فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 3
1-2 تبیین موضوع. 4
1-3 بیان مسأله. 4
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-5 اهداف تحقیق 6
1-6 سوالات تحقیق 6
1-7 فرضیه های تحقیق 6
1-8 قلمرو تحقیق 7
1-8-1 قلمرو زمانی: 7
1-8-2 قلمرو مکانی: 7
1-8-3 قلمرو موضوعی : 7
1-9 روش تحقیق 7
1-10 ابزار گردآوری داده ها 8
1-11 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 8
1-12 محدودیت تحقیق 9
1-13 تعریف واژگان. 9
فصل دوم: مبانی نظری وپیشینه تحقیق
2-1 مقدمه. 12
2-2 مبانی نظری تحقیق 12
2-2-1 تعریف فناوری اطلاعات. 13
2-2-2 تعریف صنایع کوچک و متوسط در ایران. 13
2-2-3 تاریخچه و سیر تحول فناوری اطلاعات. 2
2-2-4 نقش IT در فرایندهای سازمان. 3
2-2-4-1 سیستم های تولید. 4
2-2-4-2 سیستم بازاریابی و فروش. 5
2-2-4-3 سیستم های مالی 5
2-2-5 راهبردهای بازاریابی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 6
2-2-5-1 راهبردهای به حداقل رساندن هزینه ها 6
2-2-5-2 تولید با مشخصه ها و معینه های برتر. 6
2-2-5-3 بازار بکر و جدید. 7
2-2-6 ارزیابی تکنولوژی اطلاعات: مزایا، هزینه ها و کارآیی 7
2-2-7 ارزیابی تکنولوژی اطلاعات: چشم اندازهای مربوط به منافع غیر قابل شمارش و نامحسوس 8
2-2-7-1 ارزیابی فواید نامحسوس. 8
2-2-8 تأثیر فناوری اطلاعات بر اقتصاد و تجارت. 9
2-2-9 مولفه های آمادگی الکترونیکی 9
2-2-9-1 دولت. 10
2-2-9-2 زیرساختار. 10
2-2-9-3 شهروندان. 10
2-2-9-4 بنگاه های اقتصادی / شرکتها 10
2-2-10 عناصر موثر در آمادگی الکترونیکی 11
2-2-10-1 شرایط اقتصادی 12
2-2-10-2 شرایط حقوقی 12
2-2-10-3 شرایط اجتماعی 12
2-2-10-4 شرایط فنی 12
2-2-11 اهداف آمادگی الکترونیکی 13
2-2-11-1 اهداف اقتصادی 13
2-2-11-2 اهداف اجتماعی 13
2-2-12 مزایای آمادگی الکترونیکی 13
2-2-13 آمادگی الکترونیکی در سطح شرکتهای کوچک ومتوسط 14
2-2-14 بازارها و مبادلات الکترونیکی 17
2-2-15 مبانی نظری مربوط به تجارت الکترونیک. 17
2-2-15-1 تاریخچه تجارت الکترونیک در جهان. 18
2-2-15-2مفهوم تجارت الکترونیک. 19
2-2-15-3انواع تجارت الکترونیکی 20
2-2-15-4 مراحل تجارت الکترونیکی 22
2-2-15-5 اجزاء تجارت الکترونیکی 22
2-2-15-6 ابزار اصلی تجارت الکترونیکی 23
2-2-15-7 چارچوب تجارت الکترونیکی 23
2-2-15-8مدلهای کسب و کار در تجارت الکترونیکی 25
2-2-15-9 مزایا و معایب تجارت الکترونیکی 26
2-2-15-9-1مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان. 26
2-2-15-9-2مزایای تجارت الکترونیک برای جامعه. 27
2-2-15-10 بسترهای لازم برای تجارت الکترونیکی 27
2-2-15-11 امنیت در تجارت الکترونیک. 29
2-2-15-12اعتماد در تجارت الکترونیک. 30
2-2-15-13 سیستم های پرداخت در تجارت الکترونیک. 30
2-2-15-14سطوح مختلف تجارت الکترونیک. 31
2-2-15-15محدودیت های تجارت الکترونیکی 32
2-2-15-16 جایگاه تجارت الکترونیکی در ایران. 33
2-2-16 عوامل موفقیت در فروش اینترنتی 34
2-2-17مبانی نظری مربوط به بازاریابی الکترونیکی 34
2-2-17-1 مفهوم بازاریابی الکترونیکی و روند تکاملی آن. 34
2-2-17-2اجزاء بازاریابی اینترنتی 36
2-2-17-3 اهداف بازاریابی اینترنتی 36
2-2-17-4 آمیخته بازاریابی اینترنتی 37
2-2-17-4-1 تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر محصول. 38
2-2-17-4-2 تاثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر توزیع. 38
2-2-17-4-3تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر قیمت. 39
2-2-17-4-4 تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر ترفیع. 39
2-2-18بودجه IT- گذشته و حال. 39
2-3پیشینه تحقیق 41
فصل سوم: روش تحقیق و جمعآوری داده ها
3-1 مقدمه. 46
3- 2 بررسی وضعیت موجود شرکت های موجود در شهرک صنعتی دورود. 46
3-3روش تحقیق 48
3-4 مراحل انجام تحقیق 49
3-5 جامعه آماری 50
3-6 نمونه و نمونه گیری 51
3-7 ابزار سنجش. 52
3-8 روایی و پایایی(اعتبار) پرسشنامه. 53
3-8-1 پایایی پرسشنامه ها برای کارشناسان شرکت های شهرک صنعتی 54
3-8-2 پایایی پرسشنامه ها برای کارشناسان خبره 54
3-8-3روایی ابزار اندازه گیری 55
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
1-4 مقدمه. 58
4-2تجزیه وتحلیل پرسشنامه(آمار توصیفی) 59
4-2-1 نوع آزمودنی 59
4-2-2 میزان استفاده از فناوری اطلاعات. 59
4-2-3 خرید مواد اولیه و کالاهای واسطه مورد نیاز از طریق اینترنت. 60
4-2-4 داشتن وب سایت. 61
4-2-5 استفاده از اینترنت به منظور فروش محصولات. 61
4-3 بررسی توزیع فراوانی و درصد گزینه های انتخابی پاسخگویان. 62
4-3-1توزیع فراوانی و درصد گزینه های انتخابی در مؤلفه رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و فروش محصولات به تفکیک آزمودنی ها 62
4-3-2 توزیع فراوانی و درصد گزینه های انتخابی در مؤلفه رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و سود صنایع به تفکیک آزمودنی ها 64
4-3-3 توزیع فراوانی و درصد گزینه های انتخابی در مؤلفه رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و رقابت پذیری به تفکیک آزمودنی ها 66
4-4 بررسی شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی سؤالات پرسشنامه. 68
4-4-1 بررسی شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی سؤالات مؤلفه رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و فروش محصولات . 68
4-4-2 بررسی شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی سؤالات مؤلفه رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و سود صنایع . 70
4-4-3 بررسی شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی سؤالات مؤلفه رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و رقابت پذیری 71
4-5 تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق 72
4-5-1تجزیه و تحلیل فرضیه 1. 73
4-5-1-1 نظر شرکت ها (صاحبان صنایع کوچک) 73
4-5-1-2 نظر کارشناسان خبره 74
4-5-1-3نتیجه گیری از فرضیه اول: 75
4-5-2 تجزیه و تحلیل فرضیه 2 : 76
4-5-2-1 نظر شرکت ها ( صاحبان صنایع کوچک ) 76
4-5-2-2 نظر کارشناسان خبره 77
4-5-2-3 نتیجه گیری از فرضیه دوم. 78
4-5-3 تجزیه و تحلیل فرضیه 3. 78
4-5-3-1 نظر شرکت ها ( صاحبان صنایع کوچک ) 78
4-5-3-2 نظر کارشناسان خبره 80
4-5-4تجزیه وتحلیل فرضیه 4. 81
4-5-4-1 نتیجه گیری از فرضیه چهارم. 82
4-5-5 تجزیه وتحلیل فرضیه 5. 82
4-5-5-1 نتیجه گیری از فرضیه پنجم. 84
4-5-6تجزیه وتحلیل فرضیه 6. 84
4-5-6-1 نتیجه گیری از فرضیه ششم. 85
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه. 88
5-2 خلاصه تحقیق 88
5-3 نتیجه گیری 89
5-4 جمع بندی دیدگاه های مدیران و صاحبان واحدهای صنعتی کوچک. 94
5-4-1مشکلات فراروی بکارگیری فناوری اطلاعات در شهرستان دورود. 94
5-4-2 مشکلات اساسی بکار گیری فناوری اطلاعات در بخش صنعت با تکیه بر مبحث بازاریابی در استان لرستان 94
5-4-3 پیشنهادات مدیران و صاحبان واحدهای صنعتی کوچک شهرستان دورود در رابطه با فناوری اطلاعات: 96
5-5پیشنهاداتی عملی جهت توسعه بهره گیری از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک در بین صنایع کوچک 96
5-6پیشنهاد جهت تحقیقات آتی 97
5-7 محدودیت های تحقیق 97
منابع و مآخذ. 98
فهرست منابع. 99
پیوست. 104
فهرست جداول
جدول 2-1 تعریف کمیسیون اتحادیه اروپایی از بنگاه های کوچک و متوسط 13
جدول 2-2: انواع سرمایه گذاری تکنولوژی اطلاعات(لوکاس 1993) 8
جدول2-3: محدودیتهای تجارت الکترونیکی (ای. توربن و دیگران، 1386، 217 الی 227) 32
جدول 3-1: توزیع فراوانی و درصد شرکت های شهرک صنعتی شهرستان دورود برحسب نوع فعالیت آنها 46
جدول 3-2: آمارهی آلفای کرونباخ جهت ارزیابی پایایی پرسشنامه ها(شرکت ها) 54
جدول 3-3: آمارهی آلفای کرونباخ جهت ارزیابی پایایی پرسشنامه ها(کارشناسان خبره) 54
جدول 4-1توزیع فراوانی و درصد آزمودنی ها بر حسب نوع آنها 59
جدول 4-2 توزیع فراوانی و درصد شرکت ها بر حسب استفاده از فناوری اطلاعات. 60
جدول 4-3 توزیع فراوانی و درصد شرکت ها برحسب استفاده آنها ازاینترنت به منظور خریدمواد اولیه. 60
جدول 4-4 توزیع فراوانی و درصد شرکت ها بر حسب داشتن وب سایت. 61
جدول 4-5 توزیع فراوانی و درصد شرکت ها بر حسب استفاده آنها از اینترنت به منظور فروش محصولات 61
جدول4-6 توزیع فراوانی و درصد گزینه های انتخابی مؤلفه رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و فروش محصولات 63
جدول 4-7 توزیع فراوانی و درصد گزینه های انتخابی مؤلفه رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و سود صنایع 65
جدول4-8 توزیع فراوانی و درصد گزینه های انتخابی مؤلفه رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و رقابت پذیری 67
جدول4-9شاخص های گرایش به مرکز وپراکندگی سؤالات رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و فروش محصولات 69
جدول 4-10شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات وسود صنایع. 70
جدول4-11شاخص های گرایش به مرکزوپراکندگی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات ورقابت پذیری 71
جدول4-12 آمار توصیفی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و فروش محصولات. 74
جدول4-13 آزمون t رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و فروش محصولات. 74
جدول4-14آمار توصیفی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و فروش محصولات. 75
جدول4-15آزمون t رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و فروش محصولات. 75
جدول4-16 آمار توصیفی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و رقابت پذیری 76
جدول4-17 آزمون t رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و رقابت پذیری 77
جدول4-18آمار توصیفی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و رقابت پذیری 77
جدول4-19 آزمون t رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و رقابت پذیری 78
جدول4-20آمار توصیفی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و سود صنایع. 79
جدول4-21 آزمون t رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و سود صنایع. 79
جدول4-22 جدول آمار توصیفی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و سود صنایع. 80