و پیرس تنظیم شدهاست. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانوارهای ساکن در قصرشیرین که به داخل و خارج کشور سفرکردهاند تشکیل میدهد که تعداد آن 4756 خانوار میباشد. از این رو نمونهای با حجم 357 نفر با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای از جامعه مورد نظرانتخاب شد. روش پژوهش پیمایشی بوده و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه اطلاعات تحقیق گردآوری شده است یافته های پژوهش نشان میدهد که بین عوامل زمینهای (سن، جنس، سواد) و عوامل اجتماعی (چشم و هم چشمی و رسانههای جمعی) با انتخاب نوع گردشگری رابطه معنادار وجود دارد و اما بین متغیر اجتماعی قومیت با انتخاب نوع گردشگری رابطه معنادار وجود ندارد. در نتیجه میتوان گفت انگیزههای گردشگری همچنان توزیع اجتماعی متفاوتی را نشان میدهد و بیش از آنکه منشأ نیاز داشته باشد، مبتنی بر میل شخصی است.
کلید واژهها: گردشگری، انگیزههای گردشگری، عوامل زمینهای، عوامل اجتماعی، قصرشیرین.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه.
1-1- بیان مسأله.
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق
1-3- اهداف تحقیق
1-3-1- اهداف اصلی
1-3-2- اهداف فرعی
1-4- سوالات تحقیق
1-5- فرضیات تحقیق
1-5-1- فرضیات اصلی تحقیق
1-5-2- فرضیات فرعی تحقیق
فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیق
مقدمه.
2-1- مفهوم شناسی
2-1-1- گردشگری
2-1-2-گردشگر.
2-1-3- انگیزه و علایق سفر.
2-2- سوابق تجربی
2-3- مبانی نظری
2-3-1- طبقه بندی انگیزههای گردشگری
2-3-2- شیوه طبقه بندی گردشگری
2-3-3- اشکال عمده گردشگری
2-3-4- مروری بر گردشگری و انگیزههای آن.
2-3-5- عوامل انگیزشی در گردشگری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-3-6- رویکردها درباره انگیزه سفر.
2-3-7- عوامل فردی اجتماعی و گردشگری
2-4- چهارچوب نظری
2-4-1- مدل مفهومی تحقیق
فصل سوم: روششناسی تحقیق
مقدمه.
3-1- متدولوژی و روش تحقیق
3-1-1- روش تحقیق
3- 1- 2- متغیرهای پژوهش
3- 1- 3- جامعه آماری
3- 1- 3-1- روش نمونه گیری
3- 1- 3-2- حجم نمونه و روش محاسبه.
3- 1- 5- ابزار گردآوری داده ها
3- 1- 4- رواییو پایایی ابزار اندازه گیری
3- 1- 5- ابزار تجزیه و تحلیل
3-2- مطالعات جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی شهر قصرشیرین
3-2-1- خصوصیات جغرافیایی
3-2-2- بررسی ویژگیهای اجتماعی شهر قصرشیرین
3-2-2-1- زبان.
3-2-2-2- پوشاک
3-2-2-3- خوراک
3-2-2-4- موسیقی
3-2-2- 5- مراسم عروسی
3-2-2-6- مراسم سوگواری
3-2-2-7- سوغات.
3-2-2-8- شیرینی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
3-2-2-9- صنایع دستی
3-2- 3- بررسی ویژگیهای اقتصادی شهر قصرشیرین
3-2- 3-1- صنایع و معادن.
3-2-3-2-کشاورزی و دام داری
3-2-4- تاریخچه شهر قصرشیرین
3-2-4-1- قصر شیرین پیش از اسلام.
3-2-4-2- قصرشیرین پس از اسلام.
3-2-4-3- قصر شیرین در دوران معاصر.
3-2-5- بررسی جاذبههای شهر قصرشیرین
3-2-5-1- جاذبه زیارتی
3-2-5-2- جاذبههای تاریخی
3-2- 6- مطبوعات.
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
مقدمه.
4-1- آمار توصیفی
4-2- آزمون فرضیات.
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- اهم یافتهها
5-2- تفسیر یافتهها
5-3- نتیجهگیری
5-4- مشکلات و محدودیتهای تحقیق
5-5- پیشنهادات.
5-5-1- پیشنهادات کاربردی
5-5-2- پیشنهادات علمی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
منابع و مآخذ.
منابع فارسی
منابع انگلیسی
مقدمه
با این مقدمه مطلب را آغاز میکنیم و امید است در این رهگذر، محقق توانسته باشد در بررسی و شناسایی انگیزه سفر و عوامل زمینهای واجتماعی تاثیرگذار بر گردشگری شهر قصرشیرین دین خود را تاحدی ادا نماید؛ و با ارائه راهکارهایی بتواند دستاندرکاران گردشگری شهرستان قصرشیرین را در برنامه ریزی خود برای توسعه گردشگری این شهرستان یاری دهد. در این پژوهش ابتدا درصدد بر آمدیم تا با ارائه مفاهیم کلیدی و تعاریف کلیدی توجه خواننده را به هدف اصلی محقق که شناسایی انگیزه سفر در مردمان قصرشیرین است جلب کنیم. در ادامه در راستای انجام پژوهش اصولی و با کیفیت از میان این مردم به طور تصادفی گروهی را انتخاب کردیم و پرسشنامههای مربوط به موضوع پژوهش را در اختیار آنها قرار دادیم تا با پر کردن سوالات ما را در رسیدن به نتیجه مطلوب یاری کنند. از آنجا که طیف گستردهای از افراد این پایان نامه را مطالعه می کنند ما سعی کردیم با ارائه تصویری جامع از ویژگیهای جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و جمعیتی شهر قصرشیرین خوانندگان را با محدوده مورد مطالعه آشنا کنیم که این بخش تصاویری از جاذبههای گردشگری شهر قصرشیرین را در بر میگیرد. در گام بعدی اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه را با بهره گرفتن از روشهای گوناگونی چون لاندا، اسپیرمن، پیرسون و . مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. در فصل پنجم این پژوهش نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری را با نظریههایی که پیرامون انگیزههای گردشگری وجود دارند مقایسه کردیم و در آخر محقق تلاش می کند با ارائه راهکارها و پیشنهادات موثر و کارگشا دین خود را نسبت به آتیه گردشگری زادگاه خود به جاآورد.
1-1- بیان مسأله
گردشگری به فعالیتی اطلاق میشود که زمان سفر گردشگران به و قوع میپیوندد و در برگیرنده همه چیز از قبیل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مکان مورد نظر، اقامت در آنجا، بازگشت و یادآوری خاطرات سفر بعد از بازگشت میباشد. همچنین فعالیتهایی که مسافر به عنوان بخشی از سفر انجام میدهد، نظیر خریدهای انجام شده و تعاملاتی که میان میزبان و میهمان به وجود میآید. خلاصه آنکه، گردشگری تمامی فعالیتها و تاثیراتی است که در طول سفر برای بازدیدکننده، به وقوع میپیوندد (لامزدن[1]، 1387 : 4).
آنگاه که موضوع گردشگری مطرح میشود یکی از نخستین سوالاتی که در ذهن برنامهریزان این صنعت، سیاستگذران، محققان و علاقه مندان آن شکل میگیرد این است که مردم چرا به سفر میروند، آنها چرا مقصد مشخصی را برای سفر خود انتخاب می کنند و انگیزه ایشان از این انتخاب چیست.
مطالعه انگیزههای مسافران از آن رو اهمیت دارد که به برنامهریزان و سیاستگزاران آنها اطلاع میدهد که مقصد مطلوب گردشگران کجاست و چه ویژگیهایی باید داشته باشد. به این ترتیب مدیریت مقاصد گردشگری خواهد توانست بازار هدف خود که بیشترین تطابق را با داشتهها و امکانات مقصد مورد نظر دارند یافته و منابع خود را به گونهای مناسب در جهت پاسخگویی به نیازهای بازار هدف تجهیز نماید.
شناسایی انگیزههای گردشگران به طرق مختلفی میسر است. نخستین روش مطالعه تاریخ سفر و بررسی انگیزهی گردشگران در دورانهای مختلف است. دوم، استفاده از تحلیلهای روانشناختی برای بررسی رفتار مصرف کنندگان گردشگری و روش سوم، انجام مطالعات بازار برای مقاصد گوناگون گردشگری است (رنجبریان و همکاران،