شهریور ماه 1394
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. 1
مقدمه. 2
فصل اول: طرح تحقیق 5
1-1. بیان مسأله. 5
1-2. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 6
3.1. اهداف تحقیق 8
1-4. سؤالات تحقیق 9
1-5. فرضیه های تحقیق 9
1-6 . روش انجام تحقیق 9
1-7. پیشینه تحقیق 9
1-7-1. مروری بر مطالعات انجام شده در داخل کشور. 9
1-7-2. مروری بر مطالعات انجام شده در خارج از کشور. 12
1-8. قلمروهای موضوعی تحقیق 15
1-9. روش و ابزار گردآوری 16
1-10. جامعه آماری و روش تجزیه و تحلیل. 16
1-11. محدودیت های تحقیق 17
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق 19
2-1. مفاهیم و اصطلاحات 19
2- 1-1. سیستم. 19
2- 1-2. سیستم شهری 19
2- 1-3. حمل و نقل. 19
2- 1-4. برنامه ریزی شهری 20
2- 1-5. برنامه ریزی حمل و نقل شهری 20
2- 1-7. کلان شهر. 20
2- 1-8. تمرکززدایی 21
2-2. ماهیت سیستم شهری و سیستم حمل و نقل شهری 22
2-3. ارتباط جغرافیا و حمل نقل شهری 25
2-4. مدیریت حمل و نقل شهری 25
2-4-1. نقش برنامه ریزی و مدیریت سیستم حمل و نقل شهری 26
2-4-2. اهداف (انگیزه) سفرهای درون شهری 26
2-4-3. توزیع زمانی- مکانی سفرهای درون شهری 27
2-5. ارتباط برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی حمل و نقل شهری 28
2-5-1. شبکه حمل و نقل (شبکه ارتباطی). 28
2-5-2. اهداف و وظایف شبکه حمل و نقل شهری (شبکه ارتباطی). 29
2-5-3. تأثیرات مثبت و منفی حمل و نقل 29
2-6. معرفی چند مدل عملکردی (تلوم) در رابطه با سیستم حمل و نقل شهری 30
2-6-1.مدل لاوری 30
2-6-2. مدل جاذبه. 30
2-6-3. مدل دسترسی 31
2-6-4. مدل دسترسی هنسن 31
2-7. تعاریف و طبقه بندی انواع راه ها و ارائه ضوابط برای هر یک از معابر. 31
2-7-1. راه های شریانی 32
2-7-1-1. راه شریانی درجه1 32
2-7-1-1-1.آزادراه. 32
2-7-1-1-2.بزرگراه. 32
2-7-1-1-3. راه عبوری 32
2-7-1-2. راه شریانی درجه2 32
2-7-2. خیابانهای محلی 33
2-8. سلسله مراتب شبکه ارتباطی از نظر وظیفه و اهمیت 33
2-8-1. آزادراه یا اتوبان 34
2-8-2. بزرگراه یا اتوبان شهری 34
2-8-3. خیابان اصلی درجه یک عبوری یا شاهراه. 34
2-8-4. خیابان اصلی 34
2-8-5. خیابان جمع و پخش کننده. 34
2-8-6. خیابان فرعی بن باز و فرعی بن بست (محلی). 35
2-8-7. فرعی پیاده (ماشین رو). 35
2-8-8. دسترسی پیاده و دوچرخه. 35
2-9. اجزاء و بخشهای سیستم حمل و نقل شهری 35
2-10. دسته بندی سیستم های حمل و نقل و زیرسیستم های اصلی 37
2-11. تقسیم بندی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری 39
2-12. معرفی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری 42
2-13. ساختار فضایی شبکه حمل و نقل شهری 45
2-14. تعیین چگونگی سیما و فرم شهری توسط شبکه راه ها 47
2-15. الگوها و مدل های ساخت شهری 48
2-15-1. الگوی خطی 48
2-15-2. الگو خوشه ای 49
2-15-3. الگوی سلسله مراتبی 49
2-15-4. مدل ستاره ای 50
2-15-5. مدل تارعنکبوتی 50
2-15-6. مدل کهکشانی 50
2-15-7. مدل چندگرهگاهی یا مدل منظومه ای 50
2-15-8 . مدل متمرکز و تک مرکزی 51
2-15-9. مدل رشد هوشمند شهری 51
2-15-10. شهر آشیانه ای 51
2-15-11. شهر مشبک (توری شکل). 52
2-15-12. شهر درونگرا 52
2-16. سیستم های شبکه ارتباطی شهری 53
2-17. دیدگاه ها و نظریههای مرتبط با حمل و نقل شهری 55
2-17-1. نظریه های حمل و نقل شهری تا دهه 1910 56
2-17-2. نظریه های حمل و نقل شهری از 1920 تا 1970 58
2-17-3. نظریه های حمل و نقل شهری از 1980 تاکنون 60
2-18. تاریخچه حمل و نقل شهری و نحوه پیدایش وسیله نقلیه در جهان و ورود آن به ایران 64
2-19. ارتباط حمل و نقل و توسعه اقتصادی شهرها 65
2-20. تمرکزگرایی (تراکم) و تمرکززدایی 66
2-21. اهداف تمرکززدایی از کلان شهرها 66
2-22. ارتباط تمرکززدایی و توسعه اقتصادی 67
2-23. عوامل مؤثر بر تمرکززدایی 68
2-24. دلایل طرفداران و مخالفان شهرهای بزرگ. 68
2-25. راهبردهای تمرکززدایی کلان شهر. 68
2-26. سابقه تمرکززدایی در جهان و ایران 69
2-27. چالشها و معضلات ناشی از تمرکز در کلان شهر. 72
2-27-1. چالشهای زیربنایی- اقتصادی 72
2-27-2. چالشهای اجتماعی- فرهنگی 72
2-27-3. چالشهای زیست محیطی 72
2-28. نقش سیستم حمل و نقل شهری بر تمرکززدایی از کلان شهر. 73
2-29. بررسی سیستم حمل و نقل در کشورهای توسعه یافته. 74
2-30. بررسی سیستم حمل و نقل در کشورهای در حال توسعه. 74
2-31. چارچوب نظری تحقیق 76
3– فصل سوم: معرفی محدوده مورد مطالعه. 77
3-1. موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه. 77
3-2. آب و هوای استان کرمانشاه. 78
3-3. توپوگرافی استان کرمانشاه. 78
3-4. ناهمواری های استان کرمانشاه. 79
3-5. هیدرولوژی استان کرمانشاه. 80
3-6. جمعیت استان کرمانشاه. 81
3-7. تقسیمات سیاسی استان کرمانشاه. 83
3-8. پیشینه ی تاریخی استان کرمانشاه. 84
3-9. وجه تسمیه کرمانشاه. 85
3-10. توانمندی های اقتصادی استان کرمانشاه. 86
3-11. صنایع و معادن استان کرمانشاه. 86
3-12. بازرگانی استان کرمانشاه. 88
3-13. حمل و نقل و وضعیت عمومى راه های استان کرمانشاه. 88
3-14. موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه کلان شهر کرمانشاه. 91
3-15. تحلیل سیستم حمل و نقل شهری و عوامل طبیعی– اقتصادی، اجتماعی و کالبدی کرمانشاه. 92
3-15-1. روند توسعه تاریخی و شکل گیری کلانشهر کرمانشاه. 92
3-15-1-1. دوران قبل از قاجار. 92
3-15-1-2. دوران قاجاریه. 93
3-15-1-3. دوره پهلوی 94
3-15-1-3-1. دوره پهلوی اول (1320-1299). 94
3-15-1-3-2. دوره پهلوی دوم (1375-1320). 96
3-15-1-4. دوره معاصر (پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون). 97
3-15-2. نقاط شهری منطقه. 97
3-15-3. توزیع فضایی جمعیت در نقاط شهری کرمانشاه. 99
3-15-4. تغییر و تحولات جمعیتی منطقه کرمانشاه. 100
3-15-5. جایگاه کرمانشاه در تحولات تحرک جمعیتی و مهاجرت کشور. 102
3-15-6. روند تمرکزگرایی در منطقه شهری کرمانشاه. 102
3-15-7. تراکم جمعیت در استان و شهرستان های آن 103
3-16. تاریخچه و روند شکل گیری سیستم حمل و نقل شهری کرمانشاه. 103
3-17. وضعیت ناوگان شهری و تعداد سفرهای شهری کرمانشاه. 106
3-18. وضعیت و میزان برخورداری از خودرو شخصی در شهرکرمانشاه. 108
3-19. بررسی وضعیت شبکه ارتباطی کرمانشاه و سلسله مراتب آنها 110
3-20. تحلیل و ارزیابی قابلیتها و امکانات محدوده مورد مطالعه. 112
3-21. تحلیل و ارزیابی محدودیت ها و تنگناهای محدوده مورد مطالعه. 113
3-22. نتایج و اثرات مثبت و منفی حاصل از توسعه کلان شهری کرمانشاه. 113
3-23. تاریخچه سازمان قطار شهری کرمانشاه و مشخصات کلی و وضعیت پیشرفت 114
فصل چهارم: یافته های تحقیق 116
4-1. مقدمه. 116
4-2. معرفی و توصیف فرآیند مدل تحقیق SWOT 117
4-2-1. تاریخچه مدل SWOT. 117
4-2-2. تعریف مدل SWOT. 117
4-2-3. روش تجزیه و تحلیل مدل SWOT. 118
فصل پنجم: آزمون فرضیات و نتیجه گیری 139
5-1. مقدمه. 139
5-2. آزمون فرضیات 139
5-2-1. آزمون فرضیه اول. 139
5-1-2. آزمون فرضیه دوم. 140
5-2-3. آزمون فرضیه سوم. 141
5-3. نتیجه گیری 141
5-4. راهکارها 143
5-5. پیشنهادهای تحقیق 147
منابع و مأخذ. 150
پیوستها 157
Abstract I
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول (2-1): تقسیم بندی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری 41
جدول (2-2) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از ابتدای پیدایش شهرها تا دهه 1910. 57
جدول (2-3) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از1920-1970. 59
جدول (2-4) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از1980 تاکنون. 62
جدول (2-5): سهمیه بخش عمومی و خصوصی حمل و نقل شهری در تعدادی از شهرهای کشورهای در حال توسعه. 75
جدول (3-1): رودخانه های مهم استان کرمانشاه 80
جدول (3-2): توزیع نسبی جمعیت بر حسب گروههای سنی (درصد) 82
جدول (3-3): تقسیمات سیاسی شهرستان کرمانشاه 92
جدول (3-4) : تراکم جمعیتی، سرانه ها و تغییرات آن در پاره شهرهای پنجگانه شهر کرمانشاه، سال1381 (نفر در هکتار) (مترمربع) 99
جدول (3-5): جمعیت، مساحت و تراکم در مناطق هشت گانه شهرداری کرمانشاه 1390. 99
جدول (3-6) : تغییرات جمعیتی در فاصله زمانی سالهای 1390- 1335 در کلان شهر کرمانشاه 101
جدول (3-7): اطلاعات ایستگاهها و مسافرین بخش اتوبوسرانی. 105