چکیده
پژوهش حاضر به تبیین جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت در نظامهای آموزشی کشورهای مختلف می پردازد. این تحقیق از نوع نظری وروش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی– تحلیلی بوده ودر این جهت کلیه منابع ومراجع موجود ومرتبط با موضوع پژوهش مورد بررسی قرارگرفته است. ابزار اصلی پژوهش شامل فیشبرداری وجستجویاینترنتی است ونمونه انتخاب شده در این تحقیق شامل انتخاب فلسفه تعلیم وتربیت یک کشور از هر قاره جهان میباشد که شامل ایالات متحد آمریکا، انگلستان، آفریقای جنوبی، ژاپن وایران است. در این راستا یافته های پژوهش دلالت دارد بر اینکه فلسفه تعلیم وتربیت از مسائل اساسی زندگی انسان است که نشانه جهتیابی واتخاذ موضع نظری از جانب یک جامعه در مورد مسائل اساسی معنوی ومادی، فرهنگی وتربیتی واجتماعی و اقتصادی است که در زمان ما سرلوحه قوانین تربیتی کشورهای جهان به صورت سیاست فرهنگی وتربیتی درج شده است که هر جامعه ای با توجه به فرهنگ و ارزشها، نظام تعلیم وتربیت خویش را پایهگذاری می کند. به موازات یافته های پژوهش؛ فلسفه تعلیم وتربیت در انگلستان به رشد وتکامل ذهنی واجتماعی فرد وتکیه بر احیای فضیلت اخلاقی به عنوان فلسفه غالب توجه وگرایش به فلسفه تحلیلی تعلیم وتربیت رواج دارد. ولی در آمریکا با ظهور پست مدرنیسم نظام آموزشی ناشی از آن کثرتگرا وجزگرا می باشد که همین امر سبب تخصصی شدن علوم مختلف وافزایش تعداد رشتههای تحصیلی گردیده است وفلسفه تعلیم وتربیت ژاپن نیز با بهره گیری از روش دموکراتیک توانست تحولی عظیمی در نظام آموزشی ژاپن به وجود آورد ودر حال حاضر در فلسفه تعلیم وتربیت خود به مسائل اخلاقی رجوع نموده است. ولی در آفریقای جنوبی، فلسفه تعلیم وتربیت بدون انطباق با شرایط وموقعیتهای کشور لحاظ گردیده است، که فلسفه تعلیم وتربیت این کشور برگرفته از کشور انگلستان یعنی پستمدرنیسم میباشد. در جمهوری اسلامی ایران رئالیسم اسلامی به عنوان فلسفه تربیتی غالب در نظر گرفته شده است که این فلسفه به جهت هماهنگی با نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان بر نظام آموزشی ما حکمفرماست و فلسفههای تعلیم وتربیت جدید چندان در نظام آموزشی کشور ایران در نظر گرفته نشده است.
کلمات کلیدی: فلسفه تعلیم وتربیت، پست مدرنیسم، کثرتگرا، رئالسیم اسلامی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول :کلیات تحقیق
1-1بیان مساله——————————— 2
1-2اهمیت وضرورت تحقیق————————- 5
1-2-1فواید نظری تحقیق—————————————– 5
1-2-2فوایدکاربردی تحقیق—————————————- 5
1-3 اهداف تحقیق——————————- 6
1-3-1هدف کلی—————————- 6
1-3-2هدف جزیی————————— 6
1-4سوال های تحقیق—————————– 6
1-4-1سوال اصلی————————— 6
1-5تعریف اصطلاحات تحقیق———————— 6
1-5-1فلسفه————————————————- 7
1-5-2 فلسفه تعلیم وتربیت—————– 7
1-5-3 نظام آموزشی —————————————— 7
1-6تعریف عملیاتی ———————————————- 7
1-6-1جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت —————————– 7
فصل دوم تحقیق : مطالعات نظری
2-1 مبانی نظری تحقیق ——————————————– 10
2-1-1 فلسفه تربیت ——————— 10
2-1-2 آغاز فلسفه تربیت—————– 11 2-1-3 رابطه فلسفه با تربیت ————————– 11
2-1-4 موضوعات فلسفه آموزش و پرورش—————————- 12
2-1-5 حوزه های فلسفه تعلیم وتربیت—— 12
2 -1-6 مبانی فلسفی آموزش وپرورش——– 13
2-1-7نقش فلسفه آموزش وپرورش————- 15
2-1-8 پیوند فلسفه با آموزش وپرورش——- 16
2-1-9 ارزش های فلسفه تعلیم وتربیت——- 17
2-1-10 ویژگی فلسفه های جدید تعلیم وتربیت- 17
2-1-11 معرفی چند مکتب فلسفی- تربیتی—— 18
2-1-11-1مکتب ایده آلیسم——————————— 18
2-1-11-2مکتب رئالیسم———- 21
2-1-11-3مکتب ناتورالیسم——————————— 24
2-1-11-4مکتب پراگماتیسم——– 26 2-1-11-5مکتب اگزیستانسیالیسم——————- 28
2-1-11-6 فلسفه تحلیلی——— 31
2-1-11-7 بنیادگرایی———– 33
2-1-11-8 پایدارگرایی———- 33
2-1-11-9 راسیونالیسم ——— 34
2-1-11-10 اکسپری مانتالیسم ——————————– 34
2-1-11-11 رمانیتیسم————- 35
2-1-11-12 ماتریالیسم——————- 36 2-1-11-13 اومانیسم————————————– 37
2-1-11-14پست مدرنیسم———— 39
2-1-11-15فلسفه هرمونتیک———- 41
2-1-11-16پیشرفت گرایی———— 42
2-1-11-17پندارگرایی————– 42
2-1-12فلسفه تعلیم وتربیت برخی کشورها——————————- 43
2-1-12-1فلسفه تعلیم وتربیت فنلاند—————————– 43
2-1-12-2فلسفه تعلیم وتربیت ایسلند—————————– 44
2-2پیشینه تحقیق——————————- 48
الف) فلسفه تعلیم وتربیت :——————– 48
ب) جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت———————————- 48
2-2-1 پژوهشهای داخلی ————————- 49
2 -2-2 پژوهشهای خارجی ———————— 52
فصل سوم: روش شناسی تحقیق(متدولوژی)
3-1نوع تحقیق ——————————— 55
3-2جمع آوری اطلاعات ————————— 55
3-3تجزیه وتحلیل سوالات————————- 55
3-4شیوه انجام تحقیق————————– 55
3-5جامعه متنی ——————————- 56
3-6نمونه تحقیق——————————– 56 3-7ابزار تحقیق ——————————- 57
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافتههای تحقیق
مقدمه—————————————- 59
4-1جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت انگلستان—————————– 60
4-1-1 فلسفه تعلیم وتربیت ونظام آموزشی انگلستان 60
4-1-2 اهداف آموزش وپرورش انگلستان—————————– 62
4-1-3 اهم سیاستهای آموزش وپرورش——– 63
4-1-4 مقاطع آموزشی——————— 63
4-2جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت آمریکا—— 64
4-2-1 فلسفه تعلیم وتربیت ونظام آموزشی آمریکا 64
4-2-2 اهداف آموزش وپرورش آمریکا——– 71
4-2-3 اهم سیاستهای آموزش وپرورش——– 72
4-2-4 مقاطع آموزشی——————— 72
4-3 جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت ژاپن——- 74
4-3-1 فلسفه تعلیم وتربیت ونظام آموزشی ژاپن 74
4-3-2 اهداف آموزش وپرورش ژاپن———– 79
4-3-3 اهم سیاستهای آموزش وپرورش——— 82
4-3-4 مقاطع آموزشی———————- 82
4-4 جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت آفریقایجنوبی 84
4-4-1 فلسفه تعلیم وتربیت ونظام آموزشی آفریقای جنوبی 84
4-4-2 اهداف آموزش وپرورش آفریقای جنوبی- 88
4-4-3 اهم سیاستهای آموزش وپرورش——– 89 4-5جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت در جمهوری اسلامی ایران 89
4-5-1 فلسفه تعلیم وتربیت ونظام آموزشی ایران 89
4-5-2 اهداف آموزش وپرورش ایران——— 94
4-5-3 اهم سیاستهای آموزش وپرورش——– 95
4-5-4 مقاطع آموزشی——————— 96
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1بحث ————————————- 98
5-2 نتیجه گیری —————————— 101
5-3 پیشنهادات تحقیق————————— 103
پیشنهاد پژوهشی تحقیق ——————————————– 103