و پیرس تنظیم شده­است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانوارهای ساکن در قصرشیرین که به داخل و خارج کشور سفرکرده­اند تشکیل می­دهد که تعداد آن 4756 خانوار می­باشد. از این رو     نمونه­ای با حجم 357 نفر با روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای از جامعه مورد نظرانتخاب شد. روش پژوهش پیمایشی بوده و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه اطلاعات تحقیق گردآوری شده است یافته­ های پژوهش نشان می­دهد که بین عوامل زمینه­ای (سن، جنس، سواد) و عوامل اجتماعی (چشم و هم چشمی و رسانه­های جمعی) با انتخاب نوع گردشگری رابطه معنا­دار وجود دارد و اما بین متغیر اجتماعی قومیت با انتخاب نوع گردشگری رابطه معنا­دار وجود ندارد. در نتیجه می­توان گفت انگیزه­های گردشگری همچنان توزیع اجتماعی متفاوتی را نشان می­دهد و بیش از آن­که منشأ نیاز داشته باشد، مبتنی بر میل شخصی است.

 

کلید واژه­ها: گردشگری، انگیزه­های گردشگری، عوامل زمینه­ای، عوامل اجتماعی، قصرشیرین.

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                 صفحه

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

مقدمه.

 

1-1- بیان مسأله.

 

1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق

 

1-3- اهداف تحقیق

 

1-3-1- اهداف اصلی

 

1-3-2- اهداف فرعی

 

1-4- سوالات تحقیق

 

1-5- فرضیات تحقیق

 

1-5-1- فرضیات اصلی تحقیق

 

1-5-2- فرضیات فرعی تحقیق

 

فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیق

 

مقدمه.

 

2-1- مفهوم شناسی

 

2-1-1- گردشگری

 

2-1-2-گردشگر.

 

2-1-3- انگیزه و علایق سفر.

 

2-2- سوابق تجربی

 

2-3- مبانی نظری

 

2-3-1- طبقه ­بندی انگیزه­های گردشگری

 

2-3-2- شیوه طبقه ­بندی گردشگری

 

2-3-3- اشکال عمده گردشگری

 

2-3-4- مروری بر گردشگری و انگیزه­های آن.

 

2-3-5- عوامل انگیزشی در گردشگری

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                 صفحه

 

2-3-6- رویکردها درباره انگیزه سفر.

 

2-3-7- عوامل فردی اجتماعی و گردشگری

 

2-4- چهارچوب نظری

 

2-4-1- مدل مفهومی تحقیق

 

فصل سوم: روش­شناسی تحقیق

 

مقدمه.

 

3-1- متدولوژی و روش تحقیق

 

3-1-1- روش تحقیق

 

3- 1- 2- متغیرهای پژوهش

 

3- 1- 3- جامعه آماری

 

3- 1- 3-1- روش  نمونه گیری

 

3- 1- 3-2-  حجم نمونه و روش محاسبه.

 

3- 1- 5-  ابزار گردآوری داده­ ها

 

3- 1- 4- رواییو پایایی ابزار اندازه ­گیری

 

3- 1- 5- ابزار تجزیه و تحلیل

 

3-2- مطالعات جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی شهر قصرشیرین  

 

3-2-1- خصوصیات جغرافیایی

 

3-2-2- بررسی ویژگی­های اجتماعی شهر قصرشیرین

 

3-2-2-1- زبان.

 

3-2-2-2- پوشاک

 

3-2-2-3- خوراک

 

3-2-2-4- موسیقی

 

3-2-2- 5- مراسم عروسی

 

3-2-2-6- مراسم سوگواری

 

3-2-2-7- سوغات.

 

3-2-2-8- شیرینی

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                              صفحه

 

3-2-2-9- صنایع دستی

 

3-2- 3- بررسی ویژگی­های اقتصادی شهر قصرشیرین

 

3-2- 3-1- صنایع و معادن.

 

3-2-3-2-کشاورزی و دام داری

 

3-2-4- تاریخچه شهر قصرشیرین

 

3-2-4-1- قصر شیرین پیش از اسلام.

 

3-2-4-2- قصرشیرین پس از اسلام.

 

3-2-4-3- قصر شیرین در دوران معاصر.

 

3-2-5- بررسی جاذبه­های شهر قصرشیرین

 

3-2-5-1- جاذبه زیارتی

 

3-2-5-2- جاذبه­های تاریخی

 

3-2- 6- مطبوعات.

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته­ های تحقیق

 

مقدمه.

 

4-1- آمار توصیفی

 

4-2- آزمون فرضیات.

 

فصل پنجم: بحث، نتیجه­گیری و پیشنهادات

 

5-1- اهم یافته­ها

 

5-2- تفسیر یافته­ها

 

5-3- نتیجه­گیری

 

5-4- مشکلات و محدودیت­های تحقیق

 

5-5- پیشنهادات.

 

5-5-1- پیشنهادات کاربردی

 

5-5-2- پیشنهادات علمی

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                 صفحه

 

منابع و مآخذ.

 

منابع فارسی

 

منابع انگلیسی

 

مقدمه

 

با این مقدمه مطلب را آغاز می­کنیم و امید است در این رهگذر، محقق توانسته باشد در بررسی و شناسایی انگیزه سفر و عوامل زمینه­ای واجتماعی تاثیر­گذار بر گردشگری شهر قصرشیرین دین خود را تاحدی ادا نماید؛ و با ارائه راهکارهایی بتواند دست­اندرکاران گردشگری شهرستان قصرشیرین را در برنامه ­ریزی خود برای توسعه گردشگری این شهرستان یاری دهد. در این پژوهش ابتدا درصدد بر آمدیم تا با ارائه مفاهیم کلیدی و تعاریف کلیدی توجه خواننده را به هدف اصلی محقق که شناسایی انگیزه سفر در مردمان قصرشیرین است جلب کنیم. در ادامه در راستای انجام پژوهش اصولی و با کیفیت از میان این مردم به طور تصادفی گروهی را انتخاب کردیم و        پرسشنامه­های مربوط به موضوع پژوهش را در اختیار آن­ها قرار دادیم تا با پر کردن سوالات ما را در رسیدن به نتیجه مطلوب یاری کنند. از آنجا که طیف گسترده­ای از افراد این پایان نامه را مطالعه می­ کنند ما سعی کردیم با ارائه تصویری جامع از ویژگی­های جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و جمعیتی شهر قصرشیرین خوانندگان را با محدوده مورد مطالعه آشنا کنیم که این بخش تصاویری از جاذبه­های گردشگری شهر قصرشیرین را در بر می­گیرد. در گام بعدی اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه را با بهره گرفتن از روش­های گوناگونی چون لاندا، اسپیرمن، پیرسون و . مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. در فصل پنجم این پژوهش نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری را با نظریه­هایی که پیرامون انگیزه­های گردشگری وجود دارند مقایسه کردیم و در آخر محقق تلاش می­ کند با ارائه راهکارها و پیشنهادات موثر و کارگشا دین خود را نسبت به آتیه گردشگری زادگاه خود به جاآورد.

 

 

 

1-1-­ بیان مسأله

 

گردشگری به فعالیتی اطلاق می­شود که زمان سفر گردشگران به و قوع می­پیوندد و در بر­گیرنده همه چیز از قبیل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مکان مورد نظر، اقامت در آنجا، بازگشت و یادآوری خاطرات سفر بعد از بازگشت می­باشد.  همچنین فعالیت­هایی که مسافر به عنوان بخشی از سفر انجام می­دهد، نظیر خرید­های انجام شده و تعاملاتی که میان میزبان و میهمان به وجود    می­آید. خلاصه آنکه، گردشگری تمامی فعالیت­ها و تاثیراتی است که در طول سفر برای بازدیدکننده، به وقوع می­پیوندد (لامزدن[1]،  1387 : 4).

 

آن­گاه که موضوع گردشگری مطرح می­شود یکی از نخستین سوالاتی که در ذهن برنامه­ریزان این صنعت، سیاست­گذران، محققان و علاقه مندان آن شکل می­گیرد این است که مردم چرا به سفر می­روند، آن­ها چرا مقصد مشخصی را برای سفر خود انتخاب می­ کنند و انگیزه ایشان از این انتخاب چیست.

 

مطالعه­ انگیزه­های مسافران از آن رو اهمیت دارد که به برنامه­ریزان و سیاست­گزاران آن­ها اطلاع می­دهد که مقصد مطلوب گردشگران کجاست و چه ویژگی­هایی باید داشته باشد. به این ترتیب مدیریت مقاصد گردشگری خواهد توانست بازار هدف خود که بیشترین تطابق را با داشته­ها و امکانات مقصد مورد نظر دارند یافته و منابع خود را به گونه­ای مناسب در جهت پاسخگویی به نیازهای بازار هدف تجهیز نماید.

 

شناسایی انگیزه­های گردشگران به طرق مختلفی میسر است. نخستین روش مطالعه­ تاریخ سفر و بررسی انگیزه­ی گردشگران در دوران­های مختلف است. دوم، استفاده از تحلیل­های روانشناختی برای بررسی رفتار مصرف­ کنندگان گردشگری و روش سوم، انجام مطالعات بازار برای مقاصد گوناگون گردشگری است (رنجبریان و همکاران،

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...