است)
چکیده
امروزه توانمندی کارکنان سازمانهای حاکمیتی مانند استانداری و فرمانداری ها با توجه به رسالت برنامه ریزی ،مدیریت و نظارت بر استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استانداری از جنبه معنوی به عنوان مغز متفکر یک استان در یک سیستم اجتماعی می باشند که سلولهای این مغز را کارکنان آن بر عهده دارند. لذا ارائه یک مدل بومی توانمندسازی می تواند به کارکنان جهت توانمندسازی در این دستگاه حاکمیتی کمک نماید و کارمند توانا به عنوان یک سرمایه ،نقطه قوت داخلی و اصلی برای استان، در سطح خرد و کشور ،در سطح کلان باشد.
پژوهش حاضر با هدف کلی مدل سازی توانمندی کارکنان استانداری و فرمانداری های استان چهارمحال و بختیاری در سه بعد ساختاری ، رفتاری و محیطی با بهره گرفتن از مدل سه شاخگی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس مطالعه مقدماتی در مورد 30 نمونه با بهره گرفتن از پرسشنامه ، آلفای کرونباخ شاخص های ساختاری، رفتاری و محیطی به ترتیب 84/0 ،969/0 و 935/0 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش 479 نفر از کارکنان می باشد که از طریق آزمون کوکران 185 پرسشنامه با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصافی توزیع و جمع آوری شد. از طریق نرم افزار لیزرل مدل مفهومی پژوهش اندازه گیری شد. با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی شاخص هایی با بار عاملی کم حذف و سپس رابطه ابعاد با شاخص ها با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اندازه گیری شد. با توجه به مقادیر کلیه ابعاد با شاخص هایی با بار عاملی بالا در سطح 99% رابطه معنی داری را نشان دادند. همچنین از نرم افزار اس پی اس اس ضریب همبستگی پیرسون جهت آزمون سوالها سنجیده شد. بین سوال های اصلی به ترتیب با ضریب همبستگی 0.685،0.685 و 0.665 و آلفای 0.01 با توانمندی منابع انسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. یافته های پژوهش بیانگر این است که ارتباط مناسبی بین متغیرهای مستقل مدل و توانمندسازی به عنوان متغیر وابسته وجود دارد .همچنین با بهره گرفتن از آزمون فریدمن به ترتیب عوامل محیطی، عوامل ساختاری و عوامل رفتاری دارای اهمیت می باشند. در نهایت تحلیل عامل تاییدی مدل توانمندسازی منابع انسانی به دلیل مقدار کای دو کم،نسبت کای دو به درجه آزادی کوچکتر از 3، آر ام اس یی ای کوچکتر از 0.05 و شاخص برازندگی و شاخص نرم شده برازندگی بزرگتر از 90% و از آنجاکه کلیه مقادیر تی ولیو نیز معنی دار و بین 1.96 و 1.96- قرار دارند این مدل برازش بسیار مناسبی دارد و در سطح اطمینان 99% معنی دار است.
ه
کلید واژه: توانمندسازی کارکنان،مدل سه شاخگی، عوامل ساختاری،عوامل رفتاری، عوامل محیطی،افق 1404
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.ه
فصل اول :کلیات تحقیق1
مقدمه2
بیان مساله.3
اهمیت و ضرورت تحقیق.5
هدفهای تحقیق.6
1-3-1 هدف کلی اول.6
1-3-1-1 هدف های فرعی مرتبط6
1-3-2 هدف کلی دوم7
1-3-2-1 هدف های فرعی مرتبط7
1-3-3 هدف کلی سوم.7
1-3-2-1 هدف های فرعی مرتبط7
متغیر های تحقیق8
سوال های تحقیق.8
1-5-1 سوال کلی اول.8
1-5-1-1 سوال فرعی مرتبط.8
1-5-2 سوال کلی دوم9
5-2-1 سوال های فرعی مرتبط9
1-5-3 سوال کلی سوم.9
1-5-3-1 سوال فرعی مرتبط.9
مدل مفهومی تحقیق10
قلمرو تحقیق11
1-7-1 قلمرو مکانی11
1-7-2 قلمرو زمانی11
1-7-3 قلمرو موضوعی11
واژه ها و اصطلاحات 14
فصل دوم:مبانی نظری پژوهش .15
مقدمه.16
2-1 ماهیت و مفهوم توانمندسازی16
2-2 تعاریف توانمندسازی.17
2-3 اهمیت و جایگاه توانمندسازی.21
2-4 مدلهای توانمندسازی کارکنان25
2-4-1 مدل توانمندسازی رابینز،کرینو و فرندال.25
2-4-2 مدل توانمندسازی وکت و مارل26
2-4-3 مدل توانمندسازی گائو26
2-4-4 مدل توانمندسازی گلن لاوراک.27
2-4-5 مدل توانمندسازی مک لاگان و نل28
2-5 ابعاد توانمندسازی کارکنان.29
2-5-1احساس شایستگی (خود اثربخشی)30
2-5-2 احساس داشتن حق انتخاب30
2-5-3 احساس موثر بودن(پذیرفتن شخصی نتیجه).31
2-5-4 احساس معنی دار بودن.32
2-5-5 احساس داشتن اعتماد به دیگران.32
2-6 تبیین ابعاد توانمندسازی کارکنان بر اساس مدل سه شاخگی.34
2-7 مولفه ها و راهکارهای توانمندسازی.35
2-8 ابعاد ساختاری مدل توانمندسازی کارکنان در سازمان مورد مطالعه.36
2-8-1 پشتیبانی ساختاری.36
2-8-2 راهبردهای سازمانی.38
2-8-3 ارتباطات سازمانی.39
2-8-3-1 جریان ارتباطات در سازمان.40
2-9 ابعاد رفتاری (محتوایی) مدل توانمندسازی کارکنان در سازمان مورد مطالعه.42
2-9-1 سبک رهبری مشارکتی42
2-9-2 تیم محوری.43
2-9-3 خلاقیت و کارآفرینی.45
2-9-3-1 خلاقیت در سازمانها45
2-9-3-2 کارآفرینی در سازمانها.47
2-9-4 تعهد و حمایت مدیران49
2-9-4-1 تعهد مدیران در توانمندسازی49
2-9-4-2 حمایت مدیران در توانمندسازی.50
2-10 ابعاد محیطی (زمینه ای) مدل توانمندسازی کارکنان در سازمان مورد مطالعه. 50
2-10-1 اسناد بالا دستی51
2-10-1-1 سند چشم انداز 1404.51
2-10-1-2 برنامه ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی.53
2-10-2 پویایی محیطی.55
2-10-3 زیرساخت های فناورانه57
2-11 مدل مفهومی نهایی طرح58
2-12 تبیین و تشریح ابعاد مدل.59
2-12-1 مبانی نظری پژوهش59
2-12-2 مبانی نظری پیمایش نیاز سنجی60
2-12-3 پیمایش نیازسنجی و بهسازی کارشناسان61
2-13 مبانی عملیاتی پژوهش.62
2-13-1 سابقه تحقیقات در خارج کشور62
2-13-2 سابقه تحقیقات در داخل کشور65
2-14 تاریخچه استانداری چهارمحال و بختیاری68
2-14-1 وزارت کشور68
2-14-2 استانداری68
2-14-2-1 استانداری چهارمحال و بختیاری.69
2-14-2-2 استاندار.69
2-14-3 فرمانداری.70
2-14-3-1 فرماندار.71
2-14-4 بخشداری و دهیاری.71
فصل سوم:روش شناسی تحقیق.73
مقدمه74
3-1 نوع روش تحقیق74
3-2 جامعه آماری تحقیق74
3-3 نمونه و روش نمونه گیری75
3-4 روش و ابزار گردآوری داده ها.75
3-4-1 پرسشنامه.75
3-4-2 روایی پرسشنامه76
3-4-2 پایایی پرسشنامه76
3-4-2-1 محاسبه ضریب آلفای کرونباخ شاخص زمینه سازهای ساختاری76
3-4-2-2 محاسبه ضریب آلفای کرونباخ شاخص زمینه سازهای رفتاری.77
3-4-2-3 محاسبه ضریب آلفای کرونباخ شاخص زمینه سازهای محیطی77
3-5 روش های تجزیه و تحلیل داده ها.77
3-5-1 تحلیل عاملی.77
3-5-2 آزمون ضریب همبستگی پیرسون78
3-5-3 آزمون تحلیل فریدمن79
فصل چهارم: یافته های پژوهش .80 مقدمه.81
4-1 آمار توصیفی81
4-1-1 جنسیت.81
4-1-2 وضعیت تاهل82
4-1-3 میزان سن83
4-1-4 میزان تحصیلات.84
4-1-5تجربه کار.85
4-2 آمار استنباطی.86
4-2-1 تحلیل عاملی تاییدی.86
4-2-1-1 تحلیل عاملی تاییدی عوامل ساختاری86
4-2-1-2 تحلیل عاملی تاییدی عوامل رفتاری89
4-2-1-3 تحلیل عاملی تاییدی عوامل محیطی92
4-3 آزمون ضریب همبستگی پیرسون (سوال ها).95
4-3-1 سوال کلی اول.95
4-3-1-1 سوال فرعی اول.96
4-3-1-2 سوال فرعی دوم96
4-3-1-3 سوال فرعی سوم.97
4-3-2 سوال کلی دوم.98
4-3-2-1 سوال فرعی چهارم98
4-3-2-2 سوال فرعی پنجم99
4-3-2-3 سوال فرعی ششم99
4-3-2-4 سوال فرعی هفتم.100
4-3-3 سوال کلی سوم.101
4-3-3-1 سوال فرعی هشتم101
4-3-3-2 سوال فرعی نهم.102
4-3-3-3 سوال فرعی دهم103
4-3-4 آزمون ضریب همبستگی پیرسون (کلی).103
4-4 تحلیل عاملی تاییدی مدل توانمندسازی نیروی انسانی استانداری.104
4-5 آزمون تحلیل واریانس فریدمن107
فصل پنجم: نتایج، راهکارها و پیشنهادهای تحقیق.109
مقدمه.110
5-1 تلخیص یافته ها.110
5-2 مقایسه با تحقیقات دیگر111
5-2-1 مقایسه این تحقیق با تحقیقات دیگر به صورت کلی.111
5-2-2 مقایسه این تحقیق با تحقیقات دیگر به صورت جزئی112
5-3 تحلیل و بحث.125
5-4 پیشنهادها.126
5-4-1 پیشنهادهای مرتبط با سوال ها.127
5-4-1-1 پیشنهاد در بعد ساختاری توانمندسازی127
5-4-1-2 پیشنهاد در بعد رفتاری (محتوایی) توانمندسازی127
5-4-1-3 پیشنهاد در بعد محیطی (زمینه ای) توانمندسازی 128
5-4-2 پیشنهادها و راهکارهای کلی.129
5-4-2 پیشنهاد به محققان آینده129
5-5 محدودیت های تحقیق.130
پیوست131
منابع.152