مقدمه و هدف: توجه جامعه شناسان به امر غذا و تغذیه بازتابی از اهمیت فزاینده ی اجتماعی و فرهنگی غذا در جوامع نوین است. در جوامع امروزی زمینه های مختلفی از نظر  فرهنگی با امر رژیم غذایی و بدن مرتبط گشته است. تحقیق حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی الگوهای غذایی خانواده های شهر کرمان و عوامل موثر بر آن از دیدگاه زنان شاغل و خانه دار شهر کرمان انجام شده است.

 

مواد و روش ها: پژوهش با رویکردی کمّی به صورت پیمایشی و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری سهمیه­ای طبقه­ای در بین200 زن خانه دار در5منطقه مسکونی شهر و200 زن شاغل در ادارات دولتی شهر کرمان انجام شده است. چارچوب نظری این تحقیق تلفیقی از نظریات وبر، بوردیو،بیکر و گربنر می­باشد که بر این اساس16 فرضیه ساخته شده و رابطه ی آنها با الگوی غذایی مورد سنجش قرار گرفته است. در تجزیه و تحلیل فرضیات از آزمون کای دو استفاده شده است.

 

یافته ها: یافته­ های تحقیق نشان داد در بین زنان خانه­دار بین سرمایه فرهنگی زنان،تبلیغات تلویزیونی، سن زنان، تحصیلات زنان،ابعاد خانواده و میزان درآمد خانواده  با الگوی غذایی خانواده رابطه وجود دارد. اما در بین طبقه اجتماعی و الگوی غذایی رابطه­ای مشاهده نشد.

 

در بین زنان شاغل بین سرمایه فرهنگی زنان، حمایت اجتماعی ابزاری، تعارض کار-خانواده بطور کلی، تعارض فشاری، تعارض رفتاری، تعارض زمانی، تحصیلات زنان، ابعاد خانواده،درآمد مرد، و سن زنان با الگوی غذایی  خانواده رابطه وجود دارد. همچنین رابطه بین درآمد زنان و الگوی غذایی خانواده مورد تأیید قرار نگرفت.

 

واژگان کلیدی:الگوهای غذایی، زنان شاغل،زنان خانه دار،شهر کرمان

 

 فهرست مطالب

 

عنوان                                               صفحه

 

فصل اول: کلیات تحقق

 

1-1- مقدمه1

 

1-2- بیان  مسأله.2

 

1-3-موضوع تحقیق.7

 

1-4- اهداف تحقیق.7

 

1-5- اهمیت و ضرورت تحقیق8

 

1-6-پرسشهای اساسی تحقیق.9

 

1-7-تعریف اصطلاحات و مفاهیم اساسی تحقیق.9

 

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

 

2-1-مروری بر پژوهشهای انجام شده داخلی و خارجی.11

 

2-1-1-مقدمه11

 

2-1- 2-مروری بر تحقیقات داخلی11

 

2-1-3-ارزیابی مطالعات داخلی.18

 

2-1-4-مروری بر تحقیقات خارجی.19

 

2-2-ادبیات تحقیق.25

 

2-2-1- مقدمه25

 

2-2-2-نظریه های سبک زندگی.25

 

2-2-2-1-نظریه­ی ماکس وبر.30

 

2-2-2- 2-نظریه­ی آنتونی گیدنز31

 

2-2-2- 3-نظریه­ی پی یر بوردیو32

 

2-2-3- نظریه­ی کاکرهام.35

 

2-2-4-نظریه­ی بیکر.38

 

2-2-5-نظریه­ی جاکانوکسی.38

 

2-2-6-نظریه­ی سرمایه فرهنگی.39

 

2-2-6-1-نظریه­ی سرمایه فرهنگی بوردیو.39

 

2-2-6-2- ابعاد سرمایه فرهنگی.40

 

2-2-7-نظریه­ی یادگیری اجتماعی.42

 

2-2-8-نظریه­ی رفتار برنامه ریزی شده42

 

2-2-9-نظریه­ی جورج ریتزر.45

 

2-2-10-اثرپذیری از رسنه(تبلیغات تلویزیونی)46

 

2-2-10-1-نظریه­ی کاشت.47

 

2-2-11-اشتغال زنان و تعارض کار با خانواده49

 

2-2-12-نظریه­ی حمایت اجتماعی.52

 

2-2-13-چارچوب نظری منتخب.54

 

2-2-14-جدول متغیرهای تحقیق58

 

2-2-15-مدل تحلیلی تحقیق.60

 

2-2-16-فرضیه ­ها.61

 

فصل سوم: روش تحقیق

 

3-1- مقدمه .63

 

3-2- پارادایم تحقیق63

 

3-3-روش تحقیق64

 

3-4- ابزار جمع آوری.64

 

3-5- جامعه­ی آماری.67

 

3-6-نمونه­ی آماری.67

 

3-7-اعتبار.68

 

3-8-پایایی.68

 

3-9-جدول میزان آلفای کرونباخ متغیرهای پرسشنامه70

 

3-10-تعریف نظری و عملیاتی متغیرها.70

 

3-10-1-متغیرهای مستقل70

 

3-10-2-متغیرهای زمینه­ای.75

 

3-10-3-متغیر وابسته.75

 

فصل چهارم : یافته های پژوهش

 

4-1-مقدمه76

 

4-2-جداولدرصد فراوانی گویه­های متغیرهای تحقیق77

 

الف:جداول درصد فراوانی زنان خانه­دار بر حسب پاسخ به گویه­های متغیرها77

 

 4-2-1- جدول درصد فراوانی زنان خانه­دار بر حسب پاسخ به گویه­های الگوی غذایی77

 

4-2-2- جدول درصد فراوانی زنان خانه­دار بر حسب پاسخ به گویه­های سرمایه فرهنگی.79

 

 4-2-3-جدول درصد فراوانی زنان خانه­دار بر حسب پاسخ به گویه­های حمایت اجتماعی80

 

4-2-4-جدول درصد فراوانی زنان خانه­دار بر حسب پاسخ به گویه­های اثرپذیری از تبلیغات تلویزیونی.80

 

ب:جداول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویه­های متغیرها81

 

4-2-5-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویه­های الگوی غذایی.81

 

4-2-6-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویه­های سرمایه فرهنگی83

 

4-2-7-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویه­های تعارض کار با خانواده84

 

4-2-8-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویه­های حمایت اجتماعی.85

 

4-2-9-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویه­های اثرپذیری از تبلیغات تلویزیونی85

 

4-3-جدول یک بعدی توزیع فراوانی متغیر وابسته(زنان خانه دار).86

 

4-3-1-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر حسب الگوی غذایی.86

 

4-4-جداول یک بعدی توزیع فراوانی متغیرهای مستقل(زنان خانه دار).86

 

4-4-1-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر حسب سرمایه فرهنگی.86

 

4-4-2-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر حسب سرمایه اقتصادی87

 

4-4-3-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر خسب طبقه اجتماعی.87

 

4-4-4-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر حسب میزان اثرپذیری از تبلیغات تلویزیونی.88

 

4-5-جداول یک بعدی توزیع فراوانی متغیرهای زمینه­ای زنان خانه دار88

 

4-5-1-جدول توزیع فراوانی زنان خانه­دار بر حسب میزان تحصیلات.88

 

 

 

4-5-2-جدول توزیع فراوانی زنان خانه­دار بر حسب ابعاد خانواده.89

 

4-5-3-جدول توزیع فراوانی زنان خانه­دار بر حسب میزان درآمد خانواده.90

 

4-5-4-جدول توزیع فراوانی زنان خانه­دار بر حسب سن90

 

4-6-جداول دو بعدی متغیر وابسته با متغیرهای مستقل(زنان خانه­دار)91

 

4-6-1-توزیع فراوانی الگوی غذایی بر سرمایه فرهنگی91

 

4-6-2-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب اثرپذیری از تبلیغات تلویزیونی.92

 

4-6-3-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب طبقه اجتماعی93

 

4-6-4-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب سن94

 

4-6-5-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب تحصیلات95

 

4-6-6-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب ابعاد خانواده.96

 

4-6-7-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب میزان درآمد خانواده97

 

4-7-جدول یک بعدی توزیع فراوانی متغیر وابسته(زنان شاغل)98

 

4-7-1-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب الگوی غذایی98

 

4-8-جداول یک بعدی متغیرهای مستقل(زنان شاغل).98

 

4-8-1-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب سرمایه فرهنگی98

 

4-8-2-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب سرمایه اقتصادی.99

 

4-8-3-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب نوع شغل.100

 

4-8-4-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل برحسب تعارض کار-خانواده100

 

4-8-5-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب تعارض فشاری.101

 

4-8-6-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب تعارض رفتاری101

 

4-8-7-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب تعارض زمانی102

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...