الف) بیان مسئله تحقیق .3
ب)اهمیت و ضرورت تحقیق .5
پ)سوالات تحقیق 7
ت)اهداف تحقیق 7
ث)تعاریف نظری و واژه های کلیدی8
ج)تعاریف عملیاتی9
چ)قلمرو تحقیق.9
ح)مدل مفهومی تحقیق10
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه 12
مبحث اول: بزهکاری.13
گفتار اول : تعریف بزهکاری.15
بند اول : طبقه بندی بزهکاری.16
بند دوم : بزهکاران رنجور.16
بند سوم : بزهکاران دارای اختلالات منش و بزهکاران جامعه ستیز ذاتی:.17
عنوان صفحه
گفتار دوم : سببشناسی بزهکاری.17
مبحث دوم : دیدگاه های روان شناختی بزهکاری 19
گفتار اول : تئوری روان پویشی.20
بند اول : تئوری یادگیری اجتماعی20
بند دوم : بزهکاری اطفال از دیدگاه جرم شناسی21
مبحث سوم : تاریخچه واکنش اجتماعی در مقابل بزهکاری اطفال23
گفتار اول : قوانین مربوط به بزهکاران صغیر در حیطه بین المل.24
گفتار دوم :عوامل موثر در بزهکاری اطفال و نوجوانان.24
بند اول : نقش خانواده.24
بند دوم : عوامل اجتماعی26
بند سوم : عوامل اقتصادی.26
بند چهارم : نقش دوستان و همسالان26
بند پنجم : عوامل روانشناختی27
مبحث چهارم :بزهکاری اطفال در قوانین کیفری.27
گفتار اول : سن بلوغ در قوانین موضوعه.30
بند اول : حداقل سن عدم مسوولیت مطلق کیفری31
بند دوم : مجازات کودکان بزهکار در قانون مجازات اسلامی35
عنوان صفحه
گفتار دوم : حمایت های قانونی یا مجازات کودک بزهکار.37
بند اول : کانون اصلاح وتربیت41
مبحث پنجم : عوامل خانوادگی مؤثر در بروز بزهکاری اطفال44
گفتار اول : خانواده نامتعادل.44
بند اول : اعتیاد اعضای خانواده45
بند دوم : کمبود محبت46
بند سوم : تقلید پذیری.47
بند چهارم : اختلاف خانوادگی48
گفتار دوم : نقش مادر در خانواده.49
بند اول : عدم حضور پدر در خانواده50
بند دوم : فوت والدین.51
مبحث ششم : الگوهای ناسازگار اولیه.52
گفتار اول : الگوهای ناسازگار اولیه مدل یانگ.54
بند اول : تداوم طرحواره57
عنوان صفحه
بند دوم : اجتناب طرحواره58
بند سوم : جبران طرحواره.59
بند چهارم : فنون شناختی طرحواره60
پیشینه و تاریخچه تحقیق.64
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
مقدمه 70
الف) روش تحقیق 71
ب) جامعه آماری 71
پ)روش جمعآوری اطلاعات.72
ت)ابزار جمع آوری اطلاعات72
ث)اجزای پرسشنامه73
ج)پرسشنامه الگو های ناسازگار اولیه یانگ73
چ)روایی پرسشنامه الگوهای ناسازگار اولیه یانگ.74
ح)پایایی آزمون.75
خ)ضریب آلفای کرونباخ75
د)روش های تجزیه وتحلیلی.77
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
عنوان صفحه
الف)مقدمه 79
ب)بررسی وضعیت جدایی والدین79
پ)بررسی وضعیت مالی خانواده.81
ت)بررسی وضعیت فوت پدر82
ث)بررسی وضعیت اعتیاد والدین83
ج)آمار استنباطی .84
چ)یافته های مربوط به سوال اصلی تحقیق .85
ح)یافته های مربوط به سوال فرعی تحقیق .86
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
الف)خلاصه فصل پنجم.92
ب)نتایج آمار توصیفی.92
پ)نتایج بررسی فرضیه اصلی تحقیق93
ت)نتایج بررسی فرضیه فرعی تحقیق .93
ث)محدودیت های تحقیق .95
ج)پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق.96
چ)پیشنهادات برای پژوهش های آتی96
منابع فارسی .97
منابع لاتین .99
چکیده لاتین101
فهرست جداول و اشکال
عنوان صفحه
مدل مفهومی تحقیق10
کدگذاری و امتیاز دهی سوالات براساس مقیاس 5 گزینهای لیکرت.73
سرفصل سوالات پرسشنامه استاندارد الگوهای ناسازگار اولیه یانگ73
مقیاس سنجش کرونباخ و تحلیل پایایی آن.76
مقدار آلفای کرونباخ و تحلیل پایایی77
جدول فراوانی جدایی والدین در کودکان مرکز بازپروری.80
نمودارهیستوگرام وضعیت جدایی والدین80
جدول فراوانی وضعیت مالی خانواده کودکان مرکز بازپروری.81
نمودارهیستوگرام وضعیت مالی خانواده81
جدول فراوانی فوت پدر در کودکان مرکز بازپروری.82
نمودارهیستوگرام وضعیت فوت پدر.82
جدول فراوانی والدین معتاد در کودکان مرکز بازپروری.83
نمودارهیستوگرام وضعیت اعتیاد والدین84
آزمون فرض نرمال بودن متغیرها (کولوموگروف – اسمیرنف) .84
رابطه میان شیوه تربیت والدین و بزهکاری اطفال در کانون اصلاح تربیت گرگان 85
تفسیر نتایج ضریب همبستگی در SPSS.86
بررسی همبستگی ابعاد الگوهای نا سازگار اولیه و بزهکاری اطفال.87
چکیده:
خانواده یکی از اساسی ترین نهاد های هر جامعه ای است. رفتار های والدین و اعضاء خانواده در نوع بروز واکنش های کودکان نیز موثر است. این واکنش ها در زمینه ساختار شخصیتی فرد در دوران بلوغ و قبل آن سهم بسزایی دارد . نوجوانان در این سنین نیاز به خود شناسی و شناخت استعداد هایشان دارند و این حضور والدینی را می خواهد که در این راه به آنان کمک کند در غیر اینصورت آنان به صورت غیر فعال در جامعه حضور می یابند .در اینجاست که مسأله چگونگی تربیت افراد مطرح می شود . در این تحقیق به بررسی رابطه بین شیوه تربیت والدین و بزهکاری اطفال پرداختیم . جامعه آماری تحقیق برابر با 40 نفر از کودکان کانون اصلاح تربیت شهرستان گرگان بوده است . پرسشنامه تحقیق برگرفته از الگوی ناسازگار اولیه مدل یانگ می باشد که شامل 75 سوال بوده که از 15 مقیاس تشکیل شده است . همچنین از آزمون همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات تحقیق استفاد کردیم. نتایج حاکی از این بود که بین شیوه تربیت والدین و بزهکاری افراد ارتباط زیادی وجود دارد که این ارتباط از نوع معکوس می باشد .یعنی هر چه شیوه تربیت والدین بهتر باشد، احتمال بزهکار شدن کودک کمتر می شود . در ادامه تمام 15 مقیاس الگوهای ناسازگار اولیه نیز با بزهکاری افراد مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج در فصل 4 و 5 آمده است.
کلمات کلیدی : شیوه تربیت والدین، بزهکاری اطفال، الگوی ناسازگار اولیه، مدل یانگ
مقدمه
محیط خانواده اولین محیطی است که فرد در آنجا رشد می کند و هنجارها را می آموزد . به رغم اینکه بسیاری از عوامل در وقوع بزهکاری اطفال و نوجوانان دخیل اند اما در گام نخست این خانواده ها هستند که نقش تعیین کننده ای در سرنوشت اطفال دارند . چنانکه با تربیت درست می توانند کودک را به راه صحیح هدایت کنند ویا شرایط و محیط را برای تحقق بزهکاری توسط اطفال مهیا سازند . معمولا والدین اطفال یا نوجوانان بزهکار از نظر رفتاری یا بسیار خشن وسخت گیر هستند و یا نسبت به فرزند خود بسیار بی توجه و سهل انگار هستند. غالبا والدین این دسته از اطفال و نوجوانان در ارتباط برقرار کردن با فرزند خود دچار اشکال هستند و نمی توانند به درستی به تکالیف خود نسبت به فرزندشان عمل کنند. دورکیم، جامعه شناس فرانسوی، معتقد است که جرم تا حدی یک پدیده طبیعی برای تمام جوامع است، در تمام زمان ها وجود داشته است و از فرهنگ و تمدن هرجامعه ناشی می شود. وی در تعریف جرم می نویسد: «جرم از نظر ما، عملی است که حالت نیرومند و روشن وجدان جمعی را جریحه دار می کند» و در بیان خصلت مشترک همه جرم ها می نویسد: «جرم ها اعمالی است که همه اعضای یک جامعه آن ها را به صورت عام محکوم می کنند.» (ریمون[1]،1369). در این فصل به تعریف مساله تحقیق پرداخته و در ادامه اهمیت و ضرورت این پژوهش را بیان می کنیم. سپس سوالات و فرضیات تحقیق، جامعه و نمونه آماری تحقیق را بیان کرده و در آخر نیز مدل مفهومی مورد نظر را پیاده می کنیم.
الف) بیان مسئله تحقیق
همه دانشمندان علوم اجتماعی، خواه جامعه شناسان یا روانشناسان، بیش از هر عاملی بر آگاهی بخشی خانواده و تاثیر بی بدیل آن تاکید دارند. اگر چه از تاثیر مدرسه، گروه های همسال، رسانه های جمعی و . غافل نیستند، ولی نقش خانواده را موثر می دانند؛ زیرا فرد در خانواده فرایند فرهنگ پذیری را می آموزد و شخصیت افراد بیش از همه در آغوش خانواده رشد و شکل می گیرد؛ در حالی که دیگر عوامل، بیش تر در جامعه پذیری افراد، نقش دارند. فروید بر این باور است که شخصیت متشکل از سه نظام نهاد، خود و فراخود است و فراخود معرف بازنمایی های درونی شده آن دسته از ارزش ها و اخلاقیات جامعه است که والدین به کودک آموخته اند. فراخود در واقع همان وجدان فرد است و درباره درست یا غلط بودن اعمال فرد داوری می کند(احمدی،1392،ص5).
رفتار های والدین و اعضاء خانواده در نوع بروز واکنشهای افراد نیز موثر است . این واکنش ها در زمینه پی ریزی شخصیتی فرد در دوران بلوغ سهم بسزایی دارد. نوجوانان در این سن نیاز به خود شناسی و شناخت استعداد هایشان دارند و این حضور والدینی را می خواهد که در این راه به آنان کمک کند در غیر اینصورت آنان به صورت غیر فعال در جامعه حضور می یابند .در اینجاست که مسأله چگونگی تربیت افراد مطرح می شود . پارسونز می گوید که خانواده زن و شوهری معاصر ارزشهای جامعه کل را به جوان منتقل می کند . بویژه ارزشهای رشد و شکفتگی را که ویژه جامعه صنعتی و پیشرفته است . از نظر او این ارزشها به وسیله نقشهایی که والدین در خانواده و در جامعه ایفا می کنند به کودک القا می شود . بنابراین چون خانواده محیطی است که پیوند های حاکم بر آن تفاوت زیادی با روابط حاکم بر خارج از محیط خانواده دارد و فرد از آغاز تولد تحت تاثیر آن است و بسیاری از نیاز های روانی و مادی او در این محیط تامین می شود و پشتوانه ورود انسان به جامعه بزرگتر است نقش آن نیز با اهمیت تر از همه عوامل محیطی است. بطبع هر چه میزان اختلافات میان والدین با نوجوانان بیشتر باشد رفتارهای ناسازگارانه ضد اجتماعی را برای آنان به ارمغان می آورد صفاتی چون : مسئولیت ، عشق ،پایداری ،استقلال تنها از فردی تراوش می کند که دارای خود باوری مثبت و روابط خوب اعضاء یک خانواده باشد و به دنبال روابط خوب ،احساس امنیت است که فضای خانه را برای افراد سرشار از محبت می کند و افراد از طریق آن عامل است که هویت خودرا توسعه می دهند(احمدی،1392،ص7).
از این رو با توجه به فرد در خانواده فرایند فرهنگ پذیری را می آموزد و شخصیت افراد بیش از همه در آغوش خانواده رشد و شکل می گیرد؛ مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که آیا بین نقش خانواده در رشد و پرورش کودکان و بزهکاری آنان رابطه معناداری وجود دارد؟
ب) اهمیت وضرورت تحقیق
خانواده به عنوان قدرتمندترین و در عین حال مهم ترین نهاد اجتماعی می تواند نقش بسیار مهم و موثری را در پیشگیری از بزهکاری کودکان و نوجوانان ایفا کند. اما گاهی خود محیط خانواده بنا به دلایلی می تواند به عنوان یک عامل جرم زا عمل کرده و کودکان و نوجوانان را به سمت و سوی بزهکاری سوق دهد؛ به همین منظور در پیشگیری زودرس از بزهکاری، برنامه های حمایتی ناظر به خانواده پیش بینی شده است. برنامه های خانواده مدار زیادی به منظور پیشگیری زودهنگام از بزهکاری کودکان و نوجوانان طراحی شده و به عناوین و نام های گوناگونی تقسیم بندی شده است؛ «از نظر فارینگتون و ولز[2] برنامه های خانواده مدار موثر در پیشگیری، به پنج دسته تقسیم می شود؛
1) ملاقات های خانگی
2)مراقبت های روزانه
3)آموزش والدین(والدینی که دارای فرزندان خردسال می باشند)
4)آموزش خانگی و گروهی والدین( والدینی که فرزندانشان به نسبت بزرگ شده اند)
5) برنامه های درمانی جامع و کامل»(ولش،2007).
کاری یو[3] نیز معتقد است که موثرترین این برنامه ها عبارتند از؛
1) ملاقاتهای خانگی وقتی طفل در سن پایین است،
2)برنامههای تربیتی در مرحله ی آمادگی(پیش از مدرسه)،
3)آموزش والدین(کاری یو،1381).
پدر و مادر از نقش بسیار مهم و والایی در زندگی کودک برخوردار می باشند.« چرا که تا یک سن خاص ایشان متولی تربیت اطفال هستند، و بدیهی است که تربیت صحیح خود نوعی مصون سازی است. والدین و فرزند کنش متقابلی بر یکدیگر دارند»(نجفی ابرندآبادی،1381).
اما گاه مواردی دیده می شود که والدین فاقد مهارت های تربیتی می باشند و نمی توانند شیوه های صحیح تربیتی را به کار گیرند؛ به نحوی که در اثر سهل انگاری کودک را به سمت و سوی بزهکاری سوق می دهند. در چنین شرایطی توصیه ی جرمشناسان و متخصصین در زمینه پیشگیری، به منظور ممانعت از بزهکاری کودک، توسل جستن به برنامه های مبتنی بر آموزش والدین است. «این طیف از برنامه ها در حقیقت به منظور آموزش والدین در مورد چگونگی استفاده ی مناسب از تکنیک های تادیب و تربیت، نظارت و کنترل و این که چگونه می توان محدودیت های مفید و استواری را در مورد کودکان و نوجوانانی که تمایل به قانون شکنی دارند به کاربرد؛ می باشد. این برنامه ها معمولاً از رویکرد سازمان یافته ای بهره برده و عمدتاً به منظور بهبود روابط خانوادگی و کمک به پدر و مادر در استفاده از تکنیک های مناسب تربیت و پرورش کودکان است.»( برنامه هایی برای پیشگیری ، 1382).
پ) سوالات تحقیق
– سوال اصلی اول: آیا بین شیوه تربیت والدین و بزهکاری اطفال رابطه معنا داری وجود دارد؟
-سوال فرعی
آیا بین ابعاد الگوهای ناسازگار اولیه و بزهکاری اطفال رابطه معنا داری وجود دارد؟
ت) اهداف تحقیق
– هدف اصلی :
بررسی نقش خانواده در بزهکاری اطفال.
اهداف فرعی:
بررسی رابطه بین پانزده بعد الگوهای ناسازگار اولیه و نقش آن در بزهکاری اطفال.
ث) تعریف نظری واژه های کلیدی تحقیق
-طفل
طفل به بیان قانون مدنی فردی است که به سن بلوغ نرسیده باشد. بلوغ شرعی درپسر ١۵ سال تمام قمری و در دختر ٩ سال تمام قمری می باشد . با این وصف منظور از طفل در این مقاله پسر زیر ١۵ سال و در دختر زیر ٩ سال مد نظر می باشد.
– بزهکاری
بزهکاری در معنا و مفهوم لفظی خود عمل خطائی قلمداد می شود که ناشی از ترک انجام وظیفه قانونی با انجام یک عمل خطائی است که جرم قلمداد نمی شود که این لفظ بیشتر برای کودکان واطفال به کاربرده می شود بزهکاری در هر حال از لحاظ اصطلاحی معنای بسیار نزدیکی با جرم و تبهکاری دارد ولی به این لحاظ در برابر اطفال استعمال می شود که اطفال با توجه به روح لطیف و ساده ای که دارند نامناسب است که آن ها را به مجرم و تبهکاری عنوان کرد و ازاین حیث اطفال، بزهکار نامیده می شوند و در برخی از موارد نیز بزهکار به فردی اطلاق می شود که صرفا مرتکب جرم نشده ولی به طور کلی فردی سرکش و ضد اجتماعی باشد(احمدی،1392).
تعداد صفحه :114
قیمت :37500 تومان