شگرفی نشده اند و این در حالی است که کانال های ارتباطی مشتریان با سازمان های اقتصادی به طور فزاینده رو به تکامل و پیچیدگی نهاده است. کمتر فعالیتی را میتوان یافت که عاری از هر گونه عامل تهدیدکنندهای باشد؛ از این رو حفظ و صیانت از نیروی انسانی به عنوان رسالتی مهم مطرح میگردد و در این بین بخش عمدهای از مواردی که سلامت جسمی و روحی کاربران را به خطر میاندازد مربوط به شرایط ارگونومی محیطهای کاری میباشد. ارگونومی در لغت به معنای قانون کار (در حقیقت Ergo به معنی کار و Nomos به معنی قوانین و اصول میباشند) و در عمل به مفهوم تطابق و سازگاری محیط کار، ابزار کار و شرایط کار با توانایی های جسمی و روانی انسانهاست. ارگونومی یا مهندسی فاکتورهای انسانی دانشی است کاربردی مرکب از علوم پایه مختلف از جمله فیزیولوژی روانشناسی، فیزیک، مکانیک، طراحی، آمار، ریاضی، جامعهشناختی، مدیریت و بسیاری موارد دیگر. این علوم در کنار هم اصول ارگونومی را شکل داده و به طراحی بهتر سازمان در جهت بهرهور بودن کمک نموده و میزان رفاه و سازگاری انسانها را با محیط کار را به طرز چشمگیری افزایش میدهند.( بیگدلی، ۱۳۸۵)
۶-۷-۱ بررسی فاکتورهای انسانی