الف: درک رفتار تماشاچیان:
برخی هواداران فقط به این دلیل به میدان بازیها میروند که میخواهند مصاف تیم محبوبشان راببینند. این طرفداران به تیمشان وفادارند و با برد و باخت تیمشان متاثر میشوند و تحت هر شرایطی خودسان را به محل مسابقه میرسانند. این گروه کالاهای تجاری تیمشان را خریداری می کنند و از تاریخچه تیمشان دفاع می کنند. گروهی دیگر از طرفداران وجود دارد که فقط از تیم برنده حمایت می کنند. این گروه به طرفداران قهرمان معروفند. این گروه تا حدودی مثل طرفداران احساساتی هستند و هیجانات خود را در مسابقات صرف می کنند. وابستگی این گروه تحت تاثیر نتایج تیم مورد نظر تعقیر می کند. این گروه تا تیمشان میبازد از نظرها پنهان میشوند. گروه سوم طرفداران منزوی هستند که علاقه شان به بازی و تعهدسان به تیم قوی هستند اما حضور دائمی در میدان مسابقه ندارند. این گروه خودرای هستند و ظاهرا به تیم وفادار هستند و چنانچه تحت تاثیر اطرافیان و رسانه ها قرار گیرند میتوانند به تماشاگران احساساتی تبدیل شوند. گروه دیگری هم هستند که بطور بارزی طرفدار یک تیم هستند و در صحنه مسابقات حضور مییابند اما نه بشدت احساساتی ونه منزوی هستند ما این گروه را علاقه مندان ورزش مینامیم. این گروه به دنبالتجربههای لذت بخش از حضور در ورزشگاه هستند. برای این گروه مهم است که خدمات استادیوم مناسب باشد، بازیکنان از بین ستارهها باشند و محل استقرارشان راحت باشد. گروه آخر هواخواهان هستند این گروه هم به مسابقات هیجان انگیز و بازیکنان معروف علاقه مند هستند. این گروه برخلاف علاقه مندان به ورزش، به دلیل وابستگی به تیم در محل مسابقه حضور دائم دارندبا توجه به خصوصیات افراد در هر طبقه متوجه میشویم که علی رغم این که همگی برای تماشای مسابقه در ورزشگاه حاضر میشوند اما انگیزه ها و مشوقها در هر گروه مختلف است و بازاریابان ورزشی با توجه به انگیزهای موثر در هر گروه میتوانند برنامه ریزی خود را تدوین کنندتا امکان جذب افراد بیشتر را به صحنه مسابقات و رویداد ورزشی مهیا کند. جدول ۳٫۲ گروه های مختلف هواداران ورزشی، انگیزها و رفتار آنها را به مختصر نشان میدهد. (کشکر، ۱۳۹۰).
جدول ۳٫۲٫ گروه های مختلف هواداران ورزشی، انگیزها و رفتار آنها
هواخواهان | بدنبال عملکرد کیفی است | به مسابقه متعهد است نه تیم گرچه معمولا تیمی برایش ارجعیت دارد بطور معمول در محل مسلبقه حضور دارد بر زیبایی بازی تاکید دارد |
علاقه مندان ورزش | به دنبال سرگرمی و نتیجه نزدیک است | باخت مکرر باعث بی علاقگی او تنها به تیم می شود ممکن است در مسابقات دیگر حضور یابد |
طرفداران احساسی | خواهان برد تیم | متعهد به تیم باخت مکرر از تعهد او نمیکاهد به شدت با برد و باخت تیم هویت مییابد |
طرفداران قهرمان | خواهان برد تیم | تعهد کوتاه مدت تعهد بستگی عملکرد تیم دارد همیشه تعهد این گروه به معنای حضور نیست |
طرفداران منزوی | خواهان برد تیم | هویت قوی اما حمایت پنهان |
ب: عوامل خارجی اثر گذار برهوادار ورزشی:
نوع رشته ورزشی: رشته های مختلف ورزشی انواع مختلفی از هواداران را به خود اختصاص می دهند و هواداران مختلف با عوامل مختلف برانگیخته میشوند. هواداران رشته های ورزشی انفرادی احتمالا با علاقه به یک ورزشکار خاص دارای انگیزه میشوند. در مقایسه با ورزشهای تیمی در آن هواداران به دلیل احساس تعلق به تیم انگیزه مییابند.
توازن و عدم اطمینان: بسیاری از تماشاچیان وقتی احساس می کنند که نتیجه بازی غیر قابل پیش بینی است تمایل بیشتری برای حضور دارند. وقتی تعادلی بین تیمها نیست و نتیجه از قبل مشخص است تمایل برای حضور کاهش پیدا می کند. (کشکر، ۱۳۹۰)
احتمال برد: بسیاری از افراد با وجود اینکه میدانند نتیجه مسابقه چیست ولی به شدت تمایل دارند در ورزشگاه حضور داشته باشند چون از برد تیم خود لذت میبرند
ورزشگاه: ویژگیهای ورزشگاه تاثیر زیادی در حضور تماشاگران داردچنانجه ورزشگاه دارای خدمات مناسب، صندلی راحت، رنگ آمیزی خوب، پارکینگ مناسب و. . . باشد احتمال جذب تماشاگران بیشتر است
وضعیت هوا: شرایط هوا از دو نظر می تواند بر حضور تماشاگران اثر بگذارد: ۱-کیفیت مسابقه وجایگاه استقرار تماشاگران. زمین پر آب نه تنها باعث نارضایتی و ناراحتی تماشاگران می شود بلکه موجب کندی بازی می شود. هوای خوب نیز می تواند باعث عدم حضور تماشاگران شود چون افرادی که به دنبال سرگرمی هستند ترجیح می دهند به سرگرمی روی آورند
قیمت: قیمت قابل قبول می تواند تا حدودی بر تصمیم حضور تماشاگران اثرگذار باشد.
سطح درآمد: سطح درآمد تماشاگران تاثیر مستقیمی برانتخاب نوع فعالیت اوقات فراغت آنها دارد. چنانچه درآمد تماشاگران افزایش یابد اغلب حضور آنها در رویداد ورزشی کاهش پیدا می کند. معمولا درآمد بیشتر بدین معنا است که گزینه های بیشتری برای گذراندن اوفات فراغت دارند.