عنوان:
 

بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر انزوای اجتماعی جوانان 15 تا 29 سال شهر لردگان
 

(مورد مطالعه : جوانان 15 تا 29 سال شهر لردگان)
 

 
 

استاد راهنما:
 

دکتر حمید کشاورز
 

 
 

تابستان 1393
 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

فهرست مطالب
عنوان                               صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1مقدمه. 5
1-2 بیان مساله. 5
1-3 اهمیت و ضرورت 7
1-4 اهداف تحقیق 9
1-5 فرضیات تحقیق. 10
1-6 کاربرد نتایج تحقیق10
1-7 تعریف مفاهیم اصلی . 11
1-8 توصیف محل تحقیق 11
فصل دوم ادبیات پژوهش
2-1- مقدمه. 13
2-2 مبانی نظری تحقیق. 13
2-2-1 نظریه ی نظم اجتماعی . 14
2-2-2 نظریه ی انتقادی . 15
2-2-3 رابرت مرتون . 15
2-2-4 جورج زیمل 16
2-2-5 کارل مانهایم. 17
2-2-6 ملوین سیمن. 18
2-2-7 کارل مارکس. 19
2-2-8 آیزنشتات. 20
2-2-9 ریچارد فلکس 21
2-2-10 توکویل و میلز. 22
2-2-11 پارک ویرث یانگ 23
2-2-12 پوتنام 23
2-2-13 ماری لوین. 24
2-2-14 گیدنز. 24
2-2-15 ریتزر. 24
2-2-16 دکتر علی شریعتی. 25
2-2-17 مرتضی مطهری. 26
2-2-18 فرهت قائم مقامی. 27
2-2-19 رینگلود. 27
2-2-20 شفرز 27
2-2-21 اریکسون   28
2-2-22 مارسیا 29
2-3 چهارچوب نظری تحقیق. 31
2-4  پیشینه ی تحقیق 33
2-4-1 تحقیقات داخلی . 33
2-4-2 تحقیقات خارجی 35
2-5 مدل تحقیق 37
فصل سوم: روش شناسی تحـقیـق
3-1- مقدمه. 39
3-2- روش تحقیق 39
3-3- جامعه آماری 40
3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری . 40
3-5- ابزار و شیوه گرد آوری داده ها. 41
3-6- آزمون مقدماتی. 42
3-7- تعریف نظری و عملیاتی متغیر ها. 42
3-7-1 تعاریف نظری 42
3-7-2 تعاریف عملیاتی. 44
3-8- طیف مورد استفاده . 45
3-9 روایی ابزار اندازه‌گیری. 45
3-10- پایائی ابزار جمع آوری داده ها 45
3-11- روش های تجزیه و تحلیل داده ها:. 46
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل­های آماری
4-1- مقدمه. 49
4-2- آمار توصیفی. 49
4-3- آمار استنباطی (آزمون فرضیه ­های پژوهش) 69
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه 82
5-2- یافته های توصیفی . 82
5-3- یافته های استنباطی . 85
5-4- نتیجه گیری . 88
5-5- پیشنهادها. 91
5-5-1- پیشنهادها تحقیق. 91
5-5-2- پیشنهادهای تحقیقات آتی . 92
5-6- محدودیتها 93
منابع و مآخذ. 94
ضمایم . 99
چکیده انگلیسی . 101
 
فهرست جداول
عنوان                                                                                                      صفحه
جدول شماره 2-1 : چهارچوب نظری تحقیق 31
جدول 3-1 شاخص سازی متغیرهای پژوهش 44
جدول (3-2) ضرایب آلفای کرونباخ در تعیین پایایی پرسشنامه‌های تحقیق. 46
جدول 4-1: توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان 49
جدول 4-2: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گروه­بندی سن 50
جدول 4-3: توزیع فراوانی وضعیت تأهل. 51
جدول 4-4: توزیع فراوانی تحصیلات پاسخگو . 51
جدول 4-5: توزیع فراوانی تحصیلات پدر و مادر پاسخگو. 52
جدول 4-6: توزیع فراوانی وضعیت فعالیت. 53
جدول 4-7: توزیع فراوانی نوع شغل پاسخگویان 53
جدول 4-8: توزیع فراوانی درامد ماهیانه 54
جدول 4-9: توزیع فراوانی وضعیت حیات والدین 55
جدول 4-10: توزیع فراوانی درامد ماهیانه والدین 56
جدول 4-11: توزیع فراوانی نوع مسکن 57
جدول 4-12:  توزیع فراوانی طبقه اجتماعی. 58
جدول 4-13:  توزیع فراوانی طبقه اقتصادی. 59
جدول 4-14:  توزیع فراوانی تعداد دفعات ملاقات با اقوام در طول هفته. 60
جدول 4-15:  توزیع فراوانی استفاده پاسخگویان از اینترنت در طول هفته. 61
جدول 4-16:  توزیع فراوانی استفاده پاسخگویان از ایمیل 62
جدول 4-17:  توزیع فراوانی استفاده پاسخگویان از اتاق های گفتگو (چت). 63
جدول 4-18:  توزیع فراوانی استفاده توافق پاسخگویان با جمله، اینترنت باعث افزایش
ارتباط مردم 64
جدول 4-19:  توزیع فراوانی تعداد دوستان صمیمی پاسخگویان   65
جدول 4-20: توزیع فراوانی تعداد دوستانی که پاسخگویان در طول هفته با آنها رودر رو
ارتباط دارند 66
جدول 4-21: توزیع فراوانی تعداد دوستانی که پاسخگویان در طول هفته با آنها بصورت
غیر مستقیم (تلفنی ، ایمیل و.) ارتباط برقرار می کنند  67
جدول 4-22 : معیارهای آماری سازه های پژوهش 68
جدول 4-23 : آزمون نرمال بودن 69
جدول 4-24 : آزمون t در بررسی انزوای اجتماعی بر حسب متغیرهای زمینه ای دو سطحی. 70
جدول 4-25 : آزمون F (تحلیل واریانس) در بررسی انزوای اجتماعی بر حسب متغیرهای
زمینه ای چند سطحی. 72
جدول 4-26 : آزمون همبستگی بین اعتماد اجتماعی جوانان و انزوای اجتماعی 76
جدول 4-27 : آزمون همبستگی بین تصور جوان از آینده و انزوای اجتماعی . 77
جدول 4-28 : آزمون همبستگی بین استفاده بیش از حد از اینترنت و انزوای اجتماعی 78
جدول 4-29 : آزمون F در بررسی انزوای اجتماعی بر حسب پایگاه اجتماعی. 79
جدول 4-30 : آزمون F در بررسی انزوای اجتماعی بر حسب پایگاه اقتصادی. 80
فهرست اشکال
عنوان                                                                                                    صفحه
شکل 2-1 : مدل تحقیق 37
 
 
 
چکیده:
جوانان هر جامعه سرمایه های ارزشمند آن جامعه بوده و آینده آن جامعه را رقم خواهند زد. لذا شناخت ابعاد و عوامل مختلف موثر بر جوانان لازم و چاره جویی و حل مشکل جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش رابطه بین متغیرهای اعتماد اجتماعی، پایگاه اجتماعی، تصور جوان از آینده، استفاده بیش از حد از اینترنت، پایگاه اقتصادی جوان و متغیرهای زمینه­ای نظیر سن، جنسیت، تحصیلات و بر متغیر انزوای اجتماعی در نیمه اول سال 1393 مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری، کلیه جوانان 15 تا 30 ساله شهر لردگان است که شامل 6320 نفر می باشد و از نمونه ای 276 نفری استفاده شده است. نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای جمع آوری شد و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر شاخص های تحقیق بوده که روایی آن به تأیید استاد محترم راهنما و صاحب نظران عرصه علوم اجتماعی رسیده است و پایایی پرسشنامه و شاخص های پژوهش بوسیله ضریب آلفای کرونباخ (841/0) تأیید شده است. در قسمت توصیفی معیارهای فراوانی، درصد و میانگین و انحراف معیار تعیین گردید. میانگین انزوای اجتماعی 17/3 و میانگین استفاده از اینترنت 16/3 بر حسب طیف لیکرت پنج گزینه ای محاسبه شده و نشان می دهد متغیرهای مذکور در بین جوانان بیش از متوسط نمود دارد. میانگین اعتماد اجتماعی 89/2 و میانگین تصور جوان از آینده 97/2 بر حسب طیف لیکرت پنج گزینه ای محاسبه شده و نشان می دهد اعتماد اجتماعی و تصور جوان از آینده کمتر از متوسط نمود دارد. در سطح استنباطی نتایج آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس نشان داد که رابطه بین متغیرهای اعتماد اجتماعی، پایگاه اجتماعی، تصور جوان از آینده، استفاده بیش از حد از اینترنت، پایگاه اقتصادی جوان و متغیر های زمینه­ای سن، جنسیت، تحصیلات با متغیر انزوای اجتماعی جوانان در سطح خطای 05/0 معنی دار است و بیشترین انزوای اجتماعی مربوط به جوانان با پایگاه اجتماعی پایین، پایگاه اقتصادی پایین، درامد پایین، مشاغل تولیدی و خدماتی، فروش، کارمندی و کشاورزی پایین، در قید حیات نبودن پدر و مادر، جوانان بیکار و زنان می باشد.
 
واژگان کلیدی: انزوای اجتماعی، اعتماد اجتماعی، پایگاه اجتماعی ، پایگاه اقتصادی.


مقدمه
افزایش جمعیت و رشد شهر نشینی به عنوان پدیده ای فراگیر در یکصد سال اخیر هم کشور های صنعتی و هم کشور های در حال توسعه را با چالش های جدی روبرو کرده است. توجه به نقش مشارکت اجتماعی –سیاسی – فرهنگی و مشکلات ناشی از عدم مشارکت و یا مشارکت محدود در شبکه های اجتماعی در جامعه ی ایران که به عنوان یک جامعه ی در حال گذار شرایط ویژه ای را تجربه میکند حائز اهمیت است.
امروزه عقیده ی متفکرین بر این است که رشد اقتصادی و توسعه ی سیاسی منوط به ایجاد ، تقویت و بهره مندی از سرمایه ی اجتماعی است . سرمایه اجتماعی به پیوستن داوطلبانه ی افراد به یکدیگر و ایجاد شبکه های همکاری ،تعاون ، انجمن های داوطلبانه و شبکه های مشارکت مدنی اشاره دارد که امکان برقراری ارتباط را ذر میان شهروندان فراهم می سازد و عامل مذکور از چنان اهمیتی برخوردار است که در صورت فقدان آن و با وجود فراهم بودن کلیه ی عوامل دیگر اهداف مورد نظر تامین نخواهد شد. همچنین مشارکت جوانان در حیات اجتماعی خود،همواره مورد توجه اندیشمندان و فلاسفه  اجتماعی سیاسی بوده است.،که از رهگذر مشارکت و درگیر ساختن توده ی مردم در حیات اجتماعی است که زمینه های ثبات وپایداری نظام اجتماعی تحقق می یابد و به تبع آن به بار نشستن آرمان ها و آمال جوانان را باعث می گردد.
در حال حاضر با کشف منابع نهفته در روابط و پیوند های اجتماعی و آشکار شدن نقش و اهمیت آنها در دو سطح خرد و کلان توجه نظریه پردازان را به این مهم جلب کرده است. که ریشه ی بسیاری از مشکلات اجتماعی را باید در این حوزه جستجو کرد آنان در مورد هر عاملی که موجب قطع، تضعیف یا اختلال در روابط و پیوند های اجتماعی می شود یا به آن آسیب میرساند هشدار می دهند و افراد جامعه را از پیامد های آن آگاه می سازند و انزوای اجتماعی به لحاظ مفهومی در نقطه ی مقابل انسجام اجتماعی قرار دارد و به فرایند فرو پاشی روابط بین شخصی ،مسدود شدن ارتباطات و کناره گیری از تماس های اجتماعی دلالت دارد.
مسایل گوناگون مربوط به جوانان از نابه سانمانی ها و انحرافات اجتماعی آنها گرفته تا طغیان ،شورش ، عزلت و گوشه گیری ودوری از درگیر شدن در شبکه های اجتماعی و انفعال آنان همگی در سایه ی پژوهش های کاربردی و پیمایش های آکادمیک قابل بررسی میباشد. در این پژوهش به چدیده ی انزوای اجتماعی جوانان پرداخته شده است که با وجود تشابهات تئوریک و نظری با مفهوم بیگانگی ،بعد جامعه شناختی آن را مد نظر قرار داده ایم.
بدین ترتیب با مطالعه ی پیوند های اجتماعی جوانان از طریق شاخص های طرح سده و با روش پیمایشی ،تکنیک پرسش نامه که نمونه ی تحقیق را به روش  تصادفی و با به آزمون گذاشتن متغیرهای مستقلی همچون : اعتماد اجتماعی ، پایگاه اجتماعی و اقتصادی ، تصور از آینده و استفاده از اینترنت سعی شده است گامی در جهت روشنگری مسائل جوانان برداشته شود.
بنابر این سوالات در حد خود مناسب با موضوع انتخاب و سپس به فرضیات تحقیق پرداخته شده است. در این تحقیق در قسمت چهارچوب نظری به نظریات متفکران اشاره و عمده تاکید این پژوهش بر روی پیوند های اجتماعی و مقولات اجتماعی –فرهنگی موثر بر این پیوندها می­باشد. جامعه مورد مطالعه این تحقیق جوانان 15تا 29 ساله شهر لردگان از توابع استان چهار محال بختیاری می باشد.
 
فصل اول
کلیات تحقیق


1-1- مقدمه
انزوای اجتماعی حالتی که در آن فرد از فعالیت اجتماعی احساس خشنودی و رضایت نمی کند و این ناخشنودی بدین معناست که فرد از انجام وظایف اجتماعی شهروندی اش احساس رضایت نمی کند. ارتباط ناب منوط به اعتماد متقابل است و اعتماد متقابل نیز به نوبه ی خود رابطه ی نزدیک با خودمانی شدن دارد و همچنین اعتماد را می توان مولفه ی نظم قلمداد کرد. به گفته ی ریتزر اعتماد در جوامع ماقبل نوین از اهمیت کمتری نسبت به جوامع امروزی برخوردار است چرا که افراد هرچه فاصله ی زمانی و مکانی بیشتری از هم داشته باشند به اعتماد بیشتری نیاز دارند. با توجه به اینکه قشر عظیمی از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می­دهد لذا ضرورت بررسی مسائل جوانان اهمیت خاصی دارد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...