مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه ­گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه ­گیری­های نامناسب و ناکافی، می ­تواند هر پژوهش علمی را بی­ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به درستی و صحت ابزار اندازه ­گیری پژوهشگر بر می­گردد (خاکی، ۱۳۷۸). به عبارت دیگر روایی یک مقیاس به مطابقت داده ­های جمع­آوری شده پژوهشگر با دنیای واقعی اشاره دارد و اینکه اختلاف مشاهده شده در امتیازات مقیاس تا چه حد ناشی از تفاوت واقعی میان ارزیابی و نه ناشی از خطای سیستماتیک است (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹). بر این اساس روایی از دو جنبه مورد بررسی قرار می­گیرد. اول روایی محتوا و دوم روایی سازه.
۳-۴-۲-۱- روایی محتوا
روایی محتوا به این معنی است که مقیاس تا چه حدی سازه یا متغیر تحت مطالعه را خوب ارزیابی می­ کند. یا به عبارت دیگر تا چه اندازه پرسشنامه متغیرهایی را که مدنظر بوده ­اند، اندازه ­گیری می­ کند (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹). در این پژوهش روایی محتوا از طریق نظرخواهی از استاد راهنما و مشاور این پژوهش و تعدادی از اساتید بازاریابی و توزیع ۳۰ پرسشنامه بین پاسخ­گویان صورت گرفت و پس از اعمال این نظرات در مورد محتوای پرسشنامه و رفع اشکالات موجود، پرسشنامه مورد تایید واقع شد.
۳-۴-۲-۲- روایی سازه
روایی سازه ویژگی­های قابل اندازه ­گیری در مقیاس را مورد سوال قرار می­دهد. روایی سازه شامل فعالیت­هایی است که به طور همزمان برای تعریف و ایجاد وسیله اندازه ­گیری سازه صورت می­گیرد. به عبارت دیگر اعتبار سازه با رابطه بین وسیله اندازه ­گیری و چارچوب کلی نظری جهت تعیین این نکته که تا چه حد وسیله اندازه ­گیری مفاهیم و پیش­فرض­های نظریه به کار گرفته شده را منعکس می­ کند، سروکار دارد (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹). روایی سازه پرسشنامه این پژوهش با کمک روش تحلیل عامل تاییدی[۷۴] بررسی گردید. این روش یک مدل آزمون نظریه است که برای ارزشیابی روایی سازه نیز روشی قابل اعتماد به پژوهشگر عرضه می­ کند تا از این طریق بتواند به گونه بارزی فرضیه­هایی را درباره ساختار عاملی داده ­ها که ناشی از یک مدل از پیش تعیین شده با تعداد و ترکیب مشخصی از عامل­ها می­باشد، بیازماید. روش تاییدی بعد از مشخص کردن عامل­های پیش تجربی، از طریق تعیین برازندگی مدل عاملی از پیش تعیین شده، تطابق بهینه ساختارهای عاملی مشاهده شده و نظری را برای مجموعه داده ­ها آزمون می­ کند (هومن، ۱۳۸۰).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

برای سنجش کیفیت نمونه از تست KMO و بارتلت[۷۵] استفاده می­ شود. شاخص KMO شاخصی از کفایت
نمونه گیری است که کوچک بودن همبستگی جزئی بین متغیرها را بررسی می­ کند و از این طریق مشخص می­سازد آیا واریانس متغیرهای پژوهش، تحت تأثیر واریانس مشترک برخی عامل­های پنهانی و اساسی است یا خیر. این شاخص در دامنه صفر تا یک قرار دارد. اگر مقدار شاخص نزدیک به یک باشد، داده ­های مورد نظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند و در غیر این صورت (معمولاً کمتر از ۶/۰) نتایج تلیل عاملی برای داده ­های مورد نظر چندان مناسب نمی­باشند. همچنین اگر sig در آزمون بارتلت از ۵ درصد کمتر باشد تحلیل عاملی مناسب خواهد بود (مومنی، ۱۳۸۷). جدول شماره ۳-۲ نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای سازه­های موجود در پرسشنامه پژوهش را نشان می­دهد.
جدول شماره۳-۲- نتایج بررسی روایی سازه پرسشنامه پژوهش

متغیر KMO Sig درصد واریانس تبیین شده
اثر کشور مبدأ ۷۷۳/۰ ۰۰۰/۰ ۹۱/۰
تجربه خرید ۷۷۵/۰ ۰۰۰/۰ ۹۰/۰
هویت ملی ۸۵۹/۰ ۰۰۰/۰ ۹۰/۰
سبک زندگی ۸۵۳/۰ ۰۰۰/۰ ۸۳/۰
باور اقتصادی ۸۵۰/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...