مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیریهای نامناسب و ناکافی، می تواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به درستی و صحت ابزار اندازه گیری پژوهشگر بر میگردد (خاکی، ۱۳۷۸). به عبارت دیگر روایی یک مقیاس به مطابقت داده های جمعآوری شده پژوهشگر با دنیای واقعی اشاره دارد و اینکه اختلاف مشاهده شده در امتیازات مقیاس تا چه حد ناشی از تفاوت واقعی میان ارزیابی و نه ناشی از خطای سیستماتیک است (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹). بر این اساس روایی از دو جنبه مورد بررسی قرار میگیرد. اول روایی محتوا و دوم روایی سازه.
۳-۴-۲-۱- روایی محتوا
روایی محتوا به این معنی است که مقیاس تا چه حدی سازه یا متغیر تحت مطالعه را خوب ارزیابی می کند. یا به عبارت دیگر تا چه اندازه پرسشنامه متغیرهایی را که مدنظر بوده اند، اندازه گیری می کند (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹). در این پژوهش روایی محتوا از طریق نظرخواهی از استاد راهنما و مشاور این پژوهش و تعدادی از اساتید بازاریابی و توزیع ۳۰ پرسشنامه بین پاسخگویان صورت گرفت و پس از اعمال این نظرات در مورد محتوای پرسشنامه و رفع اشکالات موجود، پرسشنامه مورد تایید واقع شد.
۳-۴-۲-۲- روایی سازه
روایی سازه ویژگیهای قابل اندازه گیری در مقیاس را مورد سوال قرار میدهد. روایی سازه شامل فعالیتهایی است که به طور همزمان برای تعریف و ایجاد وسیله اندازه گیری سازه صورت میگیرد. به عبارت دیگر اعتبار سازه با رابطه بین وسیله اندازه گیری و چارچوب کلی نظری جهت تعیین این نکته که تا چه حد وسیله اندازه گیری مفاهیم و پیشفرضهای نظریه به کار گرفته شده را منعکس می کند، سروکار دارد (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹). روایی سازه پرسشنامه این پژوهش با کمک روش تحلیل عامل تاییدی[۷۴] بررسی گردید. این روش یک مدل آزمون نظریه است که برای ارزشیابی روایی سازه نیز روشی قابل اعتماد به پژوهشگر عرضه می کند تا از این طریق بتواند به گونه بارزی فرضیههایی را درباره ساختار عاملی داده ها که ناشی از یک مدل از پیش تعیین شده با تعداد و ترکیب مشخصی از عاملها میباشد، بیازماید. روش تاییدی بعد از مشخص کردن عاملهای پیش تجربی، از طریق تعیین برازندگی مدل عاملی از پیش تعیین شده، تطابق بهینه ساختارهای عاملی مشاهده شده و نظری را برای مجموعه داده ها آزمون می کند (هومن، ۱۳۸۰).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
برای سنجش کیفیت نمونه از تست KMO و بارتلت[۷۵] استفاده می شود. شاخص KMO شاخصی از کفایت
نمونه گیری است که کوچک بودن همبستگی جزئی بین متغیرها را بررسی می کند و از این طریق مشخص میسازد آیا واریانس متغیرهای پژوهش، تحت تأثیر واریانس مشترک برخی عاملهای پنهانی و اساسی است یا خیر. این شاخص در دامنه صفر تا یک قرار دارد. اگر مقدار شاخص نزدیک به یک باشد، داده های مورد نظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند و در غیر این صورت (معمولاً کمتر از ۶/۰) نتایج تلیل عاملی برای داده های مورد نظر چندان مناسب نمیباشند. همچنین اگر sig در آزمون بارتلت از ۵ درصد کمتر باشد تحلیل عاملی مناسب خواهد بود (مومنی، ۱۳۸۷). جدول شماره ۳-۲ نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای سازههای موجود در پرسشنامه پژوهش را نشان میدهد.
جدول شماره۳-۲- نتایج بررسی روایی سازه پرسشنامه پژوهش
متغیر | KMO | Sig | درصد واریانس تبیین شده |
اثر کشور مبدأ | ۷۷۳/۰ | ۰۰۰/۰ | ۹۱/۰ |
تجربه خرید | ۷۷۵/۰ | ۰۰۰/۰ | ۹۰/۰ |
هویت ملی | ۸۵۹/۰ | ۰۰۰/۰ | ۹۰/۰ |
سبک زندگی | ۸۵۳/۰ | ۰۰۰/۰ | ۸۳/۰ |
باور اقتصادی | ۸۵۰/۰ |