روش های آگاهی و دستیابی، روش های استفاده، روش های استفاده از متن، استفاده از محتوا، و تعلیم و یادگیری طراحی گردید
جامعه مورد پژوهش 1705 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان، و علوم پزشکی اصفهان بوده اند که 238 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران برآورد، و از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. در نهایت 214 پاسخنامه دریافت گردید.ابتدا در مبحث تحلیل عاملی پرسشنامه، با بهره گرفتن از آزمون کمو و بارتلت کفایت حجم نمونه و توان عاملی متغیرها بررسی شد. سپس اعتبار پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ در فعالیت های آموزشی 950/0 و در فعالیت های پژوهشی952/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین، و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون های t تک نمونه ای، t مستقل، t2 هتلینگ، تحلیل واریانس یک راهه، و آزمون تعقیبی ال.اس.دی استفاده شد.
یافته های پژوهش نشان داد که براساس t مشاهده شده در فعالیت های آموزشی و پژوهشی، کلیه مولفه ها بیشتر از سطح متوسط بود. بنابراین پاسخگویان معتقدند میزان کاربرد ” کتاب های الکترونیکی ” در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شهر اصفهان ، بیشتر از سطح متوسط میباشد. همچنین از نظر پاسخگویان میزان کاربرد روش های آگاهی و دستیابی به کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شهر اصفهان، کمتر از سطح متوسط میباشد.
نظر پاسخگویان در مورد 4 مولفه میزان کاربرد روش های استفاده، استفاده از متن، استفاده از محتوا، و تعلیم و یادگیری کتاب الکترونیکی به این شرح می باشد. آن ها معتقدند که میزان کاربرد این 4 مولفه در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شهر اصفهان ، بیشتر از سطح متوسط میباشد.
کلیدواژهها: هیات علمی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فعالیت های آموزشی، فعالیت های پژوهشی، کتاب های الکترونیکی دانشگاهی، کتاب های درسی الکترونیکی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 1
1-1- شرح و بیان مسئله پژوهش .2
1-2- اهداف پژوهش .4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش .5
1-4- کاربرد نتایج پژوهش 6
1-5- سؤالهای پژوهش 6
1-6- تعریف اجزاء مسئله .7
فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات پژوهش
مقدمه .8
2-1- تعریف کتاب الکترونیکی 9
2-2- دیدگاه های نوین درباره تعریف کتاب الکترونیکی 11
2-3- پیدایش و دگرگونی های فنی کتاب الکترونیکی 14
2-4- انواع کتاب های الکترونیکی .19
2-5-کاربران کتاب الکترونیکی 22
2-5-1- استفاده کنندگان یا کاربران .22
2-5-2- کارمندان خدمات کتابداری و اطلاع رسانی .23
2-5-3- ناشران 24
2-5-4- جمع آوری کنندگان کتب الکترونیکی24
2-5-5- نویسندگان .24
2-6- ویژگی های کتاب های الکترونیکی 25
2-6-1- قابلیت های عمومی .25
2-6-2- فناوری/ رابط کاربری 27
2-6-3- محتوا .27
2-6-4- ابزارها و خدمات متن 28
2-6-5- گزینه های تحویل 28
2-6-6- عملکردهای استفاده .28
2-6-7- ابزارها و خدمات محتوا .29
2-6-8- قابلیت های مخصوص برای کتابخانه ها 30
2-7- مزایای کتاب های الکترونیکی 30
2-8- معایب کتاب های الکترونیکی 31
2-8-1- فناوری اطلاعات 31
2-8-2- هزینه 32
2-8-3- قانون حقوق پدیدآورنده 32
2-8-4- فراهم آوری و سازماندهی .32
2-9- مقایسه کتاب های الکترونیکی با کتاب های چاپی .33
2-10- عوامل موثر در پیشبرد و توسعه کتاب های الکترونیکی .34
2-11- مشکلات کتاب های الکترونیکی 35
2-12- فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی .36
2-12-1- فعالیت های آموزشی 36
2-12-2- فعالیت های پژوهشی .37
2-13- کتاب الکترونیکی و فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی .37
2-14- پیشینه پژوهش های کتاب های الکترونیکی .38
2-14-1- پیشینیه درایران .39
2-14-2- پیشینه در خارج از ایران 41
2-15- جمع بندی .44
فصل3: روش شناسی پژوهش
مقدمه 45
3-1-روش پژوهش 45
3-2- جامعه پژوهش 46
3-3-برآورد حجم نمونه 47
3-4- روش و طرح نمونه گیری 48
3-5- ابزار گردآوری داده ها 49
3-5-1- روایی پرسشنامه .50
3-5-2- پایایی پرسشنامه .52
3-6- شیوه جمع آوری اطلاعات و رعایت جنبه های اخلاقی 53
3-7- روش های تجزیه و تحلیل داده ها .54
3-8- جمع بندی 55
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها
مقدمه .56
4-1- بررسی وضعیت جمعیتشناختی 56
4-1-1- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب جنسیت 57
4-1-2- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب میزان تحصیلات .57
4-1-3- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب کشور محل تحصیل .58
4-1-4- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب دانشگاه محل خدمت .59
4-1-5- توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب رتبه دانشگاهی .60
4-1-6- توزیع فراوانی و درصد آزمودنی ها برحسب سابقه خدمت 61
4-1-7- توزیع فراوانی و درصد آزمودنی ها برحسب سن 62
4-2- بررسی سوالهای پژوهش .63
4-2-1- سوال اول پژوهش: میزان کاربرد روش های آگاهی و دستیابی به کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ .64
4-2-2- سوال دوم پژوهش: میزان کاربرد روش های استفاده از کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ 67
4-2-3- سوال سوم پژوهش: میزان کاربرد استفاده از متن کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ 69
4-2-4- سوال چهارم پژوهش: میزان کاربرد استفاده از محتوای کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ .72
4-2-5- سوال پنجم پژوهش: میزان کاربرد تعلیم و یادگیری کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تا چه حد است؟ 76
4-2-6- سوال ششم پژوهش: آیا بین میزان کاربرد کتاب های الکترونیکی توسط اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اصفهان در فعالیت های آموزشی و پژوهشی براساس متغیرهای جمعیت شناختی(جنسیت، میزان تحصیلات، کشور محل تحصیل، دانشگاه محل خدمت، رتبه دانشگاهی، سابقه خدمت، و سن) تفاوت وجود دارد؟ .79
4-2-6-1- جنسیت .80
4-2-6-2- میزان تحصیلات 82
4-2-6-3-کشور محل تحصیل.84
4-2-6-4- دانشگاه محل خدمت 86
4-2-6-5- رتبه دانشگاهی 88
4-2-6-6- سابقه خدمت 91
4-2-6-7- سن .101
4-2-7- میزان کاربرد کتابهای الکترونیکی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اصفهان در فعالیت های آموزشی و پژوهشی 104
4-2-8- میزان کاربرد کتابهای الکترونیکی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اصفهان در فعالیت های آموزشی و پژوهشی .107
4-3- سوال کلی پژوهش: میزان کاربرد کتاب های الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شهر اصفهان تا چه حد است؟ 108
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه .110
5-1- خلاصه موضوع و روش ها .110
5-2- بحث و نتیجه گیری 111
5-3- محدودیت های پژوهش 119
5-4- پیشنهادهای کاربردی .119
5-4-1- پیشنهادهای برخاسته از پژوهش .119
5-5- پیشنهادها برای پژوهش های آینده .120
پیوست شماره 1: پرسشنامه .121
پیوست شماره 2: فرمت های کتاب الکترونیکی 125
پیوست شماره 3: ابزارهای کتابخوان کتاب الکترونیکی .128
پیوست شماره 4: نرم افزارهای کتابخوان کتاب الکترونیکی 136
پیوست شماره 5: ویرایش کتاب های الکترونیکی .140
پیوست شماره 6: منابع رایگان کتاب های الکترونیکی 141
پیوست شماره 7: منابع پولی کتاب های الکترونیکی .142
پیوست شماره 8: ناشرین کتاب های الکترونیکی 144
پیوست شماره 9: تصاویر چند نمونه کتابخوان الکترونیکی147
منابع و مآخذ .151
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب جنسیت .57
نمودار 4-2. درصد فراوانی آزمودنی ها برحسب میزان تحصیلات 58
نمودار 4-3. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب کشور محل تحصیل 59
نمودار 4-4. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب دانشگاه محل خدمت 60
نمودار 4-5. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب رتبه دانشگاهی 61
نمودار 4-6. درصد فراوانی آزمودنی ها برحسب سابقه خدمت 62
نمودار 4-7. درصد فراوانی آزمودنی ها برحسب سن .63
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول3-1. توزیع فراوانی و درصد اعضای هیات علمی دانشگاه های مورد مطالعه.47
جدول 3-2. حجم نمونه به تفکیک دانشگاه های مورد مطالعه 48
جدول 3-3. توزیع فراوانی جامعه، نمونه، و پاسخنامه های دریافتی از جامعه پژوهش .49
جدول 3-4. تناظر سؤالهای پرسشنامه با متغیرهای پژوهش .50
جدول 3-5. آزمون کمو و بارتلت .51
جدول 3-6. ماتریس مولفه 51
جدول 3-7. ضریب پایایی مولفههای کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی 53
جدول 3-8. ضریب پایایی مولفههای کتاب الکترونیکی در فعالیت های پژوهشی 53
جدول 4-1. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب جنسیت نمونه پژوهش .57
جدول4-2. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب میزان تحصیلات نمونه پژوهش .57
جدول4-3. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب کشور محل تحصیل.58
جدول4-4. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب دانشگاه محل خدمت .59
جدول4-5. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب رتبه دانشگاهی .60
جدول4-6. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی ها برحسب سابقه نمونه پژوهش .61
جدول4-7. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی ها برحسب سن نمونه پژوهش 62
جدول4-8. نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف 63
جدول 4-9. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها نسبت به مولفه روش های آگاهی و دستیابی به کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی 64
جدول 4-10. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها نسبت به مولفه روش های آگاهی و دستیابی در فعالیت های پژوهشی.65
جدول 4-11. نتایج آزمون تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی (3X=) 66
جدول 4-12. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها نسبت به مولفه روش های استفاده از کتاب الکترونیکی در فعالیت های آموزشی 67