مقدمه و هدف: توجه جامعه شناسان به امر غذا و تغذیه بازتابی از اهمیت فزاینده ی اجتماعی و فرهنگی غذا در جوامع نوین است. در جوامع امروزی زمینه های مختلفی از نظر فرهنگی با امر رژیم غذایی و بدن مرتبط گشته است. تحقیق حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی الگوهای غذایی خانواده های شهر کرمان و عوامل موثر بر آن از دیدگاه زنان شاغل و خانه دار شهر کرمان انجام شده است.
مواد و روش ها: پژوهش با رویکردی کمّی به صورت پیمایشی و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری سهمیهای طبقهای در بین200 زن خانه دار در5منطقه مسکونی شهر و200 زن شاغل در ادارات دولتی شهر کرمان انجام شده است. چارچوب نظری این تحقیق تلفیقی از نظریات وبر، بوردیو،بیکر و گربنر میباشد که بر این اساس16 فرضیه ساخته شده و رابطه ی آنها با الگوی غذایی مورد سنجش قرار گرفته است. در تجزیه و تحلیل فرضیات از آزمون کای دو استفاده شده است.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد در بین زنان خانهدار بین سرمایه فرهنگی زنان،تبلیغات تلویزیونی، سن زنان، تحصیلات زنان،ابعاد خانواده و میزان درآمد خانواده با الگوی غذایی خانواده رابطه وجود دارد. اما در بین طبقه اجتماعی و الگوی غذایی رابطهای مشاهده نشد.
در بین زنان شاغل بین سرمایه فرهنگی زنان، حمایت اجتماعی ابزاری، تعارض کار-خانواده بطور کلی، تعارض فشاری، تعارض رفتاری، تعارض زمانی، تحصیلات زنان، ابعاد خانواده،درآمد مرد، و سن زنان با الگوی غذایی خانواده رابطه وجود دارد. همچنین رابطه بین درآمد زنان و الگوی غذایی خانواده مورد تأیید قرار نگرفت.
واژگان کلیدی:الگوهای غذایی، زنان شاغل،زنان خانه دار،شهر کرمان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقق
1-1- مقدمه1
1-2- بیان مسأله.2
1-3-موضوع تحقیق.7
1-4- اهداف تحقیق.7
1-5- اهمیت و ضرورت تحقیق8
1-6-پرسشهای اساسی تحقیق.9
1-7-تعریف اصطلاحات و مفاهیم اساسی تحقیق.9
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1-مروری بر پژوهشهای انجام شده داخلی و خارجی.11
2-1-1-مقدمه11
2-1- 2-مروری بر تحقیقات داخلی11
2-1-3-ارزیابی مطالعات داخلی.18
2-1-4-مروری بر تحقیقات خارجی.19
2-2-ادبیات تحقیق.25
2-2-1- مقدمه25
2-2-2-نظریه های سبک زندگی.25
2-2-2-1-نظریهی ماکس وبر.30
2-2-2- 2-نظریهی آنتونی گیدنز31
2-2-2- 3-نظریهی پی یر بوردیو32
2-2-3- نظریهی کاکرهام.35
2-2-4-نظریهی بیکر.38
2-2-5-نظریهی جاکانوکسی.38
2-2-6-نظریهی سرمایه فرهنگی.39
2-2-6-1-نظریهی سرمایه فرهنگی بوردیو.39
2-2-6-2- ابعاد سرمایه فرهنگی.40
2-2-7-نظریهی یادگیری اجتماعی.42
2-2-8-نظریهی رفتار برنامه ریزی شده42
2-2-9-نظریهی جورج ریتزر.45
2-2-10-اثرپذیری از رسنه(تبلیغات تلویزیونی)46
2-2-10-1-نظریهی کاشت.47
2-2-11-اشتغال زنان و تعارض کار با خانواده49
2-2-12-نظریهی حمایت اجتماعی.52
2-2-13-چارچوب نظری منتخب.54
2-2-14-جدول متغیرهای تحقیق58
2-2-15-مدل تحلیلی تحقیق.60
2-2-16-فرضیه ها.61
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه .63
3-2- پارادایم تحقیق63
3-3-روش تحقیق64
3-4- ابزار جمع آوری.64
3-5- جامعهی آماری.67
3-6-نمونهی آماری.67
3-7-اعتبار.68
3-8-پایایی.68
3-9-جدول میزان آلفای کرونباخ متغیرهای پرسشنامه70
3-10-تعریف نظری و عملیاتی متغیرها.70
3-10-1-متغیرهای مستقل70
3-10-2-متغیرهای زمینهای.75
3-10-3-متغیر وابسته.75
فصل چهارم : یافته های پژوهش
4-1-مقدمه76
4-2-جداولدرصد فراوانی گویههای متغیرهای تحقیق77
الف:جداول درصد فراوانی زنان خانهدار بر حسب پاسخ به گویههای متغیرها77
4-2-1- جدول درصد فراوانی زنان خانهدار بر حسب پاسخ به گویههای الگوی غذایی77
4-2-2- جدول درصد فراوانی زنان خانهدار بر حسب پاسخ به گویههای سرمایه فرهنگی.79
4-2-3-جدول درصد فراوانی زنان خانهدار بر حسب پاسخ به گویههای حمایت اجتماعی80
4-2-4-جدول درصد فراوانی زنان خانهدار بر حسب پاسخ به گویههای اثرپذیری از تبلیغات تلویزیونی.80
ب:جداول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویههای متغیرها81
4-2-5-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویههای الگوی غذایی.81
4-2-6-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویههای سرمایه فرهنگی83
4-2-7-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویههای تعارض کار با خانواده84
4-2-8-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویههای حمایت اجتماعی.85
4-2-9-جدول درصد فراوانی زنان شاغل بر حسب پاسخ به گویههای اثرپذیری از تبلیغات تلویزیونی85
4-3-جدول یک بعدی توزیع فراوانی متغیر وابسته(زنان خانه دار).86
4-3-1-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر حسب الگوی غذایی.86
4-4-جداول یک بعدی توزیع فراوانی متغیرهای مستقل(زنان خانه دار).86
4-4-1-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر حسب سرمایه فرهنگی.86
4-4-2-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر حسب سرمایه اقتصادی87
4-4-3-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر خسب طبقه اجتماعی.87
4-4-4-جدول توزیع فراوانی زنان خانه دار بر حسب میزان اثرپذیری از تبلیغات تلویزیونی.88
4-5-جداول یک بعدی توزیع فراوانی متغیرهای زمینهای زنان خانه دار88
4-5-1-جدول توزیع فراوانی زنان خانهدار بر حسب میزان تحصیلات.88
4-5-2-جدول توزیع فراوانی زنان خانهدار بر حسب ابعاد خانواده.89
4-5-3-جدول توزیع فراوانی زنان خانهدار بر حسب میزان درآمد خانواده.90
4-5-4-جدول توزیع فراوانی زنان خانهدار بر حسب سن90
4-6-جداول دو بعدی متغیر وابسته با متغیرهای مستقل(زنان خانهدار)91
4-6-1-توزیع فراوانی الگوی غذایی بر سرمایه فرهنگی91
4-6-2-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب اثرپذیری از تبلیغات تلویزیونی.92
4-6-3-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب طبقه اجتماعی93
4-6-4-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب سن94
4-6-5-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب تحصیلات95
4-6-6-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب ابعاد خانواده.96
4-6-7-جدول دوبعدی الگوی غذایی بر حسب میزان درآمد خانواده97
4-7-جدول یک بعدی توزیع فراوانی متغیر وابسته(زنان شاغل)98
4-7-1-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب الگوی غذایی98
4-8-جداول یک بعدی متغیرهای مستقل(زنان شاغل).98
4-8-1-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب سرمایه فرهنگی98
4-8-2-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب سرمایه اقتصادی.99
4-8-3-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب نوع شغل.100
4-8-4-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل برحسب تعارض کار-خانواده100
4-8-5-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب تعارض فشاری.101
4-8-6-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب تعارض رفتاری101
4-8-7-جدول توزیع فراوانی زنان شاغل بر حسب تعارض زمانی102