آذر ماه1393
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه کفایت اجتماعی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در مدیران سازمانهای مردم نهادف خصوصی و دولتی است. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران سازمانهای مردم نهاد، خصوصی و دولتی در سال 1393 بودند که از میان آنها تعداد 300 مدیر (100مدیر از سازمان مردم نهاد، 100 مدیر از سازمان خصوصی و 100 مدیر از سازمان دولتی) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنز و راهبرد تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایچ استفاده شد. دادههای به دست آمده با بهره گرفتن از روش های آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت و کلیه مراحل توسط نرم افزار SPSS محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین مدیران سازمانهای مردم نهاد، خصوصی و دولتی در متغیرهای کفایت اجتماعی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تفاوت وجود دارد. بنابراین بر اساس یافتهها، مدیران سازمانهای مردم نهاد از کفایت اجتماعی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی بالاتری برخوردارند.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مساله 4
1-3- اهمیت و ضرورت مطالعه 10
1-4- اهداف 11
1-5- فرضیه ها 12
1-6- روش تحقیق 13
1-7- تعریف مفاهیم 14
1-8- محدودیتهای تحقیق 14
1-9- سازماندهی تحقیق 15
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع
2-1- مقدمه 17
2-2- سازمان 17
2-2-1- انواع سازمان 18
2-2-1-1- سازمان رسمی 18
2-2-1-2- سازمان غیر رسمی 18
2-3- تعریف سازمانهای مردم نهاد 19
2-3-1- گروه اجتماعی 19
2-3-2- سازمان 20
2-3-3- هویت غیر دولتی 21
2-3-4- حیثیت تعاون 21
2-3-5- جهتگیری غیر انتفاعی 21
2-4- پیشینه و بستر پیدایش سازمان مرد منهاد 22
2-5- سمن در ایران 23
2-6- انواع سازمانهای مردم نهاد 25
2-6-1-گزارش طبقه بندیها 25
2-6-2- طبقه بندی برحسب جهت گیری سازمانی 26
2-6-2-1- سازمانهای دفاع از حقوق انسانها 26
2-6-2-1- سازمانهای حمایت از محیط زیست 26
2-6-2-2- سازمانهای امدادگر 26
2-6-2-3- سازمانهای صنفی 27
2-6-2-4- سازمانهای هدایتی 27
2-7- سازمانهای دولتی و خصوصی 27
2-8- تفاوت میان سازمانهای دولتی و خصوصی از نظر موسسهی بروکینگز 29
2-9- شباهتهای سازمانهای بخش عمومی و بخش خصوصی 30
2-10- کفایت اجتماعی 31
2-11- مهارتهای کفایت اجتماعی 32
2-11-1- احساس رضایت از خود 32
2-11-2- احساس شایستگی 32
2-11-3- احساس خودکارآمدی 33
2-11-4- احساس تأثیر 34
2-11-5- احساس اعتماد و توانایی تصمیمگیری 35
2-12- مؤلفه های کفایت اجتماعی 36
2-13- ویژگیهای کفایت اجتماعی 36
2-14- تنظیم هیجان 37
2-15- تنظیم شناختی هیجان 38
2-16- نظریه های خودتنظیمی شناختی هیجانی 39
2-16-1- مدل کاروِر 39
2-16-2- مدل فرآیند در تنظیم عاطفی 44
2-17- طبقه بندی راهبردهای تنظیم هیجان 44
2-18- تفکر درباره تجربه هیجانی و فرآیند تنظیمگری 49
2-19- تحقیقات خارجی و داخلی 52
2-20- جمع بندی 55
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3-1- مقدمه 58
3-2-روش پژوهش 58
3-3-جامعه آماری 58
3-4- نمونه و روش نمونه گیری 58
3-5- ابزار گردآوری دادهها 59
3-5-1-پرسشنامه کفایت اجتماعی 59
3-5-2-پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان 60
3-5-3-روش اجرای پژوهش 60
3-5-4-روش تجزیه تحلیل آماری دادهها 61
فصل چهارم: یافته های تحقیق
یافته های تحقیق 62
4-1-مقدمه 63
4-2- شاخصهای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه 63
4-3- شاخصهای استنباطی متغیرهای مورد مطالعه 66
فصل پنجم: جمعبندی، نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها
5-1-مقدمه 75
5-2- بحث و نتیجه گیری 75
5-3- پیشنهادات پژوهشی 84
5-3- پیشنهادات کاربردی 84
منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی 87
ب) منابع انگلیسی 90
– مقدمه
امروزه، علی رغم پیدایش و رشد نظریه مدیریت گرایی و به کارگیری روشهای هدایت بخش خصوصی در بخش دولتی، هنوز هم معنی گرفتن بوروکراسی با نظام اداری دولتی در نگاه عامه مردم و در درون سازمان های دولتی بسیار ریشه دار و قوی است، به طوری که وقتی مردم میگویند بوروکراسی غالباً منظور آنها بخش دولتی است (بیثام[1]، 1987). از سویی شکل سازمانی بخش بازار، بنگاه یا شرکت است، شکل سازمانی دولت دیوان سالاری است و شکل سازمانی جامعه مدنی نیز سازمانهای غیردولتی است که آن را سازمان جامعه مدنی یا سازمان غیردولتی یا مردم نهاد مینامیم. از آنجا که در دیوان سالاری دولتی و بنگاههای اقتصادی جای محدودی برای تعامل ارتباطی بین افراد و گروه ها وجود دارد، مفهوم جامعه مدنی و سازوکارهای آن در اکثر کشورهای دنیا، به جایگاه والایی رسیده و هر روز، رو به گسترش و عمیق شدن است و تقابل منطق جامعه مدنی که بر اساس ارتباط و همبستگی استوار است با منطق دیوان سالارانه، اقتدارطلبانه، غیردمکراتیک قهرآمیز دولت به یکی از مضامین عمده در متون معاصر تبدیل شده است (چاندک[2]، 1998).
از سویی میتوان گفت که در سازمانهای مردم نهاد[3]، خصوصی[4] و دولتی[5] مدیران نقش مهمی را بر عهده دارند و باعث افزایش بهرهوری در سازمان میشوند و نقش متغیرهای کفایت اجتماعی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد و به خصوص در مدیران سازمانهای مردم نهاد و دولتی نقش بیشتری دارد. در زمینه کفایت اجتماعی[6] پژوهشگران تا حدود زیادی تواناییها و سازههای مربوط به کفایت اجتماعی را با اصطلاحهای محدود و منحصر به تکلیف (برای مثال: مهارتهای حل تعارض با همسالان) تعریف کرده اند. هر چند این رویکرد به وضوح محاسن و مزایایی دارد، کمتر ما را به تعریفی عموماً کاربردپذیر از مهارتها و کفایتهایی که محور کفایت اجتماعی هستند رهنمون میسازد. فلنر، لیس و فیلیپس[7] (1990) با گذر از چندین سطح تحلیل درصدد برآمدند مقولههای فراگیر یا بنیادی کفایت هایی را که عناصر ذاتی رشد همه انسانها هستند، تعریف کنند. در مدل چهار بعدی کفایت اجتماعی ارائه شده توسط آنها، کفایت اجتماعی یکی از سازه های اصلی بهداشت روانی تلقی شده است که در بررسی آن، باید به تبادلهای شخص- محیط با نظمها و ترتیبات فرهنگی و بوم شناختی زمینه های رشدی را در نظر گرفت. همین طور این سازه خود مرکب از چهار دسته از مهارت های شناختی، رفتاری، هیجانی و انگیزشی است. هر کدام از این مهارتها، معرف مجموعه ای از مولفهها یا عناصر هستند(کندال و برازول[8]، 1993).
از سویی تنظیم هیجان به صورت فرایندهایی که از طریق آن، افراد میتوانند بر اینکه چه هیجانی داشته باشند و چه وقت آنها را تجربه و ابراز کنند، توصیف شده است (گروس[9]، 2007). گارنفسکی و گرایچ[10] (2006) در این زمینه معتقدند هر گونه نقص در تنظیم هیجانات می تواند فرد را در قبال مشکلات روانشناختی آسیبپذیر سازد. در واقع تنظیم هیجان نقش برجستهای در تحول فرایندهای فیزیولوژیکی، رفتاری و شناختی دارد و به تمام سبکهای شناختی اطلاق می شود که هر فردی از آن به منظور افزایش یا کاهش و یا حفظ هیجان خود استفاده می کند (گروس، 2002). تنظیم هیجان بیشتر از دو چهارچوب مهم بررسی میشوندکه عبارتند از: 1- راهبردهای تنظیم هیجان که قبل از وقوع حادثه یا در آغاز بروز آن فعال می شوند. 2- راهبردهایی تنظیم هیجان که پس از بروز حادثه و یا بعد از شکل گیری هیجان فعال می شوند. راهبردهای تنظیم هیجان که قبل از وقوع حادثه فعال میشوند در کنترل هیجان منفی حوادث نقش مهمی دارند، زیرا موجب تفسیر واقعه به نحوی میشوند که پاسخهای هیجانی منفی را کاهش میدهد (گروس، 1998).
از آنجایی که مطالعه کفایت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان نه فقط از لحاظ فهم شرایط کار و پویایی آن اهمیت دارد، بلکه پیش بینی کننده اثربخشی سازمان، تعهد