فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 2
بیان مسأله 3
اهمیت و ضرورت مساله 6
اهداف پژوهش 8
سؤالهای پژوهش 9
متغیرها . 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه 13
مفهوم برنامه درسی . 13
سطوح برنامه درسی 15
اهداف برنامه درسی . 16
منابع تعیین هدفها . 17
محتوا . 19
انتخاب محتوا 20
راهبردهای یاددهی یادگیری 20
طبقه بندی روش های تدریس 21
ارزشیابی در برنامه ریزی درسی و آموزشی . 22
اصول ارزشیابی پیشرفت تحصیلی . 22
انواع ارزشیابی در برنامه درسی دوره پیش دبستان 23
آموزش و پرورش دوره پیش دبستان . 24
ویژگی نوآموزان دوره پیش دبستان. 25
هدفهای آموزشی در دوران اولیه کودکی. 32
اجتماعی شدن 32
دستیابی به ارزشها 33
کسب صلاحیت فکری. 34
یادگیری نظامهای زبانی 35
یادگیری راه های بیان خود 35
زیبایی شناسی. 36
یادگیری مهارتهای جسمانی 36
کسب خودمختاری شخصی. 36
برنامه درسی مراکز پیش دبستانی 37
جهت گیری هدفها در دوره پیش دبستانی. 39
اهداف آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی. 40
محتوای برنامه درسی دوره پیش دبستانی . 41
محتوای علوم طبیعی و اکتشاف در برنامه درسی 41
محتوای ریاضیات و حل مسأله 41
محتوای دینی و قرآنی 42
سوادآموزی و زبان آموزی با محوریت کاربرد 42
هنر و خلاقیت با محوریت آفرینندگی 42
اصل مهم در سازماندهی روش تدریس در دوره پیش دبستانی 42
اهمیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستان 43
تعلیم و تربیت دوره پیش از دبستان از نظر دانشمندان بزرگ مغرب زمین 45
تفاوت کودکان در سنین پیش دبستان 49
شخصیت 51
رشد اجتماعی کودک. 53
رشد عاطفی کودک. 55
رشد اخلاقی کودک 56
رشد معنوی کودک 57
رشد عقلانی کودک 58
نقش مهم بازی به عنوان محور اصلی برنامه درسی دوره پیش دبستانی 58
پیشینه خارجی. 60
پیشینه داخلی. 62
نتیجهگیری 67
فصل سوم: روش شناسی
مقدمه 69
جامعه آماری . 69
حجم نمونه و روش نمونه گیری. 69
نوع پژوهش 69
ابزار پژوهش 69
روش تعیین پایایی و روایی ابزار پژوهش. 70
روش گردآوری اطلاعات. 70
روش های آماری تحلیل داده ها 70
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
مقدمه . 73
سؤال 1 پژوهش. 89
سؤال 2 پژوهش. 91
سؤال 3 پژوهش. 92
سؤال 4 پژوهش. 93
سؤال 5 پژوهش. 94
رتبه بندی تأثیر برنامه درسی در انواع رشد 96
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه 98
سؤال اول پژوهش. 98
سؤال دوم پژوهش. 99
سؤال سوم پژوهش. 100
سؤال چهارم پژوهش. 101
سؤال پنجم پژوهش 102
نتیجه گیری کلی. 103
محدودیتهای پژوهش. 104
پیشنهادهای کاربردی 105
پیشنهادهای پژوهشی 106
منابع 107
پیوست 112
مقدمه
نظام آموزش و پرورش از مهمترین سازمانهای پیچیده و اجتماعی هر کشور است که نقش بسزایی در رشد و پیشرفت جوامع ایفا می کند ثمربخشی این نظام از یکسو تبدیل کردن انسانهای مستعد به انسانهای سالم و بالنده متعادل و رشد یافته است و از سویی تأمین کننده نیروی انسانی مناسب برای بخشهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. لازمه تحقق این اهداف در اجتماع ارائه تعلیم و تربیت صحیح و اصولی و برنامه ریزی دقیق برای آن است از این رو توجه به ضرورت آموزش و پرورش صحیح کودکان به عنوان آینده سازان جامعه امری بدیهی به نظر می رسد (صفوی، 1390).
آموزش و پرورش پیش دبستانی به عنوان اولین مرحله از آموزش و پرورش رسمی بستر مناسبی را برای رشد و شکوفایی شخصیت کودکان فراهم میآورند (ندیمی، 1387). از آنجایی که پایه های نخستین رشد شخصیت در سالهای اولیه زندگی کودک نهاده می شود شناخت ویژگی ها و نیازهای زیستی ذهنی، عاطفی، اجتماعی کودک توسط والدین و مربی و انتخاب بهترین روشها در جهت حُسن تأمین نیازها از مهمترین عوامل تکوین شخصیت کودک در این سنین به حساب آمده که توجه به آن امری مهم و ضروری می باشد.
رشد و تکامل کودکان در این دوره زمینه ساز موفقیت و پیشرفت آنان در مقاطع تحصیلی بالاتر زندگی می گردد و متعاقباً توسعه جامعه نیز نیازمند انسانهای رشد یافته و ماهر است در این میان توجه مسؤلان آموزش و پرورش به مراکز پیش دبستانی و رشد و شکوفایی شخصیت همه جانبه کودکان در این مقطع یک امر ضروری و مهم تلقی شده چرا که بی توجهی به مسائل و مشکلات دوره پیش دبستانی و عدم برنامه ریزی مفید و مؤثر با علایق و نیازهای کودکان در این سن اثرات مخربی را بر سلامت و شخصیت کودکان بر جای خواهد گذاشت.