فهرست مطالب
فصل اول. 2
کلیات پژوهش. 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسأله. 4
1-3 – اهمیت و ضرورت انجام پژوهش. 6
1-4- مدل مفهومی تحقیق 7
1-5- اهداف پژوهش. 8
1-5-1- هدف اصلی 8
1-5-2- اهداف فرعی 8
1-6- فرضیه های پژوهش. 8
1-6-1 فرضیه اصلی پژوهش. 8
1-6-2 فرضیات فرعی پژوهش. 8
1-7 روش شناسی تحقیق 9
1-7-1 نوع روش تحقیق 9
1-7-2 روش های گردآوری داده ها 9
1-7-3 روش تجزیه تحلیل اطلاعات 9
1-8- تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی پژوهش. 10
1-9- قلمرو پژوهش. 12
1-10 جمع بندی فصل اول. 13
فصل دوم. 14
مبانی نظری و پیشینه پژوهش. 14
2-1- مقدمه. 15
2-2- مفهوم مدیریت دانش و برخی تعاریف ارائه شده 16
2-2-1- تاریخچه مدیریت دانش. 17
2-2-2- دانش. 18
2-2-3- مفهوم داده، اطلاعات و دانش. 19
2-2-3-1- داده 19
2-2-3-2- اطلاعات 20
2-2-3-3- دانش. 20
2-2-4- دانش سازمانی 21
2-2-4-1- دانش صریح 22
2-2-4-2- دانش ضمنی 23
2-2-5- دانش شخصی در مقابل دانش سازمانی 24
2-2-6- سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی 26
2-2-7- سلسله مراتب کارکردی دانش. 26
2-2-8- جریان دانش. 28
2-2-9- خصوصیات دانش. 28
2-2-10- طبقه بندی انواع دانش. 29
2-2-10-1- انواع دانش از نظر نوناکا 29
2-2-10-2- انواع دانش از نظر نوناکا و تاکه اوچی 30
2-2-10-3- انواع دانش از نظر وارنک و دیگران. 31
2-2-10-4- طبقه بندی انواع دانش از نظر فایراستون. 31
2-2-10-5- انواع دانش از نظر جورنا 32
2-2-10-6- انواع دانش از نظر بلاکلر. 32
2-2-11- منابع دانش. 33
2-2-12- تعاریف و مفاهیم مدیریت دانش. 34
2-2-13- اهداف مدیریت دانش. 35
2-2-14- موانع مدیریت دانش. 36
2-2-15- عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های خصوصی 38
2-2-16- عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش. 39
2-2-17- چارچوب مفهومی استقرار سیستم یکپارچه مدیریت دانش( CKMS ) 41
2-2-17-1- سنجش آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش. 41
2-2-17-2-1- ساختار سازمانی دانش مدار. 42
2-2-17-2-2- آموزش و تربیت نیروی انسانی دانش مدار. 42
2-2-17-2-3- فرهنگ سازمانی دانش محور. 43
2-2-17-2-4- فناوری اطلاعات 43
2-2-17-3- هدف گذاری در سطح کسب و کار. 44
2-2-17-4- مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار. 44
2-2-17-5- اقدامات مدیریت دانش. 44
2-2-17-6- ارزیابی اثر بخشی مدیریت دانش. 45
2-2-18- تئوریهای مدیریت دانش. 45
2-2-18-1- تئوری مدیریت دانش جامع ( CKMT ) 45
2-2-18-2- تئوری مدیریت دانش تیمی ( TKMT ) 46
2-2-18-3- تئوری مدیریت دانش جامعه گرا 47
2-2-19- مدل های مدیریت دانش. 47
2-2-19-1- مدل عمومی دانش در سازمان. 47
2-2-19-2- مدل هیسیگ. 48
2-2-19-3- مدل نوناکا و تاکوچی 49
2-2-19-4- مدل پایه های ساختمان دانش. 51
2-2-19-5- مدل مارک 54
2-2-20- چرخه مدیریت دانش. 54
2-2-20-1- چرخه مدیریت دانش ویگ. 54
2-2-20-2- چرخه مدیریت دانش پروست و همکاران. 57
2-2-21 ارتباط میان فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش. 60
2-2-22رابطه بین مدیریت دانش، یادگیری و نوآوری سازمان. 62
2-2-23 نوآوری سازمانی 65
2-2-24 اهمیت نوآوری سازمانی 67
2-2-25 مدل یادگیری یکپارچه در خلق نوآوری 67
2-2-26 عملکرد سازمانی 69
2-2-27 عوامل موثر بر عملکرد سازمانی 71
2-2-28 رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی 72
2-3 پیشینه تحقیقات 74
2-3-1 پیشینه تحقیقات داخلی 74
2-3-2 پیشینه تحقیقات خارجی 77
2-4 معرفی سازمان مورد مطالعه. 80
2-4-1 تاریخچه بانکداری ایرانی 80
2-4-2- مدیریت دانش در بانکداری 84
2-4-3- معرفی بانک انصار. 86
2-5 جمع بندی فصل دوم. 86
فصل سوم. 88
روش شناسی پژوهش. 88
1-3- مقدمه. 89
3-2- روش تحقیق 89
3-3- جامعه آماری 91
3-4- روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه. 91
3-5- ابزارهای گردآوری تحقیق 92
3-6- مقیاس و طیف ابزار اندازهگیری تحقیق 94
3-7- سنجش روایی پرسشنامه. 95
3-8- سنجش پایایی پرسشنامه. 96
3-8-2- ارزیابی میزان اعتبار سئوالات پرسش نامه. 97
3-9- متغیرهای تحقیق 98
3-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها 98
3-11- جمع بندی فصل سوم. 99
فصل چهارم: 100
تجزیه و تحلیل داده ها 100
4-1- آمار توصیفی 101
4-2- توزیع سابقه خدمت پاسخگویان. 102
4-3-توزیع جنسیت و تحصیلات پاسخگویان. 103
4-3-1 جنسیت پاسخگویان. 103
4-3-2 تحصیلات پاسخگویان. 104
4-4- آمار استنباطی 105
4-4-1 ارزیابی میزان اعتبار سئوالات پرسش نامه: 105
4-5- فرضیه اصلی : بین مدیریت دانش و عملکرد سازمان رابطه معناداری وجود دارد. 107
4-5-1 بین مدیریت دانش و نوآوری در ارائه خدمات بانک انصار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 107
4-5-2 بین مدیریت دانش و کیفیت ارائه خدمات بانک انصار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 112
4-5-3 بین مدیریت دانش و سودآوری بانک انصار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 115
4-5-4 بررسی فرضیه اصلی پژوهش. 118
4-6- جمع بندی فصل چهارم. 121
فصل پنجم. 122
استنتاج و نتیجهگیری 122
5-1- مقدمه. 123
5-2- بررسی یافته های فرضیات پژوهش. 123
5-2-1 فرضیه اول : بین مدیریت دانش و نوآوری در ارائه خدمات بانک انصار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 123
5-2-2 فرضیه دوم : بین مدیریت دانش و کیفیت ارائه خدمات بانک انصار در سطح غرب شهر تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 124
5-2-3 فرضیه سوم : بین مدیریت دانش و سودآوری بانک انصار در سطح غرب شهر تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 125
5-2-5 فرضیه اصلی : بین مدیریت دانش و عملکرد بانک انصار در سطح غرب شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد. 125
چارچوب مفهومی: اثر مدیریت دانش بر عملکرد. 127
5-4 بحث درباره نتایج 127
5-5- پیشنهادات بر اساس فرضیات 128
5-6- محدودیت های تحقیق 130
5-7- پیشنهادات کلی 131
5-8- جمع بندی فصل پنجم. 132
فهرست منابع و مواخذ. 133
منابع فارسی 133
منابع انگلیسی 136
فهرست جداول
جدول شماره (4-1). اطلاعات آماری پرسشنامه در بخش مدیریت دانش. 101
جدول شماره (4-2). اطلاعات آماری پرسشنامه در بخش نوآوری در ارائه خدمات 102
جدول شماره (4-3). اطلاعات آماری پرسشنامه در بخش کیفیت ارائه خدمات 102
جدول شماره (4-4). اطلاعات آماری پرسشنامه در بخش سودآوری 102
جدول شماره (4-5). توزیع سابقه خدمت پاسخگویان. 103
جدول شماره (4-6). توزیع جنسیت پاسخگویان. 103
جدول شماره (4-7). توزیع تحصیلات پاسخگویان. 104
جدول شماره (4-8). مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه. 106
جدول شماره (4-9). میزان آلفای کرونباخ به ازای هر سوال پرسشنامه. 106
جدول شماره (4-10). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش بخش مدیریت دانش. 108
جدول شماره (4-11). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش بخش نوآوری 109
جدول شماره (4-12).نتایج آزمونr (ضریب همبستگی پیرسون) دربخش مدیریت دانش و نوآوری 111
جدول شماره (4-13). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش مدیریت دانش. 112
جدول شماره (4-14).نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش کیفیت ارائه خدمات 113
جدول شماره (4-15).نتایج آزمونr دربخش مدیریت دانش و کیفیت ارائه خدمات 114
جدول شماره (4-16). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش مدیریت دانش. 116
جدول شماره (4-17). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش سودآوری 116
جدول شماره (4-18)نتایج آزمونr (ضریب همبستگی پیرسون) دربخش مدیریت دانش و سودآوری 117
جدول شماره (4-19). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش مدیریت دانش. 119
جدول شماره (4-20). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش عملکرد. 119
جدول شماره (4-21).نتایج آزمونr (ضریب همبستگی پیرسون) دربخش مدیریت دانش و عملکرد. 120
فهرست نمودارها
نمودار (2-1). فرآیند تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی 26
نمودار شماره (2-2). تئوری مدیریت دانش جامعه نگر. 47
نمودار شماره (2-3). مدل حلزونی مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی 49
نمودار شماره (2-4). مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش. 51
نمودار (2-5). چرخه مدیریت دانش. 57
نمودارشماره(2-6). رابطه بین مدیریت دانش، یادگیری و نوآوری سازمانی(لیائو و وو، 2010) 64
نمودار شماره (4-1). توزیع سابقه خدمت پاسخگویان. 103
نمودار شماره (4-2). توزیع جنسی پاسخگویان. 104
نمودار شماره(4-3). توزیع تحصیلات پاسخگویان. 104
نمودار شماره (4-4). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش مدیریت دانش. 108
نمودار شماره (4-5). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش نوآوری 109
نمودار شماره (4-6). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش مدیریت دانش 113
نمودار شماره (4-7). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش کیفیت ارائه خدمات 113
نمودار شماره(4-8). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش مدیریت دانش. 116
نمودار شماره(4-9). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش سودآوری 116
نمودار شماره (4-10). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش مدیریت دانش. 118
نمودار شماره(4-11). نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف در بخش عملکرد. 119