زیاد
۰
۴/۲
خیلی زیاد
۲
۴/۹
بیکاری وجود ندارد
۰
۰
ازطرح اطلاعی ندارم
۰
۰
جمع کل
۱۰۰
۱۰۰
همانگونه که در شکل نشان داده شده است، تمرکز داده های سوال پژوهشی مورد نظر در بخش نامطلوب طیف متمرکز می باشند. هرچند فراوانی متفاوتی در سطح دو جامعه مراتعداران روستایی و عشایری مورد تحقیق مشاهده می گردد، ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نمی باشد. لذا اتفاق نظر مرتعداران هر دو جامعه مورد تحقیق بر این است که طرحهای مرتعداری تاثیر چندانی بر کاهش بیکاری منطقه نداشته است.میانگین رتبه تاثیرگزاری پاسخ مرتعداران عشایری بیشترین تاثیر را در این نتیجه گیری داشته است.
۲ـ۲ـ۴ـ آیا مرتعداران روستایی و عشایری شهرستان سپیدان اعتقاد دارند که کلاسهای آموزشی و ترویجی برگزار شده بر مشارکت مردم در اجرای طرحهای مرتعداری تاثیر داشته است؟
بررسی نگرش مرتعداران مورد تحقیق نسبت به تاثیرگذاری برگزاری کلاسهای آموزشی و ترویجی بر مشارکت مرتعداران در اجرای طرحهای مرتعداری به صورت سوال پرسشنامهایی مد نظر قرار گرفت. وجوه متغیر مورد بررسی در ۵ طیف خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد مد نظر قرار گرفت. وجه دیگری نیز در حین مراجعه به مرتعداران مد نظر قرار گرفت که عبارت است از: از برگزاری این گونه کلاسها اطلاعی ندارم. لذا در مجموع ۶ طیف مد نظر واقع شد. دلایل کافی برای استفاده از معادلات ناپارامتریک وجود دارد. نتایج استفاده از U من ویت نی و V کرامر درباره رابطه پاسخ مرتعداران روستایی و عشایری شهرستان سپیدان نسبت به تاثیرگذاری برگزاری کلاسهای آموزشی و ترویجی بر مشارکت مرتعداران در اجرای طرحهای مرتعداری تفاوت چندانی مشاهده نمی شود. به عبارت دیگر اطمینان از وجود ارتباط و اختلاف آماری بین دو متغیر واقعاً وجود ندارد. اختلافنظر مرتعداران مورد تحقیق در پیوند با سوال پژوهشی به استناد معادله U من ویت نی معنیدار نمی باشد، به عبارتی اختلاف نظری بین پاسخگویان پرسش نامه وجود ندارد و مرتعداران مورد تحقیق در هر دو سطح روستایی و عشایری، متفق القول از برگزاری این گونه کلاسها اطلاعی نداشتند. همانطور که در جدول و نمودار زیر نشان داده شده است، تمرکز داده های حاصل برای هر دو گروه مرتعداران روستایی و عشایری پاسخگو در اطراف طیف از برگزاری این کلاسها اطلاعی ندارم قرار دارند. جدول و نمودارهای زیر توصیف و تحلیل داده ها را نشان میدهد.
جدول شماره ۳ـ۴: توصیف و تحلیل نگرش مرتعداران شهرستان سپیدان در ارتباط با تاثیر کلاسهای آموزشی و ترویجی بر جلب مشارکت مرتعداران در اجرای طرحهای مرتعداری
نگرش
مرتعداران روستایی و عشایری مورد تحقیق
درصد فراوانی
همبستگی کرامر
آزمون u مان- ویتنی
روستایی