نتیجه در این پژوهش پیشنهاداتی در قالب طرح جامع حمایت قضایی از محیط زیست در حوزه داخلی و بین المللی در قبال اعمال مضر دولت ها ارائه می گردد که هدف از آن نیل به چشم انداز امیدوار کننده در خصوص محیط زیست سالم می باشد.
واژگان کلیدی:
خسارت زیست محیطی، دادگاه محیط زیست، مسئولیت دولت، دعاوی زیست محیطی
فهرست مطالب
مقدمه 1
الف: بیان موضوع. 1
ب: پرسش های پژوهش. 1
پ: فرضیه پژوهش. 2
ت: ضرورت انجام پژوهش. 2
ث: اهداف پژوهش. 2
ج: پیشینه پژوهش. 3
چ: روش پژوهش. 3
ح: سامانه پژوهش. 3
فصل اول: کلیات 5
مبحث اول: مفاهیم و تعاریف زیست محیطی 6
گفتار اول: تعریف محیط زیست. 6
گفتار دوم: واژگان نزدیک به محیط زیست. 10
الف) اکولوژی 10
ب) زیست گاه 11
ج) زیست بوم. 11
د) اکوسیستم. 11
مبحث دوم) ماهیت دعاوی زیست محیطی علیه دولت ها 12
مبحث سوم: تاریخچه دخالت دولت ها در حفاظت از محیط زیست 17
مبحث چهارم: مبانی طرح دعوی زیست محیطی علیه دولت ها 21
گفتار اول: مبانی طرح دعوی زیست محیطی علیه دولت ها در فقه امامیه و حقوق ایران 21
الف) مبانی طرح دعوی زیست محیطی علیه دولت در فقه امامیه. 21
1- نظریه اتلاف. 22
2-نظریه تسبیب 23
3- نظریه لا ضرر. 24
4- نظریه تعدی و تفریط 25
5- نظریه احترام اموال. 26
ب) مبانی طرح دعوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق ایران 27
1- نظریه تقصیر. 28
2- نظریه خطر. 29
3- نظریه های مختلط 31
1-3) مسئولیت دولت در قبال اعمال کارمندان و مدیران. 32
2-3) نظریه فرض تقصیر. 33
3-3) نظریه مسئولیت مبتنی بر انتفاع 33
4-3) نظریه تضمین حق 34
گفتار دوم: مبانی طرح دعوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق بین الملل 35
الف) مسئولیت بین المللی در اثر خطا و تقصیر. 36
ب) مسئولیت به جبران خسارت بر مبنای نقض تعهد بین المللی 37
پ) مسئولیت بین المللی ناشی از خطر (مسئولیت ناشی از اعمال منع نشده یا مجاز) 38
فصل دوم: منابع و ارکان مسئولیت زیست محیطی دولت ها 41
مبحث اول: منابع دعوی زیست محیطی علیه دولت ها 42
گفتار اول: منابع دعوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق داخلی 42
الف) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 42
1- اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 43
2- اصل چهل و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 43
3- اصل چهل و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 43
4- اصل یکصد و پنجاه و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 43
ب) قانون مجازات اسلامی 45
1- ماده 688 قانون مجازات اسلامی 45
2- ماده 690 قانون مجازات اسلامی 46
3- ماده 686 قانون مجازات اسلامی 48
4- ماده 685 قانون مجازات اسلامی 48
5- ماده 680 قانون مجازات اسلامی 48
6- ماده 679 قانون مجازات اسلامی 49
پ) قانون شکار و صید مصوب 1346 با اصلاحات 1375 و آیین نامه اجرایی آن 49
ت) قانون توزیع عادلانه آب (مصوب 1361) 51
ث) قانون اراضی مستحدث و ساحلی (مصوب 1354) 52
ج) قانون حفاظت دریا و رودخانه های مرزی از آلودگی با مواد نفتی (مصوب 1354) 52
چ) تبصره ماده 42 قانون بودجه سال 1371. 52
چ) آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه ها، انهار، مسیل ها، مرداب ها، برکه های طبیعی، و شبکه های آب رسانی، آبیاری و زهکشی (مصوب 1379) 53
ه) قانون توزیع عادلانه آب (مصوب 1361) 53
خ) قانون حفاظت در برابر اشعه (مصوب 1368) 54
د) آیین نامه بهداشت محیط (مصوب 1371) 54
م) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا 54
ن) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (مصوب 1353 اصلاحی سال 1371) 55
گفتار دوم: منابع دعوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق بین الملل 56
الف) معاهدات بین المللی 56
1- کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا توسط نفت 57
2- کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها (کنوانسیون مارپل). 57
3- کنوانسیون 1974 پاریس. 58
4- کنوانسیون مسئولیت مدنی خسارت ناشی از آلودگی نفتی 1969. 58
5- کنوانسیون بین المللی درباره مسئولیت مدنی برای خسارت آلودگی نفتی سوخت کشتی سال 2001. 58
6- کنوانسیون بین المللی مربوط به مداخله در دریاهای آزاد در صورت بروز سوانح آلودگی نفتی 60
7- کنوانسیون بین المللی نایروبی درباره انتقال لاشه کشتی ها سال 2007. 60
8- کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان 1972. 61
ب) قطعنامه های بین المللی 62
1-اعلامیه کنفرانس سازمان ملل متحد درباره انسان و محیط زیست، استکهلم 1972. 63
2-بیانیه کنفرانس سازمان ملل متحد درباره محیط زیست و توسعه (همایش زمین) ریودوژانیرو. 64
ج) عرف بین المللی 65
د) رویه قضایی بین المللی 67
ه) اصول حقوقی حقوق بین الملل محیط زیست 68
1) اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت دولت ها در قبال محیط زیست 68
2) اصل پیش گیری 70
3) اصل احتیاط 72
4) اصل آلوده کننده_ پرداخت کننده 73
مبحث دوم: ارکان مسئولیت دولت نسبت به تخریب محیط زیست در حقوق ایران و حقوق بین الملل 74
گفتار اول: زیان زیست محیطی 75
الف) زیان زیست محیطی در حقوق ایران 76
1-تعریف زیان به محیط زیست در حقوق ایران. 76
2- انواع زیان زیست محیطی قابل مطالبه در حقوق ایران. 79
1-2) ضرر بالفعل و بالقوه 79
2-2) ضرر مستقیم و غیر مستقیم. 79
3- شرایط ضرر زیست محیطی قابل مطالبه. 80
1-3) جبران پذیر بودن ضرر. 80
2-3) جبران نشده بودن ضرر. 81
3-3) مالیت داشتن و ملک بودن موضوع ضرر. 81
ب) زیان زیست محیطی در حقوق بین الملل 81
گفتار دوم: فعل زیان بار زیست محیطی 83
الف) فعل زیان بار زیست محیطی در حقوق ایران 83
ب) فعل زیان بار زیست محیطی در حقوق بین الملل 86
گفتار سوم: رابطه سببیت میان فعل زیان بار و خسارت وارده به محیط زیست. 87
الف)رابطه سببیت میان فعل زیان بار و خسارت وارده به محیط زیست در حقوق ایران 87
ب) رابطه سببیت بین فعل زیان بار و خسارت زیست محیطی در حقوق بین الملل 88
فصل سوم: اصحاب دعوا، خواسته و دادگاه صالح در دعاوی زیست محیطی علیه دولت ها 91
مبحث اول: اصحاب دعوی زیست محیطی علیه دولت ها در حقوق ایران و حقوق بین الملل 91
گفتار اول: خواهان دعوی زیست محیطی علیه دولت ها 91
الف) خواهان دعوی زیست محیط علیه دولت در حقوق ایران 92
1-اشخاص حقوق عمومی 92
1-1)سازمان حفاظت محیط زیست 92
2-1) سازمان جنگل ها و مراتع. 93
3-1) شهرداری ها 94
4-1) شرکت سهامی شیلات 95
2) اشخاص حقیقی حقوق خصوصی 96
3) اشخاص حقوقی حقوق خصوصی (سازمان های غیردولتی). 99
ب) خواهان دعوی زیست محیطی علیه دولت ها در حقوق بین الملل 102
1-دولت ها به عنوان خواهان دعوی زیست محیطی علیه دولت ها 104
2-سازمان های بین المللی به عنوان خواهان دعوی زیست محیطی علیه دولت ها 109
گفتار دوم: خوانده دعوی زیست محیطی علیه دولت ها 111
الف) خوانده دولتی در دعاوی زیست محیطی در حقوق داخلی 111
ب) خوانده دولتی در دعاوی زیست محیطی در حقوق بین الملل 112
1-اعمال مقامات دولتی 115
2)اعمال اشخاص خصوصی 116
3-اعمال شورشیان. 117
مبحث دوم: خواسته دعوی زیست محیطی علیه دولت ها 117
گفتار اول) خواسته های پیش گیرانه یا حمایتی در دعوی زیست محیطی علیه دولت 118
الف-خواسته های حمایتی در دعاوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق داخلی 118
ب-خواسته حمایتی در دعاوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق بین الملل. 120
گفتار دوم) خواسته های جبرانی در دعاوی زیست محیطی علیه دولت ها 123
الف-خواسته جبرانی در دعاوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق داخلی 123
1-الف) وجود ضرر. 123
2-الف) فعل زیان بار. 124
3-الف) رابطه سببیت 125
ب-خواسته جبرانی در دعاوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق بین الملل. 126
1-ب)اعاده به وضعیت سابق 129
2-ب)پرداخت غرامت 130
3-ب) جلب رضایت 131
مبحث سوم: مراجع صالح به رسیدگی دعاوی زیست محیطی علیه دولت 132
گفتار اول: مراجع صالح به رسیدگی به دعاوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق ایران 132
گفتار دوم: مراجع صالح به رسیدگی به دعاوی زیست محیطی علیه دولت در حقوق بین الملل 133
الف) دیوان بین المللی دادگستری 134
ب) دیوان دائمی داوری 138
پ) دیوان بین المللی حقوق دریاها 139
ت) دیوان بین المللی داوری 140
ث) سازمان تجارت جهانی 140
نتیجه گیری 142
پیشنهاد : طرح جامع حمایت قضایی از محیط زیست 147
فهرست منابع. 150
مقدمه
الف: بیان موضوع
از دیدگاه حقوق بخصوص حقوق بین الملل، حق بر محیط زیست سالم به مانند سایر مفاهیم اخلاقی محصول تجربه حیات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی انسان ها در جامعه ی بشری است.چرا که صاحب حق بودن، مستلزم خودآگاهی و امکان مطالبه حق از سوی صاحب حق میباشد. لیکن این حق توسط همین جوامع انسانی بسته به چگونگی ارزش گذاری، بهره برداری و کیفیت سلطه انسان بر طبیعت پیرامون آن گاه مورد تعدی و تفریط قرار میگیرد.در این بین شناسایی مسولیت دولت ها و دعاوی که ممکن است در این راستا علیه دولت ها مطرح شود از اهمیت به سزایی برخوردار است. چرا که با وجود چنین گسترش وسیعی که در دامنه اختیارات و امکانات دولت ها در جامعه امروزی پدیدار شده است، قرار دادن بخش عظیمی از بار مسولیت حقوقی در قبال عدم حفاظت از محیط زیست بر دوش فردی حقیقی از اعضای جامعه، انتظاری است دور از ذهن.از سوی دیگر جبران چنین ضرری ممکن است با اعسار محکوم علیه شخصی، متعسر بل متعذر گردد.
ب: پرسش های پژوهش
سوال اصلی: شرایط و قلمرو طرح دعاوی زیست محیطی در حقوق ایران و حقوق بین الملل چگونه است؟
سوالات فرعی:
1- مراد از دعاوی زیست محیطی چیست؟
2- مبانی و ارکان دعاوی زیست محیطی در حقوق ایران و حقوق بین الملل چیست
3- منابع قانونی طرح دعوی زیست محیطی در حقوق ایران و حقوق بین الملل کدام است؟
پ: فرضیه پژوهش
بر مبنای نظریه تضمین حق، دولت ها در قبال آسیب های زیست محیطی که بوسیله ی اجزای ایشان وارد می آید از نظر مدنی مسئول جبران خسارت زیان دیده هستند و از جنبه ی کیفری نیز سازمان متخلف یا فرد خاطی به تناسب مورد قابل مجازات کیفری میباشند.
نتیجه حقوقی پذیرش فرضیه فوق نیز اثبات امکان طرح دعاوی مطالبه خسارت و الزام به جبران آن از سوی اشخاص حقیقی و یا حقوقی حقوق عمومی و یا خصوصی علیه دولت ها و همچنین تعقیب کیفری شخص حقیقی و یا حقوقی وابسته به دولت بواسطه ی ارتکاب تخلفات زیست محیطی میباشد.
دراین میان در نظام حقوقی فعلی نظریه تقصیر در مسئولیت دولت مورد قبول قانون گذار قرارگرفته است که حمایت لازم را از محیط زیست بدست نمیدهد و لزوم پیشرفت و توسعه ی منابع قانونی حقوق داخلی بسمت معیار های بین المللی محسوس میباشد.
ت: ضرورت انجام پژوهش
حمایت حداکثری از سرمایه مشترک بشریت بی اراده ی راسخ دولت ها و به تنهایی توسط افراد امکان پذیر نیست. وجود ضمانت اجرای حقوقی علیه دولت هایی که با اعمال خود به محیط زیست آسیب وارد میکنند و تبیین سازوکار روشن و الزام آور قضایی موثرترین گام در راستای نیل به مهم است. فلذا ضرورت انجام این پژوهش حقوقی جهت فراهم آوردن مقدمات این امر غیرقابل انکار است.
ث: اهداف پژوهش
اگرچه دولت جمهوری اسلامی ایران به عضویت چندین کنوانسیون مهم بین المللی در زمینه جلوگیری از تخریب محیط زیست در آمده است، لیکن برای تحقق مفاد این معاهدات، تبیین سازوکار های مختلف نظارتی حقوقی و پیش بینی آن طی یک طرح جامع ملی در راستای شکل گیری یک نظام حقوقی سخت گیرانه در زمینه مقابله با تخریب محیط زیست از سوی برخی اشخاص حقوقی دولتی و وابسته به دولت، لازم و ضروری است. فلذا هدف اصلی از انجام این پایان نامه تبیین حدود مسئولیت