دکتر رضا محمدی نیا
استاد مشاور
دکترمحمد پوراسدی
بهار 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
اقتصاددانان از صنعت گردشگری بعنوان یک صنعت مولد سرمایه و اشتغالزا نام می برند و توجه خاصی به این صنعت دارند لذا معتقدند توسعه صحیح گردشگری به لحاظ اقتصادی موجب افزایش ارز آوری می شود. در این میان امنیت گردشگری از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین منظور تأثیر اقدامات کنترلی پلیس انتظامی قزوین در جذب گردشگران در سال 1391مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از پیش طراحی شده بدست آمد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی پرسشنامه بدو ورود 95 /0 و پایایی پرسشنامه بعد از ورود 97 /0 بدست آمده است .در این تحقیق پنج عامل اقدامات حفاظتی و امنیتی پلیس، رفتار و منش پلیس، گشت پلیس در مکان های گردشگری، پایگاه های پلیس در مکان های گردشگری و اقدامات ترافیکی و روان سازی ترافیک مورد بررسی قرار گرفت. از کل 360 گردشگر مورد بررسی در این تحقیق، 8/12 درصد گردشگر خارجی و 2/87 درصد گردشگر داخلی بودند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که احداث پایگاه های پلیس در مکان های گردشگری در حدود 65 درصد مؤثر بوده است. گشت پلیس در مکان های گردشگری به میزان 8/77 درصد در جذب گردشگران مؤثر بود. رفتار و منش پلیس در جذب گردشگران به میزان 7/63 درصد و مؤثر بود. اقدامات حفاظتی و امنیتی پلیس به میزان 1/55 درصد در جذب گردشگران مؤثر و مؤثر بود. میزان اقدامات ترافیکی و روان سازی ترافیک در محورهای تردد گردشگران در جذب گردشگران به اندازه 5/76 درصد مؤثر بوده است. اختلاف میانگین اثر پنج عامل مورد بررسی در جذب گردشگران قابل توجه نبود و اثر آنها یکسان بود. با توجه به نتایج بدست آمده، وجود پایگاه های احداث شده پلیس، گشت پلیس در مکان های گردشگری، اقدامات حفاظتی و امنیتی و رفتار و منش پلیس در جذب گردشگران مؤثر بود. لذا احداث پایگاههای پلیس در اماکن تاریخی و گردشگری به منطور افزایش جذب گردشگران توصیه میگردد. همچنین اتخاذ راهکارهای بهبود رفتار و برخورد پلیس با گردشگران باعث افزایش جذب گردشگران خواهد شد.
کلید واژگان: اقدامات کنترلی، گردشگری، امنیت، جذب گردشگران، قزوین.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
سپاس نامه د
چکیده ه
فصل اول: کلیات 3
1-1) مقدمه 3
1-2) طرح مسأله 5
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق 7
1-4) اهداف تحقیق 7
1-4-1)هدف اصلی 7
1-4-2)اهداف فرعی 8
1-5)سؤالات تحقیق 8
1-5-1)سؤال اصلی تحقیق 8
1-5-2)سؤالات فرعی تحقیق 8
1-6)فرضیه های تحقیق 8
1-6-1)فرضیه اصلی 8
1-6-2)فرضیه های فرعی 8
1-7) قلمرو تحقیق 9
1-8) تعاریف نظری واژگان تخصصی 9
1-9) تعاریف عملیاتی واژگان تخصصی 11
1-10) خلاصه فصل 1. 12
فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشی 14
2-1)مقدمه 14
2-2) مبانی نظری 15
2-2-1) مفاهیم امنیت 15
2-3)بررسی رویکردهای موجود در حوزه احساس امنیت 17
2-3-1) رویکرد سنتی 17
2-3-2) رویکرد اجتماعی 17
2-4) مرور ادبیات و نظریه های گردشگری و عوامل مؤثر بر جذب گردشگران 18
2-4-1) کارکردگرایی 18
2-4-2)کنش متقابل نمادی 18
2-4-3) روش شناسی مردمی 18
2-4-4) گردشگری 19
2-4-4-1) اهمیت گردشگری 19
2-4-4-2) عوامل موثر در گردشگری 20
2-4-4-3) اشکال مختلف گردشگر و گردشگری 21
2-4-5) مدل های گردشگری 22
2-4-5-1)مدل سیستمی گردشگری مقصد 27
2-4-5-2)مدل کارآفرینی و توسعه مقصد گردشگری 28
2-4-5-3) مدل باتلر چرخه زندگی مقصد 29
2-4-5-4)مدل عوامل کنترل درگردشگری 32
2-4-5-5) مدل لیپر 33
2-4-5-6) مدل گان 35
2-4-5-7) مدل بریونز، تجیدا و مورالس 37
2-4-5-8) دیدگاه هولدن 38
2-4-6) تقاضای گردشگری 40
2-4-7) عرضه 40
2-4-8) جاذبه ها 41
2-4-9) خدمات 41
2-4-10) حمل و نقل 42
2-4-11) اطلاع رسانی 42
2-4-12) پیشبرد فروش 42
2-4-13) گردشگری پایدار 43
2-5) امنیت و گردشگری 44
2-5-1) امنیت داخلی گردشگری در ایران 46
2-5-2) امنیت در گردشگری بین الملل 47
2-5-3) امنیت و صنعت گردشگری 48
2-6) تاریخچه گردشگری در ایران 50
2-6-1) تاریخچه برقراری امنیت گردشگری در ایران 56
2-7) قزوین و اماکن گردشگری 57
2-7-1) قلعه الموت 58
2-7-2) دریاچه اوان 60
2-7-3) کاخ چهلستون (عمارت کلاه فرنگی) 61
2-7-4) حمام قجر وموزه مردم شناسی 62
2-8) نیروی انتظامی و امنیت 63
2-8-1) مدیریت انتظامی شهرستان قزوین 63
2-8-2) نیروی انتظامی و توریست 64
2-8-3) نیروی انتظامی 65
2-8-3-1)پلیس انتظامی 67
2-8-4)بخشنامه 67
2-9) امنیت، پلیس، گردشگری 68
2-10) پیشینه تحقیق و سوابق پژوهشی 70
2-11) چارچوب نظری تحقیق 75
2-11-1) ارائه مدل مفهومی 76
2-11-2) مدل تحلیلی تحقیق در یک نگاه 77
2-12) خلاصه فصل 2. 78
فصل سوم: روش شناسی 80
3-1)مقدمه: 80
3-2) نوع و روش تحقیق 81
3-3)جامعه و نمونه آماری 82
3-4) روش نمونه گیری 83
3-5)روش گردآوری اطلاعات 83
3-5-1)روش کتابخانه ای 84
3-5-2)روش میدانی 84
3-6)ابزارهای گردآوری اطلاعات 84
3-6-1)پرسشنامه 84
3-6-2) مصاحبه 85
3-7) روش های سنجش روایی و پایایی 85
3-8)روش های تحلیل داده ها 86
3-8-1)آمار توصیفی 86
3-8-2)آمار استنباطی 86
3-8-2-1)ضریب همبستگی پیرسون 86
3-8-2-2)آزمون کای اسکوور 87
3-8-2-3) تجزیه واریانس یک طرفه (ANOVA) 88
3-9) خلاصه فصل 3. 88
فصل چهارم:نتایج پژوهش 90
4-1)تحلیل توصیفی داده ها 90
4-2) تحلیل استنباطی داده ها 95
4-3) خلاصه فصل 4. 106
فصل پنجم: نتیجه گیری 108
5-1)مقدمه 108
5-2) نتیجه گیری 109
5-3)نتیجه گیری کلی: 111
5-4)محدودیتهای تحقیق 111
5-6) خلاصه فصل 5. 112
فهرست منابع و مآخذ 114
پیوست : پرسشنامه 122
Abstract 124
فهرست جداول
جدول 2-1: آمار ورود توریست های خارجی به ایران . 53
جدول 2-2:درآمد ارزی حاصل ازورودگردشگر خارجی به ایران54
جدول4- 1: نتایج بررسی تأثیر پایگاه های احداث شده پلیس در مکان های گردش.96
جدول 4-2: نتایج بررسی تأثیر گشت پلیس در مکان های گردشگری در جذب گردشگران98
جدول 4-3: نتایج تأثیر بررسی رفتار و منش پلیس در جذب گردشگران.100
جدول4- 4: نتایج بررسی تأثیر اقدامات حفاظتی و امنیتی پلیس در جذب گردشگران103
جدول 4- 5: تجزیه واریانس اثر عوامل پنجگانه مورد بررسی در جذب گردشگران105
جدول4- 6: ماتریس کورلاسیون پیرسون پنج عامل مؤثر در جذب گردشگران.105
فهرست نمودار ها
نمودار 2-1: طبقه بندی مدل های گردشگری.24
نمودار 2-2: مدل سیستم های ترکیبی برای برنامه ریزی و نظریه های گردشگری .25
نمودار 2-3: مدل سیستمی گردشگری مقصد گان26
نمودار 2-4: مراحل چرخه عمر مقصدگردشگری27
نمودار 2-5: چرخه زندگی مقصد مدل باتلر 28
نمودار 2-6: عوامل اصلی توسعه ی گردشگری .32
نمودار 2-7: چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل.33
نمودار 2-8: سیستم گردشگری34
نمودار 2-9: سیستم گردشگری.35
نمودار 2-10: دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس37
نمودار 2-11: سیستم گردشگری38
نمودار 2-12: عناصر سیستم گردشگری 40
نمودار 2-13: روند ورود توریست های خارجی به ایران .51
نمودار 2-14: مدل مفهومی اقدامات کنترلی پلیس انتظامی قزوین در جذب گردشگران.76
نمودار 4-1: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب داخلی یا خارجی بودن آنها90
نمودار 4- 2: توزیع فراوانی گردشگران خارجی مورد بررسی بر حسب ملیت آنها91
نمودار 4-3: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب انگیزه گردشگری.92
نمودار 4-4: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب گروه سنی.92
نمودار 4-5: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب مدرک تحصیلی.93
نمودار 4-6: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب دفعات مسافرت آنها به قزوین.93
نمودار 4-7: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب محل بازدید قزوین94
فصل اول: کلیات
1-1) مقدمه:
سفر و مسافرت از دیرباز مورد توجه بشر بوده است. گرچه در گذشته هدف از سفرهای طولانی و پرخطر تنها به زیارت و تجارت محدود میشده، اما امروزه با گسترش سیستم حمل و نقل، افزایش درآمد مردم، پدیدآمدن زمان استراحت و فراغت و . این مهم امری جدایی ناپذیر از زندگی بشری مبدل گشته است. به طوری که امروزه هدف از سفر کردن بسیار تخصصی تر و پیچیده تر شده است. سفر همواره جایگاه خاصی در فرهنگ، تمدن و ادیان کشورهای مختلف و بخصوص ایران، با تمدن 7000 هزار سالهاش داشته است. فولکلور کشورهایی مانند ایتالیا، یونان و چین و . پر است از افسانهها، قهرمانان و آداب و رسومی که سفر نقشی کلیدی را در آن ایفا می کند. در فرهنگ ایرانی – اسلامی ما نیز به طور مستقیم به فواید سفر اشاره شده است. بسیاری از ادیبان، فلاسفه و دانشمندان تمدن ما، به بررسی اثرات روحی و روانی سفر پرداختهاند و آن را در پدید آمدن نگرشی نو نسبت به دنیا اطراف موثر میدانند. انبوه سفرنامهها و زندگینامهها نشانگر این موضوع است. آری! بسیار سفر باید تا پخته شود خامی.
طبق پیش بینی هایی که [1]WTO تا سال 2020 انجام داده است گردشگرهای موجود در سبد جهانی عاید کشورهایی خواهد شد که بسترهای لازم از جمله امنیت و خدمات را در بهترین شکل موجود آماده کرده اند و براساس آمار منتشر شده توسط این سازمان ، تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد گردشگران در سراسر دنیا به رقمی حدود 16 میلیارد نفر خواهد رسید. این امر نشان دهنده گسترش روزافزون صنعت گردشگری است. به طوری که هم اکنون صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ دنیا به حساب می آید و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۰ میلادی با پشت سر گذاشتن این دو، به بزرگ ترین صنعت دنیا تبدیل شود.