فهرست مطالب
سپاس و قدردانی.ب
تقدیم .ج
چکیده .د
فصل اول : کلیات
1-1:مقدمه. 1
1-2: بیان مسأله .2
1-3: اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 4
1-4: اهداف تحقیق 5
1-4-1:هدف کلی 5
1-4-2: اهداف کاربردی و غائی. 5
1-5: فرضیههای تحقیق 6
1-5-1: فرضیه اصلی 6
1-5-2: فرضیه فرعی 6
1-6: تعاریف مفهومی وعملیاتی 7
1-6-1: تعریف مفهومی 7
1-6-2: تعریف عملیاتی 9
1-7: چهارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق 10
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق صفحــه
2-1: مقدمه 13
2-2: بخش اول: فرهنگ سازمانی. 14
2-2-1: عناصر سازمانی 14
2-2-2: سازمان رسمی و سازمان غیررسمی. 17
2-2-2-1: سازمان رسمی. 17
2-2-2-2: سازمان غیررسمی 18
2-2-3: خصوصیات سازمانهای غیررسمی. 18
2-2-4: مفهوم فرهنگ 19
2-2-5: مفهوم فرهنگ سازمانی 22
2-2-6: ویژگی های فرهنگ سازمان. 23
2-2-7: انواع فرهنگ سازمان. 26
2-2-8: نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت سازمان 35
2-2-9: الگوهای فرهنگ سازمانی 36
2-2-9-1: الگوی استانلی دیویس. 36
2-2-9-2: الگوی پیترز و واترمن.37
2-2-9-3: الگوی استفین رابینز 38
2-2-9-4: الگوی پارسونز 38
2-2-9-5: الگوی اوریلی و چاتمن 39
2-2-9-6: مدل براون.39
2-2-9-7: مدل کوئین و گارت 39
2-2-9-8: مدل کتز ، دوریس ومیلر. 39
2-2-9-9: الگوی هافستد و هاریسون. 40
2-2-9-10: الگوی هافستد. 41
2-2-9-11: الگوی کامرون وکویین. 42
2-2-9-12: الگوی کلب و همکاران 42
2-2-9-13: الگوی دنیسون 43
2-2-10: منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمانی.48
2-2-11: عوامل موثر بر فضای فرهنگی و جو یک سازمان. 49
2-3: بخش دوم. 52
2-3-1: مسئولیت اجتماعی 52
2-3-2: ابعاد مسئولیت اجتماعی 54
2-3-3: اخلاق و اخلاق کار 58
2-3-4: نظریه های اخلاق و مسئولیت اجتماعی. 60
2-3-5: مسئولیت پذیری اجتماعی ، مفهوم ، انوع، ابعاد 62
2-3-5-1: تعریف مسئولیت پذیری اجتماعی 62
2-3-5-2: ماهیت مسئولیت پذیری اجتماعی 65
2-3-5-3: انوع مسئولیتهای اجتماعی. 66
2-3-5-4: ابعاد آموزش مسئولیتهای اجتماعی. 70
2-4: بخش سوم : پیشینه پژوهش 73
2-4-1: تحقیقات انجام شده در داخل کشور 73
2-4-2: تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 75
2-5: نتیجه گیری 78
فصل سوم: روش تحقیق
3-1:مقدمه. 79
3-2:روش تحقیق. 79
3-3:جامعه آماری و حجم آن. 79
3-4:برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری 80
3-5: روش گرد آوری اطلاعات 81
3-6: ابزار پژوهش .82
3-6-1 : پرسشنامه فرهنگ سازمانی. .82
3-6-2: آزمون مسئولیت اجتماعی. .83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
3 -7: روش تجزیه و تحلیل داده ها.85
4-1 مقدمه. 86
4-2: ویژگی جمعیت شناختی. 87
4-2-1: توزیع جنسیت. 87
4-2-2: توزیع مدرک تحصیلی. 88
4-2-3: توزیع سابقه89
4-3 : تجزیه و تحلیل توصیفی داده های تحقیق90
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
4-4: تجزیه و تحلیل استنباطی داده های تحقیق(آزمون فرضیه های تحقیق).93
5-1: مقدمه. 102
5-2: خلاصه تحقیق. 102
5-3: بحث و نتیجه گیری 103
5-4:پیشنهادها 109
5-4-1:پیشنهادهای کاربردی 109
5-4-2:پیشنهادهای پژوهشی. 110
5-5: محدودیت های پژوهش 110
5-5-1: محدودیت های قابل کنترل. 110
فهرست جداول
5-5-2: محدودیت های غیر قابل کنترل. 110
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تعیین رابطه فرهنگ سازمانی با مسئولیت اجتماعی در سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی است، لذا پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش توصیفی، از نظر نوع پیمایشی است. از آن جا که رابطه بین دو متغیر را بررسی میکند، تحقیق از نوع همبستگی نیز میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی که حجم کامل آن برابر 497 نفر است، میباشد. از این تعداد براساس جدول مورگان و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری خوشه ای 213 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. پس از تعیین حجم نمونه پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون(2007) و مسئولیت اجتماعی زبد عبدالراشد و سعدتالله ابراهیم (2002) در بین نمونه پخش شد. پس از جمعآوری داده ها و اطلاعات تقریباً 10 درصد از کل پرسشنامهها یا ارجاع نشده و یا قابل تحلیل نبودند لذا از جریان تحلیل حذف گردیدهاند. نمونه نهایی تحقیق 195 نفر میباشد که مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل در دو قسمت آمار توصیفی و آمار استنباطی بررسی شدند. نتایج حاکی از آن است که:
بین فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی در سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی رابطه معناداری در سطح 01/0 p<وجود دارد و فرهنگ سازمانی به تنهایی می تواند 36 درصد از تغییرات مسئولیت اجتماعی را تبیین نماید. همچنین بین مولفههای فرهنگ سازمانی همچون “درگیر شدن در کار”، “سازگاری” ، “انطباق پذیری” و “ماموریت” هر کدام با مسئولیت اجتماعی در سطح01/0 p< رابطه وجود دارد و درگیر شدن در کار به تنهایی میتواند27 درصد ، سازگاری به تنهایی24 درصد، انطباقپذیری به تنهایی 10 درصد و ماموریت به تنهایی می تواند 29 درصد از تغییرات مسئولیت اجتماعی را تبیین نماید.
کلید واژه:
فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی، درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و ماموریت
1-1:مقدمه
از جمله موضوعات مهم مدیریت و رفتارسازمانی که توجه بسیاری از دانشمندان را در دهههای اخیر به خود جلب کرده است، فرهنگ سازمانی میباشد، فرهنگ سازمانی که پیوند نزدیکی با فرهنگ عمومی جامعه دارد بخش گستردهای از رفتار و بالندگی سازمانی را میپوشاند و برای پدیدآوردن دگرگونی و پایداری رفتار مطلوب و سنجیده از آن، یاریهای مؤثر گرفته میشود، فرهنگ سازمانی پدیدهای واقعی و نیرومند است و در پایداری و نظارت بر رفتار افراد نقش اساسی دارد. در فرآیند بهبود و بازسازی سازمان بخش مهمی از برنامه ها به دگرگونی و پرورش فرهنگ اختصاص مییابد، فرهنگ سازمانی بر تمام جنبههای سازمان نفوذ دارد و سرچشمهای برای حرکت