1393
 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

 

 

چکیده:

 

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثرات بازخورد خودکنترل و آزمونگر کنترل بر انگیزش، اجرا و یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه سمنان در درس ورزش یک (بدمینتون) طی نیم­سال اول سال تحصیلی 93- 94 را شامل می‏شد. از این تعداد 44 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت انتصاب تصادفی به چهار گروه خودکنترل، جفت‌شده، آزمونگرکنترل و بدون بازخورد تقسیم شدند. برای سنجش اجرای مهارت سرویس کوتاه بدمینتون از مقیاس سرویس کوتاه بدمینتون استفاده شد. برای سنجش چند بعدی انگیزۀ درونی شرکت­کننده‌ها در مورد فعالیت هدف از نسخه کوتاه (9 آیتمی) پرسش­نامه انگیزش درونی (2008) استفاده شد. این پرسش­نامه، دارای سه خرده مقیاس علاقه/لذت، شایستگی ادراک شده و تلاش/اهمیت می­باشد. سه مرحله این پژوهش پنج هفته به طول انجامید. مرحله اول شامل آموزش و پیش­آزمون، مرحله دوم شامل اجرای دوره اکتساب و مرحله سوم شامل آزمون انتقال بود. بازخورد در این کوشش‏ها به نحوی ارائه گردید که هر سه گروه پژوهش به جزء گروه کنترل دارای تواتر نسبی 20 درصد بودند. در طی اجرای پروتکل پژوهش و آزمون‏ها پوششی به موازات تور بدمینتون تا سطح زمین وجود داشت. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‏های کلمگروف اسمیرنوف، تحلیل واریانس با اندازه‏گیری‏های مکرر، آزمون تحلیل واریانس یک‎طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد در نمره انگیزه درونی، شایستگی ادراک­ شده و تلاش و همچنین در نمره اکتساب و انتقال تفاوت معناداری بین گروه خودکنترل با دیگر گروه­ها وجود دارد. یافته‏های ارائه شده اهمیت اثرات انگیزشی نحوه ارائه بازخورد بر یادگیری حرکتی را نشان می‏دهند که پیشنهاد می‏کند ممکن است حداقل بخشی از اثرات ناشی از بازخورد که نقش اطلاعاتی برای آن فرض شده است، بصورت بالقوه به ویژگی انگیزشی آن مربوط شود. نیازهای روان‌شناختی پایه مرتبط با احساس «شایستگی» و «استقلال» ممکن است بسیاری از این اثرات را تحت تأثیر قرار دهد. بازخورد به روش خودکنترل پتانسیل افزایش احساس شایستگی و تلاش و اهمیت یادگیرنده را دارد.

 

کلید واژه­ها: بازخورد خودکنترل، بازخورد آزمونگر کنترل، انگیزش، اجرا و یادگیری

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                     فصل اول                                                                         صفحه

 

1-1.مقدمه. 2

 

1-2.  بیان مسئله. 4

 

3-3. ضرورت و اهمیت پژوهش. 7

 

1-4. اهداف پژوهش. 9

 

1-4-1. هدف کلی 9

 

1-4-2. اهداف جزئی 9

 

1-5. فرضیه‏های پژوهش. 9

 

1-6.  قلمرو پژوهش. 10

 

1-7. محدودیت‎های پژوهش. 10

 

1-8. متغیر‌های پژوهش. 10

 

1-8-1. متغیر مستقل 10

 

1-8-2. متغیر وابسته. 10

 

1-9. تعریف واژه­ها و اصطلاحات. 11

 

1-9-1. تعریف مفهومی 11

 

1-9-2. تعریف عملیاتی 11

 

 

 

فصل دوم

 

2-1. مقدمه. 14

 

2-2. مبانی نظری 14

 

2-2-1. یادگیری 14

 

2-2-2. یادگیری حرکتی 15

 

2-2-3. بازخورد. 15

 

2-2-4. اهمیت بازخورد. 15

 

2-2-4-1. طبقه ­بندی بازخورد. 16

 

2-2-5. نقشهای بازخورد افزوده در یادگیری حرکتی. 18

 

2-2-5-1. نقش انگیزشی 18

 

2-2-5-2. نقش تقویتی بازخورد. 19

 

2-2-5-3. نقش اطلاعاتی بازخورد. 19

 

2-2-5-4. نقش وابستگی آور بازخورد. 19

 

2-2-6. انواع بازخورد افزوده 19

 

2-2-6-1. آگاهی ازنتیجه (KR) 19

 

2-2-6-2. آگاهی از اجرا  (KP) 20

 

2-2-7. فراوانی ارائه بازخورد افزوده. 24

 

2-2-8. تواتر مطلق و تواتر نسبی بازخورد. 24

 

2-2-8-1. فرضیه هدایت: 24

 

2-2-9. روش بازخورد حذفی 25

 

2-2-10. روش بازخورد دامنه­ای 25

 

2-2-11. روش بازخورد خودکنترل. 26

 

2-2-12. روش بازخورد خلاصه. 26

 

2-2-12-1. فواید بازخورد خلاصه برای یادگیری. 27

 

2-2-13. روش بازخورد میانگین 27

 

2-2-14. بازخورد تجویزی 27

 

2-2-15. بازخورد هنجاری 28

 

2-3. تعریف انگیزش. 29

 

2-4. انگیزش در روان‌شناسی تربیتی 30

 

2-5. انواع انگیزش. 31

 

2-5-1. انگیزه‌های درونی و انواع آن 31

 

2-6. اهمیت و نقش انگیزه‌های درونی 32

 

2-7. تفاوت­های فردی در انگیزه‌های درونی. 32

 

2-8. انگیزش پیشرفت 33

 

2-9. کاربرد انگیزه‌های درونی 33

 

2-10. آموزش و پرورش و کاربرد انگیزه‌های درونی. 34

 

2-11. معایب و مزایای کاربرد انگیزش درونی. 34

 

2-12. تشویق‌‌های بیرونی 35

 

2-13. تشویق­های درونی 35

 

2-14. تحلیل رفتن انگیزش درونی 36

 

2-15. نیازهای ورزشکاران و انگیزش. 36

 

2-15-1. نیاز به تهییج. 37

 

2-15-2. نیاز تعلق به گروه 37

 

2-15-3. نیاز به احساس با ارزش بودن 38

 

2-16. پژوهش‌ها انجام شده در داخل کشور. 39

 

2-17. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 43

 

2-18. نتیجه­گیری. 57

 

 

 

فصل سوم

 

3-1. مقدمه. 60

 

3-2. جامعه آماری. 60

 

3-3. نمونه آماری. 60

 

3-4. روش پژوهش. 60

 

3-5. ابزار جمع­آوری داده‌ها 60

 

‌‌3-5-1. آزمون سرویس کوتاه بدمینتون فرانسوی. 60

 

‌‌3-5-2. پرسش‌نامه انگیزش درونی (IMI) 61

 

3-6. روش اجرایی 62

 

3-6-1. روش آموزش مهارت. 62

 

3-6-2. روش اجرای پیش‌‌‌آزمون 63

 

3-6-3. روش اجرای تمرینات طی دوره اکتساب. 63

 

3-6-4. روش اجرای ‌‌آزمون انتقال 63

 

3-7. نحوه ارائه بازخورد. 64

 

3-8. روش تجزیه و تحلیل آماری 64

 

 

 

فصل چهارم

 

4-1. مقدمه. 66

 

4-2. بخش اول: توصیف آماری داده‌های پژوهش. 66

 

4-3. بخش دوم: ‌‌آزمون­های آماری استنباطی 67

 

‌‌4-4. آزمون فرضیه ­ها 70

 

4-4-1. فرضیه اول 70

 

4-4-2. فرضیه دوم. 72

 

4-4-3. فرضیه سوم. 73

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...