اگر که مارکی در بازار برگزینم به آن وابسته خواهم شد .
۳۶۲
.۹۴
.۰۰۰
۰.۰۵
رد فرض صفر
۲۲
.۰۶
کل
۳۸۴
۱.۰۰
همانطور که در جدول ۲۴-۴ دیده می شود، چون سطح معنی داری برای متغیر وابستگی و تمام شاخص های مربوطه، کوچکتر از مقدار خطای ۰.۰۵ است، فرض صفر رد می شود. یعنی متغیر وابستگی و شاخص های مربوطه از شاخص های مهم وفاداری به برند هستند.
۴-۴-۴- بررسی فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از آزمون همبستگی
جهت بررسی فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی استفاده شده است. تحلیل همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین همبستگی دو متغیر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می دهد. این ضریب بین ۱ تا ۱- است و در صورت عدم وجود رابطه بین دو متغیر برابر صفر می باشد.
دو نوع ضریب همبستگی وجود دارد، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب همبستگی اسپیرمن. ضریب همبستگی پیرسون روشی پارامتری است و برای داده هایی با توزیع نرمال یا تعداد داده های زیاد استفاده می شود. در صورتیکه تعداد داده ها کم و فرض نرمال بودن آنها معقول نباشد از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده می شود که مبتنی بر مقادیر اصلی نبوده و بر اساس رتبه داده ها محاسبه می شود (مومنی، ۱۳۸۷، ص۱۱۰-۱۱۱).
برخی از صاحبنظران نیز بیان می کنند برای تحلیل دو متغیره روابط بین متغیرها، اگر مقیاس متغیرهای اندازه گیری شده در مدل از نوع فاصلهای یا نسبی است می توان از آزمون همبستگی پیرسون استفاده نمود (حافظ نیا، ۱۳۸۸، ص۷۱ و دلاور، ۱۳۸۶، ص۲۵۸).
در تحقیق حاضر جهت بررسی همبستگی بین متغیرهای تحقیق از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. دلیل استفاده از این روش، استفاده از طیف لیکرت در جمع آوری داده های پرسشنامه و همچنین غیرنرمال بودن متغیرها و شاخص های تحقیق است.
آزمون فرض آماری به شکل زیر بیان می شود:
بین عوامل همبستگی معنی داری وجود ندارد (ضریب همبستگی برابر صفر است)
بین عوامل همبستگی معنی داری وجود دارد (ضریب همبستگی مخالف صفر است)
در صورتیکه سطح معنی داری کوچک باشد، فرض صفر رد می شود و درنتیجه رابطه بین دو متغیر معنی دار است.
۱-۴-۴-۴- بررسی فرضیه اول تحقیق
فرضیه اول تحقیق بیان می کند که:
“بین میزان علاقه و توجه به محصولات ماکارونی و پاستا و وفاداری به برند رابطه معنی داری وجود دارد”
جهت بررسی رابطه بین دو متغیر فوق، علاوه بر آزمون متغیرها به آزمون شاخص های تشکیل دهنده آنها نیز پرداخته می شود. نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن در جداول ذیل مشاهده می شود.
در جدول شماره ۲۵-۴ روابط معنادار بین شاخص ها و متغیرها در سطح معنی داری ۰.۰۵ به صورت رنگی نشان داده شده است. ستون آخر جدول نشان می دهد که وجود رابطه معنی دار بین متغیر علاقه به محصول و متغیرهای منابع شناختی و تعهد به برند تأیید شده است. رابطه متغیر علاقه به محصول با متغیر منابع شناختی مستقیم و تقریباً ضعیف و با متغیر تعهد به برند معکوس و ضعیف است.
جدول شماره ۲۵-۴نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن بین متغیرهای"علاقه به محصول” و “وفاداری به برند“
شاخص ها
من اهمیت بالایی برای مارک ماکارونی مصرفی خود قایل هستم .
من به خرید ماکارونی علاقه دارم .
من نسبت به مارک ماکارونی بی تفاوت هستم .
علاقه به محصول