سروری[۹] و کراری[۱۰] (۱۳۸۹) تحقیقی با عنوان بررسی تحلیلی مدل توسعه واحد های صنعتی (مورد کاوی الگوی توسعه کارخانه پرسایران خودرو) انجام داده‌اند. نتایج تحقیق نشان داده است که از آنجایی که توسعه هر واحد صنعتی مبتنی بر شرایطی خاص صورت می پذیرد می توان الگوهای متفاوتی را در این زمینه شاهد بود. در شرایطی که رقابت مابین صنایع در ادامه حیات یا نابودی بنگاه های اقتصادی عاملی تعیین کننده است، بذل توجه به مهار، کنترل و مدیریت منابع بر اساس یک الگوی توسعه امری اجنتاب ناپذیر است. در یک دنیای رقابتی، توقف در یک نقطه و ادامه جریان عادی امورعیناً مشابه آنچه از قبل بوده و عدم حساسیت و توجه به بهبود وضعیت جاری در کنار توسعه روز افزون رقبا به منزله زوال و از دست دادن بازار خواهد بود. همچنین لازمست تصمیم گیری ها ‌بر مبنای‌ الگویی منطبق بر تفکری سیستمی و شناختی کامل از بازخوردهای ناشی از آن صورت پذیرد تا حتی الامکان از اتلافها و برخورد با موارد نامطلوب پیش‌بینی نشده اجتناب گردد. لذا با بررسی مدل توسعه مناسب واحد های صنعتی کشورمان با مطالعه موردی الگوی توسعه کارخانه پرس ایران خودرو به عنوان یک نمونه موفق در این زمینه خواهیم پرداخت.

ظهوری[۱۱] و جمال منش[۱۲] (۱۳۸۹) تحقیقی با عنوان بررسی اهمیت و ارائه راهکارهای توسعه تولید نیشکر در استان خوزستان انجام داده‌اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بخش اعظم شکر مورد نیازکشور، از طریق واردات تأمین می شود؛ با توجه به ظرفیت بالای کشور در تولید شکر، رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول برای کسب استقلال ملی ضروری است لیکن از پتانسیل های بالای موجود در منطقه خوزستان با توجه به شرایط اقلیمی، آبی و خاکی در تولید نیشکر استفاده نمی گردد؛ هدف آن ها بر اساس آمار توصیفی و مطالعات کتابخانه ای پی بردن به دلائل استفاده نشدن از امکانات تولید نیشکر و راه های رفع مشکلات و موانع توسعه آن بوده است. اهم مشکلات عبارت بوده اند از اعمال دامپینگ و یارانه صادرات تولیدکنندگان خارجی، تعرفه پایین واردات .

شکر و فعالیت انحصارگران، فقدان نقدینگی واحدها، ضعف زیر‌ساخت‌های تولید وعدم توجه به صنایع جانبی؛ لذا در جهت رفع چنین موانعی، در تحقیق حاضر، اقدامات حمایتی نظیر تعیین قیمت مصوب، حمایت مالی بانک‌ها، اصلاح تعرفه وارداتی، اصلاح نظام بیمه، هماهنگی وزارتخانه های مختلف، مشارکت واحدها در تحقیق وتوسعه، همکاری با سایر کشورهای تولیدکننده و همچنین توسعه صنایع جانبی متعدد آن، در جهت اشتغالزایی پیشنهاد می‌گردد.

پیمان پاک (۱۳۸۷) تحقیقی با عنوان توسعه صنعت گاز، چالش‌ها و راهکارها انجام داده است. نتایج نشان داده است که در حال حاضر گاز طبیعی نزدیک ۲۵ درصد انرژی جهان را تامین می ‌کند. با توجه به مسائل زیست‌محیطی و کاهش ذخایر نفتی جهان سهم این سوخت در سبد مصرف انرژی در حال افزایش است، به نحوی که طبق گزارش انجمن جهانی انرژی حداقل تا سال ۲۰۲۰ گاز طبیعی بهترین گزینه به ‌عنوان سوخت جایگزین نفت خواهد بود.

تجربه صد سال تولید و فروش نفت و مقایسه آن با عملکرد کشورهای موفق در این عرصه نظیر نروژ نشان‌دهنده این مسئله است که برخورداری صرف از منابع اولیه ارزان عامل ترقی و توسعه نبوده و می‌توان گران‌قیمت‌ترین منابع معدنی جهان را در اختیار داشت و همچنان توسعه نیافته ماند. توسعه صنعت گاز و استفاده بهینه از این نعمت الهی، نیازمند تغییر نگرش‌های مدیریتی و سیاست‌های تولید و مصرف است.

در این مقاله که حاصل مصاحبه و نظرخواهی بیش از سی تن از صاحب‌نظران حوزه ­های مختلف صنعت گاز، برگزاری دو هم­اندیشی با مدیران و کارشناسان صنعت گاز کشور و ترازیابی استراتژی صنعت گاز آمریکا، نروژ و نیجریه است، مشکلات موجود بر سر راه توسعه هدفمند و صحیح صنعت گاز بررسی شده و راهکارهایی جهت رفع این مشکلات ارائه گردیده است.

غفوری (١٣٨٣) تحقیقی با عنوان توسعه صنعت پتروشیمی بررسی اقتصاد انرژی، بازار و توسعه با تأکید بر آینده صنعت پتروشیمی، منطقه خاورمیانه و ایران انجام داده است. نتایج تحقیق نشان داده است که اکنون که برنامه پنج ساله چهارم توسعه (سال‌های ۱۳۸۴ تا۱۳۸۸) در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفته و در آن تسریع در بهره برداری بیشتر از منابع خوراک گاز طبیعی مشترک، اجرای پرشتاب تر اهداف خصوصی سازی ، جذب گسترده تر دانش فنی و خدمات مهندسی، اجرای موفق تر طرحها برای حضور بموقع و هر چه فعالتر در بازارهای بین‌المللی و بدین ترتیب، تسریع در جایگزینی صدور نفت خام با محصولات ” با ارزش افزوده بالاتر ” از اهداف در طراحی و اجرای طرحهای توسعه است، ضرورت بررسی و تحقیق در توسعه و بهره وری صنعت پتروشیمی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

در این مقاله ضمن مرور روند توسعه در گذشته مسائل مهم مرتبط با توسعه صنعت پتروشیمی در جهان، منطقه و ایران طی سال‌های آتی ‌به‌اختصار مورد بررسی قرار گرفته است.

سنجری (۱۳۸۷) تحقیقی با عنوان توسعه صنعت چای در ایران، درونما و چالش ها انجام داده است. نتایج تحقیق نشان داده است که کشت و صنعت چای ایران، دورانی پرالتهاب را می گذراند. سال ها اتکای صنعت چای به دولت، آن را بی نیاز از توجه به خواست مصرف کننده نموده است. اکنون با ورود رقبای گوناگون، شاهد حذف چای داخلی از سبد خانوار ایرانی هستیم. تلاش هایی نیز برای تقویت این صنعت کاربر و اشتغال زا و رقابتی کردن آن تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است. این در حالی است که زندگی ۵۶ هزار خانوار روستایی در گیلان و مازندران فقط از راه چای می گذرد. این تحقیق توصیفی و تحلیلی به سیر گذشته و ضرورت توجه ‌به این صنعت دیرپا و اشتغال زا و فرصت ها و تهدیدهای پیش روی آن می پردازد و این باور را یادآور می شود که با اجرای طرحی جامع و رفع اصولی محدودیت ها می توان این صنعت را توانمند و حتی برای کشور ارز آور ساخت.

۱-۲-۲ صنعت

اگر تمام فعالیت‌های اقتصادی را که با تولید کالا و خدمات با بهره گرفتن از ماشین‌آلات و تجهیزات ساخته دست بشر سر و کار دارد، به عنوان یک کل تصور کنیم، هر صنعت، زیرمجموعه‌ای از این کل است که تعداد زیادی از فعالیت‌های مشابه را شامل می‌شود. صنعت، در کنار معدن و کشاورزی تقریباً تمامی فعالیت‌های تولیدی یک جامعه را در بر می‌گیرد و نقش حیاتی در پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. تعریف مهم برای صنعت: به مجموعه تمام واحد هایی که در تولید، توزیع یا مصرف یک محصول یا یک دسته از محصولات مشابه فعالیت می‌کنند صنعت گفته می شود.

تعریف صنعت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...