برای محسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیرمجموعه سوالهای پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می کنیم:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
که درآن :
J = تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه
Sj2= واریانس زیر آزمون j ام
S2 = واریانس کل پرسشنامه
به منظور اندازه گیری قابلیتاعتماد، روش آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزارspss 19 استفادهمیشود. عدد پایایی بدست آمده در یک نمونه ۳۰ تایی برابر با ۷۹٫۳۸ درصد شده است که بالاتر از ۷۰ درصد و تقریباً مناسب می باشد لذا پرسشنامه از قابلیت اعتماد خوبی برخوردار است.
۲٫۵٫۳ روائی(اعتبار):
مفهوم روایی یا اعتبار به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمیتوان به دقت داده های حاصلازآن اطمینان داشت. روش های متعددی برای تعیین اعتبار ابزار اندازه گیری وجود دارد که در اینجا از اعتبار محتوا بهره گرفته شده است . اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاَ برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری بکاربرده میشود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوالهای تشکیلدهنده آن بستگی دارد. اگرسوالها معرف ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشند که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد آزمون دارای اعتبار محتوا است. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاَ توسط افرادی متخصص در موضوع مطالعه تعیین میشود. ازاین رو اعتبار محتوا به قضاوت متخصصین بستگی دارد. (سرمد و دیگران،۱۳۷۹: ۱۷۱)
بنابراین اعتبار محتوا ، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان باتدوین آزمون درآن تنیدهمی شود. اعتبارمحتوای این پرسشنامه توسط استاد راهنما ، جناب آقای دکتر محمدرضا عسگری مورد تائید قرارگرفته است و از اعتبار لازم برخوردارمیباشد.
اعتبار انواع گوناگونی دارد مانند :
- صوری ( بر اساس قضاوت افراد اگاه و مطلع - نجبگان )
- محتوائی ( توان سنجش میزان وجود اندازه صفت )
- ملاکی ( اثربخشی یک ابزار در پیش بینی رفتار یک ازمودنی در یک موقعیت خاص )
- سازه ای (سنجشگر اجزای متغیر به تناسب سهم هر قسمت درکل ساختارمتغیر) (خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۴)
قابلیتاعتماد دریک آزمون میتواند از موقعیت به موقعیت دیگر و از گروهی به گروهی دیگر متفاوت باشد. یک آزمون باید پایا باشد تا بتواند روا باشد ولی رابطه معکوس بین این دو ضروری نیست. (خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۵) برای محاسبه ضریب اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی بکاربردهمیشود که ما در اینجا از ضریب آلفای کرونباخ استفاده کردهایم.
مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم ، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد .
جامعه ونمونه آماری:
۳-۶-۱- قلمروی مکانی تحقیق:
قلمروی مکانی این پژوهش استان مرکزی می باشد.
۳-۶-۲- قلمروی زمانی تحقیق:
قلمروی زمانی این پژوهش از ابتدای مهر لغایت بهمن ماه ۱۳۹۲می باشد .
۳-۶-۳- جامعه آماری:
جامعهآماری عبارتاستاز مجموعهای از افراد، اشیا و…(واحد) که حداقل دریک صفت مشترکباشند (خاکی،۱۳۷۹: ۲۵۰) به عبارتدیگر به کل افراد، وقایع یاچیزهائی اشارهدارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد. معمولاجامعه آماری را با ” N ” نمایش می دهند (سکاران،۱۳۸۰ :۲۹۴). صفتمشترکی است که بین همهعناصر جامعهآماری مشترک و متمایزکننده جامعهآماری ازسایر جوامع باشد. (آذر،مومنی،۱۳۸۳،ج۱: ۵) جامعه آماری این تحقیق ، مدیران صنایع تولید سنگ های تزیینی در استان مرکزی میباشند که نمونه آماری تحقیق ، بخشی از جامعه فوق میباشد و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه محاسبه و تعیین میشود. جامعه آماری ما ۷۵۲ نفر از مدیران ارشد این واحدها می باشد . حجم نمونه بر اساس فرمول نمونه گیری ( پس از محاسبه نمونه اولیه مقدار واریانس نمونه ) محاسبه شده و پس از آن نمونه بدست خواهد آمد.
۳-۶-۴- نمونه آماری:
نمونه عبارت است ازمجموعهای از نشانه ها که از یک قسمت ،یک گروه یا جامعهای بزرگتر انتخاب میشود، بطوریکه این مجموعه معرف کیفیت و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد و معمولا آنرا با"n” نشان می دهند. (خاکی،۱۳۷۹: ۲۵۰) تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیانگر ویژگیهای اصلی آن جامعه باشد را به عنوان نمونه در نظر می گیریم .
۳-۶-۵- تعیین حجم نمونه :
باتوجه به این موضوعکه جامعهآماری این تحقیق مدیران شرکتهای صنعتی شاغل درصنعت سنگهای تزیینی استان مرکزی می باشند ، لذا جامعه آماری محدود فرض می شود و طبق فرمول نمونه گیری از جامعه محدود، حجم نمونه حساب می گردد. (سرمدودیگران،۱۳۷۹: ۱۸۷) . فرمول نمونه گیری از جامعه محدود به صورت زیر است:
که در آن :
= واریانس نمونه
Z: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد، ( )
مقدار اشتباه مجاز، (۰۶/۰ = )
N : حجم جامعه محدود
در یک نمونه پیش آزمون، واریانس نمونه برابر با ۰٫۱۶ بدست آمده است.
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز پژوهش عبارت است از :
۳-۶-۶- روش های نمونه گیری:
برای نمونه گیری می توان از روش های متفاوتی استفاده کرد :
۱-نمونه گیری تصادفی ساده
۲-نمونه گیری منظم(سیستماتیک)
۳-نمونه گیری لایه ای(قشری)
۴-نمونه گیری خوشه ای(خاکی،۱۳۷۹: ۲۵۱)
روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق ، بصورت روش نمونه گیری تصادفی ساده است.
۳-۷- تجزیه و تحلیل داده ها: