1-8 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات 14
1-9 تعریف عملیاتی متغیر ها 15
1-9-1 خانواده به عنوان مالک 15
1-9-2 خانواده به عنوان کارمند 15
1-9-3 خانواده به عنوان خانواده 15
1-9-4 خانواده به عنوان عضوی از جامعه 15
1-9-5 مالی 15
1-9-6 مشتری 15
1-9-7 فرایندهای داخلی 15
1-9-8 نوآوری و رشد 15
1-10 روش تجزیه و تحلیل داده ها 17
1-11 قلمرو تحقیق(زمانی.مکانی.موضوعی) 18
1-12 جامعه آماری و روش نمونه گیری 18
1-13روش نمونه گیری و حجم نمونه 18
فصل دوم: ادبیات تحقیق 20
فصل دوم: بخش اول 21
مقدمه 22
2-1-1 اهمیت و ضرورت تحقیق 22
2-1-2 جایگاه کسب و کارهای خانوادگی در اقتصاد کشور ما 23
2-1-3 کسب و کارهای خانوادگی در دیگر کشورها 23
2-1-4 تعریف موضوع و بیان مسئله 24
فصل دوم: بخش دوم 28
2-2-1 مفاهیم و تعاریف 29
2-2-1-1 کسب کار خانوادگی 29
2-2-1-2 شناخت کسب و کار خانوادگی 31
2-2-1-3 مزایای رقابتی کسب وکارهای خانوادگی 35
2-2-1-4 نقش آفرینان در کسب و کار های خانوادگی 38
2-2-1-5 راهکارهای مناسب جهت موفقیت در کسب و کارهای خانوادگی 41
2-2-1-6 کارت امتیازی متوازن 49
2-2-1-7 ابعاد کارت امتیازی متوازن 52
2-2-1-7-1 وجه مالی 54
2-2-1-7-2 وجه مشتری 54
2-2-1-7-3 وجه فرآیند داخلی 55
2-2-1-7-4 وجه رشد و یادگیری 55
2-2-1-8 طراحی و اجرای کارت امتیازی متوازن 58
2-2-1-9 موانع اجرای روش کارت امتیازی متوازن 64
2-2-1-10 مزایا و نتایج اجرای کارت امتیازی متوازن 68
2-2-1-11 نقد های وارده و محدودیت های استفاده از کارت امتیازی متوازن 75
فصل دوم: بخش سوم 77
2-3 پیشینه تحقیق 78
فصل دوم: بخش چهارم 82
2-4 مدل مفهومی 83
فصل سوم: روش تحقیق 85
3-1 مقدمه 86
3-2 روش شناسی تحقیق 86
3-3 متغیرهای تحقیق 86
3-4 ابزار جمع آوری داده ها 87
3-5 تعریف و اندازه گیری متغیرها 87
3-6 تشریح پرسشنامه تحقیق 89
3-7 جامعه آماری پژوهش 90
3-8 روش نمونه گیری و حجم نمونه 90
3-9 قلمرو تحقیق 91
3-10 روایی و پایایی پرسشنامه 91
3-11 روش های تجزیه و تحلیل داده ها 92
3-12 خلاصه 93
فصل چهارم: تحلیل یافته ها 94
4-1 مقدمه 95
4-2 آمار توصیفی 95
4-2-1 متغیر های جمعیت شناختی 96
4-2-1-1 جنسیت پاسخ دهندگان 96
4-2-1-2 سن پاسخ دهندگان 97
4-2-1-3 تحصیلات پاسخ دهندگان 98
4-2-1-4 نسل 99
4-2-1-5 سمت سازمانی پاسخ دهندگان 99
4-2-2 آمار توصیفی متغیرها 100
4-3 آمار استنباطی 106
4-3-1 میانگین متغیرها در ابعاد عملکرد 107
4-3-2 همبستگی بین متغیرها 111
4-7 خلاصه 112
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 113
5-1 مقدمه 114
5-2 نتایج تحقیق 116
5-3 محدودیت های پژوهش 118
5-4 پیشنهادهای کاربردی 118
5-5 پیشنهادهای تحقیقات آتی 120
منابع 121
ضمیمه : پرسشنامه 128
1 اهمیت و ضرورت موضوع:
هدف اصلی این تحقیقات پاسخ به این پرسش است که آیا عملکرد شرکت های خانوادگی از شرکت های غیر خانوادگی متمایز است و یا خیر و اگر تفاوت وجود دارد ، بررسی چرایی ونقش این تفاوت در عملکرد این گونه شرکتها مورد بررسی قرار خواهند گرفت .بر اساس نظرات بسیار ی از محققین و تحقیقات آنها، شرکت های خانوادگی از کار آیی مزیت های زیادی برخوردارند.(اندرسون و همکاران،2003)[1]؛ (مک کونافی و همکاران، 1998)[2].
باید توجه داشت که علیرغم تحقیقات گسترده ای که بنا به منظور توسعه و رفع موانع پیشاروی در کسب وکارهای مدل خانوادگی، در دهه های اخیر صورت گرفته است، تحقیقات در زمینه کسب و کار های خانوادگی همچنان موضوع جدیدی است و نیاز به جایگاهی خاص و توجه ویژه در تحقیقات مدیریت است.(هوی،2003)[3] و هنوز راه زیادی در پیش دارد(کریسمن و همکاران، 2003)[4].
1-2 بیان مسئله:
به گفته مک کان[5]، (1996) دلیل بازگشت قوم و خویش گرایی به جوامع امروز این است که، تنها نهادی که در دنیای پر تلاطم امروز ابدی است خانواده است.
کسب و کارهای خانوادگی بخش حیاتی اقتصاد جهان هستند، تخمین زده می شود که 90% کسب وکارها در آمریکای شمالی خانوادگی هستند و بیش از نیمی از نیروی کار بخش خصوصی در کسب و کار های خانوادگی استخدام شده اند.
وقتی در مورد کسب وکار خانوادگی سخن به میان می آید، اولین نکته ای که به ذهن افراد خطور می کند کارکردن “پدر ومادر” است، ولی کسب وکارهای خانوادگی میتوانند بسیار بزرگتر و فعال تر از آن باشند. تقریبا 35% شرکتهای فهرست فرچون 500[6] تحت مالکیت، مدیریت و کنترل خانواده هستند. (مثل لیوایز، جانسون اند جانسون و وال مارت).
کسب وکارهای خانوادگی معمولا عمر کوتاهی دارند، فقط 30% آنها از موسسین به نسل بعد منتقل می شوند و فقط 10% این تعداد به نسب سوم می رسند. میانگین عمر مورد انتظار برای این نوع کسب وکار 24 سال است، در نتیجه محققان به دنبال یافتن راهی برای افزایش عمر و کارایی این بخش مهم اقتصاد و کار آفرینی هستند.
1-3 اهداف تحقیق:
هدف از این تحقیق نشان دادن نحوه استفاده از یک ابزار اندازه گیری و روش مدیریتی استراتژیک قابل قبول ، یعنی کارت امتیازی متوازن (BSC) در جهت همسو کردن اهداف سیستم خانواده و کسب و کار و کاهش تضاد های چالش بر انگیز نظام های” خانواده” و” کسب و کار” در کسب و کارهای خانوادگی و تلاش برای هم راستا سازی این دو ساختار است تا جایی که بتوان به آنها به عنوان یک ساختار یکپارچه و هم افزا نگاه کرد.
1-4 مدل تحقیق:
در این تحقیق تلاش میشود تا با بهره گرفتن از وجوه 4گانه کارت امتیازی متوازن، الزامات کسب وکار و انتظارات خانواده که به دلیل تفاوتهای ساختاری یکی از دلایل عمده تعارض در کسب وکارهای خانوادگی هستند، یکپارچگی و هماهنگی ایجاد کنیم.
1-5 سوالات تحقیق:
1-5-1 آیا اولویت های نظام خانواده و نظام کسب وکار با یکدیگر متفاوت هستند؟
1-5-2 آیا این تفاوت ها چالش آفرین هستند؟
1-5-3 آیا این اولویت ها قابلیت هم سو شدن را دارند؟ در صورت پاسخ مثبت آیا این هم سو سازی منجر به عملکرد بهتر سازمان می شود؟
آیا میتوان با بهره گرفتن از تکنیک ها مدیریتی به هم سو سازی این اولویتها پرداخت؟
1-6 فرضیه های تحقیق:
1-6-1 علایق و اولویتهای نظام خانواده و نظام کسب و کار با یکدیگر تفاوتهای مشخص و شناخته شده ای دارند.
1-6-2 در کسب و کارهای خانوادگی، تفاوت بین نظام خانواده و نظام کسب و کار منجر به بروز چالش های ویژه و متفاوت میشود.
1-6-3 هم راستا سازی این ساختار ها در کسب و کار های خانوادگی میتواند باعث بهبود عملکرد کسب و کار شود.
1-6-4 امکان هم راستا سازی ساختار های مذکور با تکنیک های مدیریتی وجود دارد.
1-6-5 بین ابعاد چهارگانه کارت امتیازی متوازن و چالش های منحصر به فرد کسب و کارهای خانوادگی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد.
1-6-5-1 بین “بعد مالی” اهداف راهبردی و چالش های منحصر به فرد کسب و کارهای خانوادگی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد.
1-6-5-2 بین “بعد مشتری” اهداف راهبردی و چالش های منحصر به فرد کسب و کارهای خانوادگی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد.
1-6-5-3 بین “بعد فرایند های داخلی “اهداف راهبردی و چالش های منحصر به فرد کسب و کارهای خانوادگی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد.
1-6-5-4 بین” بعد یادگیری و رشد” اهداف راهبردی و چالش های منحصر به فرد کسب و کارهای خانوادگی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد.
1-6-6 با بهره گرفتن از تکنیک کارت امتیازی متوازن، میتوان درجهت هم راستا سازی ساختار های متفاوت خانواده و کسب و کار اقدام کرد و از آن نتیجه گرفت.
1-7 روش تحقیق:
کاربردی – توصیفی پیمایشی
– تحقیق کاربردی: این پژوهش با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام میشود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در اینجا نیز اگرچه سطح گفتمان انتزاعی و کلی است اما مربوط به یک زمینه خاص است. برای مثال “بررسی میزان اعتماد مشتریان به سازمان فرضی” یک نوع تحقیق کاربردی است.
تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی شامل 5 دسته است:
پیمایشی
همبستگی
پس رویدادی
اقدام پژوهی،
بررسی موردی
1-7-1 تحقیق پیمایشی (Survey Research)
در این نوع تحقیق، هدف بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری است و بیشتر تحقیق های مدیریتی از این نوع می باشد. در پژوهش پیمایشی پارامترهای جامعه آماری بررسی می شوند. در اینجا پژوهشگر با انتخاب نمونه ای که معرف جامعه است به بررسی متغیرهای پژوهش می پردازد. پژوهش پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود:
1-7-2 روش مقطعی (Cross Sectional): گرد آوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع زمانی خاص است. برای مثال بررسی میزان علاقه دانشجویان سال اول دبیرستان به ادامه تحصیل در یک رشته خاص
1-7-3 روش طولی (Longitudinal): در بررسی پیمایش طولی، داده ها در طول زمان گردآوری شده تا رابطه بین متغیرها در طول زمان سنجیده شود. برای مثال «سیر تحول ثبت نام دانشجویان دختر در دوره های تحصیلات تکمیلی» یا «بررسی تحول مهارت های زبان فارسی پایه اول تا پنجم ابتدائی». تحقیقات تحولی که به بررسی روندها و تحول پدیده ها در طول زمان می پردازند از این دسته هستند.
1-7-4 روش دلفی (Delphi Technique): جهت بررسی دیدگاه های یک جمع صاحب نظر در مورد یک موضوع ویژه می توان از این تکنیک استفاده کرد. مانند “بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه در باره یک طرح جدید آموزشی”
1-8 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات :
در این تحقیق تلاش میشود با بهره گرفتن از پرسشنامه و ارائه آن به مدیران و کارمندان شرکت هایی که ماهیت خانوادگی دارند تفاوت میان اولویت ها و علایق نظام کسب و کار و نظام خانواده شناسایی، و با بهره گرفتن از روش کارت امتیازی متوازن این تفاوت ها را به حداقل برسانیم تا جایی که بتوان این دو نظام را به عنوان نظامی واحد و یکپارچه مورد بررسی قرار داد.
1-9 تعریف عملیاتی متغیر ها:
همانطور که در مدل مفهومی تحقیق ذکر شد، تحقیق حاضر از دوبخش تشکیل شده است که یک بخش الزامات کسب و کار است و شامل 4 متغیرمستقل:
1-9-1 خانواده به عنوان مالک
1-9-2 خانواده به عنوان کارمند
1-9-3 خانواده به عنوان خانواده
1-9-4 خانواده به عنوان عضوی از جامعه
و همچنین یک بخش شامل عملکرد است که شامل 4 متغیر وابسته :
1-9-5 مالی