.۰۶۹
.۰۷۶
.۲۳۵
.۷۸۵
۳۴
.۰۷۸
.۲۸۱
.۲۳۴
.۱۶۹
.۷۶۶
.۱۴۰
.۱۴۰
-.۰۱۹
۲-۳-۴تحلیل عاملی تاییدی
نمودارشماره ۱ ، تحلیل عاملی تاییدی شاخص های پرسش نامه را در حالت برآورد استاندارد[۱۴۳] بر اساس عوامل پنهان شناسایی شده در تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه بار عاملی شاخص ۲۶ ام پرسش نامه در دو عامل به هم بسیار نزدیک بود این شاخص حذف و کار تحلیل عاملی تاییدی با ۳۳ شاخص پرسش نامه انجام شد.
در این تحلیل دو فرض وجود دارد :
H0: شاخص های هر یک از عوامل ۸ گانه تاثیر معنیداری بر عامل مربوطه ندارد.
H1: شاخص های هر یک از عوامل ۸ گانه تاثیر معنیداری بر عامل مربوطه دارد.
بارهای عاملی مدل در حالت برآورد استاندارد میزان تاثیر هر کدام از متغیرها و یا گویه ها را در توضیح و تبیین واریانس نمرات متغیر یا عامل اصلی نشان میدهد. به عبارت دیگر بار عاملی نشان دهنده میزان همبستگی هر متغیر مشاهده شده (سوال پرسش نامه) با متغیر عاملها میباشد. با توجه به نمودار ۱ میتوان بارهای عاملی هر یک از سوالات تحقیق را مشاهده نمود.
برای مثال بار عاملی شاخص اول در عامل اول ۳۰/۰ می باشد. به عبارت دیگر شاخص اول تقریباً ۹ درصد از واریانس بُعد عامل اول را تبیین می نماید. مقدار ۹۱ درصد نیز مقدار خطا میباشد (مقدار واریانسی که توسط سوال اول قابل تبیین نیست، واضح است که هر چه مقدار خطا کمتر باشد ضرایب بار عاملی بالاتر و همبستگی بیشتری بین سوال و عامل مربوطه وجود دارد). برای شاخص نهم در عامل اول بار عاملی ۷۶/۰ و تبیین ۵۸ درصد واریانس مشاهده شد. به طور کلی در عامل اول همبستگی میان شاخص های ۹، ۱۰، ۲۸ و ۲۹ با عامل پنهان شناسایی شده در حد قابل قبولی میباشد اما همبستگی شاخص ۱ با عامل ۱ قابل قبول نیست.ارتباط سایر شاخص ها و عاملها نیز به همین صورت قابل تبیین است. جدول ۴-۱۱ این ضرایب را به طور واضحتری نمایش میدهد.
نمودار ۱-۴: تحلیل عاملی تأئیدی منافع مورد انتظار مشتریان در حالت برآورد استاندارد
نمودار ۲-۴معنی داری ضرایب و پارامترهای بدست آمده مدل اندازه گیری متغیر های تحقیق را نشان میدهد که تمامی ضرایب بدست آمده معنادار شده اند. مقادیر آزمون معنی داری بزرگتر از ۱/۹۶ یا کوچکتر از ۱/۹۶ - نشان دهنده معنی داری بودن روابط است. مبنای تائید یا رد شدن فرضیات (معنیداری روابط) بررسی مدل در حالت ضرایب معنی داری است. در سطح خطای ۰/۰۵و آزمون دوطرفه (پیش فرض نرمال) مقادیر بحرانی اعداد ۱/۹۶و ۱/۹۶- می باشند. چنانچه ضرایب معنی داری بیشتر از ۱/۹۶ و یا کوچکتر از ۱/۹۶- باشند فرض صفر رد و فرض مقابل یعنی وجود ارتباط معنی داری تائید می شود. این مقادیر به طور واضح در جدول ۴-۱۱ قابل مشاهده هستند.
نمودار ۲-۴: تحلیل عاملی تأئیدی منافع مورد انتظار مشتریان در حالت معنیداری ضرایب
ملاحظه می شود که ۳۳ شاخص پرسش نامه در ۸عامل اصلی خلاصه شده است .
با توجه به اینکه میانگین توان دوم خطا ( RMSEA ) برابر با ۰۷۳/۰ بوده و نسبت کای دو به درجه آزادی(/dfχ ) نیز برابر با ۹۰/۲ میباشد مدل مورد نظر دارای برازش مناسب میباشد. با توجه به مدل به دست آمده از تحلیل عاملی تائیدی به کمک نرم افراز لیزرل ، شاخص های ۳۳ گانه پرسش نامه در ۸ بعد منافع مورد انتظار مشتریان طبقه بندی شدند.
همانطور که ملاحظه می شود فرضیه صفر رد و فرضیه یک تایید می شود . بدین معنی که شاخص های هر یک از عوامل ۸ گانه تاثیر معنیداری بر عامل مربوطه دارد.
جدول ۴-۱۱ تفکیک شاخص های پرسش نامه را بر اساس ۸ عامل اصلی و میزان همبستگی هر شاخص و بُعد (بار عاملی)را نشان میدهد. ملاحظه می شود که ۳۳ شاخص پرسش نامه به ۸ عامل اصلی شامل تخصص و تعهد کارکنان، گسترش خدمات، اخلاق و برخورد مناسب، خدمات جانبی، سود محوری، بانکداری الکترونیک، امنیت و مشاوره تقسیم می شود.
جدول.۴-۱۱: ابعاد و شاخص های منافع مورد انتظار مشتریان و همبستگی شاخص و ابعاد (بار عاملی)
آماره آزمون معنیداری
بار عاملی(همبستگی شاخص و بُعد)
شاخص ها
ابعاد
۵۵/۵
۲۶/۱۶