تعلق خاطر کارکنان مفهومی است که تضمین می کند کارکنان شغل و سازمانشان را متعلق به خود یا خود را متعلق به شغل یا سازمانشان بدانند. از سوی دیگر مدیریت استعداد فرایندی است که طی آن سازمان به شناسایی، جذب، پرورش و بکارگیری کارکنان با استعداد می پردازد و از این طریق سهم سازمان را از استعدادهای موجود در بازار کار فراهم می آورد. هدف این پژوهش تعیین تاثیر پیاده سازی استراتژی مدیریت استعداد بر میزان تعلق خاطر کارکنان شهرداری کرج است. مدلی که در این پژوهش برای سنجش استراتژی مدیریت استعداد استفاده شده، شامل پنج مولفه مدیریت عملکرد، پاداش و قدردانی، جو و فرهنگ باز، ارتباطات و پرورش کارکنان است که تاثیر هر کدام به صورت مجزا بر تعلق خاطر کارکنان سنجیده شده است.
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش گردآوری مطالب توصیفی – همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کارکنان شاغل در ساختمان مرکزی شهرداری کرج است که نمونه ای 168 نفری از میان آنها به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای محقق ساخته مبتنی بر پرسشنامه های سوئیم و کاپولا استفاده شد، که روایی آن توسط جمعی از نخبگان و اساتید دانشگاهی مورد تایید قرار گرفت و همچنین با آلفای کرونباخ 94% پایا تشخیص داده شد.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه از آزمون های آماری همچون آزمون تحلیل واریانس، آزمون من- ویتنی، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال- والیس استفاده شد و نتایج حاصل از آنها حاکی از آن است که استراتژی مدیریت استعداد تاثیر مثبت و معناداری بر تعلق خاطر کارکنان شهرداری کرج دارد و همچنین مولفه های تشکیل دهنده مدیریت استعداد یعنی مدیریت عملکرد، پاداش و قدردانی، جو و فرهنگ باز، ارتباطات و پرورش کارکنان نیز هر یک به طور جداگانه تاثیر مثبت و معناداری بر روی تعلق خاطر کارکنان شهرداری دارند.
واژه های کلیدی: استراتژی مدیریت استعداد، تعلق خاطرکارکنان، مدیرت عملکرد، جو و فرهنگ باز، پاداش و قدردانی، ارتباطات، پرورش کارکنان
فهرست مطالب
1-1-مقدمه 1
1-2-بیان مسئله پژوهش 1
1-3-اهمیت و ارزش پژوهش 5
1-4-اهداف پژوهش 7
1-5-فرضیات پژوهش 7
1-6-قلمرو پژوهش 8
1-7-روش پژوهش 8
1-8-محدودیتهای پژوهش 8
1-9-روش گردآوری اطلاعات 8
1-10-جنبه جدید بودن و نوآوری طرح 9
1-11-تعریف واژگان 9
2-1-مقدمه 12
2-2-قسمت اول: مروری بر ادبیات استراتژی مدیریت استعداد 12
2-2-1-روند پیدایش استراتژی مدیریت استعداد 13
2-2-2-مفهوم استعداد 15
2-2-3-تعریف استراتژی مدیریت استعداد 16
2-2-4-فرایند استراتژی مدیریت استعداد 18
2-2-4-3-بکارگیری استعدادها 22
2-2-4-4-توسعه استعدادها 24
2-2-4-5-نگهداری از استعدادها 25
2-2-5-ابعاد استراتژی مدیریت استعداد 27
2-2-5-1-مدیریت عملکرد 27
2-2-5-2-پرورش کارکنان 29
2-2-5-3-ابعاد پرورش کارکنان 30
2-2-5-4-ارتباطات 31
2-2-5-5-مسیرهای ارتباطی 32
2-2-5-6-جو و فرهنگ باز 33
2-2-5-7-پاداش و قدردانی 34
2-2-6-بانک استعداد 36
2-2-7-چالشهای استراتژی مدیریت استعداد 37
2-3-قسمت دوم:مروری بر ادبیات تعلق خاطر کارکنان 39
2-3-1-تعریف تعلق خاطر کارکنان 40
2-3-2-محرک های تعلق خاطر کارکنان 41
2-3-3-ابعاد تعلق خاطر کارکنان 42
2-3-4-استراتژی های متناسب جهت افزایش تعلق خاطر کارکنان 43
2-3-5-مزایای افزایش تعلق خاطر کارکنان 45
2-3-6-سطح تعلق خاطر کارکنان در کشورهای مختلف 45
2-4-قسمت سوم: رابطه استراتژی مدیریت استعداد و تعلق خاطر کارکنان 46
2-4-1-مدل پژوهش 47
2-5-قسمت چهارم:پیشینه و تاریخچه موضوع پژوهش 48
2-5-1-مطالعات انجام شده در داخل کشور 48
2-5-2-مطالعات انجام شده در خارج از کشور 50
2-6-خلاصه 53
3-1-مقدمه 55
3-2-روش پژوهش 55
3-3-مراحل انجام پژوهش 56
3-4-جامعه آماری 56
3-5-حجم نمونه 57
3-6-ابزار سنجش (گردآوری داده ها) 57
3-7-روایی و پایایی (اعتبار) پرسشنامه 58
3-8-روش آماری 58
3-9-آزمونهای آماری مورد استفاده 59
3-9-1-ضریب همبستگی اسپیرمن (ρ) 59
3-9-2-آزمونهای مجموع رتبه ها:کروسکال-والیس (آزمون H) 59
3-9-3-آزمون مان-ویتنی(Mann–Whitney) 60
3-9-4- آزمون رگرسیون خطی 60
. 61
4ـ1مقدمه 62
4-2 ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری 62
4-2-1 وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سن 62
4ـ2ـ2 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنس 63
4-2-3 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر تحصیلات 63
4-2-4 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر میزان درآمد 63
4-2-5 وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سابقهی کاری 64
4-2-6 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سمت سازمانی 64
4-3 آزمون فرضیات تحقیق 65
4-4 سوالات خارج از چارچوب فرضیات 72
5-1-مقدمه 76
5-2-نتایج کلی پژوهش 76
5-3-بحث و چرایی نتایج 77
5-4-سوالهای خارج از چارچوب 78
5-5-نتایج اطلاعات جمعیت شناختی 80
5-6-محدودیتها و مشکلات پژوهش 81
5-7-پیشنهادهای پژوهش 82
5-8-پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی 84
5-9-خلاصه پژوهش 84
فهرست منابع و مآخذ 87
ضمائم 95
ضمیمه الف) پرسشنامه تحقیق 95
ضمیمه ب) جداول نرم افزار spss. 99
مقدمه
با ظهور اقتصاد دانایی محور، منابع انسانی که به عنوان عاملی رقابتی و راهبردی مطرح شده است نقش مهمی در بقاء سازمان و افزایش بهرهوری آن ایفا می کند. به دنبال افزایش تقاضای کارفرمایان برای جذب نیروهای ماهر و نیز افزایش عرضه و تمایل کارکنان توانمند برای تصاحب مشاغل با ارزش، جنگ میان سازمانها برای جذب بهترین این استعدادها آغاز شده است. در این جنگ، هر یک از سازمانهای موفق در پی آن هستند تا با بهبود استراتژیها، خطمشیها و رویههای خود به نحوی استعدادهایی که برای تداوم حیات اقتصادی آنها ضروری هستند را جذب نموده، توسعه داده و نگهداری کنند. لذا موضوع اساسی برای سازمانها در این حوزه، این است که بتوانند توانمندیهای مورد نیاز خود را تشخیص داده و سپس استعدادهای موجود و بالقوه را در بین کارکنان داخل و خارج سازمان شناسایی نمایند؛ به بیان دیگر سازمانها باید قادر باشند تا بر استعدادها مدیریت کنند. در این فصل ابتدا به بیان مسئله پژوهش پرداخته و سپس اهمیت و ارزش پژوهش و اهدافی که از پرداختن به آن دنبال میشود، بیان میگردد. در ادامه فرضیات، قلمرو پژوهش، روش پژوهش، محدودیتها، روش گردآوری اطلاعات، جنبه نوآوری و در نهایت تعاریف واژگان کلیدی پژوهش آورده شده است.
1-2-بیان مسئله پژوهش
یکی از عوامل مهم پایین بودن سطح بهرهوری در سازمانها را میتوان عدم وجود تعلق خاطر[1] در کارکنان دانست.بدین معنی که کارکنان آنطور که باید در کار خود درگیر نمیشوند و یا به اصطلاح دل به کار نمیدهند. تعلق خاطر کارکنان مفهومی است که اغلب در ارتباط با پیامدهای مثبت شغل از قبیل تعهد سازمانی، رضایت شغلی، انگیزش، افزایش تندرستی و عملکرد مطرح میشود. نتایج تحقیقی که در سال 2013 توسط گراسیا[2]، سالانوا[3]، گراو[4] و سیفر[5] در میان 8000 واحد تجاری در 36 کمپانی انجام شد نشان میدهد رابطه مثبتی بین تعلق خاطر کارکنان، رضایت مشتریان، وفاداری، سودآوری، بهرهوری و گردش شغلی وجود دارد. بورک[6]و همکاران(2013) با استناد به مطالعات متعدد انجام شده در این زمینه عنوان کردند که تعلق خاطر کارکنان موجب افزایش عملکرد کارکنان و رضایت مشتریان میشود. همچنین باکر[7]و دمورتی[8] بیان کردهاند که کارکنان دارای تعلق خاطر عملکرد بهتر و نیز تمایل بیشتری برای انجام فعالیتهای اضافه بر سازمان از خود نشان