برای تحلیل معناداری روابط مدل از ضرایب معناداری (t-value) استفاده می شود که این مقدار برای هر کدام از روابط ساختاری و اندازه گیری در شکل آمده است.
منبع: تحقیق حاضر
شکل۴-۵: مدل حداقل مربعات جزئی در حالت ضرایب معنی داری (فرضیات فرعی)
منبع: تحقیق حاضر
شکل۴-۶: مدل حداقل مربعات جزئی در حالت ضرایب استاندارد (فرضیات فرعی)
توضیحات مربوط به شکل ۴-۵ و ۴-۶ پیش از ورود به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات:
در این شکلها با دایرههای به شکل آبی روبه رو هستیم این دایرههای گویای متغیرهای اصلی پژوهش میباشند و مستطیلها گویایی شاخص های اندازه گیری متغیرها یا به عبارتی سئوالات پرسشنامه هستند. همانطور که میبینم در مدل حداقل مربعات جزئی دو شکل در حالت ضرایب استاندارد و معنی داری ارائه شده است. این شکلها گویای این است که در حالت ضرایب معنی داری برای تایید و رد فرضیه ها یا به عبارتی میزان آماره تی ولیو را ارائه میکندو در شکل مربوط به ضرایب استاندارد اعداد ارائه شده گویایی ضریب مسیر یا همان شدت تاثیر میباشد. در اعداد گزارش شده در مورد تی ولیو این اعداد اگر از قدرمطلق ۹۶/۱ بالاتر باشند نشان دهنده تایید فرض فوق میباشد و اگر پایینتر از قدرمطلق ۹۶/۱ باشند گویای این هستند که فرض فوق مورد تایید واقع می شود در غیراینصورت فرض مورد تایید نمی باشد. شدت تاثیر نیز در این رابطه عددی بین صفر و یک میباشد که هر چه به یک نزدیک تر باشد گویای تاثیر بیشتر متغیر مستقل بر روی متغیر وابسته میباشد.
۴-۷-۲-۱ آزمون فرضیه های فرعی تحقیق
در این بخش از پژوهش، فرضیه های تحقیق به وسیله ضرایب مسیر و آماره تی مورد آزمون قرار گرفتهاند. چنانچه مقدار آماره تی برای مسیری بزرگتر از ۹۶/۱ باشد، میتوان نتیجه گرفت که این مسیر معنیدار بوده و فرضیه مورد نظر در سطح خطای ۰۵/۰ مورد تایید قرار میگیرد.جدول شماره ۴-۱۷، نتایج حاصل از آزمون تی را نشان میدهد.
جدول ۴-۱۷: نتایج آزمون تی : آزمون فرضیه های تحقیق
فرضیه | متغیر | ضریب مسیر () | آمارهی تی | نتیجه | |
مستقل | وابسته | ||||
۱ | کاهش عدم اطمینان استراتژی بازاریابی | تطابق ترفیعات | ۷۶۹/۰ | ۶۳۱/۱۳ | تأیید |
۲ | کاهش عدم اطمینان استراتژی بازاریابی | تطابق قیمت | ۶۴۰/۰ | ۹۰۴/۶ | تأیید |
۳ | کاهش عدم اطمینان استراتژی بازاریابی | تطابق محصول | ۶۴۵/۰ | ۱۳۲/۷ |